• DPCquatar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-12-2024
Dit kan misschien een aardige discussie opleveren, maar ik ga het toch proberen.

Ik heb nu een spiegelreflex camara; half automaat (canon t70), maar daar is mijn ega niet erg gelukkig mee. Het niet automatisch zijn dus...

Ik wil zowiezo en spiegel-camara kopen (ben gek op sjouwen)

De discussie die ik nu los wil laten barsten is de volgende;
ga ik voor een "ouderwetse" 35 mm camara met een 35mm scanner of ga ik voor een digitale spiegelrefelxcamara.

Voor alle duidelijkheid; we hebben het dus niet over de aanschafprijs.

R O E P T u maar...............

Cruncht tegenwoordig meestal vault projects

Verwijderd

lees Computer! Totaal eens van de laatste maand (nr 7/8) daar staat hierover een mooi (start)artikel, kunnen wij niet tegen schrijven....

• niXnut
  • Laatst online: 17-07-2020

niXnut

Hora ruit; hora est!

Ik ben voor digitaal. Ik heb zelf altijd hele goeie spiegelreflexen gehad (canon EOS 1N, nikon FM2) maar ik ben sinds kort ook over op digitaal. Zeker als je voor een digitale spiegelreflex gaat, zal het moeilijk zijn om de kwaliteit met een analoge camera en een scanner te overtreffen. Met een scanner van minder dan 1000 euro redt je dat zeker niet. Ik heb zelf een canon powershot s40 en die is qua lens niet helemaal topkwaliteit, maar als je voor een digitale spiegelreflex met goeie lenzen gaat, heb je topkwaliteit. Er is veel kennis over scannenen een topkwaliteit scanner voor nodig om dat te overtreffen.

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5

Verwijderd

Uitvergroten, top kwaliteit prints, archief/lange duur -> 35mm
Bewerken, veel weggooi werk ((nonprint-werk), snel resultaat kort houdbaar -> Digitaal

Ik vind persoonlijk de huidige 4megapixel camera's net aan toereikend voor 20x15cm fotoprints (via fotolab - niet met printer, maar met belichter).

Als je je 35mm neg/pos films wilt scannen, ben je toch ook een behoorlijk bedrag kwijt ivm de hoge optische resolutie... (2400 dpi optisch 35mm filmscan is ongeveer gelijk aan een 4 megapixel camera [2400x1800pixels = 20x15cm bij 300dpi]).

Alles wat je groter dan 20x15 wilt hebben zou ik met 35mm (of groter filmformaat :9~) doen.

Zo'n 99 procent van de foto's die ik zie zou ik persoonlijk niet eens het fotopapier waardig vinden, maar eerder digitaal op CDR (FotoCD of VideoCD met FotoClips) weg branden. En dan heb je nog de catagorie foto's van: effe snel een foto van mijn kast om op internet te (koop te?) zetten...

• niXnut
  • Laatst online: 17-07-2020

niXnut

Hora ruit; hora est!

is idd ook afhankelijk van waarvoor je hem gaat gebruiken. Van een digitale camera mag je idd geen haarscherpe vergroting verwachten van 60x90. Maar goed, voor een haarscherp foto van een dia op dat formaat moet je ook naar een vaklab en dat kost een paar €'s

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5

Verwijderd

Gezien de camera die je nu hebt, en eventueel aan wilt schaffen ben je iemand die graag mooie foto's maakt. Als je de bladen er op naleest kun je lezen dat een gewone foto tussen de 10 en 25 megapixels zit. Dat red het bij lange na niet met de huidige digitale consumenten camera's.
Op dit moment werk ik met een Minolta Dynax spiegel reflex camera. Daarin gaan Fuji Reala filmpjes. Resultaat is verbluffend, maar vanwege de prijs van ongeveer 5 euro per filmpje heb ik een simpele digitale camera voor de kiekjes. Beide camera's zitten in een tas (ik houd ook van sjouwen), en ter plekke kies ik welke camera ik gebruik.

Denk ook eens over de functies. Een goede 35 m spiegel reflex is vaak in staat beter meerder foto's in serie te maken (4 per seconde) en niet geheel onbelangrijk: in geval van nood kun je altijd ergens een rolletje kopen (geheugenkaartjes ook wel, maar die zijn wel erg duur).

Mijn advies is dus dat je een goede spiegel reflex moet nemen, met goede kwaliteit filmpjes en een simpele digitale (compact) camera. Mits het budget het toelaat. Anders alleen 35 mm spiegel reflex.

• STW
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-02 13:16

STW

Moridin

[quote]Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 07:57:
Uitvergroten, top kwaliteit prints, archief/lange duur -> 35mm

Ik vind persoonlijk de huidige 4megapixel camera's net aan toereikend voor 20x15cm fotoprints (via fotolab - niet met printer, maar met belichter).

...
...
quote]
Als je veel wilt uitvergroten is 35mm toch niet echt beter. Hoe lager de ISO hoe fijner de korrel is en hoe beter de vergroting wordt. Rond de 28X35 is de kwaliteit nog wel redekijk/goed, ga je daarboven dan wordt het toch wel lastiger en begin je al snel de korrel van de film te zien :( . Als je echt groter wilt neem dan 120mm film daar kun je eigenlijk alles mee, maar wil je echt groot dan zijn er altijd nog grotere maten :).

De kwaliteit van de digitale camera's is mooi maar ik vind ze nog niet goed genoeg om grotere vergrotingen mee te maken (zoals met 35m ). Daarnaast is het nadeel dat je niet zo snel veel foto's achter elkaar kan maken met digitaal als met 35mm. Daarnaast vind ik de scherpte van digitaal niet geweldig, vooral met kleine rasters en zo, gaat het meestal mis. B)

Mijn voorkeur gaat dus zeker nog uit naar SLR camera met 35mm, daarnaast is het wel leuk om een kleine makkelijke digitale camera te nemen voor de leuke kiekjes en zo :) ik bedoel als je toch van sjouwen houd 8)7

It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit.

• DPCquatar
  • Laatst online: 03-12-2024
Als digitale camara dacht ik in eerste instantie aan de Canon D30, combo 35mm + scanner nog niet serieus naar gezocht. Dus het budget (is wel een aanslag) is wel ok. 2195 euro de goedkoopste volgens de pricewatch

Ik maak ook graag macrofoto's met mijn T70; 15 centimeter tussenringen / 2x converter / 250mm lens (dus bijna 50cm aan mijn camera hangen; ja ik heb een draadontspanner en een heel stevig statief)

Heeft iemand al is macro geprobeerd met een digitale camara?

[ Voor 0% gewijzigd door DPCquatar op 02-08-2002 23:27 . Reden: moest nog iets bij ]

Cruncht tegenwoordig meestal vault projects

Verwijderd

en... was het een mooi artikel....... ;)

Verwijderd

leothart schreef op 02 augustus 2002 @ 23:24:

Er loopt een topic over insecten. Kijk hier eens even.

Insecten macro's

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:28

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> GT

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 10:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 12:28:

Denk ook eens over de functies. Een goede 35 m spiegel reflex is vaak in staat beter meerder foto's in serie te maken (4 per seconde) en niet geheel onbelangrijk: in geval van nood kun je altijd ergens een rolletje kopen (geheugenkaartjes ook wel, maar die zijn wel erg duur).
Dat is alleen als je er een motordrive op aansluit. Vrijwel alle el-cheapo digitale camera's hebben ook een burstmode waarmee je de knop ingedrukt kan houden en snel achter elkaar foto's kan blijven maken tot het buffer vol is.

In geval van nood kun je ook gewoon een foto van je geheugenkaart afgooien... Maar je moet natuurlijk ook wel genoeg geheugen of een imagetank meenemen. Ook kan je bij een digitale camera de resolutie/kwaliteit wat omlaag zetten zodat er meer foto's op passen.

Of digitale fotografie beter is dan conventionele? Dat is afhankelijk van het doel waarvoor je de foto's gebruikt. Op dit moment kan ik het beste zeggen: Digitale fotografie heeft de toekomst, maar het is nun nog niet de toekomst.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Een goed artikel van Luminous Landscape waarin Michael zijn High-End Digitale cameras (D30 en D60) vergelijkt met enkele filmformaten (35mm, 6x7)

http://www.luminous-lands...ews/cameras/d60/d60.shtml

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:27

miekol

erm

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 10:06:
[...]

Er loopt een topic over insecten. Kijk hier eens even.

Insecten macro's
Kan macro's maken tot 1cm van object met mijn Fuji 602 (met de standaard lens dus).

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Als geld geen issue is, zou ik gaan voor een fraaie 6Mpixel digitale spiegelreflex.

Redenen:

1) dat inscannen van die negatieven ben je een aardige tijd mee bezig
2) foto's die je schiet met een digitaal toestel kan je direct beoordelen en eventueel weer verwijderen of instellingen van het toestel aanpassen om het gewenste resultaat te krijgen
3) kosten zijn na aanschaf van een digitaal toestel natuurlijk aanzienlijk kleiner dan die van een film-toestel... geen rolletjes meer kopen, geen ontwikkelkosten meer... verder alleen laten afdrukken wat je daadwerkelijk wil hebben. de overige foto's bewaar je lekker op CD.
4) Dus ook geen dikke stapel foto's meer in de kast

ik kan denk ik nog wel even doorgaan... maar hier de (voor mij) belangrijkste zaken

Verwijderd

leothart,
Kun je iets meer zeggen over het beschikbare budget?

Verwijderd

Als je je 35mm neg/pos films wilt scannen, ben je toch ook een behoorlijk bedrag kwijt ivm de hoge optische resolutie... (2400 dpi optisch 35mm filmscan is ongeveer gelijk aan een 4 megapixel camera [2400x1800pixels = 20x15cm bij 300dpi]).
Houd er rekening mee dat de 4 megapixels camera's (tenzij je het over de canon eos 1d hebt) een kleine sensor hebben, en de foto's veel meer ruis bevatten dan de foto's van een moderne d-SLR. Je kunt foto's van een d-SLR dan ook zonder veel problemen een stuk verder uitvergroten, zeker met goede interpolatiesoftware.
Als je film scant, kun je dit op hogere resolutie doen, maar je hebt altijd last van veel meer artefacten dan bij een goede digitale opname, onder andere door de korrel van de film, waardoor de digitale foto makkelijker verder te vergroten is. Als je een digitale foto en een goede 35mm scan met elkaar vergelijkt op het scherm, dan zal de scan iets meer detail bevatten, de digitale foto zal er echter veel "cleaner" uitzien.

Verder zijn afdrukken van digitale foto's uit het fotolab me flink tegen gevallen. En heb je weleens echt goede inkjetprints gezien op goed fotopapier? Dat doet qua kwaliteit echt niet meer onder voor analoge afdrukken. En een belangrijk voordeel is, dat je de kleuren perfect kunt afregelen, desnoods maak je op een kleiner formaat eerst een testprintje om de kleuren te kunnen beoordelen, als je dit goed doet, weet je al heel snel wat je kunt verwachten. (Of je kunt de boel helemaal calibreren, maar kost helaas een flinke hoeveelheid geld). Voor mij is deze extra controle reden genoeg om een fotoprinter aan te schaffen.
is idd ook afhankelijk van waarvoor je hem gaat gebruiken. Van een digitale camera mag je idd geen haarscherpe vergroting verwachten van 60x90. Maar goed, voor een haarscherp foto van een dia op dat formaat moet je ook naar een vaklab en dat kost een paar €'s
Voor een echt haarscherpe foto op dat formaat heb je ook hele goede lenzen en een grotere film dan 35mm nodig.
Gezien de camera die je nu hebt, en eventueel aan wilt schaffen ben je iemand die graag mooie foto's maakt. Als je de bladen er op naleest kun je lezen dat een gewone foto tussen de 10 en 25 megapixels zit. Dat red het bij lange na niet met de huidige digitale consumenten camera's.
Wederom, zie het luminous landscape artikel, die 25 megapixels is zwaar overschat.
Op dit moment werk ik met een Minolta Dynax spiegel reflex camera. Daarin gaan Fuji Reala filmpjes. Resultaat is verbluffend, maar vanwege de prijs van ongeveer 5 euro per filmpje heb ik een simpele digitale camera voor de kiekjes. Beide camera's zitten in een tas (ik houd ook van sjouwen), en ter plekke kies ik welke camera ik gebruik.
Persoonlijk zou ik geen negatieffilm gebruiken. Hoewel negatieffilm door het grotere dynamisch bereik wat makkelijker in belichting is dan diafilm, is diafilm in het algemeen beter als je de foto's ook gaat scannen. Scanners/software hebben wat meer moeite om de oranje kleur van de negatieffilm te verwijderen. Daarbij laat een dia gewoon precies zien wat je gefotografeerd hebt, terwijl de de afdrukken van negatieven in de afdrukcentrale allemaal op de automatische piloot door de belichtingscorrectie gegaan zijn. Bedenk ook dat vrijwel alle professionele foto's in bijvoorbeeld tijdschriften op diafilm zijn gemaakt.

Zelf gebruik ik dan ook vooral Fuji diafilms, en dan vooral Fuji Velvia. (Correctie, gebruikte, de films blijven momenteel wel erg lang in de koelkast liggen :) )
Denk ook eens over de functies. Een goede 35 m spiegel reflex is vaak in staat beter meerder foto's in serie te maken (4 per seconde)
Maar juist met een 35mm camera ben je minder snel geneigd dat te doen, op die manier ben je wel heel snel door je rolletjes heen. Gelukkig kunnen digitale spiegelreflexen dit ook, vaak wel iets trager.
en niet geheel onbelangrijk: in geval van nood kun je altijd ergens een rolletje kopen (geheugenkaartjes ook wel, maar die zijn wel erg duur).
Daar ben ik het zeker mee eens. Een goede analoge camera als backup kan vooral op langere vakanties nuttig zijn.
Ik maak ook graag macrofoto's met mijn T70; 15 centimeter tussenringen / 2x converter / 250mm lens (dus bijna 50cm aan mijn camera hangen; ja ik heb een draadontspanner en een heel stevig statief)

De andere topics staan er vol mee. Bedenk wel dat een goedkopere digitale camera vaak beter geschikt is voor macro dan een d-SLR. Zoals je zelf waarschijnlijk wel weet, is het bij macrofoto's vaak moeilijko m alles scherp te krijgen, vanwege korte afstand en vaak relatief weinig licht, de scherptediepte is dan erg klein. Goedkopere digicams (denk aan iets in de richting van Dimage 7i) hebben een veel kleinere sensor, de lenzen hebben hierdoor een kortere brandpuntsafstand, en de scherptediepte is veel groter.

Zelf heb ik enige tijd geleden ook voor deze keuze gestaan, en ik heb voor de digitale spiegelreflex gekozen (een Canon EOS D60). Een keuze waar ik nog geen moment spijt van heb gehad. Qua resolutie en beeldkwaliteit zie ik geen redenen meer om nog voor 35mm te kiezen. Er zijn echter nog wel enkele belangrijke beperkingen:
- Een digitale spiegelreflex als de D60 is minder degelijk gebouwd, en heeft een minder goed autofocussysteem dan veel goedkopere analoge camera's (EOS 3 bijvoorbeeld).
- Door de kleinere sensor is het niet mogelijk om supergroothoek foto's te maken, en gewoon groothoek kost een stuk meer geld door de supergroothoeklenzen die je dan nodig hebt.

Beide redenen wegen echter wat mij betreft lang niet zwaar genoeg om voor een 35mm camera te kiezen. De voordelen van directe review van de foto, belichtingscontrole, en 's avonds na een dag schieten direct het resultaat kunnen bekijken (Ik had mijn laptop mee op vakantie), zijn voor mij veel groter.

Nadeel is wel dat ik nu meer verwend ben geworden. De foto's kan ik, met enige aanpassingen in photoshop, op het scherm precies zo krijgen als ik hebben wil. Afdrukken uit een afdrukcentrale wijken daar altijd wel wat van af. Daarom wil ik nu een printer kopen, zodat ik ook over dat deel van het proces volledige controle heb.

Mijn advies: Als je budget het toelaat, koop een goede 6 megapixel d-SLR, er is inmiddels keuze genoeg. Zorg er wel voor dat je goede lenzen koopt, het is zonde om de goede kwaliteit van zo'n camera te verpesten met een inferieure lens.

Blijf echter wel een analoge body houden, als je denkt dat vaak tegen die beperkingen van een digitale aan zult lopen. Ik denk echter dat je al snel verkocht zult zijn, en nooit meer terug wilt naar analoog :)

Alleen als je echt vaak groothoek gebruikt, of echt een snelle autofocus nodig hebt die met een digitale cam niet binnen je budget valt (dan kom je al snel uit bij de canon eos 1d), koop dan nog een analoge body.
Pagina: 1