Nieuw ontwerp cooler voor cooling

Pagina: 1
Acties:

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

Topicstarter
Ik heb net zitten brainstormen voor een nieuw ontwerp voor en cooler.
Ik ben dus op het idee gekomen voor een windtunnel. Zie Pic:
Afbeeldingslocatie: http://www.ctrl-c.nl/Airduckt.jpg
Zoals je ziet zitten er 2 fans in de buis.

Deze buis moet voor in de PC komen, en moet de helft uit de PC steken.
Mijn invalshoek was dus: 2 fans, dus 2X zoveel luchtverplaatsing. :) (correct me if I'm wrong ;) )

Nu is mijn vraag aan jullie, zou dit inderdaad meer luchtverplaatsing verzorgen of niet?

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Volgens mij zorgen 2 fans niet voor 2x zoveel luchtverplaatsing; en het is hier ooit een keer langsgekomen; maar ik mis de search om te zoeken en de kennis om het zelf te posten. Maar geef nou maar toe dat je gewoon je plaatje wilde showen :P ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• XyonN

XyonN

Topicstarter
Was het maar waar, dit maak ik dagelijks voor mijn werk...
Nee, in mijn geval: NEED INPUT!!! >:)

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• XyonN

XyonN

Topicstarter
Two fans, twice the air flow?
Ian McLeod of Papst, explains why doubling the number of fans doesn't always produce the desired results

The idea of mounting two fans in series or parallel often arises when one fan isn't up to the task of cooling and a larger one just won't fit. The only time two fans of equal size can provide double the airflow, however, is when they are operating in free air, ie with no back pressure to restrict the airflow. Usually, engineers are working with an enclosure, and need to know how to optimise the performance of multiple fans.

Fans produce turbulent air currents which, when forced through equipment enclosures, remove heat from internal components. Obstructions to this airflow not only provide a reverse pressure, which the fan must overcome, but can also mask components from the cooling air stream. To design the layout of the box, the designer must consider the cooling paths. Densely packed enclosures exhibit airflow resistance, manifested as pressure loss in the direction of airflow. It's analogous to an electrical generator forcing current through a resistor.

In theory, weighting factors can be applied to determine the flow/pressure characteristics of systems. In practice, the variety of designs used in enclosures and the presence of internal components that interfere with airflow, mean that it is impossible to calculate weighting factors using general formulae. Designers must rely on measurements or rough approximations. For practical purposes, the pressure loss 'p' of an enclosure is approximated by the formula:

p = Rv x Q/2 x V2

where Rv is a weighting factor for pressure loss, Q is the density of the displacement medium and V is the velocity of air flow through the system. It can be seen that pressure loss increases as the square of flow rate.

Figure 1 shows the characteristic curve based on this formula where pressure loss is plotted as a function of flow rate. It describes the air flow characteristics of a given enclosure. When fitted within an enclosure, the fan has to overcome the inherent airflow resistance. To achieve this, the fan needs to produce a pressure increase which will in turn decrease the flow rate. A characteristic fan curve, as shown in Figure 2, expresses the relationship between flow rate and pressure.

The operating point of the fan is determined by the point at which the characteristic enclosure curve and characteristic fan curve intersect. At this point, the pressure loss of the enclosure is just compensated by the pressure increase of the fan and this point determines the flow rate available within that enclosure.

With parallel mounting, the flow rate is multiplied by the number of fans - but the results must be plotted over the entire characteristic fan curve. If fans are placed too close together, other interference effects come into play and reduce the overall flow. This is largely because the flow of air into a fan is usually laminar and smooth, while the exhausted air is much more turbulent. Even in an ideal environment, where interference effects could be ignored, a pressure increase of four times would be needed to produce a doubling of air flow, as pressure loss increases with the square of flow rate. These differences and the effect of using fans in parallel are shown in Figure 3. Here, the airflow only increases by approximately 20 to 25% over that achieved with a single fan.

When fans are mounted in series, the pressure increase, in theory, is doubled. But if the fans are close together, results will again fall short of the theoretical performance due to the angular component of airflow introduced in the exhaust of the rear fan. This limits the suction effectiveness of the front fan. One solution is to direct the angular component back into the main air current using guide vanes, but this eats space. A better approach is to use one fan on the intake and one on the exhaust side of the enclosure. The presence of internal components and the large cross-sectional area between the individual fans will mean that airflow is essentially unidirectional. This provides effective airflow and relatively low noise levels.

The choice of series or parallel fan combinations depends on the individual application; some applications may require a combination of both. They key point is that two fans never mean twice the air flow.

Papst
Okay, dus tussen de fans en de buis moet een aanzienlijke ruimte zitten, en de laatste fan moet harder draaien dan de eerste. I don't see a problem Houston!
Als het af is, komen er wel pics....

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Zien die er net zo cool uit als het ontwerp? >:) Succes in ieder geval en laat even weten hoe het af is gelopen!

---

• XyonN

XyonN

Topicstarter
Is goed..... de fans zijn al "in-huis" Nu nog die regenpijp...

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Het volgende komt uit een al wat ouder topic, over een soortgelijk principe.
Zo schijnt het tóch te kunnen.
Volgens deze draad heeft het wel zin.

Enne ene Femme heeft er vroeger ook iets mee gehad.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

uhh dat gaat veel lawaai maken... heb ervaring met een wind tunnel in je pc :)

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Dus eerste fan 7v, de achterste op 12v :)

iStockphoto

• XyonN

XyonN

Topicstarter
BlizzarD schreef op 02 augustus 2002 @ 03:48:
Dus eerste fan 7v, de achterste op 12v :)
fout. de eerste op 12 volt de tweede wil ik opfokken naar 17 volt. (nu denk je: "Maar een PC geeft niet meer dan 12!", maar dan moeten we iets vinden met printplaatjes en een baybus B)

Verwijderd

Verhoging spanning=verkorting levensduur :{
Mooie tekening btw :)

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Idd, en als je pech hebt zegt je fan *poef* en heb je helemaal geen windtunnel

iStockphoto

• XyonN

XyonN

Topicstarter
BlizzarD schreef op 02 augustus 2002 @ 08:02:
Idd, en als je pech hebt zegt je fan *poef* en heb je helemaal geen windtunnel
In dat geval koop ik er een Fan bij die een hoger voltage aankan. En die zijn er....

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:23

KneoK

Not in a million lightyears

En waarom laat je niet 2 buizen met 1 fan overlopen in 1 buis met een fan die de lucht weer doorvoert ?

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/fantube.jpg

ja ja, die van jou is mooier...

;) :)

Maar ik denk dat je zo ook behoorlijk wat lucht kan doorvoeren.

Over die 3e fan ben ik nog niet helemaal uit omdat die natuurlijk de lucht van alletwee de fans moet gaan doorvoeren, maar als je dan alleen die 2 fans aan de bovenkant zou nemen ?

• XyonN

XyonN

Topicstarter
Ik moet zeggen, die van jou is beter bedacht, allen benadeel je de airflow met een derde fan. opzich moet dit lukken. Thanx m8. Als je het niet erg vind, gebruik ik jou model....

• KneoK

KneoK

HE HE HE !!!!! GAAT JE GELD KOSTEN !!!

>:)

Maar even serieus, nadat ik dit modelletje had gemaakt en ge-rendered en uiteraard NIET had opgeslagen dacht ik inderdaad ook dat die derde fan misschien alleen nadelig gaat werken.

Maar anyway, gebruik/misbruik wat je wilt, ik wens je succes en post je resultaten... :)

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Ik snap niet wat je nou precies wil... Waarom koop je dan geen 120x120mm fan en een adapter erop voor 80x80mm? (benadeelt de airflow ook :() en 2 fans in serie is sowieso al geen goed idee, want 2 gelijke fans zullen elkaar in de weg zitten. Teveel luchtwervelingen, dus das minder airflow hm.
Eerst een klein CFM fan en dan een grotere CFM fan is ook geen goed idee, want dan krijgt de kleine de neiging te worden 'aangedreven' door de grote ;)
Nee, beste is gewoon een grote fan met een adapter eraan naar de maat die je wilt hebben. Ik ga zelf een 92x92 of beter een 120x120 fan kopen en dan een adaptertje maken naar 60x60 voor mijn heatsink van de processor >:)
Een 12v casefan kan alleen (weinig tot) geen druk opbouwen, dus door zo`n adaptor gaat de strd CFM (erg) omlaag maar versneld de airflow wel gedeeltelijk.

Ik zat zelf te denken aan een soort zuig-blaas unit buiten mijn PC die koele lucht over de heatsink blaast en gelijk de warme lucht weg zuigt. Hierdoor heb je eigenlijk helemaal geen airflow in je case nodig; alle chips die warmte afgeven (CPU, GBU, MB chipset, RAM) kan je er goed mee 'behandelen'! Je moet alleen wel goed kunnen knutselen...

Use the Search Luke...

Verwijderd

Hoezo geen 17 V in je PC ? Je hebt toch een -12 V en een -5 V ?

[code]
+12 & -5 ==> 17 V
+5 & -12 ==> 17 V
+12 & -12 ==> 24 V
+5 & -5 ==> 10 V

Voor nog meer variatie heb je ook nog een 3,3 V... :)

Kijk wel even goed in de specs van je voeding welke stroom je mag trekken... Dat houdt bij die negatieve spanningen namelijk meestal niet echt over...

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

heu, ik ben geen electro-nerd, maar +12v & -5v wordt toch nooit 17v??!! Eerste plaats dat +12 & -5 = 7 is. En volgens mij kan je sowieso niet 2 soorten 'volt' bij elkaar optellen, daar heb je een transformator voor nodig. Hoogstens dat de ampere omhoog gaat denk...

Correct me if iam wrong... :P

Use the Search Luke...

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Silentpuma schreef op 02 augustus 2002 @ 17:37:
heu, ik ben geen electro-nerd, maar +12v & -5v wordt toch nooit 17v??!! Eerste plaats dat +12 & -5 = 7 is. En volgens mij kan je sowieso niet 2 soorten 'volt' bij elkaar optellen, daar heb je een transformator voor nodig. Hoogstens dat de ampere omhoog gaat denk...

volgens mij klopt het niet wat je zegt; het spanningsverschil tussen -5 en 12 volt is idd 17 volt. Dus kun je op die manier 17 volt gebruiken

---

Verwijderd

Silentpuma schreef op 02 augustus 2002 @ 17:37:

Fake Tweaker Alarm!

Verwijderd

XyonN schreef op 01 augustus 2002 @ 22:14:
Is goed..... de fans zijn al "in-huis" Nu nog die regenpijp...
Huh? Dat is toch geen regenpijp in je tekening :?
Trouwens, hoe doen jullie dat? 3D renderen?

• wenmaar
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

wenmaar

6xSF-170 op hosola 1ktl O-NO

Als je er nu een bocht in die pijp maakt dan kun je er voor zorgen dat de processorfan de lucht rechtstreeks van buiten krijgt (kan ook zonder bocht maar een gat aan de zijkant is niet zo mooi).
Zo zit je niet met verwarmde lucht te koelen en gaat de temp omlaag.
je habt dan maar 1 fan nodig de tweede is die van je processor.

12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 11:58
Silentpuma schreef op 02 augustus 2002 @ 16:46:
Ik snap niet wat je nou precies wil... Waarom koop je dan geen 120x120mm fan en een adapter erop voor 80x80mm? ..............
Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een fan-adapter tegengekomen van 80mm naar 120mm..
Ben eigenlijk zelf ook hier naar op zoek. Iemand?

Systeem Specs

Verwijderd

XyonN schreef op 02 augustus 2002 @ 14:06:
[...]

In dat geval koop ik er een Fan bij die een hoger voltage aankan. En die zijn er....
ik heb nog wel een 24 V fan liggen erg veel (HEEL VEEL) airflow en als je wil heb ik der zelfs 2 ! ;) mail maar ff als je wat lijkt ;) rpm readout btw

Verwijderd

2 fans op mekaar geeft bij mij het resultaat:

van 5000 toeren naar 6000 (net een straaljager vet gierent hard geluid)
en tempratuur 8 graden omhoog(70-78 graadjes :X).
oftewel het helpt niks en meer herrie en meer stroom en meer geld en je pc gaat bijna opstijgen.

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 05:50:
[...]
Huh? Dat is toch geen regenpijp in je tekening :?
Trouwens, hoe doen jullie dat? 3D renderen?
Met een 3D modelling programma ???

Ik gebruik Alias|Wavefront Maya Unlimited 4.0

• ernst
  • Laatst online: 14-06-2025
Occy74 schreef op 03 augustus 2002 @ 10:50:
[...]

Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een fan-adapter tegengekomen van 80mm naar 120mm..
misschien ff naar de houthandel gaan een paar plaatjes mdf en een boven frees kopen et voila 8)7 (hmm ik heb iets met die smily )
lijkt me niet onmogelijk :)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

wenmaar schreef op 03 augustus 2002 @ 08:11:
Als je er nu een bocht in die pijp maakt dan kun je er voor zorgen dat de processorfan de lucht rechtstreeks van buiten krijgt (kan ook zonder bocht maar een gat aan de zijkant is niet zo mooi).
Zo zit je niet met verwarmde lucht te koelen en gaat de temp omlaag.
je habt dan maar 1 fan nodig de tweede is die van je processor.
Lieve knul, het is een 1-2U kast -what ever that may be- maar wel klein, daar past geen buis in 8)7

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 01:57
XyonN schreef op 01 augustus 2002 @ 21:58:
Was het maar waar, dit maak ik dagelijks voor mijn werk...
Nee, in mijn geval: NEED INPUT!!! >:)
Als dit je werk is.. ben jij blij dat ik je baas niet ben :P
Een technische tekening verwacht ik minimaal in een CAD programma, en da's extra voordeel, want die kun je redelijk porten naar 3dStudio.

Maar even terzake, 2x is niet altijd 2x zoveel.
Als 2 fans draaien, krijg je ook luchtstroming tussen die fans, zelfs als stel je die op de milimeter naukeurig af (ZWAAR dure fans worden het dan) die de zaak dan weer inefficient maakt. Gewoon een blowhole erbij met 1 fan zou meer moeten kunnen verzetten dan deze constructie.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Verwijderd

Nibble schreef op 04 augustus 2002 @ 00:22:
[...]

Een technische tekening verwacht ik minimaal in een CAD programma, en da's extra voordeel, want die kun je redelijk porten naar 3dStudio.

Als 2 fans draaien, krijg je ook luchtstroming tussen die fans, zelfs als stel je die op de milimeter naukeurig af (ZWAAR dure fans worden het dan) die de zaak dan weer inefficient maakt. Gewoon een blowhole erbij met 1 fan zou meer moeten kunnen verzetten dan deze constructie.
Die blowholes moeten dan niet te dicht bij elkaar zitten, anders heeft het weinig nut (zie engels artikel vorige pagina).
Helaas zitten die blowholes, ALS er al meerdere aanwezig zijn, wel altijd boven elkaar.
Dus toch maar het windtunnel concept :)

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

In een soortgelijk topic wees iemand me op het volgende dingetje, bij
Conrad op de site......

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/570/M1/570095M1.JPG

Een radiaal ventilator van 12v en hij verplaats maar liefst 4 m³ per minuut! :7
En hij lijkt me niet moeilijk toe te passen.

Klik voor meer info. http://www.conrad.nl/cgi-...D]=3682&TK_PAR[MEDIUM]=89

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Phaerion schreef op 04 augustus 2002 @ 01:30:
In een soortgelijk topic wees iemand me op het volgende dingetje, bij
Conrad op de site......

afbeelding

Een radiaal ventilator van 12v en hij verplaats maar liefst 4 m³ per minuut! :7
En hij lijkt me niet moeilijk toe te passen.

Klik voor meer info. http://www.conrad.nl/cgi-...D]=3682&TK_PAR[MEDIUM]=89
En hij maakt een teringherrie :7

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 01:57
kan best een herrie maken, maar dit is dus wel 31337 om in je kast te bouwen he ;)
(ok, je hoort je geluid niet meer, maar ja dan HEB je ook wat ;))*proest*

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• VisionMaster
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

De eerste foto/ontwerp ziet er een beetje als een Sibak cooler uit. Die maken ze al een tijd. Je kan ze bij Computerland kopen. Zie Pricewatch :P

Maar is natuurlijk nooit zo leuk als zelf een flinke optimal performance thingy bouwen. :Y) _/-\o_

I've visited the Mothership @ Cupertino

• XyonN

XyonN

Topicstarter
Nibble schreef op 04 augustus 2002 @ 00:22:
[...]

Ik maak geen werktekeningen voor me vak, wel 3D tekeningen (digitaal) Ik ben DTP-er van beroep

Verwijderd

Occy74 schreef op 03 augustus 2002 @ 10:50:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://www.coolpc.com.au/images/fadapter120.jpg
CoolPC 80mm to 120mm fan adapter. this new product allows you to use a 120mm fan (e.g. Sunon 108cfm) with an 80mm heatsink such as the AX-7, PAL8045 or Swiftech MCX462.
http://www.coolpc.com.au/ducts.html

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-02 10:25
Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 17:00:
Hoezo geen 17 V in je PC ? Je hebt toch een -12 V en een -5 V ?

[code]
+12 & -5 ==> 17 V
+5 & -12 ==> 17 V
+12 & -12 ==> 24 V
+5 & -5 ==> 10 V

Voor nog meer variatie heb je ook nog een 3,3 V... :)

Kijk wel even goed in de specs van je voeding welke stroom je mag trekken... Dat houdt bij die negatieve spanningen namelijk meestal niet echt over...
En hoeveel ampere kan jou -5 V trekken?

Over het algemeen is dat erg weinig en zeker niet genoeg om een Fan op aan te sluiten.

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

-5v is vrijwel altijd 0.5a en
-12 is vrijwel altijd 1a

Fan daarop aansluiten gaat zeker niet goed

iStockphoto

Verwijderd

okej ben ik nou gek of is +12 en -12 nou gewoon 12 V???????? en +5 en -5 --> 5 volt??

wtf ik snap dit ff nie!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 09:09
De nul in een gelijkspannings systeem hoeft niet een echte nul (massa) te zijn. Bij wiskunde heb je toch geleerd -en-=+
dus +5v- -5V is 10V verschil. Als je dus de -5 op de min ingang aansluit en de +5 op de plus creer je een verschil van 10V

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 20:58:
okej ben ik nou gek of is +12 en -12 nou gewoon 12 V???????? en +5 en -5 --> 5 volt??

wtf ik snap dit ff nie!
Mogelijke voltage combinaties met een ATX voeding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
        3,3 12  -12 -5  5
        :   :   :   :   :
3,3 :   0   8,7 -15,3   -8,3    1,7
12  :   -8,7    0   -24 -17 -7
-12 :   15,3    24  0   7   17
-5  :   8,3 17  -7  0   10
5   :   -1,7    7   -17 -10 0

Echter niet elke voedingslijn max dezelfde belasting hebben (dus niet elke combinatie is geschikt om een fan aan te hangen)...
Pagina: 1