DVD via SVHS-SCART: zwart/wit beeld!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.915 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:47
Omdat ik mijn DVD speler nu via de video-out (dus een tulpstekkertje in de DVD en dan een scart in de TV) heb aangesloten, vond ik het tijd voor een wat hoogwaardigere oplossing.

Dus bij Staffhort Utrecht een IXOS SVHS-SCART (SVHS in de DVD, scart in de TV)kabel gekocht van €40. Mooi ding hoor, maar bij het aansluiten gaf hij zwart/wit beeld.

Dus terug ermee. Kreeg een of ander vaag verhaal dat ik niet begreep, maar het kwam erop neer dat mijn TV te oud was (ding is 7 jaartjes oud).

Ik heb op die TV 5 verschillende consoles met RGB kabels (dus niet die waardeloze kabels die je erbij normaal bij krijgt) aangesloten gehad , allemaal perfect scherp beeld. En met kleuren.

Nu kan ik mijn DVD ook nog via een SCART-SCART kabel aansluiten, maar volgens die flippo van Staffhorst geeft dat ook Z/W beeld. Iemand enig idee of hij gelijk heeft en waarom de mooie SVHS/Scart kabel zwart/wit beeld geeft?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• coramoor
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-05-2022

coramoor

pyoro!

Ik denk dat het komt omdat de TV geen SVHS ondersteund. Consoles zoals nintendo enz hebben meestal gewone vhs signalen.

Ik had ook zo'n probleem toen ik een laptop met svhs uit op een tv aansloot zonder svhs ondersteuning. Had ergens gelezen dat dat komt omdat bij svhs kleur en brightness gescheiden was en bij normaal vhs het bijelkaar zit. Daarom heb je wel beeld maar geen kleur.

Ik denk dat scart-scart voor jouw het beste oplossing is, dat zou wel moeten werken.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

s_roubos schreef op 01 augustus 2002 @ 23:54:

Nu kan ik mijn DVD ook nog via een SCART-SCART kabel aansluiten, maar volgens die flippo van Staffhorst geeft dat ook Z/W beeld. Iemand enig idee of hij gelijk heeft en waarom de mooie SVHS/Scart kabel zwart/wit beeld geeft?
Valt tegen. Je TV ondersteunt gewoon geen SVHS signaal via de scart, en dat resulteert in een zwart/wit signaal... Beetje jammer dat iemand van de staffhorst video afdeling dat niet weet of snapt. :(

Een DVD speler zal ALTIJD een composiet ("VHS") signaal via de scart uitsturen (of kunnen sturen) en daarnaast eventueel ook een RGB signaal. Dat zal op je TV wel gewoon in een kleurenbeeld resulteren, maar de kwaliteit is dan niet hoger dan aansluiten via een gewoon composietkabeltje. Voordeel van scart is dat er tegelijk audio doorheen loopt.

Als je in je DVD speler setup menu het een en ander in kan stellen (RGB, composiet ed), kan je het gewoon aansluiten. Mijn philips TV ondersteunt ook geen RGB via scart, mijn DVD speler stuurt wel RGB uit, en toch heb ik kleur op m'n TV via beide scarts.. Dan wordt gewoon het composietsignaal gebruikt...

oplossing: Gewoon een 21 aderige standaard scartkabel kopen :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Dr. Strangelove
OK, maar mijn TV ondersteunt wel RGB via SCART. Zal mijn beeld dan wel beter zijn dan via dat stomme tulpstekkertje?

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-02 15:49
Het antwoord is simpel:

SCART heeft 2 verschillende pinout configuraties.

Configuratie 1 was de originele en heeft composite video input/ output, RGB inputs en stereo audio.

Configuratie 2 is later toegevoegd voor S-Video (S-VHS and Hi-8) inputs. Hierdoor werd pin 15 chrominance (kleur) en pin 20 luminance (helderheid).

Later is er nog een signaal op pin 8 gekomen om te schakelen tussen full-screen en wide-screen.

Bijna alle TV's ondersteunen Configuratie 1. Ze kunnen niet Configuratie 1 en 2 te gelijkertijd ondersteunen, of er moet geswitched kunnen worden. Vaak hebben TV's met één SCART wel een s-video (niet s-vhs zoals velen zeggen, want dat ik de opvolger van VHS (video home system)) aansluiting aan de voorkant.

Tegenwoordig heeft een TV 2 of 3 scart ingangen waarvan de een RGB ondersteund en de ander S-Video.

Coïtus ergo sum

• Chilly_Willy
s_roubos schreef op 02 augustus 2002 @ 08:38:
OK, maar mijn TV ondersteunt wel RGB via SCART. Zal mijn beeld dan wel beter zijn dan via dat stomme tulpstekkertje?
Ja, RGB geeft het mooiste beeld (beter dan s-video).

Coïtus ergo sum

• Chilly_Willy
BTW, het zwart/wit beeld komt omdat PIN 20 van de scart bij Configuratie 1 composite is en bij Configuratie 2 is het helderheid (zonder kleur dus).

Dit is dus ook meteen een bewijs dat je scart ingang configuratie 1 is.

Coïtus ergo sum

Verwijderd

s_roubos schreef op 02 augustus 2002 @ 08:38:
Kort: JA

Lang:
  • Bij RGB zijn alle 3 kleuren gescheiden op 3 pennen,
  • bij S-video is zijn de kleuren samengevoegd op 1 pen (Chrominance) en de helderheid (Luminance) gescheiden op een andere pen,
  • bij Composiet is de hele rattaplan bij elkaar op 1 pen.
Hieruit kun je concluderen dat RGB beter is als S-video, en S-video weer beter is als Composiet.
En uit het hele plaatje kun je dan de conclusie trekken dat een VOLLEDIGE 21pin SCART de beste oplossing is - zowel RGB als S-video als Composiet worden ondersteund. Afhankelijk van de instellingen van het bronapparaat (bijv. DVD-speler) en het doelapparaat (bijv. de TV) wordt dan hetzij RGB of S-video of Composiet gebruikt. Sommige toestellen selecteren automatisch de beste manier. Alleen van bron- en doeltoestellen de gebruiksaanwijzing doorspitten geeft dan genoeg antwoord...

Missend in de bovenstaande historie is nog het verhaal van de Clock en Data pennen. Deze worden oa. gebruikt om de videorecorder en TV met de zenders te syncen (zodat beiden de kanalen op dezelfde plaats programmeert) en nog meer van die lollige geautomatiseerde grapjes, zoals bijv. de voorgenoemde input selector.
Ik heb op die TV 5 verschillende consoles met RGB kabels (dus niet die waardeloze kabels die je erbij normaal bij krijgt) aangesloten gehad , allemaal perfect scherp beeld. En met kleuren.

Je TV kan wel RGB aan - SCART bevat RGB, nu is alleen nog de vraag of je DVD-speler ook RGB aankan - indien ja, dan heb je met een 21 polige Scart kabel het beste resultaat.

Staffhorst geen gelijk ivm de TV, nu de DVD-speler nog....

Bron: http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Laat de mensen bij staffhorst dit draadje anders ook even lezen :+

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

zodit ook de reden zijn waarom ik niet een goed en scherp beeld krijg waneer ik mijn laptop met s-video uitgang via een converter stekker op mijn tv met louter scart aanlsuitingen aansluit?! :?

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Verwijderd

Als overigens de SCART met geen mogelijkheid de RGB zou willen gebruiken (bijv. doordat de DVDSpeler geen RGB ondersteund), kun je de beeldkwaliteit ophogen tov SCART door een betere Composiet kabel te gebruiken (het composiet draadje in een SCART-kabel is namelijk erg dun in vergelijking met een dikke 50-60 ohm Coaxkabel met metalen Tulpjes eraan)...

Ook een mooie oplossing op de wat langere afstanden tussen bron en doel..

Rest alleen dan nog 2 extra Coax snoertjes aan die SCART voor de audio...

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~sm56pci/got/TV-In.JPG
Zo heb ik het zitten voor de PC -- pm 20 meter -- TV verbinding.

Een handig overzichtje van de 3 Scart modussen en hun bijbehorend pengebruik:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37280/full.gif

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 19:12 . Reden: foto ]

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

NTSC/PAL setting al gechecked ;)

• Dr. Strangelove
Die settings heb ik gecheckt... beeld was zwart wit bij Pal en NTSC DVDs.

Ik ga dus maar een mooie Scart-scart kabel kopen.

• Chilly_Willy
s_roubos schreef op 02 augustus 2002 @ 10:14:
Die settings heb ik gecheckt... beeld was zwart wit bij Pal en NTSC DVDs.

Ik ga dus maar een mooie Scart-scart kabel kopen.
Dat is idd de beste oplossing. Heb je gelijk RGB, wat je TV wel ondersteund.

Coïtus ergo sum

Verwijderd

Even voor alle duidelijkheid een SVHS signaal bestaat uit helderheid (Y) en kleur (C). Of eigenlijk 4 draden Y/C/sinq/0. Ik weet niet of elke video geschikt is om deze code te lezen danwel om te zetten naar RGB? Kweet dus niet of een volledige doorverbonden scart het probleem oplost. Success

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Ik zou eerst eens kijken wat je TV nu wel en niet ondersteund voordat je een duur scart-kabel voor "RGB" koopt. Terwijl er een grote kans is dat je TV het toch niet ondersteund.

Wat voor TV is het eigenlijk, als je geen 100Hz TV hebt (en het lieft met digital scan) dan zal je kwaliteit echt beter worden.

En SCART - SCART moet altijd werken, anders heb je wel een hele brakke DVD speler ;)
Pagina: 1