Toon posts:

bttv en scantv: no station

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik heb een Pinnacle bt878 tvkaart, maar ik krijg er geen stations op te zien.
Een Hauppage wordt automatisch herkend, en daar krijg ik wel stations op, maar de Pinnacle krijg ik niet zo ver.

Ik heb de modules met opties geladen, omdat hij niet automatisch herkend werd.
howto: http://www.tldp.org/HOWTO/mini/BTTV-4.html
(recente card types staan in de bttv packages, in de source tree van de kernel)
Het is een Pinnacle pctv pro, dus ik heb bttv met de optie card=0 geladen.
Op de kaart zelf staat de code "4006FH5 Temic" vermeld, en ik heb dus de tuner met de optie tuner=14 geladen.
Hij herkent hem verder goed, maar bij het draaien van scantv krijg ik nog steeds "no station".
Ook gewoon xawtv of zapping geven niks. Ook niet als root.
Het irq 18 is ok, hij draait op een smp machine. De hauppage kaart zat in hetzelfde pci-slot, met hetzelfde irq, en werkte prima.
Ik gok dat er iets verkeerd zit, maar ik weet even niet hoe ik er nu verder mee kan gaan.

Hier is de output van dmesg:
(de laatste melding kriujg ik bij het draaien van scantv)

[snip]
Linux video capture interface: v1.00
i2c-core.o: i2c core module version 2.6.3 (20020322)
i2c-algo-bit.o: i2c bit algorithm module version 2.6.3 (20020322)
bttv: driver version 0.7.91 loaded
bttv: using 2 buffers with 2080k (4160k total) for capture
bttv: Host bridge is Intel Corp. 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX Host bridge
bttv: Host bridge needs ETBF enabled.
bttv: Bt8xx card found (0).
bttv0: Bt878 (rev 17) at 00:0b.0, irq: 18, latency: 255, memory: 0xdb103000
bttv0: subsystem: bb11:1200 (UNKNOWN)
please mail id, board name and the correct card= insmod option to kraxel@bytesex.org
bttv0: using: BT878(MIRO PCTV pro) [card=11,insmod option]
bttv0: enabling ETBF (430FX/VP3 compatibilty)
tuner: probing bt848 #0 i2c adapter [id=0x10005]
tuner: chip found @ 0xc0
bttv0: i2c attach [client=Temic PAL_BG (4006FH5),ok]
bttv0: i2c: checking for MSP34xx @ 0x80... not found
bttv0: miro: id=12 tuner=5 radio=no stereo=no
bttv0: i2c: checking for MSP34xx @ 0x80... not found
bttv0: i2c: checking for TDA9875 @ 0xb0... not found
bttv0: i2c: checking for TDA7432 @ 0x8a... not found
tvaudio: TV audio decoder + audio/video mux driver
tvaudio: known chips: tda9840,tda9873h,tda9874h/a,tda9850,tda9855,tea6300,tea6420,tda8425,pic16c54 (PV951)
bttv0: registered device video0
bttv0: registered device vbi0
tuner: TV freq (0.00) out of range (44-958)

Verwijderd

Ik gok dat je toch niet de juiste tuner hebt geladen als je geen stations ziet. Probeer eens enkele ander tuner parameters uit en kijk of het dan beter gaat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 19:36:
bttv0: subsystem: bb11:1200 (UNKNOWN)
Da's raar.. een Miro PCTV is namelijk bd12:1200 volgens de source.
bttv0: using: BT878(MIRO PCTV pro) [card=11,insmod option]
Dat is de BT848 kaart van Miro. Dat werkt niet. (zoals je merkt)

Probeer eens zonder card=11, en dus alleen met tuner=14.

• noNamer
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben bang dat je scantv kan vergeten in nederland. Meestal worden er of geen of maar een paar station gevonden. De reden is dat nederland in de meeste gemeentes met halve kanalen werkt (35+, 33- etc). Scantv scant alleen op de hele kanalen (33,34,35). Op deze kanalen wordt over het algemeen geen goed signaal gevonden en dus ook niets opgeslagen/ingesteld.

Handiger is waarschijnlijk om van het internet je kanalen lijst te halen en deze in je .xawtv te zetten.

Verwijderd

noNamer schreef op 01 augustus 2002 @ 22:50:
Ik ben bang dat je scantv kan vergeten in nederland.
De fout die hij krijgt (tuner: TV freq (0.00) out of range (44-958)) heeft niets te maken met wat jij beschrijft.

(scantv werkt hier overigens uitstekend als je braaf aangeeft dat je in West-Europa zit)

• noNamer
  • Niet online
Out of range heeft inderdaad niets te maken met wat ik beschrijf. Maar bedoelde het meer als indicatie dat het niet overal werkt. En dus niet alles op alles moet worden gezet - in mijn ogen - om alleen scantv aan de gang te krijgen.

En zoals ik al probeerde aan te geven, het werkt niet in de meeste gemeente (althans, niet bij degene waar ik ervaring mee heb). In mijn geval ook west-europa niet (niet alle kanalen werden gevonden).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 22:23:
code: bttv0: using: BT878(MIRO PCTV pro) [card=11,insmod option]
Hoe kom je tot die uiterst vreemde conclusie?

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 23:01:
[...]
De fout die hij krijgt (tuner: TV freq (0.00) out of range (44-958)) heeft niets te maken met wat jij beschrijft.

(scantv werkt hier overigens uitstekend als je braaf aangeeft dat je in West-Europa zit)
Out of range heb ik ook weleens, maar ik vind wel de meeste stations. Deze melding kan je dus negeren denk ik.

Overigens vind ik niet alle stations (niet die met halve kanalen idd.), scantv werkt hier dus niet uitstekend. Hij scant alleen (bij europe-west) kanalen met x.25 en dan voor x bepaalde rij, maar niet alle kanalen zitten hier en bij meer mensen op .25.

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 23:51:
[...]

Hoe kom je tot die uiterst vreemde conclusie?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        /* let the user override the autodetected type */
        if (card[btv->nr] >= 0 && card[btv->nr] < bttv_num_tvcards)
                btv->type=card[btv->nr];

/* print which card config we are using */
        sprintf(btv->video_dev.name,"BT%d%s(%.23s)",
                btv->id,
                (btv->id==848 && btv->revision==0x12) ? "A" : "",
                bttv_tvcards[btv->type].name);
        printk(KERN_INFO "bttv%d: using: %s [card=%d,%s]\n",btv->nr,
               btv->video_dev.name,btv->type,
               (card[btv->nr] >= 0 && card[btv->nr] < bttv_num_tvcards) ?
               "insmod option" : "autodetected");
(drivers/media/video/bttv-cards.c)

De BTxxx die daar gegeven wordt, is de chip die in je systeem aanwezig is. Daar heeft de "card=xx" parameter geen invloed op.

(met dank aan React voor het verknoeien van alle groter- en kleiner-dan tekens)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2002 00:42 . Reden: zucht.. ]

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-08 23:38
uhm.. mischien een type fout van jou kant, maar in je eerste post zet je dat je de tuner met optie tuner=14 hebt geladen, de optie die je aan modprobe moet meegeven is type=14
ook wil het nog wel eens helpen om de pll van de bttv op 1 te zetten ipv van 0 , dus bij bttv pll=1 als optie meegeven.

cd /pub && more beer

Verwijderd

Topicstarter
Heh, ik neem niet vaak de rol van topicstarter op me met een supportvraag. Toch wel verwarrend zeg, allerlei adviezen die soms nog weer verschillend of bijna tegenstrijdig zijn :-)
Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 20:13:
Ik gok dat je toch niet de juiste tuner hebt geladen als je geen stations ziet. Probeer eens enkele ander tuner parameters uit en kijk of het dan beter gaat.
Hmm, ik heb intussen 0 t/m 17 geprobeerd als tuner type, maar nog niks. Nog 20 te gaan of zo.
Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 22:23:
[...]
Da's raar.. een Miro PCTV is namelijk bd12:1200 volgens de source.
Probeer eens zonder card=11, en dus alleen met tuner=14.
Ik neem aan dat de pci id klopt, maar dat die niet vermeld staat in de source van de driver. Daar zal dan instaan welk cardnummer en tunertype hoort bij het pci id.
De output van lspci is dan ook "Subsystem: Unknown device bb11:1200".
Ik had voor de duidelijkheid kunnen vermelden dat ik hiervan uit ging. Dit is toch het goede uitgangspunt?
Volgens mij vindt hij automatisch welke chipset het is, bt878 of bt848, maar heeft hij de juiste card= optie nodig om hem verder te kunnen gebruiken.
Zonder card= optie geeft ook de bttv driver aan dat het een unknown device is.
default is card=0, dus autodetect. En die detect hem niet.
noNamer schreef op 01 augustus 2002 @ 22:50:
Ik ben bang dat je scantv kan vergeten in nederland.
Handiger is waarschijnlijk om van het internet je kanalen lijst te halen en deze in je .xawtv te zetten.
Ok, dus ik kan dan de .xawtv gebruiken die ik kreeg via de Hauppage kaart. Dat klopt?
Heu, dan kan ik dus ook weer opnieuw testen met alle type= opties va de tuner module? Als scantv niet altijd te vertrouwen is.
Met de Hauppage kreeg ik trouwens wel een stuk of 10 a 20 zenders.
ny-hardcore schreef op 02 augustus 2002 @ 11:36:
uhm.. mischien een type fout van jou kant, maar in je eerste post zet je dat je de tuner met optie tuner=14 hebt geladen, de optie die je aan modprobe moet meegeven is type=14
ook wil het nog wel eens helpen om de pll van de bttv op 1 te zetten ipv van 0 , dus bij bttv pll=1 als optie meegeven.
Ja, een typefout. Ik gebruik type=14 bij het laden van tuner.
En dat pll zal ik eens proberen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 12:55:
Ik neem aan dat de pci id klopt, maar dat die niet vermeld staat in de source van de driver.
In dat geval kun je je pci id toevoegen aan bttv-cards.c, 'm submitten, en recompilen. :)

Ik heb overigens wel eens gehad dat mijn RTL8139 foutief gezien werd als 10ec8129.. de kaart bleek net niet helemaal goed genoeg in het slot te zitten. Dat kan ook nog dus. :)

Verwijderd

Topicstarter
Huh, je bedoelt gewoon met de entry bijv.:
{ 0x1200bd11, BTTV_PINNACLE, "Pinnacle PCTV" },
Maar dan dus:
{ 0x1200bb11, BTTV_PINNACLE, "Pinnacle PCTVPro" },

Ik ga me afvragen of dat werkt. Volgens mij is dat hetzelfde als card=1 meegeven.
Hmm, ik vind het wel verwarrend.

En ik heb hem er al eens opnieuw ingestoken, om te kijken welke tuner er beschreven stond op de kaart.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 16:35:
Huh, je bedoelt gewoon met de entry bijv.:
{ 0x1200bd11, BTTV_PINNACLE, "Pinnacle PCTV" },
Maar dan dus:
{ 0x1200bb11, BTTV_PINNACLE, "Pinnacle PCTVPro" },

Ik ga me afvragen of dat werkt. Volgens mij is dat hetzelfde als card=1 meegeven.
Nope. Wel hetzelfde als card=39 denk ik. :)

• noNamer
  • Niet online
Ok, dus ik kan dan de .xawtv gebruiken die ik kreeg via de Hauppage kaart. Dat klopt?
Heu, dan kan ik dus ook weer opnieuw testen met alle type= opties va de tuner module? Als scantv niet altijd te vertrouwen is.
Met de Hauppage kreeg ik trouwens wel een stuk of 10 a 20 zenders.
Ik wist niet dat hauppauge tegenwoordig een .xawtv bestand meeleverde? Ik zou er in ieder geval niet vanuit gaan dat die werkt. Want waarom zouden ze weten op welke kanalen jij je zenders hebt?

Maar in je .xawtv kan je een lijstje maken bijvoorbeeld

[Nederland 1]
freq=2048000

[Nederland 2]
freq=2300000

zie man .xawtv (of was het .xawtvrc? ) voor een complete beschrijving van dit bestand.

Misschien heb je dan je type= helemaal niet nodig. Ik had het in ieder geval niet nodig en de modules werden allemaal geladen zonder parameters.

Verwijderd

Topicstarter
noNamer schreef op 02 augustus 2002 @ 22:00:
Ik wist niet dat hauppauge tegenwoordig een .xawtv bestand meeleverde? Ik zou er in ieder geval niet vanuit gaan dat die werkt. Want waarom zouden ze weten op welke kanalen jij je zenders hebt?

Misschien heb je dan je type= helemaal niet nodig. Ik had het in ieder geval niet nodig en de modules werden allemaal geladen zonder parameters.
Nee, Hauppage levert geen .xawtv bestand mee :-)
Ik heb hier 2 tvkaarten, de Pinnacle en een Hauppage. De hauppage deed het gelijk goed, en daar heb ik een .xawtv mee aangemaakt. (via scantv? ik ben het vergeten).
Deze .xawtv gebruik ik nu dus ook bij de pinnacle, maar dat geeft dus niks.
Pagina: 1