Toon posts:

Hele stille koeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt erg ziek van het enorme geluid van de fan op mijn AMD Athlon XP 2000 en ik wil dus een stillere koeling. Zelf zat ik te denken aan de NoiseControl Silverado. Deze is wel redelijk prijzig (min 60 euro -> http://www.tweakers.net/pricewatch/17625).
Zijn er mensen die ervaring met deze fan hebben? Zijn er betere alternatieven?

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 18:58
Ik dacht dat die silverado maar tot de Thunderburd 1200 ging?
Alternatief is misschien de Zalman 6000(Al)Cu

edit:
Ik heb nog een vergelijking gevonden op tweakers : nieuws: Zalman CNPS 6000 heatsink review

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een review gevonden: http://www.exhardware.com/reviews.php?Id=81. Testsysteem is een Athlon 1900 dus dan moet het ook wel op een 2000 lukken denk ik. De performance is best goed (http://www.exhardware.com/reviews.php?Id=81&Page=3)
Het gaat dus vooral om het geluid, hij hoeft niet extreem goed te koelen.
Ik zal die Zalman 6000(Al)Cu ff checken, bedankt.

Wat maakt het gewicht van de koeling eigenlijk uit?

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 16:51
of je koopt een wisperrock en vervangt de fan door een noisecontrol s4.

Die geeft geloof ik 54.9 cfm @ 21 db :z
of 75 cfm @ 28 db (nog steeds :z )

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 05:04

Mathizsias

Drizzt

Marcj schreef op 01 augustus 2002 @ 19:27:

edit:
Ik heb nog een vergelijking gevonden op tweakers : nieuws: Zalman CNPS 6000 heatsink review
Hij kan op 12V zelfs een XP2200 aan d8 ik, stond ergens hier op GoT een review over...

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 18:58
Tidus schreef op 01 augustus 2002 @ 20:24:
[...]

Hij kan op 12V zelfs een XP2200 aan d8 ik, stond ergens hier op GoT een review over...
Sorry, wist ik niet :) Ik weet alleen dat die silverado al best oud is.
Ik heb zelf wel die Zalman en hij is echt stil (wel op een TB900 ;))

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:03

Epsilon

Marcj schreef op 01 augustus 2002 @ 20:46:
[...]
Sorry, wist ik niet :) Ik weet alleen dat die silverado al best oud is.
Ik heb zelf wel die Zalman en hij is echt stil (wel op een TB900 ;))
Die rating van "t/m 1200 TB" moet je zowieso nooit geloven. Wat boeit de snelheid ? Ja, meer warmte produceren. Maar je koeler moet ECHT slecht zijn wil je een TB niet onder de 80 graden houden.

Verwijderd

Ik heb 2x een Thermaltake Volcano 7+, check ook m'n signature, die hebben 3 standen. Op laag en medium zijn ze dus best wel stil, met verder een goede airflow/temp in je kast zou je het wel moeten redden op medium. Je kan natuurlijk ook zelf aan de gang gaan en een BIGGIE koelblok erop hangen met een 12cm fan erboven op 7v. Ik heb ff geen voorbeelden bij de hand, maar daar zou je ook ff naar kunnen kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk toch dat ik maar voor de Silverado ga al is het alleen omdat er zilver in zit :)
Het lijkt me wel een goed produkt.
Ik heb op dit moment geen luchtafvoer vanuit de kast, dus de temp in de kast is aanzienlijk hoger dan de temp in de kamer. Op dit moment is dat niet nodig; mijn CPU zit tussen de 48-55 graden. Zou dat nodig zijn als ik een Silverado neem?
Oh en wat zijn ongeveer de kritieke temperaturen voor een Athlon?

Verwijderd

ik heb net mijn Zalman CNPS5100-CU (ja dat is de nieuwste versie ;))in mijn kast gegooid, ben nog vollop aan het testen aangezien ik er een review voor moet schrijven (site, zie sig)...

Maar ik ben tot nu toe erg tevreden, heb nog geen super zware testen gedaan, maar je hoort de CPU koeler niet. Nu moet je wel begrijpen dat ik nu nog steeds geluid hoor uit mijn kast, afkomstig van mijn voeding, dus ja dan moet je (ik ook) die ook gaan vervangen..

p.s: de kritieke tempraturen liggen rond de 68 -70 qua bij AMD

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2002 23:13 . Reden: iets vergeten te vermelden :P ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja zal je straks zien dat als ik eenmaal een stille fan heb, dat ik me dan dood ga ergeren aan mijn voeding, geforce4 en HD :)

Verwijderd

Ik heb een Silverado draaien, op maar 6 volt, op een XP @ 1900+ (1605 Mhz). Draait prima, en lekker stil.

• Quorton
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 15:06
Ik heb ook een silverado op een TB 1G op +/1 6/8/10 volt, maar ik kan niet zeggen dat ie echt stil is, de lucht die op de vinnen van het koelblok wordt geblazen maakt toch een behoorlijk suizend geluid, en koelen valt ook best tegen. De cpu wordt toch minimaal 51' (idle) en 56' (stressed).
Vond dat toch behoorlijk tegenvallen als ik lees dat snellere cpu's bij anderen veel koeler bleven.
Als ik zou moeten kiezen dan zou ik voor een zalman gaan (zo'n waaier) die zijn echt stil , koelen goed en zijn de helft goedkoper

Quadcore 6600 @ 3,3Ghz, 4 GB, 2 TB raid 5, GF 8400GS
P4 2.8G, 2 GB, 500GB diskspace, GF FX5200

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

gfo schreef op 01 augustus 2002 @ 20:09:
of je koopt een wisperrock en vervangt de fan door een noisecontrol s4.

Die geeft geloof ik 54.9 cfm @ 21 db :z
of 75 cfm @ 28 db (nog steeds :z )
Even ter info. Die fan doet 24CFM bij 18dBA en 7volt, 30CFM bij 22dBA en 9volt en 44CFM bij 32dBA en 12volt.
Je moet dus niet m3/h vergelijken met CFM want dit klopt natuurlijk niet. Zou echt mooi zijn geweest.

Van m3/h naar CFM is vermenigvuldigen met 0.589

Dus zo stil zijn die fans nu ook weer niet.

Om een voorbeeld te geven, een ENERMAX fan (zo'n rose) die geeft op zijn maximale stand 40CFM bij 33dBA en 12volt, dus echt whisper zou ik die noisecontrol dingen niet willen noemen. :)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
ik heb vorige week de whisperock II gehaald :)

damn, dat ding is zo stil dat ik alleen m'n HD's nu lawaai hoor maken...en dus daar nu aan zit te ergeren :/

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

Dat is inderdaad een erg groot nadeel van het stiller maken van je PC. Er zitten zoveel onderdelen in die herrie produceren. Ik heb dus alle standaard fans eruit gesloopt en vervangen door een stel 120 mm en 80 mm low-noise Papst. Alleen de fan op mijn Radeon-8500 is nog standaard omdat de Zalman ZM-80HP nog niet leverbaar is. Dat lullige 40mm fannetje overstemd dus gewoon alles nu. Ik weet zeker dat als ik die er eindelijk af heb dat mijn harde schijven weer de grootste herriemakers zijn... Kan ik daar weer iets voor verzinnen...

Verwijderd

Ik heb laatst een heel CNPS systeem moeten bouwen.
Heb heel veel Zalman producten gebruikt, voeding, CPu koeler, NB koeler, VGA koeler..

en idd je hoort je hdd dan nog wel, je moet dan wel goed luisteren maar goed :D
Ik heb toen die hdd in een rack geplaatst en het geluid van je hdd is echt minimaal.. super stille computer

Verwijderd

In wat voor rack heb je 'm geplaatst? Ik heb een scsi hd en ben bang dat ie misschien te heet wordt.

Verwijderd

spacer + fanadapter + delta 80 hp? :) heel wat stiller denk ik

Verwijderd

Terryb47 schreef op 02 augustus 2002 @ 04:59:
ik heb vorige week de whisperock II gehaald :)

damn, dat ding is zo stil dat ik alleen m'n HD's nu lawaai hoor maken...en dus daar nu aan zit te ergeren :/
Ik heb ook laatst een whisperrock 2 gehaald. Koelt redelijk goed maar ik hoor nog best wel veel geluid hoor! Of ligt het nou aan mij? Maybe ga ik binnenkort een papst fan erop doen

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
damn, dat ding is zo stil dat ik alleen m'n HD's nu lawaai hoor maken...en dus daar nu aan zit te ergeren
Daar zijn ook hele mooie oplossingen voor als je zelf kunt knutselen.
2 platen aluminium en wat geluidsisolatie doen wonderen.
http://kan.even.geen.url.vinden
De schijf klem je dan tussen 2 platen aluminium (5 mm) en de zijkanten vul je met dikke isolatie. De warmte wordt via het aluminium goed afgevoerd.

Als je hem dan ook nog eens met rubberen banden ophangt dan hoor je je HDD's niet meer.
http://www.pcsilent.de/en/products/novibes.asp

Dan kan je je aan je voeding gaan ergeren :P

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 11:19:
In wat voor rack heb je 'm geplaatst? Ik heb een scsi hd en ben bang dat ie misschien te heet wordt.
Nee gebruik gewoon IDE geen scsi

Verwijderd

Quorton schreef op 02 augustus 2002 @ 01:22:
Ik heb ook een silverado op een TB 1G op +/1 6/8/10 volt, maar ik kan niet zeggen dat ie echt stil is, de lucht die op de vinnen van het koelblok wordt geblazen maakt toch een behoorlijk suizend geluid, en koelen valt ook best tegen. De cpu wordt toch minimaal 51' (idle) en 56' (stressed).
Vond dat toch behoorlijk tegenvallen als ik lees dat snellere cpu's bij anderen veel koeler bleven.
Als ik zou moeten kiezen dan zou ik voor een zalman gaan (zo'n waaier) die zijn echt stil , koelen goed en zijn de helft goedkoper
Kheb een silverado gehad en een Zalman CNPS3100G
Maar niks is zo stil als m'n huidige combinatie: Pal8045 + Papst8412NGL @ 8 volt
Houdt m'n athlon 1Ghz nog keurig op 51-55 graden ook, in tegenstelling tot die Zalman bijvoorbeeld. De Silverado koelt ook wel aardig, maar maakt verreweg het meeste lawaai van deze drie koelers, zelfs als je maar 1 fan op het laagste voltage doet!

Verwijderd

Nee gebruik gewoon IDE geen scsi
Onzin, veel moderne scsi schijven zoals de Maxtor Atlas 10K III worden echt niet heet. Niet eens echt warm.
In mijn superstille maar toch voldoende geventileerde kast (is wel essentieel) blijft m'n disk zelf koel (koud/beetje lauw).

Verwijderd

WC is nog steeds het einde hoor. en het koeld als de neten. Mij niet gezien dat ik voor een fan ga voorlopig. het is alleen zo'n ongelofelijk sjouw werk als je het allemaal extern doet. (behalve het blok dan :P) allemachtig. dus intern is het meesterlijk dat is zekers.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 13:10:
spacer + fanadapter + delta 80 hp? :) heel wat stiller denk ik
een delta 80 hp, jij wel hoor, misschien dat dat ding maar 55 db(A) produceert wat net zo hard is als dat je in een auto zit |:(

Verwijderd

Of deze met een 80x80 papst:

Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/mcx462/MCX462-Uheader.jpg

Is niet zo heel veel duurder dan een silverado :)

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 09:22

Dreamer

Foutje

Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 04:17:
Of deze met een 80x80 papst:

afbeelding

Is niet zo heel veel duurder dan een silverado :)
das heel leuk maar hoe het dit koelblok?

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 16:44

DinX

Motormuis

Marcj schreef op 01 augustus 2002 @ 19:27:

edit:
Ik gebruik een Silverado op een Tbird 1400 (niet bepaald de meeste frisse).
Heb nu 53° idle temp (schakel wel over op waterkoeling binnen een paar dagen)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
dreamer schreef op 10 augustus 2002 @ 11:24:
[...]

das heel leuk maar hoe het dit koelblok?
volgens mij kun je beter ff wat reviews ofzo gaan lezen voor je een beslissing neemt.

Dit is samen met de pal8942T de best geteste heatsink in de meeste reviews. De pal8942T schijnt niet eens zo'n krachtige delta fan nodig te hebben om goede prestaties te krijgen. de pal8942t is de p4 versie van de 8045T.

Dus 8942T is erg leuk icm een papst fan. een NGL of evt een NGML is voldoende. op de homepage van alpha hebben ze 2 fancombinaties vergeleken een delta fan en een sunon 20 cfm fan (papst NGL heeft ook ca 20 cfm) het verschil is niet schokkend. deze koeler zie je ook vaak in de (web)winkels icm papst fans.

Verwijderd

Nog even een kleine opmerking: die Pal koelblokken zijn idd ongelovelijk goed. Samen met een Papst NGL lekker stil en toch voldoende om eigenlijk alle processors koel te houden. Maar damn, wat is die constructie zwaar kut om te bevestigen! Ten eerste al het hele mobo deruit, vervolgens plastic moertjes waar je binnen no time doorheen draait. Als je vervolgens metalen moertjes wilt gebruiken kom je tot de ontdekking dat het niet een standaard schroefdraad is. Andere afstandsbusjes kun je ook wel vergeten omdat ze net iets lager zijn dan normaal en die zijn dus ook nerges te vinden.

En zelfs al krijg je de boel vast dan krijg je toch elke keer als je de heatsink deraf haalt om bijvoorbeeld de processor te vervangen dat de afstandsbusjes vrolijk meedraaien en je dus weer het hele mobo deruit moet halen om die weer vast te draaien :(

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 09:14:
Dat is inderdaad een erg groot nadeel van het stiller maken van je PC. Er zitten zoveel onderdelen in die herrie produceren........................ Ik weet zeker dat als ik die er eindelijk af heb dat mijn harde schijven weer de grootste herriemakers zijn... Kan ik daar weer iets voor verzinnen...
Harddisk met Liquid Bearing :Y)

I love watercooling

Verwijderd

buiten WC vindt ik de Zalman CNPS5100-CU, verreweg de beste combo!

Misschien koelt die niet allerbeste, maar de maakt daarintegen ook zeer weinig geluid;
Check mijn review over de CNPS, je ziet dat met een extreem hoge kamertempratuur van 25 graden de temp nog steeds rond de 54 graden in "silent mode" (full load).

Als je voor de 20 a 30 graden wilt gaan, dan zal je dat niet met een heatsink gaan lukken..

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://store2.yimg.com/I/coolerextreme_1701_141656

$37.00 Thermalright
Met heet pijpen! :P

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
PAL koelblokken zijn idd erg goed.
Mijn ervaring is dat het monteren een vervelend klusje is, maar niet rampzalig. Je moet wat werk verrichten, maar dan heb je ook een koelblok wat er in principe heel lang niet meer af hoeft.
Je kunt zeer langzame (lees: stille) fans op een ALPHA PAL blok schroeven, zonder dat je proc sneuvelt. Bijna ideaal koelblok wat betreft luchtkoeling dus...

"It certainly appears so..."

Verwijderd

dat blok wat je eerder zag heet de Swiftech MCX462...
Pagina: 1