[MRTG] Meldingen als bepaalde waarden worden overschreden?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 23:19
Ik gebruik MRTG versie 2.9.10 op een WINNT machine om mijn netwerk (een paar honderd switches en Framelijnen tussen lokaties) in de gaten te houden cq. rapportages te maken.

Ook de Load op de backbone trunks tussen die switches wordt door MRTG gegraphed.

Nu mijn vraag: Kan MRTG (of een andere liefst freeware tool) iets gaan roepen als bijvoorbeeld de 100Mb trunk tussen switch x en switch y op 70 procent load zit? En met iets roepen bedoel ik dan een mailtje sturen, een extern commando aanroepen, een geluidje geven of een popup box showen ofzo.

Ik heb al gekeken op http://faq.mrtg.org maar daar staat voor de rest niets over dit specifieke onderwerp beschreven.

Misschien is het op GoT wel eens gevraagd, maar de nieuwe Search werkt nog niet, dus dat wordt ook moeilijk om uit te zoeken...

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Verwijderd

Misschien dat je eens naar Big Brother kunt kijken..

(voorbeeld)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2002 12:17 . Reden: foute link ]

Verwijderd

netsaint zou ik zeggen (gratis)

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

SrFr schreef op 01 augustus 2002 @ 11:52:
Ik heb al gekeken op http://faq.mrtg.org maar daar staat voor de rest niets over
http://people.ee.ethz.ch/...tools/mrtg/reference.html

"Treshold checking"

• Surfer
Big Brother en Netsaint: Zijn dat niet progjes die alleen maar availability kunnen meten? Dus alleen met ICMP checken of de host nog in de lucht is, ala WhatsupGold?

Wat ik nodig heb is een progje die met SNMP bepaalde waarden uit een (cisco) switch trekt en daarop reageert, zoals MRTG het doet: Die leest met SNMP elke 5 minuten de max bandwith en de current bandwith uit en graphed dat. Nu nog een progje die daar ook op reageert (current bandwith == hoger dan 70% van max Bandwith: ALARM blabla)

• Surfer
OK dan! Dit ziet er veelbelovend uit... Tnx mensen. Ik ga er morgen maar eens ff mee aan de slag.

BTW die BBrother en Netsaint zien er ook wel relaxed uit. Waarom geven we eigenlijk nog geld uit aan Whatsup (is toch weer 800 Dollar ofzo :/ )

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik zou voor nagios gaan, da's de "opvolger" van netsaint. Netsaint wordt niet verder ontwikkeld.
Overigens is het een eitje om in netsaint of nagios een check te maken op data uit een mrtg-logfile. Hij leest dan de logfile van mrtg, en als daarin bepaalde waarden overschreden worden stuurt hij een emailtje, msnnetje, smsje, of wat je dan ook maar als notification-command gedefinieerd hebt.

Verwijderd

SrFr schreef op 01 augustus 2002 @ 12:51:
Big Brother en Netsaint: Zijn dat niet progjes die alleen maar availability kunnen meten? Dus alleen met ICMP checken of de host nog in de lucht is, ala WhatsupGold?

Wat ik nodig heb is een progje die met SNMP bepaalde waarden uit een (cisco) switch trekt en daarop reageert, zoals MRTG het doet: Die leest met SNMP elke 5 minuten de max bandwith en de current bandwith uit en graphed dat. Nu nog een progje die daar ook op reageert (current bandwith == hoger dan 70% van max Bandwith: ALARM blabla)
als het om cisco gaat... ciscoworks

• Surfer
Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 14:06:
[...]

Eeehm, ik had het over freeware tools. Ciscoworks kost ongeveer een ton (in fl.) aan licentie en implementatiekosten, en dan moeten er ook nog een paar gasten op training denk ik...

Niet helemaal een optie dus :/

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Intermapper misschien
http://www.intermapper.com
Notification of Problems
InterMapper notifies one or more of the network managers and support staff about problems within the network. These notifications may be any of the following:

Sounds: InterMapper can be configured to play audible alarms (sounds) when devices go down, return to service, or reach certain error threshholds.

E-mail: InterMapper can be configured to send one or many people e-mail about a condition.

Pager: InterMapper can send pages to one or many people using the optional PageNow or Notify! software packages.

AppleEvents: InterMapper can launch scripts or other Macintosh programs to perform a function whenever a specific condition is detected.

SNMP Traps: InterMapper send an SNMP Trap to a desired trap receiver whenever any condition occurs.

Cycle Power: InterMapper can control an outlet on a PowerKey Pro from Sophisticated Circuits to cycle power to a server.
The example shown below (labelled "Tommy via e-mail") is configured for an alpha-numeric pager. The Notify via: popup can also be set for sound, E-mail, or AppleEvent.
Ok het draait wel alleen op een MAC }:O
En het kost ook wat :(

InterMapper® 3.6
Unlimited devices $1995

Maar wel een ideale tool. :9~

• MrCyber
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05-2018
SrFr schreef op 01 augustus 2002 @ 14:23:
[...]

Eeehm, ik had het over freeware tools. Ciscoworks kost ongeveer een ton (in fl.) aan licentie en implementatiekosten, en dan moeten er ook nog een paar gasten op training denk ik...

eeehhhmmm even kijken.. een paar honderd switches en framelijnen monitoren met freeware tools (waar geen tot weinig support voor is, geen SLA's voor af te sluiten zijn, etc)... wat is er mis met dit plaatje.... :(

Ik weet niet voor wat voor bedrijf je werkt, maar ik weet wel dat ik niet voor ze wil werken als ze niet eens bereid zijn om een normale tool te implementeren om een netwerk van deze omvang te monitoren... tja.. sorry maar dan kan ik het bedrijf waar je voor werkt niet echt serieus nemen.

Overigens als je een echt goede tool zoekt kijk dan eens naar NetIQ's End2End Performance monitor suite. (kost wat, maar dan heb je ook wat)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:30

Predator

Suffers from split brain

MrCyber schreef op 01 augustus 2002 @ 17:33:
[...]

eeehhhmmm even kijken.. een paar honderd switches en framelijnen monitoren met freeware tools (waar geen tot weinig support voor is, geen SLA's voor af te sluiten zijn, etc)... wat is er mis met dit plaatje.... :(

Ik weet niet voor wat voor bedrijf je werkt, maar ik weet wel dat ik niet voor ze wil werken als ze niet eens bereid zijn om een normale tool te implementeren om een netwerk van deze omvang te monitoren... tja.. sorry maar dan kan ik het bedrijf waar je voor werkt niet echt serieus nemen.

Overigens als je een echt goede tool zoekt kijk dan eens naar NetIQ's End2End Performance monitor suite. (kost wat, maar dan heb je ook wat)
Jij bent me voor met die vraag.
Ik denk exact hetzelfde.

Dat je nu nog beslist van geen active monitoring & data collectie te doen kan ik begrijpen (mjah een klein beetje begrijpen) maar dat je beslist van dit wel te doen en dat het niets mag kosten :?
Dat slaat toch gewoon nergens op.

Ik ben zelf bezig met het opzetten van een NMS in een vergelijkbare situatie.
Met ciscoworks2000 & HP openview NNM.
Die laatste gaat ingezet worden voor de pro active monitoring.
iis5_rulez schreef op 01 augustus 2002 @ 14:06:
[...]

CW2k is vooral goed voor het managen van IOS versies & config files.
Puur datacollectie & thresholds is OV NNM beter.
Die kan berekeningen uitvoeren met de waarden die je uitleest en op statistische wijzen dymanisch thresholds zetten.

CW2k is ook nogal buggy :{
Hangt vaak ff en is soms nogal nukkig.
Tijdens ANI discovery moet je al helemaal niet veel gaan doen.
Maar NNM heeft ook zijn (hele grote) probleempjes...
Daar kan ik tot morgenochtens over klagen :+
SrFr schreef op 01 augustus 2002 @ 14:23:
[...]

Kost wel heel veel ja...
Training heb je der niet voor nodig.
Je bent beter eens een consultant een demo te laten geven op locatie.

Je kan ook voor een wat goedkoper product gaan.
Of je network management uitbesteden...
Maar dat laatste kost ook weer erg veel :P

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Surfer
MrCyber schreef op 01 augustus 2002 @ 17:33:
[...]

...
We gebruiken wel de nodige tooling hoor. We hebben HP OV NNM voor de Topology map en het checken van de nodes op SNMP niveau. Whatsup Gold voor de availability met ICMP (NNM is niet zo erg snel in het pollen van de nodes) MRTG voor het graphen van de gebruikte BW, en HP OV Servicedesk gekoppeld aan NNM om calls te genereren als het fout gaat (lees: Als er een node down gaat)...

Het probleem is dat HP OV NNM is geimplementeerd door een andere toko, en die zijn nogal duur als je aanpassingen wilt hebben binnen NNM. Mijn idee was dus om in plaats van uit te bouwen op NNM, uit te gaan bouwen op MRTG, want die weet allebei de waarden die ik nodig heb al(Max BWith en Current BWith), vandaar dat ik niet verder op NNM ben doorgegaan...

Maar wellicht is het idd interessant om toch te gaan bekijken of we niet NNM in kunnen gaan zetten voor dit verhaal...

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:30

Predator

Suffers from split brain

SrFr schreef op 02 augustus 2002 @ 11:27:
[...]

We gebruiken wel de nodige tooling hoor. We hebben HP OV NNM voor de Topology map en het checken van de nodes op SNMP niveau. Whatsup Gold voor de availability met ICMP (NNM is niet zo erg snel in het pollen van de nodes) MRTG voor het graphen van de gebruikte BW, en HP OV Servicedesk gekoppeld aan NNM om calls te genereren als het fout gaat (lees: Als er een node down gaat)...

Het probleem is dat HP OV NNM is geimplementeerd door een andere toko, en die zijn nogal duur als je aanpassingen wilt hebben binnen NNM. Mijn idee was dus om in plaats van uit te bouwen op NNM, uit te gaan bouwen op MRTG, want die weet allebei de waarden die ik nodig heb al(Max BWith en Current BWith), vandaar dat ik niet verder op NNM ben doorgegaan...

Maar wellicht is het idd interessant om toch te gaan bekijken of we niet NNM in kunnen gaan zetten voor dit verhaal...
Als je NNM hebt wil je toch echt niet gaan prutsen met freeware tools. :)

Als je wat vragen of problemen heb mag je me mailen hoor ;)
zolang je dat maar niet 20x per dag doet :+

Het handboek schiet nogal vaak te kort en ik heb wel nog wat handige pdf's...
Er zijn ook nogal wat dingetjes waar je kan over struikelen.
• bugs in cisco IOS die verkeerde waarden geven e.d. |:(
• CatOS <-> IOS z'n mib ondersteuning :{
• integer vs counter...

PS: je zegt dat NNM z'n status polling te traag is ?
Komt hij niet rond met z'n polling misschien ?
anders kan je de ICMP queue wat groter zetten

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1