Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 21:33:
TIP van een audiofiel: als je een MIDI keyboard moet kopen let er dan op dat die best wel duur zijn naar verhouding. Paar honderd euro voor een toetsenplank zonder geluid is best veel namelijk. Ik kan je dan ook echt aanraden (als je toch al wat serieuzer bezig wilt) om een MIDI keyboard of liever een synthesizer te kopen. Het scheelt je echt een eind aan processorkracht, en als je toch al veel betaalt voor een paar toetsen, geef dan ook wat geld uit aan hardware geluid. Want die standaard MS-softsynths klinken echt bagger.. of haal een soort van PCI-slot achtige synth. Ze hebben wel bestaan (Roland?) en zijn goedkoper dan die met toetsen. Vergeet niet dat je met softsynths altijd een vervelende latency hebt van 40 - 100 msec. Hardware rulez :-)
Een midi-keyboard kost bijna geen processor kracht aangezien er alleen maar midi-signalen over de kabel gaan, dit zal je met elk andere keyboard ook hebben die je aan je pc aansluit, in je computer wordt deze info vertaald naar geluid.
Zover ik weet maakt MS geen softsynths, maar je bedoelt waarschijnlijk de MS driver voor je soundkaart voor compatibiliteit.
Softsynths zijn proggies zoals Reason, NI FM7/PRO-52/Reactor, etc.
En verder heb je met Softsynths een lage latency als je een goede audiokaart hebt, 5ms is zeker haalbaar.
Hardware kan best rulen, maar je had wel ff langer mogen kijken naar de softsynths om tot deze conclusie tekomen

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 10:17:
[...]
Oh ja, een midikeyboard is misschien relatief duurder, maar voor 177 Euro koop je geen goeie synth waar je wat aan hebt (dus ook met goede sounds). Ik heb ooit de fout gemaakt een Yamaha SY-22 te kopen met dezelfde gedachte als dat jij aangeeft...dat doe ik dus niet meer....
177€ vind ik best goedkoop...
Ik heb zelf een Roland Master keyboardje(PC-200 MKII), ik heb hem alweer een aantal jaartjes maar hij blijft het goed doen, ook heeft hij aftertouch, en de aanslag is prettig. De goedkopere keyboards missen meestal zowiezo al de aftertouch en de aanslag is niet prettig.
Zo'n Evolution ding ziet er leuk uit maar ik kan me niet voorstellen dat je voor die prijs een keyboard + nog een stamp draaiknoppen krijgt van goede kwaliteit...
Mocht mijn keyboardtje het begeven koop ik weer een Roland (Edirol),
http://www.edirol.com/products/keyboard.html