S.M.A.R.T. Technologie

Pagina: 1
Acties:

• _janlugt_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 09:50
Wat houdt precies die S.M.A.R.T. Technologie in? Als het kon, had ik het even opgezocht met de search, maar die doet het niet echt. Op Google kon ik alleen vinden dat er Smart-Harddisken verkocht worden (vooral in notebooks) maar er stond niet wat het precies inhoudt.

Verwijderd

Is geloof ik een techniek die controleerd of een harde schijf het nog naar behoren doet.
Zover ik weet is het niet echt een goed werkend systeem.
Als hij bijvoorbeeld niet meer draaid dan zegt die dat die kapot is. :)

• _janlugt_
Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 13:13:
Is geloof ik een techniek die controleerd of een harde schijf het nog naar behoren doet.
Zover ik weet is het niet echt een goed werkend systeem.
Als hij bijvoorbeeld niet meer draaid dan zegt die dat die kapot is. :)
Inderdaad een beetje een suffe techniek, als de harddisk kapot is merk je dat snel genoeg. Maar het heeft verder dus niet echt veel te maken met performance (beter caching ofzo).

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zoeken op google naar "smart hard disc technology" levert het volgende:
http://www.seagate.com/support/kb/disc/smart.html

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 14:12

Francois

Dus...

Na 1 minuut zoeken dit gevonden

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

Rival24

I'll Be Back

S.M.A.R.T. staat ook beschreven in de FAQ :)

• _janlugt_
|:( oeps, harddisk fout geschreven (harddisk i.p.v. hard disc)

Sorry

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 13:27
Met Smart kan je dacht ik ook temperaturen etc uitlezen ifdien ie niet aan een speciale controller hangt :(. Voor de rest kan hij constateren of je schijf nog goed is...

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology.

Dit houd in dat je op tijd gewaarschuwt word, mocht je schijf onbetrouwbaar cq. stuk aan het gaan is. Voordeel is dat je EN je data veilig kan stellen nog VOORDAT ie echt stuk is EN als het binnen de garantie gebeurt je gelijk de fabrikant/winkel kan aanspreken en aanspraak kunt maken op vervanging.

Het feit dat S.M.A.R.T. een slechte disk-status aangeeft is voldoende om voor RMA in aanmerking te komen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik ben hier op het GoT wel eens iemand tegengekomen die iid zijn HD nog net kon backuppen, voordat ie echt stuk ging. Vaak als ie een foutmelding geeft, is het daarna ook snel afgelopen. Als je dan nog naar de winkel moet om CD's te kopen ben je te laat.
Zin heeft het dus zeker, alleen geeft het geen 100% garantie op genoeg tijd om te backuppen.

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
Madrox schreef op 01 augustus 2002 @ 19:18:
Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology.

Dit houd in dat je op tijd gewaarschuwt word, mocht je schijf onbetrouwbaar cq. stuk aan het gaan is. Voordeel is dat je EN je data veilig kan stellen nog VOORDAT ie echt stuk is EN als het binnen de garantie gebeurt je gelijk de fabrikant/winkel kan aanspreken en aanspraak kunt maken op vervanging.

Het feit dat S.M.A.R.T. een slechte disk-status aangeeft is voldoende om voor RMA in aanmerking te komen.
Hoe zit dat met die waarschuwingen? Krijg je hier gewoon een melding van in windows of tijdens opstarten, of moet je hiervoor een apart progje hebben geinstalleerd. Ik heb altijd geluk gehad met (prive) hardware en eigenlijk nooit geen problemen gehad. Zeker niet met harde schijven. Ik hoor iedereen altijd veel "klagen" over kapotte schijven terwijl ik me niet kan herinneren dat ik ooit een kapotte schijf heb gehad. Heb nu twee WD caviar 60 gb schijfjes 7200 rpm en twee Maxtor D740X 7200rpm schijven en heb hier tot op heden nooit geen last mee gehad terwijl ik een hoop mensen tegenkom met troubles.
maar goed ik dwaal een beetje off topic.

• chaser
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-03 21:32

chaser

Nee windows doet dit niet automatisch
Kijk eerst in je bios hoe je smart enabled want de functie moet natuurlijk wel aan staan
Hierna moet je even op de site van de fabrikant van je harde schijf waar je wel een smart controleprogramma kan downloaden
Ik gebruik zelf altijd het programma "smart defender"
Dit programma staat op de site van ibm
ik heb namelijk ook een ibm schijf
ik weet niet of dit programma ook werkt voor schijven van andere fabrikanten maar ik denk het wel

I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.

• LoCuTuS2000
  • Laatst online: 09:25

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Had toevallig gister nog een klant in de winkel die wist het ook niet. Op zijn nieuwe pc gaf zijn 1,5 jaar oude 30 gb schijf SMART failure bij opstarten, en in een andere pc deed ie het nu al maanden goed. Maar elke keer als die schijf in zijn nieuwe pc ging: SMART Failure.

Ik vertel die meneer dat SMART niet altijd aanstaat. Toch heeft meneer het nog niet door en geeft de pc de schuld (had de 30 gb hd bij zich). Ik zeg: Meneer, ik neem die hd even mee naar achter en test hem ff met Maxtor Powermax. 5 minuten later loop ik weer naar voren: Meneer uw schijf is stuk, SMART failure. Toen heb ik deze meneer laten zien hoe je zelf een Maxtor Advanced RMA moet aanvragen, wat echt een uitstekende service is van Maxtor.

Maandenlang gaf die schijf al aan dat ie stuk aan het gaan was, maar omdat meneer niet wist wat het was....... Die kerel was iig blij dat het maar een "bij-schijf was"

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

chaser schreef op 02 augustus 2002 @ 01:09:
Nee windows doet dit niet automatisch
Kijk eerst in je bios hoe je smart enabled want de functie moet natuurlijk wel aan staan
Hierna moet je even op de site van de fabrikant van je harde schijf waar je wel een smart controleprogramma kan downloaden
Ik gebruik zelf altijd het programma "smart defender"
Dit programma staat op de site van ibm
ik heb namelijk ook een ibm schijf
ik weet niet of dit programma ook werkt voor schijven van andere fabrikanten maar ik denk het wel
Vaak werken zulke proggies alleen met het eigen merk. Dus ik durf niet te beweren dat het wel ff werkt met een ander merk. Bovendien heeft elk merk wel zo'n programmaatje. Kan je beter ff de juiste downloaden dan weet je zeker dat je het goed doet.

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-03 15:33
Wanneer je Windows wilt installeren op een schijf zonder SMART, dan gaat een stuk langer duren, weet niet meer precies waarom, maar het kan wel uren gaan duren dan.

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
weertenaar schreef op 02 augustus 2002 @ 12:15:
Wanneer je Windows wilt installeren op een schijf zonder SMART, dan gaat een stuk langer duren, weet niet meer precies waarom, maar het kan wel uren gaan duren dan.
ja maar dat is toch alleen bij winXP. Als je daar de install start zonder smartdrv.exe dan duurt de install minimaal twee keer zo lang. Als je ff snel smartdrv.exe opstart voordat je de setup van winXP draait dan gaat de install stukke sneller.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03 17:36
SMARTDRV heeft zover ik weet niets met S.M.A.R.T. te maken. SMARTDRV was toch onder MS-DOS (en Windows versies die een DOS achtergrond hadden) een programma voor disk-caching?

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:45

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

yep, smartdrv was een geheugenemulator voor oude windows-versies en heeft dus niets met S.M.A.R.T. te maken. Ik ben zelf erg tevreden met S.M.A.R.T.. Mijn vorige schijf ging snel achteruit in 'fitness' (te meten in SpeedFan). Een weekje later kreeg ik tijdens een reboot een message dat mijn HD een S.M.A.R.T.-fout had en dat hij het binnenkort zou gaan begeven. Ik heb toen snel een nieuwe gekocht (wel van een ander merk overigens) en alles geback-upped. Een weekje later deed hij niets meer; hij raakte zeg maar 'het spoor bijster'. Ik kan het aanzetten en controleren van S.M.A.R.T. dus aan iedereen aanbevelen! :)

Verwijderd

bewijst maar weer dat een Hardeschijf ook slim is :) S.M.A.R.T >:)

• Francois
  • Laatst online: 30-03 14:12

Francois

Dus...

jfeelders schreef op 02 augustus 2002 @ 18:09:
yep, smartdrv was een geheugenemulator voor oude windows-versies en heeft dus niets met S.M.A.R.T. te maken.
Euh...

SMARTDRV.EXE = disk read/write cache voor DOS
HIMEM.SYS = Extended Memory Manger voor DOS
EMM386.EXE = Expanded Memory Manager voor DOS

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Correct.. Maar daarvoor hoef je echt niet een 3 weken oud topic omhoog te halen ;)

• ExcaliburDexter
  • Laatst online: 07-06-2025
ik heb zo'n progje van SIguardian (versie 1,5 ) die maakt ook gebruik van smart, en die zegt dat de HD's op de volgende datums zullen overlijden. http://www.siguardian.com/

IBM GXP 120 | 40 GIG 7200RPM - 28 augustus 2002
Maxtor 80 GIG 5400 RPM - 1 december 2002
Maxtor 40 GIG 5400 RPM - 25 september 2002

ik geloof het progje niet echt, de hd's zijn extra gekoeld en komen niet meer dan 2 graden boven kamer temperatuur, en ze hebben nog nooit raar gedaan

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:00

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik had ook een 5 maanden oude hd van Maxtor. Tijdens het opstarten van mijn PC begon SMART ook opeens alarm te slaan. Ik heb toen dat tooltje van Maxtor van hun site gehaald, en de HD getest. Kreeg ik een foutcode terug. Die code opgezocht op de Maxtor site, en wat bleek SMART had gelijk. Mijn HD was aan het overlijden.

Ik heb toen die HD gebackupt, uit mijn computer gehaald, ben met aankoopbewijs, printout van Maxtor + hd naar de winkel teruggegaan, en heb een nieuwe schijf teruggekregen. Die doet het tot de dag van vandaag prima.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:57

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Iemand ervaring met Maxtor Powermax?

Ik heb hier in mijn servertje 2 Maxtor Hardeschijven en ze maken een beetje "klonk" geluiden.
Nu heb ik powermax getest en bij de 90 sec test lijkt hij vast te slaan bij de SMART test.
ik heb hem een half uur laten staan en hij komt gewoon niet door die test heen.
Is die hd aan het vergaan??

Hij werkt verder wel goed (via netwerk files kopieren, als ik op pc zelf ga werken hangt de hele pc om de minuut een seconde of 10, maar dat kan ook wel aan w2k liggen, staat al 2 jaar te draaien)

Sys Specs

Verwijderd

ExcaliburDexter schreef op 25 augustus 2002 @ 01:13:
ik heb zo'n progje van SIguardian (versie 1,5 ) die maakt ook gebruik van smart, en die zegt dat de HD's op de volgende datums zullen overlijden. http://www.siguardian.com/

ik geloof het progje niet echt, de hd's zijn extra gekoeld en komen niet meer dan 2 graden boven kamer temperatuur, en ze hebben nog nooit raar gedaan
waar zie jij dat staan dan dat ze overlijden?

Verwijderd

Mja dan moet je blijkbaar wachten totdat er ooit iets verdanderd aan die waarden, dat kan een maand duren.

Verwijderd

hmz nahja :) dat zal wel snel zijn
mijn schijf kennende

Verwijderd

voorspelde overleidings datum Dinsdag 27 auguster 2002

• Eindbaas
  • Laatst online: 12-03 15:47
ExcaliburDexter schreef op 25 augustus 2002 @ 01:13:

dat wordt nog een dure periode.....

Verwijderd

wouter76 schreef op 25 augustus 2002 @ 16:35:
[...]

dat wordt nog een dure periode.....
mijne is dinsdag al dood >:) eerst zien dan geloven

Verwijderd

jfeelders schreef op 02 augustus 2002 @ 18:09:
yep, smartdrv was een geheugenemulator voor oude windows-versies en heeft dus niets met S.M.A.R.T. te maken. Ik ben zelf erg tevreden met S.M.A.R.T.. Mijn vorige schijf ging snel achteruit in 'fitness' (te meten in SpeedFan). Een weekje later kreeg ik tijdens een reboot een message dat mijn HD een S.M.A.R.T.-fout had en dat hij het binnenkort zou gaan begeven. Ik heb toen snel een nieuwe gekocht (wel van een ander merk overigens) en alles geback-upped. Een weekje later deed hij niets meer; hij raakte zeg maar 'het spoor bijster'. Ik kan het aanzetten en controleren van S.M.A.R.T. dus aan iedereen aanbevelen! :)
Ehh, smartdrv is geen geheugen manager, dat waren himem.sys en emm386.exe (voor ems geheugen). Smartdrv gebruikte je extended geheugen dan weer om je schijven te cachen (=betere performance).

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat een rotprogrmma zeg, die van mij gaat vandaag dood

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Heb donderdag dus een gecrashte Maxtor DM60 gehad....ding deed een beetje vaag, ik deed een reboot en werd niet meer herkend...Powermax eroverheen gedraaid, en TOEN failde de SMART test....maar kon em absoluut niet meer gebruiken. Voor mij kwam SMART te laat dus ;)

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
hij hoeft niet kapot te gaan met een smart error!

zie: [rml]Mr.Nobody in "[ HD]Hardeschijf schakelt steeds uit"[/rml] en
[intoxicated in "Imminent failure"

die schijf draait nu nog steeds. m.a.w. pas op dat een schijf niet te heet wordt!

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• SlowikPL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-03 11:01
Wat ook belangerijk is volgens mij of er geen snelcheidverlies daardoor bebt ?

* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Nou iedereen kan zeggen wat ie wil maar S.M.A.R.T. heeft me wel 20 gig aan data ofzo gescheeld!

Een 30 gig Maxtor (niet helemaal vol) zou volgens de smart spoedig overlijden.
"blabla backup immediatly"

Nou ding opgestuurd....nieuwe gekregen!
Die was dus echt wel gaar.
Trouwens zit smart tegenwoordig op elke HD.

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03 22:57
Als je twijfels over je Maxtor schijf hebt, en hij geeft geen foutcode maar wel een SMART failure, en je kan je schijf een weekje missen gewoon voor het zekere gaan en een RMA nummer aanvragen.
De service bij Maxtor is echt perfect, binnen een week heb je een nieuwe schijf terug, en ben je er zeker van dat alles OK is.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Inderdaad!
Die van mij werkte gewoon nog maar ik heb gewoon een RMA aangevraagd want ik wil geen onbetrouwbare HD.

Verwisselen duurde bij mij +2 weken maargoed, dat verschilt altijd.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 18:11:
bewijst maar weer dat een Hardeschijf ook slim is :) S.M.A.R.T >:)
Heb nog nooit van een "slimme" hardeschijf gehoord. Wel van mensen die slimme uitvindingen doen....

Enne, voordat je gaat blaten dan S.m.a.r.t onzin is ofzo denk dan eens hieraan:

-waarom zit het in de electronica
-waarom heeft elk respectabel merk het tegenwoordig
-waarom zouden de heren technicie het ontwikkelen...
-denk je dat het een speeltje is ?

Overigens is het performance-verschil bijna nihil.
En inderdaad is het een HULPmiddel en geen WONDERmiddel. Een schijf die per direct crasht, kan niet meer getest worden nietwaar ?

Tja, en als je het gebruikt en eventuele fouten negeert is net zoiets als je kop in het zand steken terwijl je TV kijkt.
Waarom staat je TV dan aan ?

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-03 15:33
En is er al een hd overleden? Ik ben wel benieuwd of de voorspelling voor de IBM van ExcaliburDexter door SIguardian is uitgekomen

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Proggie zegt dat mijn IBM 3 september 2002 kapot gaat.

Kan kloppen want hij is al een paar weken kapot.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:51
Mij gaat het meer om RAID0 en SMART. Ik wil graag van me 2 HD's in me array verschilende gegevens, waaronder fitness, temp, performance etc.
Want mijn huidige monitor tool geeft alleen aan dat SMART functional is. Kan iemand mij aan zo'n goed monitor tooltje helpen?

PS. Ik gebruik dus al monitor software van Promise (PAM).