Calibreren CPU-temperatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gedreven door nogal hoge temperatuurwaardes op mijn Abit IT7 stuitte ik op: een methode om je CPU-temperatuurlezing te calibreren. Deze methode werkt behoorlijk nauwkeurig (fout <= +/- 0,2 graad Celsius, bij zorgvuldig gebruik).

Hierbij wordt gebruik gemaakt van het lineaire verband tussen warmte-uitstraling en kloksnelheid van de cpu, bij volle belasting en bij gelijke V-core. Dus: 10% klokverhoging leidt dan tot 10% meer warmteverschil tussen koelmedium (lucht/water/LN) en cpu.

In mijn geval las de bios de cpu-temperatuur maar liefst 19,45 graden te hoog! Bij de meeste mensen zal het verschil een stuk minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid: bij het calibreren moet je eerst een hogere klokfrequentie nemen waar je computer nog stabiel op werkt, en dan - met gelijke V-core/enz. - terug naar de laagste frequentie waar ie op werkt (FSB = 100).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 06:56

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Hey dit komt me bekend voor :)

BD7II -> Geeft temp te hoog weer !

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 15:46:
Gedreven door nogal hoge temperatuurwaardes op mijn Abit IT7 stuitte ik op: een methode om je CPU-temperatuurlezing te calibreren. Deze methode werkt behoorlijk nauwkeurig (fout <= +/- 0,2 graad Celsius, bij zorgvuldig gebruik).

Hierbij wordt gebruik gemaakt van het lineaire verband tussen warmte-uitstraling en kloksnelheid van de cpu, bij volle belasting en bij gelijke V-core. Dus: 10% klokverhoging leidt dan tot 10% meer warmteverschil tussen koelmedium (lucht/water/LN) en cpu.

In mijn geval las de bios de cpu-temperatuur maar liefst 19,45 graden te hoog! Bij de meeste mensen zal het verschil een stuk minder zijn.
Nou dan heb je toch iets verkeerd gedaan in je berekening...lijkt me heel onwaarschijnlijk dat de tempmeter er 20 graden van af zit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij klopt het zekers wel ik heb namelijk een asus a7v266-e en die staan er om bekend een te hoge cpu temp. te geven. Er gaat dus echt wel 5 graden van af bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 17:20:
Bij mij klopt het zekers wel ik heb namelijk een asus a7v266-e en die staan er om bekend een te hoge cpu temp. te geven. Er gaat dus echt wel 5 graden van af bij mij.
Ehmmm het gaat om Intel cpu mobos ! B) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smokey_The_Bandit schreef op 01 augustus 2002 @ 17:32:
[...]

Ehmmm het gaat om Intel cpu mobos ! B) 8)7
Maakt dat wat uit dan? :?

Edit: Whoopsie! Zie het al! Lama dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 15:46:
Allemaal leuk en aardig alleen dit verband klopt dus niet 100%. DIt zit namelijk als volgt. Als ik meer vermogen toe voeg zal mijn temperatuur stijgen. Echter als gevolg van deze temperatuurstijging zal ik meer warmte verliezen. waardoor mijn temperatuur dus minder stijgt dan 10 %. Als je het niet kan volgen raad ik je aan wat gegevens mbt tot diferentiaalvergelijkingen en iteratie berekeningen op te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Proest, die had ik niet gezien... :)

1. Of die topic-titel wat duidelijker maken, en deze sluiten.
2. Of het zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 16:31:
[...]

Nou dan heb je toch iets verkeerd gedaan in je berekening...lijkt me heel onwaarschijnlijk dat de tempmeter er 20 graden van af zit!!
Klopt wel degelijk! Abit heeft een bugje in z'n bios bij de IT7, en als ik Smokey mag geloven ook bij de BD7II.

Ik vermoed dat ze het verkeerde register uit de Winbond-chip lezen, nl. de diode, en niet de "Windbond 2 2N3904". Die scheelt nl. maar een paar graden bij mij... :)
TrailBlazer schreef op 01 augustus 2002 @ 17:54:
[...]
Allemaal leuk en aardig alleen dit verband klopt dus niet 100%. DIt zit namelijk als volgt. Als ik meer vermogen toe voeg zal mijn temperatuur stijgen. Echter als gevolg van deze temperatuurstijging zal ik meer warmte verliezen. waardoor mijn temperatuur dus minder stijgt dan 10 %. Als je het niet kan volgen raad ik je aan wat gegevens mbt tot diferentiaalvergelijkingen en iteratie berekeningen op te zoeken
Toch blijkt bij mij na diverse (zorgvuldige) metingen, bij diverse klokfrequentie-verhoudingen, dat ik binnen 0,1 graad verschil blijf. Ik heb ook mijn kast open staan, met zeeen van verse koele lucht van buiten mijn kast.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Hmmm ik ga hem ook eens testen want bijna 20 C is gewoon absurd ! :(
Valt /me een beetje tegen van Abit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 13:01
Smokey_The_Bandit schreef op 01 augustus 2002 @ 22:00:
Hmmm ik ga hem ook eens testen want bijna 20 C is gewoon absurd ! :(
Valt /me een beetje tegen van Abit :(
Ik ben benieuwd... :)

ps: als je super precies wilt meten moet je blijkbaar de temperatuur van je koelmedium (in jouw geval water) redelijk constant proberen te houden over al je metingen. (ik denk dat het hooguit wat tienden kan schelen)

----
Overigens als je in MBM5 de sensor verandert naar wat ik hierboven aangaf klopt ie denk ik al heel wat beter, Smokey. De sensor die je moederbord en Winbond Hardware Doctor gebruiken verandert dan mee! (kan maar op 1 tegelijk ingesteld staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Ettepet schreef op 01 augustus 2002 @ 22:17:
[...]
Ik ben benieuwd... :)

ps: als je super precies wilt meten moet je blijkbaar de temperatuur van je koelmedium (in jouw geval water) redelijk constant proberen te houden over al je metingen. (ik denk dat het hooguit wat tienden kan schelen)
Heb je geen msn want dan kunnen we het ff via msn bespreken en kan je me ff uitleggen hoe dat calibireren werkt :)

Mijn msn = smokey_the_bandit0@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Smokey_The_Bandit schreef op 01 augustus 2002 @ 22:21:
[...]

Heb je geen msn want dan kunnen we het ff via msn bespreken en kan je me ff uitleggen hoe dat calibireren werkt :)

Mijn msn = smokey_the_bandit0@hotmail.com
Nee helaas, mijn arme oude systeempje met het nog armere >seriele< Casema staat barstens vol. Mijn nieuwe IT7 heeft geen seriele aansluiting.. (gelukkig :+)

Maar het is niet zo moeilijk:

1. Zet je compu op een redelijk hoge FSB en belast het systeem (Prime95 bijv).
2. Meet na enige tijd de temperatuur van de cpu en van je ingaande koelvloeistof. (de temperatuur moet redelijk gestabiliseerd zijn)
3. Breng de FSB naar 100, zonder verder wat aan je instellingen te veranderen.
4. Herhaal punt 2, weer met (op zelfde wijze) belast systeem.
5. Bereken beide temperatuurverschillen (Tcpu1 - Tin1 en Tcpu2 - Tin2). Beiden zouden in dezelfde verhouding moeten staan als de verhouding tussen FSB1 en FSB2. Dus Tdiff1/Tdiff2 = FSB1/FSB2. Maar dat zal bij jou absoluut niet kloppen, dus:
6. Bereken afwijking Ta: Ta = ((FSB1/FSB2)*Tdiff2 - Tdiff1) / (FSB1/FSB2 - 1). Als je de gewone rekenregels volgt heb je je uitkomst. (de te hoge temperatuur)

Voor precisiemeting: Probeer enigszins gelijke temperatuur van je ingaande koelvloeistof te houden bij alle metingen.

Als je vragen hebt hoor ik het wel...... (ik had bij vorige berichtje nog een tip inge-edit)

[ Voor 0% gewijzigd door Ettepet op 01-08-2002 23:04 . Reden: zomaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Ettepet schreef op 01 augustus 2002 @ 22:45:
[...]
Nee helaas, mijn arme oude systeempje met het nog armere >seriele< Casema staat barstens vol. Mijn nieuwe IT7 heeft geen seriele aansluiting.. (gelukkig :+)

Maar het is niet zo moeilijk:

1. Zet je compu op een redelijk hoge FSB en belast het systeem (Prime95 bijv).
2. Meet na enige tijd de temperatuur van de cpu en van je ingaande koelvloeistof. (de temperatuur moet redelijk gestabiliseerd zijn)
3. Breng de FSB naar 100, zonder verder wat aan je instellingen te veranderen.
4. Herhaal punt 2, weer met (op zelfde wijze) belast systeem.
5. Bereken beide temperatuurverschillen (Tcpu1 - Tin1 en Tcpu2 - Tin2). Beiden zouden in dezelfde verhouding moeten staan als de verhouding tussen FSB1 en FSB2. Dus Tdiff1/Tdiff2 = FSB1/FSB2. Maar dat zal bij jou absoluut niet kloppen, dus:
6. Bereken afwijking Ta: Ta = ((FSB1/FSB2)*Tdiff2 - Tdiff1) / (FSB1/FSB2 - 1). Als je de gewone rekenregels volgt heb je je uitkomst. (de te hoge temperatuur)

Voor precisiemeting: Probeer enigszins gelijke temperatuur van je ingaande koelvloeistof te houden bij alle metingen.

Als je vragen hebt hoor ik het wel...... (ik had bij vorige berichtje nog een tip inge-edit)
Ehmmmm soz hoor maar wat bedoel je met Tdiff2 - Tdiff1) / (FSB1/FSB2 - 1) :? 8)7
Kan je niet gewoon ff een voorbeeldje neerzetten :)

Als ik doe wat er op de site staat krijg ik dit :

Pd Ratio = 3000 : 1600 = 1.875

Tcpu1 - Tin1 = ? -> 55 - 26 = 29
Tcpu2 - Tin2 = ? -> 53 - 25 = 28

PD ratio is dan dit -> 1.035

Als ik dan bijv. -5 probeer

Tcpu1 - Tin1 = ? -> 50 - 26 = 24
Tcpu2 - Tin2 = ? -> 48 - 25 = 23

PD ratio is dan dit -> 1.043

Als ik dan bijv. -20 probeer

Tcpu1 - Tin1 = ? -> 35 - 26 = 9
Tcpu2 - Tin2 = ? -> 33 - 25 = 8

PD ratio is dan dit -> 1.125

Als ik dan bijv. -25 probeer

Tcpu1 - Tin1 = ? -> 30 - 26 = 4
Tcpu2 - Tin2 = ? -> 28 - 25 = 3

PD ratio is dan dit -> 1.333

Zit ik dus nog lang niet bij de 1.875 die ik moet hebben :o
Ik snap er ff niks meer van :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Smokey_The_Bandit schreef op 02 augustus 2002 @ 01:00:
[...]
Ehmmmm soz hoor maar wat bedoel je met Ta = ((FSB1/FSB2) * Tdiff2 - Tdiff1) / (FSB1/FSB2 - 1) :? 8)7
Kan je niet gewoon ff een voorbeeldje neerzetten :)
In jouw geval bedoel ik dit:

FSB1/FSB2 = 1.875

Tdiff1 = 55 - 26 = 29
Tdiff2 = 53 - 25 = 28

Ta = (1.875*28 - 29) / (1.875 - 1) = (52.5 - 29) / 0.875 = 23.5 / 0.875 = 26.857 graden (te hoog)

Je was goed op weg, al denk ik dat je temperatuurmetingen niet nauwkeurig genoeg zijn. Je moet de watertemperatuur meten vlak voordat ie naar de cpu stroomt, en liefst zo nauwkeurig mogelijk. Het gaat bij al jouw temperaturen om tienden, vanwege het kleine verschil tussen die 29 en 28 graden.

ps: Ik heb zelf een digitaal Senfu thermometertje (+/- 0,1 graad), wellicht kun je een digitale koortsthermometer gebruiken ofzo. De cpu-temperatuur heb ik geschat door te kijken of ie (en hoelang ie) versprong.
pps: als je MBM5 gebruikt, probeer dan dat andere Winbond-register ("Windbond 2 2N3904") te lezen i.p.v. "Winbond 2 diode".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Ettepet schreef op 02 augustus 2002 @ 09:47:
[...]

In jouw geval bedoel ik dit:

FSB1/FSB2 = 1.875

Tdiff1 = 55 - 26 = 29
Tdiff2 = 53 - 25 = 28

Ta = (1.875*28 - 29) / (1.875 - 1) = (52.5 - 29) / 0.875 = 23.5 / 0.875 = 26.857 graden (te hoog)

Je was goed op weg, al denk ik dat je temperatuurmetingen niet nauwkeurig genoeg zijn. Je moet de watertemperatuur meten vlak voordat ie naar de cpu stroomt, en liefst zo nauwkeurig mogelijk. Het gaat bij al jouw temperaturen om tienden, vanwege het kleine verschil tussen die 29 en 28 graden.

ps: Ik heb zelf een digitaal Senfu thermometertje (+/- 0,1 graad), wellicht kun je een digitale koortsthermometer gebruiken ofzo. De cpu-temperatuur heb ik geschat door te kijken of ie (en hoelang ie) versprong.
pps: als je MBM5 gebruikt, probeer dan dat andere Winbond-register ("Windbond 2 2N3904") te lezen i.p.v. "Winbond 2 diode".
Sjees 26 C teveel (globaal)

Damn das toch niet normaal kom op zeg :(
Heb voor de zekerheid dus maar -20 C ingesteld en dan zit ik nu op 28 C idle :D

Edit :

Heb net ff de "nieuwe" MBM geinstalled en nu ingesteld op die Windbond 2 2N3904
En die geeft maar 26 C aan dus idd VEELS te hoog nou is 26 C idle ook erg laag :D

Te mooi om waar te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Smokey_The_Bandit schreef op 02 augustus 2002 @ 12:14:
[...]

Sjees 26 C teveel (globaal)

Damn das toch niet normaal kom op zeg :(
Heb voor de zekerheid dus maar -20 C ingesteld en dan zit ik nu op 28 C idle :D

Edit :

Heb net ff de "nieuwe" MBM geinstalled en nu ingesteld op die Windbond 2 2N3904
En die geeft maar 26 C aan dus idd VEELS te hoog nou is 26 C idle ook erg laag :D

Te mooi om waar te zijn :)
Bij mij gaf ie zo ongeveer 3 graden te laag aan, en de case temp was 3 graden te hoog. Je kunt bij MBM.ini een offset ingeven zodat ie meteen de juiste temperatuur laat zien. Keertje koud booten, met minimale settings en warmteontwikkeling, en kijken of 'et klopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Op een Engelse site zei ik het zo:
You can also check if your readings are oké by booting up cold (machine off for a while). Beforehand set your FSB/Vc to the slowest settings, and keep your case open. While keeping your cpu idle, compare your readings with a decent regular thermometer. Values from the Winbond should start around the environment temperature and then rise slightly. You can notice offsets quickly this way.
Pagina: 1