Krakend geluid bij grote files kopieren/verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:05
DISCLAIMER: volgens mij doet de search het niet helemaal goed (krijg geen enkel resultaat, wat ik ook intik) dus ik open maar een nieuw topic.

Ik heb laatst m'n PC geupgrade. Ding doet perfect, op 1 klein probleempje na dan: als ik grote files kopieer of verplaats (zeg 50 MB of meer) en ik speel een MP3tje af in WinAmp, dan vervormt het geluid. Het kraakt en sist een beetje, moeilijk uit te leggen.

Specs:

ABIT KX7-333 RAID mobo
AMD Athlon XP2000+ CPU
512 MB DDR Samsung RAM (CAS2, PC2700, voltage @ 1.85)
Soundblaster Live! (met de op 17 julie uitgebrachte Creative WinXP drivers)
Windows XP Professional met alle updates (Windows Update)

Enig idee ?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
je CPU wordt 100% belast denk ik en dus geen ruimte meer om een mp3tje af te spelen :?

• Arfman
Nee, CPU is dan wel druk maar dan nog .. op mijn vorige systeem had ik dit niet, ook al was de CPU 100% druk.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Klinkt heel erg als latency problemen, maar naar mijn weten heeft VIA dit al lang opgelost, deze bug kwam veelvuldig voor met de 686B southbridge en een creative Live/Audigy kaart. En op dit nieuwere board met VT8233A southbridge zou die dus opgelost moeten zijn. Misschien toch maar kijken of je bij www.viahardware.com baat zou hebben bij het installeren van die latency patch.

• Arfman
Was dat niet alleen dat files dan corrupt raakten ? En moet ik misschien niet iets in het BIOS instellen m.b.t. die latency ?

Just taking a wild guess here.

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39

Thomix

cAFFEÏNE!

check ook of je harde schijf in DMA modus loopt; bij mij was dat onder anderen de veroorzaker van storingen in het geluid. Ik weet alleen niet precies waar dat zit in winxp.

• Arfman
DMA zou ik ook niet weten te zitten. Maar ik wil DMA wel aanhouden vanwege de snelheidswinst.

Verwijderd

hij moet juist in DMA lopen voor minder problemen...
Ik draai linux, maar als ik in mijn geheugen rond browse dan is het onder computer management en dan bij de catagorie "ide controller/via huppelepup". Stond altijd default aan bij mijn installs trouwens.

Andere opties:
- Via 4in1 drivers geinstalleerd?
- Stop je geluidkaart eens in een ander pci slot. er zijn een paar die de irq sharen met de ide controller....

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-08 16:43
Ik heb dit probleem ook sinds ik een 2e harde schijf heb bijgeplaatst. Het probleem is ook niet altijd, maar wel vaak en is erg irritant.

Mn 2e schijf is trouwens een WD 40 GB 7200 RPM.

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-08 01:26
ja een schokkende mp3 als je honderden mb's verplaatst klinkt in mijn oren normaal. zet je winamp priority class op "idle" dan merk je er minder/niks van.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Arfman
Helaas .. priority verzetten hielp ook niet.

Ik heb VIA 4 in 1 4.40 (4in1440v(a).exe) geinstalleerd staan en heb schijven zowel aan de onboard IDE controller als op de RAID controller (wel in JABOD mode, dus gene RAID 0 oid).

En met m'n vorige PC had ik dit dus niet, dus het moet wel kunnen om GB's aan files te kopieren/moven zonder gekraak.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Geheugen heb je ook genoeg.
Hoe kopieer je eigenlijk: Van doodnormale HD naar in RAID opgestelde HD? Als dat zo is dan is die weg naar je geluidskaart bezet door de enorme hoeveelheid data die passeert

• Arfman
Van doodnormale HD naar doodnormale HD, omdat ik geen RAID opstelling heb.

• GraveR
  • Laatst online: 22-08-2025
Yup, this sounds like the old Creative<>VIA problem.

Ik heb ook soortgelijke problemen gehad met een Gigabyte 7VXRP, exact dezelfde symptomen: Tikjes in het geluid bij HDD activiteit.

Een halfjaar ben ik bezig geweest om een oplossing te vinden, BIOS upgrades, VIA 4-in-1 drivers, Latency patches, gesodemieter in de BIOS, maar helaas.

Dit heeft mij doen besluiten mn SB Audigy eruit te schoppen en vervangen door een tijdelijke kaart, een Terratec DMX XFire 1024. Deze heeft via de digitale output geen verschil met de Creative, dus het is een waardige vervanger.

• Arfman
Hmmm okee, maar dan nog blijf ik het vreemd vinden dat ik met m'n ouwe mobo (ABIT KT7A-RAID, met beruchte 686B chip) geen problemen had (na patches) en nu wel. Wil er bij mij niet in dat dit niet te fixen is :)

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-08 16:43
Arfman schreef op 02 augustus 2002 @ 13:34:
Hmmm okee, maar dan nog blijf ik het vreemd vinden dat ik met m'n ouwe mobo (ABIT KT7A-RAID, met beruchte 686B chip) geen problemen had (na patches) en nu wel. Wil er bij mij niet in dat dit niet te fixen is :)
Same here. Systeem werkte helemaal goed. 1 HDD erbij en KRAAAAK.

Ligt volgens mij dan toch niet aan die via chip

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
Het probleem is dat creative noch via niet weten wat de standaard is :+. Via zit verkeerd omdat ze geen busparking hebben op hun southbridge, en creative zit ook verkeerd ,waarom weet ik zo neit :x.

Maar heb je wel de laatste bios voor je moederboard :? En alle laatste patches en zo, ik had er zelf ook last van totdat dacht ik installatie van de via ide drivers en raid drivers, toen had ik er geen last meer van.

DUs heb je dit allemaal wel gedana :?

Laatste bios driver mobo, laatste patches en updates windows XP, en ide & highpoint geisntalleerd?

Verwijderd

Bekend probleem. Ik ken het probleem met een P200 en een 5400 RPM 13 GB HDD. Hier is het effect van IDE overduidelijk te merken alsie uberhaupt al LAADT vanaf HDD. De processor is te druk met het IDE aansturing van je HDD, en is niet meer op tijd om om de de data uit de audiobuffer naar je soundcard te sturen. Hierbij helpt het vergroten van je audiobuffer ook niet. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit een bug is.
Er is maar 1 remedie: de processor het minder druk laten krijgen. Tijdkritieke toepassingen sluiten, SCSI ipv IDE, snellere processor, soundcard met busmastering ;) zoek het maar uit...
Of weet iemand wat beters? Ben benieuwd...

• Arfman
Zucht :)

Ik HAD 1.2 GHz, werkte perfect. Nu heb ik een XP2000+ (1666 MHz), nu werkt het niet meer. Processor is sneller geworden, probleem doet zich voor.

Conclusie: processor is snel zat, daar kan het niet aan liggen.

Heb zojuist de Highpoint drivers geupdate van 2.31 naar 2.32 maar dat helpt ook niet.

Verwijderd

Probeer is de latency in je bios aan te passen (mits dat mogelijk is) check je via 4 in 1 drivers.... Probeer de goeie pci slot opstelling aan te houden dus sound kaart ergens op pci 3 slot ofzo.

En dan ook nog ff kijken naar uhm bios update, dat moet toch ongeveer het wel zo wezen.

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Hi,

Ik had exact dezelfde problemen. Het kan aan een paar dingen liggen; DMA, CD-drives, (PCI-)latency of drivers. Ik raad in deze volgorde oplossingen aan, bij mij was het nummer 1 (veel kans!), maar de andere oplossingen bieden ook hoop!

1. Zet het geluid van je CD-spelers uit (mute CD sound in Windows Volume EN in Soundblaster mixer of trek digital audio draad uit je drive of soundcard)

2. Latency; kloot met PCI latency in je BIOS of apply patches van je chipsets/controllers (IDE controllers, MoBo Chipsets etc.)(meestal een VIA patch inderdaad, die dit soort problemen verhelpt)

3. DMA; zet in de BIOS of in Windows Device Manager de DMA toestandjes uit/anders van de drives

4. Nieuwe drivers voor harddisk, controller, chipset of soundcard. Misschien wel een BIOS-update?

Ik hoop dat je probleem opgelost raakt, ik heb er ook LANG voor moeten kutten, maar bij mij was het dus tot slot die CD-audio (door bezigheid van IDE controller komt er signaal op de digital audio kabel te staan of zo iets).

MzzL
Stan
Pagina: 1