Toon posts:

HDD 80Gb stil??

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vroeg me af of er nog stille 80Gb schijven zijn. Ik had wel iets gelezen van een Maxtor 7200 en 80Gb die erg stil was.

heeft iemand voor mij een review waarin de nieuwste 80 en hoger worden getest?? liefst nederlands.

• deavatar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb alleen een Flaamse review voor je ;)

Verwijderd

Topicstarter
als het leesbaar en ECHT is dan vindt ik het best :)

Verwijderd

Ik heb twee WD800BB's en die hoor je bijna niet, nu zitten ze verstopt in alu koelblokken en nu hoor ik ze helemaal niet meer.

Verwijderd

Lees dan ff in een review en een vergelijking van die harde schijven dan ben je er gauw genoeg achter toch :?

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Ik heb een Maxtor 80 GB en 2x Maxtor 160 GB RAID.

Alles zo stil als een muis :)

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn WDD 80 gig 8 MB buffer is erg stil, maar mijn oude Maxtor 7200 RPM 15 gig HD is zachter (die light op een matje op de boden van de PC).

• fleppuhstein
  • Laatst online: 21-10-2025
Als je echt stil wilt hebben moet je van seagate voor de barracuda4 gaan die is meen ik 97 euro. en supperstil, er is ook een barracuda5 dis is 350 euro

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 18:45:
Vroeg me af of er nog stille 80Gb schijven zijn. Ik had wel iets gelezen van een Maxtor 7200 en 80Gb die erg stil was.

heeft iemand voor mij een review waarin de nieuwste 80 en hoger worden getest?? liefst nederlands.
Ik heb een 7200 rpm Maxtor van 80 gig, en die maakt toch nogal wat lawaai. Voor de rest ben ik er heel tevreden over :)

edit:
typo

Verwijderd

Topicstarter
in de kast komt wel geluidsdemping matten in dat scheelt al weer hoge tonen weg.

Maar scheelt de snelheid van 5400 en 7200 toeren in games want wil zo hoog mogelijke FPS halen :)

Verwijderd

geen enkele f*ck!

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-01 23:59

Malebolgia

Move, or be moved

I roger that
Maxtor's zijn alleen stil met de Fluid Dynamic Bearing uitvoering, Seagate's hebben dat standaard. Idle echt te horen, read/write een heel klein beetje. Ik zou er een silentdrive bij aanschaffen (30 euro) voor ECHT stilte, en een passief gekoelde HDD

"People should know when they're conquered..."

• Sebasstk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-02 20:43
pSycho_Y2K schreef op 01 augustus 2002 @ 18:51:
Ik heb een Maxtor 80 GB en 2x Maxtor 160 GB RAID.

Alles zo stil als een muis :)
jezus je gaat me vertellen dat je een L versie hebt... O-)
want die 80 gig maxtor is echt niet still...

ik heb hier 2x 80 gig maxtors en ze maken goed geluid...

waarom begrijpen sommige K****** het verschill tussen still en echt still niet....
hierdoor heb ik wel eens een mooie miskoop gedaan 8)7

neem de maxtor L versie of seagate :)

Amd Athlon XP 2000+ en Alpha 8045t + Papst ngm, 56.0 °C Stress | Msi K7T266 Pro2-RU| 512MB DDR (Crucial/Micron) CL=2.5 | 2x Maxtor 80GB (D740X, 7200rpm) raid0 | Maxtor 120G | Ati Radeon 8500 Retail | 19 Inch Panasonic | Pioneer dvd 116 | Liteon 52/24/52

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 20:41
Als je een stille hd vam maxtor wil hebben moet je een maxtor met Liquid Bearing hebben(heb hem zelf ook). Dan zit er een soort vloeistof in de schijf en dan hoor je hem helemaal niet en dan is je levensduur van je hd ook nog langer. Kost ong 10 pleuro meer maar het is het waard!

Verwijderd

Het heeft ook te maken met wat voor soort kast je hebt. Heb je een grote kast heb je meer resonatie, en dus meeer geluid. Het heeft nie altijd te maken met de hardeschijf.

Verwijderd

Topicstarter
ismael86 schreef op 01 augustus 2002 @ 19:13:
Als je een stille hd vam maxtor wil hebben moet je een maxtor met Liquid Bearing hebben(heb hem zelf ook). Dan zit er een soort vloeistof in de schijf en dan hoor je hem helemaal niet en dan is je levensduur van je hd ook nog langer. Kost ong 10 pleuro meer maar het is het waard!
Daar had ik over gelezen en geld speelt nu niet echt een rol maar wil een goede pc met een erg goede hdd die still is en dat mag van mij wast kost :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 19:28:
[...]

Daar had ik over gelezen en geld speelt nu niet echt een rol maar wil een goede pc met een erg goede hdd die still is en dat mag van mij wast kost :)
Neem een Maxtor 80 gig met Fluid Dynamic Bearing en dan denk ik dat je heel tevreden zult zijn :)

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:35

Xanax959

relax...

Ik heb net een seagate 80 Gig schijf. Ik moet mijn oor zo'n beetje tegen de kast (Aopen HQ08) duwen om hem te horen. Als hij aan het lezen/schrijven is, en het is stil thuis, dan hoor ik hem zachtjes ratelen. Het schijnt niet de snelste schijf te zijn, maar het ding is érg stil.

O ja, het is een Barracuda IV

Atari portfolio Dos 2.11

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe disk drive van ongeveer 80 GB, en ik hoor mensen hier heel hard merken roepen, maar niemand die het vergelijkt. Is een WD nu stiller dan een Seagate? En een Maxtor met vloeibaar gedoe? Is dat nog weer stiller?

Ik ben benieuwd naar reacties van mensen die het kunnen vergelijken, niet 'ik heb dit en dat is heel stil'.

• Sebasstk
  • Laatst online: 28-02 20:43
Seagate, was altijd de stilste . Maar Maxtor heeft met De Fluid Dynamic Bearing zeker een vergelijkbaar produckt... seagate is standart uitgerust met Fluid Dynamic Bearing ...

Ik vind wd trouwens niet still.... het is ook maar net wat vind je still.

een lichte ruis als je ligt te slapen is al irritand, dus ik heb het over bijna niet hoorbaar. Let op, vaak is de voeding luidruchtiger, of je cpu fan...

Amd Athlon XP 2000+ en Alpha 8045t + Papst ngm, 56.0 °C Stress | Msi K7T266 Pro2-RU| 512MB DDR (Crucial/Micron) CL=2.5 | 2x Maxtor 80GB (D740X, 7200rpm) raid0 | Maxtor 120G | Ati Radeon 8500 Retail | 19 Inch Panasonic | Pioneer dvd 116 | Liteon 52/24/52

• Lennieboy83
  • Laatst online: 31-05-2024
Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 19:04:
Maar scheelt de snelheid van 5400 en 7200 toeren in games want wil zo hoog mogelijke FPS halen :)
Hehe :) denk je hiermee meer frames per seconde te halen? lo0o0o0ol

Ik denk eerder dat het MB/s is ;)

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:30
Ik heb twee 80Gb Maxtor D740X 7200rpm schijven gehad en ze na een maand weer snel verkocht. Ze gingen allebei na een paar weken een irritant hoog geluid produceren waar je niet vrolijk van werd. Later las ik in nieuwsgroepen dat dit een kwaal is van deze schijven. De Liquid Bearring uitvoering schijnt inderdaad wél stil te zijn. Ik heb nu een 80Gb WD800JB met 8mb cache en een 120Gb IBM 120GXP die beide lekker stil zijn. Een Seagate Barracuda IV is ook een goede keus. Maxor heb ik voorlopig even gehad...

Verwijderd

Seagate Barracuda IV. Heb ik ook. Ongeveer 24 decibel :7

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 12:17

DJT

Ik heb de Western Digital WD800JB (80GB), die is in ieder geval stiller en sneller dan mijn 'oude' 40GB Maxtor D740X. Kijk voor reviews en vergelijkingen even op: http://www.storagereview.com

• ExcaliburDexter
  • Laatst online: 07-06-2025
Seagate Barracuda IV = zeer stil
Maxtor met liquid bearing is ook zeer stil

Verwijderd

weet iemand waar ik een 19" rack uitvoering van een systeemkast kan vinden? die schijnen ook niet te veel herrie/interferentie te mogen maken

• pSycho-Y2K
  • Laatst online: 01-04-2025
hmtwm schreef op 01 augustus 2002 @ 19:12:
[...]

jezus je gaat me vertellen dat je een L versie hebt... O-)
want die 80 gig maxtor is echt niet still...

ik heb hier 2x 80 gig maxtors en ze maken goed geluid...

waarom begrijpen sommige K****** het verschill tussen still en echt still niet....
hierdoor heb ik wel eens een mooie miskoop gedaan 8)7

neem de maxtor L versie of seagate :)
Dit zijn m'n schijfies:

Maxtor 20 GB - Type : 6L020J1 - 7200 RPM (Deze is de engiste die niet stil is)
Maxtor 80 GB - Type : 4K080H4 - 5400 RPM

2x Maxtor 160 GB (RAID) - Type : 4G160J8 - 5400 RPM

Alleen de 7200 RPM maakt lawaai. De rest is echt niet te horen zo stil.

Verwijderd

Seagate 80GB (Barracuda IV, 7200rpm)

119 euro! En die zijn ECHT stil!!!

• Consiglieri
  • Laatst online: 05-10-2025
DJT schreef op 01 augustus 2002 @ 20:30:
Ik heb de Western Digital WD800JB (80GB), die is in ieder geval stiller en sneller dan mijn 'oude' 40GB Maxtor D740X. Kijk voor reviews en vergelijkingen even op: http://www.storagereview.com
Hier ga ik mee...
Ook niets dan problemen gehad met die d740x serie...
De WD is fluisterstil.....

Ik heb wel een vraagje...

De harde schijf in een pc is toch niet wat het meeste geluid produceert?
Waarom dan perse alleen werken aan het geluid van de hdd?

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 20:30:
Seagate Barracuda IV. Heb ik ook. Ongeveer 24 decibel :7
]

het ligt natuurlijk aan jezelf, maar vanaf hoeveel Decibel, wordt geluid echt 'lawaaierig' ?
Wat is volgens de meeste mensen dan 'fluisterstil' ?

Verwijderd

Ducksy88 schreef op 02 augustus 2002 @ 20:24:
[...]]

het ligt natuurlijk aan jezelf, maar vanaf hoeveel Decibel, wordt geluid echt 'lawaaierig' ?
Wat is volgens de meeste mensen dan 'fluisterstil' ?
Dar zijn wel tabellen voor geloof ik.

Maar laat ik het zo zeggen: iedereen die m'n PC ziet zegt van "sowee wat ie dat ding stil" of "ik hoor helemaal niks". En ik heb zoiets van "Aarrghh .. dat moet beter". En nu met die Barracuda kan ik er bijna mee leven. En ik stel dus echt belachelijk eisen aan stilte.

Vooral aangezien het een 7200 rpm schijf is .. dit is de 1e schijf van 7200 rpm waar ik me niet rot erger aan de idle spin toon. De searches zijn ook niet echt luid. Alleen de spinup hoor je, maar dan moet je goed luisteren. En als je de kast opentrekt en je gaat met je oor op de schijf hangen dan hoor je de lagers heel zacht 'rammelen'. Maar dan moet je wel een doodstille kamer hebben. 99% kans dat je voeding meer herrie maakt. Er van uit gaand dat je een CPU koeler hebt die je niet gek maakt.

• Sweet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-12-2022

Sweet

Ik heb met een verscheidenheid aan 7200 rpm schijven gewerkt en stuk voor stuk gingen ze vanaf de start of korte tijd later zo'n hoogst irritante hoge pieptoon maken. Bij geen van de 5400 toeren schijven heb ik dat ooit gemerkt.

Ik draai sinds januari van dit jaar met een Samsung 5400 die laatst de geest heeft gegeven (ben zelf mede schuldig hieraan geloof ik). Het was een bijzonder stille schijf en voldeed me prima. Tijdelijk draai ik nu met een Maxtor 541 DX (ex Quantum fireball geloof ik) en daar hoor ik zelfs de koppen nauwelijks van werken. Wel zit er een onbalans in die schijf want leg ik m'n vingers erop dan zijn de trillingen niet van de lucht.

Na vele goede berichten over de WD 80 Gig met 8 mb (type BJ) gehoord te hebben, besloot ik tot koop over te gaan en woensdag heb ik 'm geinstalleerd. Maar direct was daar weer die hoge pieptoon en ook de schrijf/lees koppen lieten goed van zich horen. De schijf gaat terug en wordt door een 5400 toeren exemplaar (Maxtor of Samsung vervangen) Never nooit weer een 7200 exemplaar voor mij. Snelheidsverschil heb ik ook niet kunnen bespeuren.

Maar hoe zit het nu met die Barracuda IV? Heeft die die hoge pieptoon dan echt niet? Ik bedoel dan ook niet een beetje. En het lezen/schrijven? Ook stil?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Heb een IBM Deskstar 60GXP: piept en suist (hoort niet en is erg irritant)
Seagate Barracuda III: resoneert heel erg in de kast (woewww.....woewwww.....woewwww geluid)
en nog een WD800JB, die is iig al een stuk stiller met lezen/schrijven maar je hoort hem ook wel als ie draait.

De meeste 5400 rpm schijven zijn wel stil, of neem een schijf met Liquid Bearing (Maxtor, IBM, Seagate). Zijn ietsje duurder als een 'gewone' schijf, maar dan heb je ook wat :P

Bij mij schakelen die Seagate en de IBM na een paar minuten buiten gebruik vanzelf uit, mijn voeding hoor ik zo goed als niet (Enhance Ultra Quiet, met koperkern oid),
op mijn CPU zit een Papst fan van 80x80 met een Alpha 8045 koelblok, en verder nog 3 Papst casefans om de HDD's te koelen.

CPU wordt idle 53 graden, met een YS-Tech powerfan (veel meer herrie) werd ie 50 graden.
Is een Thunderbird 1400 en is dus lastig om het koel EN stil te krijgen :(

edit: en op het zijpaneel van de kast zit een lap stof, scheelt best veel in geluid en maakte in temperatur geen verschil ...

Nog een edit: stukken rubber tussen je HDD en kast doen schijnt erg te helpen... zelf nooit geprobeerd

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Ik heb net een Seagate Barracuda IV gekocht, moet zeggen idd zeer stil :)

Daarvoor had ik een Barracuda II, die maakte een tering herrie!!! :(
deze nieuwe IV serie is een echte verbetering

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 13:59
D-Loc schreef op 02 augustus 2002 @ 12:45:
[...]
Ik heb wel een vraagje...

De harde schijf in een pc is toch niet wat het meeste geluid produceert?
Waarom dan perse alleen werken aan het geluid van de hdd?
In mijn systeem zijn de enige drie componenten die kabaal maken mijn waterpomp en mijn hd's. Ventilatoren heb ik niet in mijn systeem. Dus daarom had het voor mij zeker wel zin om seagate baracuda's (60 en 80 Gb) te installeren ipv de ibm's die ik had (351010 en 372050). Op dit moment is de pomp het luidruchtigst als het systeem idle is. Als de hd aan het lezen / schrijven is dan hoor je hem wel, maar dat kun je verhelpen met een tooltje.

• Jaded
  • Laatst online: 16-03 08:45
Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 22:53:
Seagate 80GB (Barracuda IV, 7200rpm)

119 euro! En die zijn ECHT stil!!!
Ben ik volledig mee eens.

• Knakker
  • Laatst online: 26-03 21:27
Ik heb een Seagate 60 Gb 5400 rpm hardeschijf (weet zo niet welk type) in een SilentDrive zitten. Daarnaast zit er een fan van Papst die 12dB produceert in m'n voeding en wordt m'n CPU gekoeld door een Papst 612F/2 op 5V. Je hoort de PC _niet_, ook al is het doodstil in de kamer. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk :)

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

In de laatste Computer!Totaal staat een test tussen 8 harde SCSI/IDE schijven. Hierin komt de Seagate Barracuda IV er niet best uit als het gaat om toeganstijden en lees-/schrijfsnelheid. Hij kan dan dus misschien stil zijn, maar het is niet de snelste harde schijf van dit moment. In die test wordt trouwens geluidsvolume ook meegenomen, dus misschien maar even de Computer!Totaal van juli/augustus aanschaffen als je een test wilt lezen.

• Jaded
  • Laatst online: 16-03 08:45
Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk. Ik zal vanavond eens ff een benchmark programma'tje draaien. En als het nou 2% verschil is, dan denk ik toch echt van, fuck you :)

Verwijderd

Ach ja .. de allersnelste is ie niet. Maar je koopt 'm ook voor stilte, niet ultieme performance.

Ik heb trouwens net HD Tach er op losgelaten en ik vind 46 Mb/sec sequentieel niet fout hoor :)

Verwijderd

Ik heb de barracuda 4 en die is redelijk stil jah

• emfect
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09-2025
Ik heb de 80GB Liquid Bearing uitvoering van Maxtor (ja zeker weten) en tijdens defragmenteren/opstarten hoor ik dit schijfje toch nog wel degelijk pruttelen.

Wel een stuk (70%) stiller dan z'n non-liquid broertje maar verwacht dus geen geruisloos stille HD...

Verwijderd

"stil" is heel betrekkelijk. 7200 rpm's hoor je. Precies zoals HlpDsK al schreef.
Aangezien ik een bloedhekel heb aan onnodig lawaai, hou ik het op 5400 rpm's.
Als beste keuze ben ik beland bij de Seagate U6 80Gb schijf, en inderdaad: rust.
Niet de snelste, wel koel en stil. En aangezien ik verder geen lawaai heb, een must.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:58

kimjansen

Nu ff niks...

idd ik werk zelf in een computerwinkeltje en verkopen van alles... even mijn ervaringen kwa stilheid:

1. Seagate Barracuda 4 (heb ik zelf ook en geloofde eerst niet dat hij echt zo stil kon zijn en JA dat is ie echt)
2. Maxtor 740 met liquid baerings (hoor je VEEL meer dan de seagate)
3. IBM 120GXP (vergelijkbaar met de Maxtor)
4. WD

Speed kills, but beauty lives forever...

• Sweet

Sweet

Ik hoor nu toch veel goede berichten over de "stilheid" van de Seagate Barracuda IV.

Maar, wordt hiermee ook bedoeld dat tijdens idle speed, dus wanneer de koppen niet lezen of schrijven, de schijf ook stil is? Dus dat de lagers niet dat extreem hinderlijke fluittoontje maken?

Verwijderd

Sweet schreef op 05 augustus 2002 @ 22:12:
Ik hoor nu toch veel goede berichten over de "stilheid" van de Seagate Barracuda IV.

Maar, wordt hiermee ook bedoeld dat tijdens idle speed, dus wanneer de koppen niet lezen of schrijven, de schijf ook stil is? Dus dat de lagers niet dat extreem hinderlijke fluittoontje maken?

Daar heb ik 'm zelfs specifiek op uitgezocht. Deze is echt stil :)

• Sweet

Sweet

De WD is terug.

Hier op tafel ligt, mooi verpakt, een 40 Gig Barracuda IV. Nu maar hopen dat de verwachtingen uitkomen. Ik hou jullie op de hoogte.

• Sjadow_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06-2024

Sjadow_

wassup?

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 19:04:
in de kast komt wel geluidsdemping matten in dat scheelt al weer hoge tonen weg.

Qua Frames maakt het helemaal niks uit, ik merkte zelf wel het verschil met het laden van spellen, als je bijvoorbeeld Unreal Tournament speelt merk je duidelijk het verschil met opstarten.......dus met laadtijd heb je wel vooruitgang >:)

Verwijderd

Met Q3A merk je het echt wel. 5400 is traaaaag.

• Sweet

Sweet

De Seagate Barracuda IV 40 Gig draait. OS is XP pro.

Geen "high pitch" (hoge toon) geluiden. Niets. Tijdens lezen en schrijven hoor ik m wel. Wellicht dat daar nog een tooltje voor te vinden is. Installeer ik dan ook, want ik hou van een zo stil mogelijke computer. M'n processorkoeler is een Papst. Op dit moment maakt de voedingskoeler de meeste herrie. Daar moet dus nu nog iets aan gedaan worden. Suggesties zijn bijzonder welkom.

Nogmaals bedankt voor de zeer behulpzame suggesties.

Kimjansen, ik deel je mening zoals beschreven in je ranglijst van minst luidruchtige schijven.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:58

kimjansen

Nu ff niks...

ok dat is mooi 8) weer iemand die Seagate fan is geworden... ik was eerst ook bang dat hij veel geluid zou maken maar dat viel mij ook achteraf zeer mee... je hoort hem heel erg licht ruizen (op 10cm) en je hoort eerder wat doffe tapjes dan harde tikken bij het seeken. ik hoorde er al wat mensen over van "De Cuda 4 is echt stil" maar in datzelfde topic werd de Maxtor de hemel in geprezen (ook de liquid baering versie), dan wordt het toch erg moeilijk om te kiezen. ik heb zelf een aantal Maxtor's namelijk de 80GB, 60GB en 40GB 7200rpm en de 40GB en 80GB 5400rpm en een Maxtor 80GB Liquid 7200rpm, een IBM 80GB 120GXP 7200rpm en een WD 60GB 7200rpm geinstalleerd een weekje of 2 geleden...... en..... die seagate is NIET te vergelijken ZO stil.

Sweet: Ik heb zelf in mijn router/server kast http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/554489 een tweetal Papst 8412NGML (19dB) zitten (voor de voeding) met een temperatuur regelingetje (zelf gemaakt) en ik moet zeggen dat deze meer dan genoeg lucht verplaatsen, misschien dat een 8412NGM (12dB) al ruim voldoende is voor een voeding. vergelijk die laatste Papst met je seagate en je merkt weinig verschil (idle) alleen je hoort de fan alleen lucht blazen en heel erg lichte swoep...swoep....swoep geluiden maken

Speed kills, but beauty lives forever...

• Sweet

Sweet

Kimjansen,

Ik heb wel vertrouwen in die Papst koelers. Wat is het beste adres om die dingen te bestellen? Of wie is de groothandelaar van die koelers? Dan kan ik mijn plaatselijke computerboer hier in Heerenveen er eentje laten bestellen. Maar wacht, je werkte toch in een zaakje, misschien dat jullie m ook wel kunnen leveren.
Pagina: 1