Sluitertijd - ISO waarde - Diafragma

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• RedC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03-2025
Ik heb onlangs een Canon A40 gekocht, ik heb de handleiding al is doorgenomen maar van bovenstaande termen snap ik niet zo veel. Ik had misschien beter fotografie gevolgd dan had ik het misschien zel gesnapt :(

Kan iemand me kort uitleggen wat de invloed is als je de waarde van die dingen gaat aanpassen? En ook wat ze eigelijk doen want ik raak niet echt wijs uit de handleiding.

Alvast bedankt

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 10:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Lees de basistechnieken op deze pagina maar eens door: http://home.hetnet.nl/~heuker2000/basis1/basis1.htm daar vind je goede en begrijpelijke uitleg in het Nederlands.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:13
Sluitertijd = hoe lang je ccd belicht wordt, een korte sluiterstijd, geeft een wat donkerder beeld (voor overdag) en een lange sluiterstijd is handig voor als het wat donkerder is. Met een snelle sluiterstijd krijg je voorbij rijdende auto's er scherp op!

Iso-waarde: weet niet pcies hoe ik het moet uitleggen, maar hoe hoger de ISO, hoe lichter je foto wordt, maar er komt dan ook meer ruis :(

Diafragma: Daarmee kan je bepalen hoeveel licht er op je cdd komt.

Niet echt een duidelijke en goeie uitleg, maar op dpreview.com kan je ook wel dingen over lezen

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
PASware schreef op 01 augustus 2002 @ 13:07:
Sluitertijd = hoe lang je ccd belicht wordt, een korte sluiterstijd, geeft een wat donkerder beeld (voor overdag) en een lange sluiterstijd is handig voor als het wat donkerder is. Met een snelle sluiterstijd krijg je voorbij rijdende auto's er scherp op!

Iso-waarde: weet niet pcies hoe ik het moet uitleggen, maar hoe hoger de ISO, hoe lichter je foto wordt, maar er komt dan ook meer ruis :(

Diafragma: Daarmee kan je bepalen hoeveel licht er op je cdd komt.

Niet echt een duidelijke en goeie uitleg, maar op dpreview.com kan je ook wel dingen over lezen
Ter verduidelijking:

Iso waarde = Hiermee verander je "digitaal" de licht gevoeligheid van het CCD
Hoe hoger de ISO waarde hoe minder licht nodig.

Diafragma = De lens opening, uitgedrukt in f-stops, groot f-nummer = kleine opening, dus meer licht nodig.

Verwijderd

www.megapixel.net en de andere sites die in de FAQ staan is dat wel te vinden

Sluiter is Shutter en Diagfragma Aperture

Dit topic is gesloten.