Toon posts:

Wie heeft ervaring met PWM-sturing fans?

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben wat aan het experimenteren geweest met PWM-sturing voor een voedingsfan.
Heb hiervooreen IC gebruikt, de MIC502.
Buiten dit IC zijn niet veel componenten vereist om een schakeling te maken met features zoals regelen van 2V - 11.4V, handmatige instelling alsmede automatische sturing mbv een NTC, en sleep-mode.
De fan start altijd op volle snelheid, om dan weer terug te keren naar de ingestelde snelheid en de eintor, een TIP126, kan 5A schakelen.

Voordelen van Pulse Width Modulation zijn een soepele regeling vanaf 0V tot bijna volledige voedingsspanning, met minimale vermogensdissipatie, dus weinig warmteontwikkeling.

Het beperkte aantal componenten kan op een klein PCBtje, 44 x 21 mm, inclusief een grote regelpotmeter, dus in principe hoef je het printje nergens aan te bevestigen, het zit al aan de potmeter.

De regeling werkt zeer goed, er is echter 1 probleem, tenminste ik denk dat het een probleem is.
De fan maakt een zacht ratelend geluid bij lage snelheden.

Ik dacht eerst dat het aan de oude fan lag die ik er op had aangesloten, maar toen ik een ander fan probeerde, een 80x80mm 300mA type, weliswaar ook een oudje, werd ik onaangenaam verrast toe het ratelen zich weer voordeed.

De frequentie veranderen was ook niet de oplossing, het geratel werd er alleen "anders" door en nu staat ie weer op ca 30Hz, zoals in het begin.

Nu de vraag, wie heeft zijn fan ook PWM-gestuurd en heeft hier het bovenstaand probleem niet mee, zijn er dus fans die deze geluiden niet maken met dit soort sturing.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2002 21:36 . Reden: typo's ]

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07 23:30
dat ratelen komt omdat een fan onder een bepaalde spanning niet goed zijn werk kan doen.
en omdat jou systeempie eerst op volle toeren begint en daarna naar de ingestelde waarde gaat blijft hij wel draaien, maar zou hij niet op volle toeren beginnen zou die niet eens beginnen te draaien.

Verwijderd

ik maak geen gebruik van zon PWM ding of wat dan ook, maar ik denk echt dat het komt omdat de fan zolangzaam draaid, dat het geluid van geproduceerd word door het draaien van de bladen, een lage frequentie geluid veroorzaakt. oftwel laag geluid.

misschien dat het daar aan ligt.

maar vraagje, hoe duur is zon PWM sturing ?? onderdelen ed...

Verwijderd

Topicstarter
gsjonnie schreef op 01 augustus 2002 @ 21:32:
dat ratelen komt omdat een fan onder een bepaalde spanning niet goed zijn werk kan doen.
en omdat jou systeempie eerst op volle toeren begint en daarna naar de ingestelde waarde gaat blijft hij wel draaien, maar zou hij niet op volle toeren beginnen zou die niet eens beginnen te draaien.
Het grote voordeel van PWM is juist dat de fan veel langzamer kan draaien dan op een vast lage spanning en dat de regeling veel soepeler verloopt.
Een ook al zou die niet op volle toeren starten, dan begint ie toch op zeer laag toerental te draaien omdat ie alleen pulsen van 12V ontvangt.

Wat betreft de kosten van de schakeling, de MIC502 kost 4 euro, daar komt dan een PCBtje bij, maar dat maak ik zelf, een potmeter zal iets van 2 euro zijn en dan nog wat klein grut zoals enkele weerstanden, een diode, trimpotje elcootje, Ctje en een TIP 126 tor van pakweg een euro.

Verwijderd

Helaas zelf geen ervaring mee maar in dit artiekel: http://bit-tech.net/article/52/5
staat dit; "Unfortunately PWM has two side effects, the chopped supply renders the speed sensing circuitry inside the fan inoperative, and can produce growling noises as the fan speed is reduced.
"

Heb je daar wat aan??

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat stukkie heb ik gelezen en de schakeling, waarvan het schema daar wordt getoond, heb ik dus gemaakt.

Maar omdat er ook staat "can" produce wil dus zeggen dat het niet hoeft en dat er fans zullen zijn waarbij dit euvel niet optreedt.

Ik zou dit dus bevestigd willen zien door mensen met zo'n fan.

Want het is werkelijk een prachtige regeling, maar dat soort bijgeluiden gooit wel flink roet in het eten.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

in een fan zelf zit het ook niet met koolborstels zoals in een echte motor.
Omdat het ietsjes digitaler werkt (hall sensor), lopen die signalen niet goed samen...

Electronics development

Verwijderd

3lmowww schreef op 01 augustus 2002 @ 22:38:
in een fan zelf zit het ook niet met koolborstels zoals in een echte motor.
Omdat het ietsjes digitaler werkt (hall sensor), lopen die signalen niet goed samen...
die hallsensor wordt niet gek van het PWM signaal, het IC dat in de fan zit vindt het minder leuk. De watchdog zal het IC resseten elke keer als de spanning wegvalt.
Ga je computer maar eens 30 keer per seconde resetten, vindt hij echt niet leuk.

Beter is het mischien om je schakeling om te bouwen naar een stepdown converter. Of de fan uit elkaar halen en het IC(tje) apart te voeden

Ik heb ook ff ter test een PWM signaal mijn papst ingejaagd, en dat vond hij niet zo fijn bij lage frequenties een beetje tikkend geluid en bij de hoge (+1 Khz) gaat hij zingen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2002 23:25 . Reden: spelfouten ]

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, 'k heb de schakeling ingebouwd in m'n case en ik heb als ondergrens 2V aangehouden.
Hij draait nu op een Volt of 4 en als het heel stil is en je goed luistert hoor je hem heeeeel zachtjes knikkeren.
Verder geen problemen, een erg soepele regeling.

Verwijderd

waar vind je zon schema van zon PWM schakeling ??

doe ik misschien voor een toekomstige 12cm van, aangezien die dingen al beginnen bij 40 dBa
Pagina: 1