cd rippen voor backup

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
ik zoek een programma waarmee ik een cd kan rippen naar wavbestanden om deze te backuppen

maakt me niet uit wat voor programma, als t maar geen audio catalyst of audiograbber is

ikzelf kan niets vinden, omdat de search steeds no wordmatch found geeft

Verwijderd

EAC (Exact Audio Copy) daarmee kan je een iso-file van je cd's maken en volgens mij ook wave maar dat gebruik ik nooit.

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:00
EAC is idd de beste optie. Daarmee kun je een audio cd als een enkele (of meerdere) WAV rippen, plus een CUE file met daarin de track indices. Bijkomend voordeel is dat EAC in secure mode perfecte rips maakt (zonder tikken e.d.)

Verwijderd

Je kan met Musicmatch Jukebox ook goed uit de voeten denk ik.

Verwijderd

Het programma Feurio is een alleskunner op audiogebied.

• hilgo
  • Laatst online: 14-08 11:56

hilgo

Clear your mind of can't.

Andere hebben hem al genoemd maar EAC is een absolute aanrader!

Discogs

• NightOwlNL
  • Laatst online: 25-05 21:45
EAC crashte 2 keer bij mij ben nu feurio aan t testen

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Heb je EAC wel goed ingesteld? Bij EAC is het niet zo van 'install, start prog, rip, done'. Lees deze tutorial over EAC eens door. Indien het nog steeds crasht, rapporteer het dan aan de auteur van EAC.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Verwijderd

Is inderdaad niet handig qua gebruik die EAC. Schijnt dus wel goed te zijn. Met bepaalde gebrande cd's heeft hij in mijn geval de grootste moeite om te lezen. Is dit ook soms een instelling ?

• TaXaN
Bwa, eens je de moeite hebt gedaan om EAC in te stellen, is het gebruik zeer simpel: cd erin, ctrl-a, f5, enter en laat 'm maar rippen.
Wat bedoel je met "grootste moeite om te lezen"? Schiet de error correction constant in gang? Zo ja, dan is de kwaliteit van die cd gewoon niet goed. Hou er ook rekening mee dat EAC traag (bij mij aan 6-7x) werkt als je het vergelijkt met andere rip-programma's maar je krijgt er ook iets voor terug natuurlijk (lees bijvoorbeeld de 'Technology' pagina op de site van EAC eens door). Zeker wanneer er errors op de cd zitten, gaat de ripsnelheid achteruit maar dat is enkel omdat hij de sectors blijft inlezen om een goed resultaat te bekomen. Andere rip-programma's die gewoon in burst mode werken, merken dikwijls niet eens dat ze fout aan het lezen is.

Verwijderd

Het vreemde is echter dat de kwaliteit van die gebrande cd's helemaal niet slecht is op mijn audio installatie.
Zijn de instellingen terug te vinden in de door jouw genoemde tutorial ?

• TaXaN
Ik zou zeggen: lees 'm eens :)
Serieus nu: in die tutorial wordt in het lang en in het breed uitgelegd wat de instellingen zijn en hoe je ze moet gebruiken. Voor elke serieuze EAC-gebruiker is die tekst een must. Default staat EAC zelfs op burst mode als ik mij goed herinner en is het niet beter dan een ander rip-programma.

Het feit dat je op je audio-cd speler niets hoort, is volgens mij omdat die bij onherstelbare fouten het geluid gaat 'interpoleren'. De fout wordt gemaskeerd met naburige data. Normaal hoor je dat dan niet of nauwelijks. Zo'n speler leest voor zover ik weet elke sector ook maar één keer. Wanneer je ript in secure mode met EAC, dan wordt elke sector minstens twee keer gelezen en vergeleken. Dit zal herhaald worden zolang hij geen goede read krijgt. Vanzelfsprekend gaat de rip-snelheid dan steil omlaag.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Met winimage maak je een snel een iso van een cd.
Met de meeste brandproggies ook hoor.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Ben me die tutorial al aan het printen. Gebruik jij EAC icm LAME ?

Verwijderd

wat is er mis met audiograbber? ik gebruik het al tijden icm Lame

• TaXaN
linus-1: Ik gebruik de EAC + LAME (--alt-preset standard) combinatie ja. Sinds de aankoop van een Sennheiser HD-270 hoofdtelefoon ben ik nog sneller mijn mp3-collectie gaan omzetten naar echt goede kwaliteit mp3's :)

Dani-Filth: Ik ken audiograbber niet dus ik kan er geen echt oordeel over uitspreken. Het is wel zo dat bij gewone onbeschadigde cd's EAC niet beter presteert dan andere rip-programma's; het is pas bij beschadigde (of gewoon occasionele errors) cd's dat zijn speciale features hun nut bewijzen.

Pagina: 1