bromtoon/ruis uit speakers, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 14.940 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Zoals de topic titel al zegt, Er komt een bromtoon/ruis uit mijn speakers.

Ik heb er al een andere geluidskaart in gezet, maar dat hielp niet.

Zijn mijn speakers (4, waarvan 2 nog zeker in goede staat) kapot, of is er toch iets anders?

Alles loopt via een versterker, ook de computer boxjes die langs de koptelefon uit gaan.

Ik weet dat het in de FAQ staat, maar die doet het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-07 21:19

dominic

will code for food

Meestal heeft een brom te maken in de verschillen die zitten tussen uitgangen en ingangen die op elkaar aangesloten zitten, minieme verschillen in het voltage bijvoorbeeld.

Maar meestal is dat gewoon een zeer zachte storing die je alleen hoort wanneer je de versterker voluit gooit.

Hoor je echt een harde brom dan is het waarschijnlijk een probleem met de aarde, of een aardlus. Probeer beide apparaten op hetzelfde stekkerblok aan te sluiten en kijk of je verschil in het geluid hoort.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
Het is al een stuk minder geworden, maar nog steeds is het iritant, vooral bij de bass hoor je het erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 10:43
Met een oude versterker had ik dat ook. Probeer eens een aardelijntje te trekken tussen PC en Versterker. Gewoon onder een schroefje proppen.
Helemaal als je PC niet geaard is kan het lading-verschil tussen je PC en versterker groot zijn (110 V), kan de brom verklaren.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Hoor je ook een bromtoon als je versterker zachtjes staat? Zo ja dan is het waarschijnlijk een aardlus zoals dominicbout suggereerd. Is je computer geaard? Zoniet probeer dan de computer te aarden. Er bestaan ook kasjes die je tussen de input en de versterker hangt en die dan de apparaten ontkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61621

Ik heb hetzelfde probleem bij een vriendin van me. Op mijn aanraden is de stereotoren aangesloten op de soundcard, maar hij bromt en piept zachtjes. De extra ruis is natuurlijk niet alleen te verklaren met een aarde, bij zulke ratio's (output soundcard heel zacht, versterker hard) hoor je altijd meer shit dan je wilt. Ze heeft ook last van interferentie in de computer, van voornamelijk de videokaart.
Hieraan kun je dan een paar dingen doen:
- een nieuwe betere kwaliteit geluidskaart kopen die het wat beter opvangt
- de geluidskaart verder wegzetten van de videokaart (ander PCI slot bijvoorbeeld) met liefst een paar kaarten daartussen.
- zelf de geluidskaart afschermen met een plaatje lood.
In dat laatste heb ik eigenlijklijk helemaal geen zin, een kaart kopen is in principe onnodig duur dus probeer ik de volgende keer dat ik daar ben maar m'n tweede optie.
Of heeft iemand anders nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
De computer is geaard, (Met de voeding stekker in een geaard stekkerblok > geaard stopcontact > en geaarde meterkast) de vertserker is echter niet geaard.

De geluids kaart zit onder de videokaart, ik zal zometeen de netwerk kaart en de geluids kaart omwiselen. Dan komt ie 1 slot verder want ik helaas maar 2 pci sloten :+

/edit
Begrijp ik nou dat ik een lijntje tussen de computer en de vertserker moet leggen ?

[ Voor 0% gewijzigd door Kapitein Edward op 01-08-2002 21:42 . Reden: Stukje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 22:11
Ja gewoon een kabeltje trekken, en ergens op het metaal vast maken. Natuurlijk wel een geel/ groen. Ziet leuk uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
voodoo202 schreef op 01 augustus 2002 @ 21:46:
Ja gewoon een kabeltje trekken, en ergens op het metaal vast maken. Natuurlijk wel een geel/ groen. Ziet leuk uit
Ok, ik begrijp het niet helemaal :+

Dus gewoon een draadje ergens op mijn kast vastmaken, en dat zelfde draadje op mijn versterker (alebij aan metaal natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

oplossing 2 : weggooien :P
naja..de meeste dingen staan hierboven wel beschreven.. niets aan toe te voegen

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 18:24
hee, ik heb een oplossing gevonden voor mijn ruis-probleem! :)
tenminste, het is wat een gedoe maar hij ruist dan in elk geval niet meer
met trial-and-error heb ik gevonden dat de ruis onmiddelijk stopt als ik de kabel
van de radio eruit trek
als iemand een manier weet om de ruis ook met kabel erin te laten verdwijnen dan zou ik dat graag weten, want dat in en uithalen van dat stekkertje is ook niet echt ideaal natuurlijk

edit, dat ruisen daar bedoel ik dus zo'n bromtoon mee he, voor alle duidelijkheid

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2185

Schaapje_BlaaT schreef op 03 augustus 2002 @ 21:05:
met trial-and-error heb ik gevonden dat de ruis onmiddelijk stopt als ik de kabel
van de radio eruit trek
als iemand een manier weet om de ruis ook met kabel erin te laten verdwijnen dan zou ik dat graag weten, want dat in en uithalen van dat stekkertje is ook niet echt ideaal natuurlijk

edit, dat ruisen daar bedoel ik dus zo'n bromtoon mee he, voor alle duidelijkheid
Lijkt mij dus echt lypische een geval van aardlus. Probeer een van de bovenstaande opties eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
bovenstaande opties had ik al geprobeerd, dat werkte dus niet
de kabel eruit trekken dus wel, maar dan moet ik hem er steeds in douwen
als ik fatsoenlijke ontvangst op mijn radio wil

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ikzou zeggen zittten de plugs er wel goed i nwant als die er half in zitten gaat het ook leeker brommen.
maar dat is hier dus niet zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-07 09:08
Schaapje_BlaaT schreef op 03 augustus 2002 @ 21:05:
van de radio eruit trek

Hmm dit had ik dus tot 30 minuten geleden ook. :) Als ik mijn dvd speler op mijn stereo aansloot was er een constante brom te horen. Kabel van de radio eruit en geen brom meer. Echter steeds je kabel er in en uit stoppen is ook nie echt handig.

Oplossing die voor mij werkte : Om je coax kabel van de radio zit een aardfolie. Deze folie maakt contact met de ijzeren plaatje van steker. Dit contact zorgt voor de verbinding naar de aarde wat dus de bromtoon veroorzaakt. Stukje tape en/of plastic om het uiteinde van je kabel dat de aard folie afschermd zodat het ijzeren plaatje en je aardfolie geen contact meer maken. Resultaat geen bromtoon meer. ;)

Ik weet niet of dit invloed heeft op de kwaliteit van de radio ontvangst ik kon in iedergeval niets ontdekken. gewoon proberen zou ik zeggen.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-07 15:18

spacy

+++

dit staat toch in de FAQ beschreven :?

ik had dit thuis ook en heb de instructies opgevolgd
en heb 2 100nF condensatortjes in de antenne naar de video/tv
en 2 stuks in de antenne naar de receiver toe, en ik kan geen brommetje meer horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
ja, stond inderdaad in de faq
maar ja, ik gebruikte de search en dan kom je in dit topic terecht en niet in de faq
maar dat condensatortjes gedoe is mij te ingewikkeld, ik probeer eerst de good ol'
plakband approach wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:00

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Schaapje_BlaaT schreef op 04 augustus 2002 @ 15:44:
ja, stond inderdaad in de faq
maar ja, ik gebruikte de search en dan kom je in dit topic terecht en niet in de faq
maar dat condensatortjes gedoe is mij te ingewikkeld, ik probeer eerst de good ol'
plakband approach wel :)
Als je toevallig een kabelmodem hebt, kan het onderbreken van de aarde problemen geven, tenzij het kabelsignaal sterk genoeg is 8)
Met een zgn mantelstroomfilter kun je de coaxkabel scheiden, hier zit een 1 : 1 trafo'tje in dat het signaal onaangetast laat, maar wel de aardes ontkoppelt.
Er zijn ook doorlus coaxdozen (Bosch, Hirschmann) verkrijgbaar, deze hebben een ingebouwd mantelstroomfilter of de bekende condensators.

De pc aarden is altijd verstandig, want in de voeding zit een c-netwerkje dat 110V op je kast zet, tis niet gevaarlijk, maar het prikt wel >:)
Ook loop je meer kans dat je onderdelen of poorten van je pc opblaast als deze spanning erop staat.
Vaak kun je een aardedraad met een klem op de CV zetten, deze is dan op zijn beurt met de waterleiding verbonden en die is weer geaard (dat zie je veel in oudere flats en appartementen).
Als dit alles niet de oorzaak van de ruis/brom is, moeten we weer verder zoeken...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
de PC is aangesloten op een geaard stopcontact, ik neem aan dat ie geaard is
hem verbinden met de CV heeft in elk geval geen effect
en schokken heb ik nooit gehad
de radio werkt prima met kabel zonder aarding, maar ik weet niet of dat nare
gevolgen kan hebben voor mijn stereo installatie, dat is niet te bedoeling natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je het witte afdekplaatje van het kabelkastje verwijdert, zie je aan de onderkant een klein schroefje zitten. Als je hieronder een aardedraadje vastklemt en deze naar de aarde doorverbindt ben je van het probleem af. Dit is bij mij door een kabelmonteur geadviseerd. Ik ben nu inderdaad van deze verveldende brom verlost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
loopt jouw geluidskabeltje toevallig naast een ander kabeltje (tv kabel bv.) ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39712

duncanvdlinden schreef op 06 augustus 2002 @ 13:46:
loopt jouw geluidskabeltje toevallig naast een ander kabeltje (tv kabel bv.) ???
Precies, dat wou ik net zeggen. Zorg ervoor dat in ieder geval al je speakerdraden zoveel mogelijk vrij liggen van al het andere spagetti-werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
goeie speakerdraden zijn wel goed afgeschermd, temminste die van mij wel. 2x 3mm koperdraad. kijk vooral naar je signaal van je geluidskaart naar je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

filtertje dertusse

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52677

Thx, all _/-\o_
Ik had ook al een tijd last van een brom ;( .
Ik heb nu een aarde draad (van stekkerdoos) aan m'n versterker kast gemaakt B).
En voila brom weg, toppie.

Anoniem: 34142

Anoniem: 52677 schreef op 20 september 2002 @ 08:56:
Thx, all _/-\o_
Ik had ook al een tijd last van een brom ;( .
Ik heb nu een aarde draad (van stekkerdoos) aan m'n versterker kast gemaakt B).
En voila brom weg, toppie.
Ehm... welke stekkerdoos? Stopcontact of CAI stekkerdoos?
Pagina: 1