Ik zit er stevig over te denken om zelf een 19" bak te bouwen, inclusief kast. (Lekker knutselen
) ) Ik wil starten met een metaal plaat (koper of aluminium), deze in stukkies zagen/boren/dremelen en uitkomen op een kast. Echter, bij sommige delen van de kast is het nodig om gebogen stukken metaal te hebben. Probleem is alleen dat ik geen idee heb hoe ik dat het beste metaal kan buigen. Is het mogelijk om een stuk plaat in de bankschroef te zetten, en vervolgens erop te gaan leunen, of moet je met wat meer beleid te werk gaan? Is het mogelijk om precies genoeg te werken? (het zal wel op millimeterwerk aankomen) Of misschien is het nodig om het te buigen stuk te verhitten ofzo? Zijn er hier mensen die daar kennis van hebben?
je hebt van die hele mooie buig banken hiervoor.
als je een complete kast gaat maken zou ik niet koper of aluminium nemen. (dit i.v.m. kosten) gewoon 2 mm staal/ijzer plaat lijkt met voldoende. je kunt je platen dan buigen in zo`n buigbank, zoek maar effe op internet naar buigbanken , volgens mij kan je ze zelf ook wel maken voor thuis in de bankschroef
als je een complete kast gaat maken zou ik niet koper of aluminium nemen. (dit i.v.m. kosten) gewoon 2 mm staal/ijzer plaat lijkt met voldoende. je kunt je platen dan buigen in zo`n buigbank, zoek maar effe op internet naar buigbanken , volgens mij kan je ze zelf ook wel maken voor thuis in de bankschroef
-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-
Anoniem: 50417
daar kom IK persoonlijk naar kijken...EntonoX schreef op 01 augustus 2002 @ 23:11:
je hebt van die hele mooie buig banken hiervoor.
2 mm staal, dat ga jij niet zomaar ff zitten buigen, hoor...
aluminium, dat gaat perfect, maar staal, vergeet het.
en 2 mm staal voor een pc'tje is ook wel zwaar overkill. Spreek eens eerder van 0,8 mm dikte ofzo (daarvan maken ze deuren van een auto!)
jah, plus een heel frame erbij...
en de meeste mensen zijn zuiniger op hun auto dan op hun pc...
Anoniem: 50417
ik dus niet3lmowww schreef op 01 augustus 2002 @ 23:59:
jah, plus een heel frame erbij...
toen men auto (een beetje) ineen zat door een botsing, en ik hem dus liet opmaken, had k, toen ik men auto ophaalde, meer oog voor mijn paintjob van men pc (k had die mee laten spuiten dus), dan voor die auto
m'n auto vervoert mij, m'n pc brengt mij in vervoering (ff de poëtische toer op
Anoniem: 26576
Als je er geen ervaring mee hebt en niet de juiste gereedschappen: niet aan beginnen..
Bah, het zal wel loslopen. Ik weet ook nog niet zeker of ik het wel ga doen. Het hangt een beetje van de kosten af, en de haalbaarheid.
edit:
2 mm lijkt me ook wel een beetje te dik.
Als het er echt van gaat komen, zal ik een plaat nemen, die een stuk dunner is.
2 mm lijkt me ook wel een beetje te dik.
Anoniem: 44172
2mm is niet echt dik hoor
Btw. zo'n buigbank ken je vast wel gebruike/huren @ gamma oid en anders vraag effe bij een school / bedrijf daar staan die dingen vaak ook wel!
Btw. zo'n buigbank ken je vast wel gebruike/huren @ gamma oid en anders vraag effe bij een school / bedrijf daar staan die dingen vaak ook wel!
Je kan wel een zetbank gaan huren maar waarom geld uitgeven als je aan een bankschroef en een kunstof hamer genoeg hebt. mits je metaal niet te dik is:)
Anoniem: 26576
Ga maar met met een hamer en een bankschroef proberen iets te maken, maar reken er niet op dat het mooi wordt.
een stalen kast van 2mm staal is ongeveer bomvrij..
maar ook zwaar:
60 cm diep x 30 cm hoog x 50 cm breed
=12600 cm2 plaatstaal
2 mm dik is 2520 cm3 staal, en ijzer weegt 7.9 g/cm3
weegt 19.9 kilo.
en dan heb je alleen nog maar de buitenkant. binnenin komen nog meer delen van staal.
maar ook zwaar:
=12600 cm2 plaatstaal
weegt 19.9 kilo.
en dan heb je alleen nog maar de buitenkant. binnenin komen nog meer delen van staal.
hmnm waarom moet ik nou aan die sticker denken die boven op een IBM 8086 zitaatos schreef op 02 augustus 2002 @ 15:16:
een stalen kast van 2mm staal is ongeveer bomvrij..
maar ook zwaar:
=12600 cm2 plaatstaal
weegt 19.9 kilo.
stond daar geen : caution 21 kilo ! op ?
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Wil je die plaatdelen netjes buigen, dan zal je dat idd met een kantbank of een zetbank moeten doen. Ga niet met een hamer en bankschroef staan kl*ten, want dat haalt niks uit, welk materiaal je ook neemt. Bij veel metaalbewerkingsbedrijven staat ergens wel een verloren kant- of zetbank. Mischien ken je iemand die bij zo een bedrijf werkt die dat voor je kan zetten? Dat lijkt mij iig het handigst.
Anoniem: 24306
bij de lokaale ijzer handel mag je vast ook wel even gebruik maken van de buigbanken en knip apperaten. waardoor het kaasrecht word
hij is vast niet van 2 mm plaatstaal..talin schreef op 02 augustus 2002 @ 15:27:
[...]
hmnm waarom moet ik nou aan die sticker denken die boven op een IBM 8086 zit
stond daar geen : caution 21 kilo ! op ?
Allemaal erug goeie tips mensen, dank dank ;D. Ik zal eens van het weekend bij een aantal doe-het-zelf-zaken gaan informeren of ze buigfaciliteiten hebben voor particulieren
Pagina: 1