MS SBS 2000 -> Exhange kan 1 mail ardes niet bereiken.

Pagina: 1
Acties:

• markjuh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Situatie:

Small Business Server 2000 draait exchange 2000 die met pop3 connector e-mail ophaalt. Clients gebruiken Outlook XP. Ze hebben een ISDN router met inbelaccount. Mail ophalen gaat met elke account goed. Ook versturen naar welke account dan ook gaat goed. Nu is het volgende probleem opgetreden:
Er is 1 e-mail adres waarna ze niet kunnen e-mailen. Dan krijgen ze de volgende foutmelding:

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: postmaster@xxxxxxx.xx [mailto:postmaster@xxxxxxxx.xx]
Verzonden: donderdag 1 augustus 2002 1:26
Aan: xxxxxxxxxxxx
Onderwerp: Delivery Status Notification (Delay)

This is an automatically generated Delivery Status Notification.

THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY.

YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE.

Delivery to the following recipients has been delayed.

xxxxx@xxxxxxxxxx.nl

Maar vanuit outlook express gaat het wel goed. Nu heb ik een andere klant die SBS 2000 in exact dezelfde situatie draait gevraagd naar dit adres te mailen. Die krijgen dezelfde melding. En weer vanuit Outlook Express gaat dit wel goed.

Heeel vaag dus. De mensen gebeld die niet kunnen worden gemaild vanuit outlook. Hebben dus niets in hun geblokkeerde e-maillijst staan. Ze hebben ook gewoon een pop account die ze met Outlook Express ophalen. Hoe kan het dat vanuit alleen SBS 2000 niet hierheen kan worden gemaild? En alle andere adressen gewoon wel kunnen worden bereikt? Vanuit Exchange 2000 bij ons op de zaak gaat het wel goed. Maar dit is geen SBS 2000. Gewoon W2k server + Exchange 2000.

Wie kan mij helpen?

P.S. Alle Servicepacks zijn gedraaid.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je die hoofdletters nou gelezen of niet. Het is alleen een warning; zolang je geen NDR krijgt, is er niets aan de hand.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• markjuh
Bedankt voor de sympathieke reactie (NOT!) Maar zoals ik al vertel: ZE KUNNEN ER NIET HEEN MAILEN!!!!! ze krijgen trouwens (en dat heb ik al vergeten te vertellen) een dag later een melding dat de mail gewoon niet aangekomen is.

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op 01 augustus 2002 @ 11:52:
Heb je die hoofdletters nou gelezen of niet. Het is alleen een warning; zolang je geen NDR krijgt, is er niets aan de hand.
Zeg, poppetje... nu wel het toch over het wél of niet kunnen lezen hebben. Er staat duidelijk dat er NIET gemaild kan worden naar dat adres. Misschien is het wel zo dat na 'n dag of twee een melding van een andere fout!!

Met andere woorden... niet gelijk 'n groot mondje opzetten... heeft niemand wat aan!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Wat staat er in de NDR die ze krijgen ?
Kunnen ze andere adressen op hetzelfde domein wél mailen ?

[edit]
Heb je bijv. al geprobeert naar de ontvangende server te telnetten vanaf de verzendende server ?
misschien staat de ontvangende server zo ingesteld dat er een geldige hostnaam vereist wordt van de versturende server en wordt deze niet meegestuurd ?

• markjuh
ze hebben maar 1 mail-adres op dit domein. Dus ik kan niets anders testen. Zal de NDR even opzoeken.

• markjuh
Ik heb de smtp connector nu ingesteld op een FQDN zodat wanneer er wordt gecheckt er een geldige hostname wordt gevonden. Kijken of je gelijk hebt. Ik hoop het. iig bedankt.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Markjuh schreef op 01 augustus 2002 @ 12:09:
Bedankt voor de sympathieke reactie (NOT!) Maar zoals ik al vertel: ZE KUNNEN ER NIET HEEN MAILEN!!!!! ze krijgen trouwens (en dat heb ik al vergeten te vertellen) een dag later een melding dat de mail gewoon niet aangekomen is.
"ze kunnen er niet heen mailen" is bepaald geen professionele manier van je probleem omschrijven. Ik kan 1001 redenen verzinnen waarom "ze er niet heen kunnen mailen" en ik heb er weinig trek in om die alle 1001 hier te moeten posten. Als je uit dit forum een zinnige reactie wilt krijgen dan zul je met een duidelijke foutmelding moeten komen. Dus post de text van de NDR in plaats van de text van de warning; in die NDR staan namelijk op z'n minst een fout code.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• markjuh
Als Brahiewahiewa nu ook nog een antwoord kon geven op het probleem of het op z'n minst zou proberen is z'n aanwezigheid op dit forum tenminste nog nuttig. Duss ga iemand anders lastig vallen kinderachtig te doen. Rookie heeft tenminste een reply gegeven waar ik wat mee kan.

Verwijderd

Markjuh schreef op 01 augustus 2002 @ 14:43:
Als Brahiewahiewa nu ook nog een antwoord kon geven op het probleem of het op z'n minst zou proberen is z'n aanwezigheid op dit forum tenminste nog nuttig. Duss ga iemand anders lastig vallen kinderachtig te doen. Rookie heeft tenminste een reply gegeven waar ik wat mee kan.
Kijk... dat wou'k net zeggen jah!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:18

Jaymz

Keep on moving !

Delivery to the following recipients has been delayed
Delayed is bij mij nog altijd "vertraagd" en wil volgens mij niet zeggen dat er niet gemailed kan worden en als ze echt niet gemailed kunnen worden moet je ergens nog een andere foutmelding krijgen. Pas als er rejected (oid.) staat moet je je zorgen gaan maken :)

Staan de mailtjes nog op de mailserver, worden ze gebounced. Iig: wat zie je op de server / wat gebeurd er (exact, en controleerbaar) met de mailtjes ?

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Markjuh schreef op 01 augustus 2002 @ 12:09:
ze krijgen trouwens (en dat heb ik al vergeten te vertellen) een dag later een melding dat de mail gewoon niet aangekomen is.
O-)

Wat bedoel je trouwens met "via OE lukt 't wel" ?
Connect OE ook niet gewoon naar die exchange server (weliswaar via POP3) of rechtstreeks naar een mailserver bij je ISP ?

Ik heb trouwens een vergelijkbaar probleem gehad, dat OE -> E2K -> Domain wél goed ging, maar Outlook -> E2K -> Domain niet....... wat was dat ook al weer |:(

• markjuh
Naar een aantal dagen komt een NDR dat de mail niet overkomt. en OE connect rechtstreeks met isp. Maar volgens mij gaat het nu goed sinds ik idd een smtp server die bekend is op i-net gebruik. Waarschijnlijk wordt daar op gechecked. Op de exchange server is nu bij de smtp connector smtp.provider.nl ingevuld in plaats van xxx.loc De smtp die nu wordt meegestuurd is dus wel bekend op i-net. Als ik morgenvroeg nog geen foutmelding of Delivery Status Notification terug heb gekregen zou het goed moeten gaan.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:37

Pogostokje

* twiet *

Je kan toch zelf in de queue kijken of het bericht is verzonden of niet. En dat kan de andere kant ook om te zien of het ontvangen is. Je gaat toch niet een dag wachten bij troubleshooten. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• markjuh
Je kan toch zelf in de queue kijken of het bericht is verzonden of niet. En dat kan de andere kant ook om te zien of het ontvangen is. Je gaat toch niet een dag wachten bij troubleshooten.
Het bericht wordt wel verzonden. Het staat ook niet meer in de queue. Maar de andere kant accepteerd het niet omdat smtp.xxx.loc geen fqdn (publiek) mail-domien is. Maar dan is het al wel weggestuurd dus kan ik niets meer zien. En de andere kant is gewoon een ander bedrijf. En ja, die heb ik wel gebeld om te kijken of ze wat hadden ontvangen, maar is vandaag de hele dag niemand aanwezig (gemeente-instelling he :) ) Dus ik kan niet eerder dan morgen weer kijken of het nu echt goed is gegaan.

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

*kick*

Ben nu toch wel benieuwd of 't opgelost is :)

• desmoquattro
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025

desmoquattro

Duwgatie

Volgens mij is het niet opgelost (markjuh! = collega) het lijkt intern bij introweb fout te gaan.We wachten nog ff op hun reactie.We hebben vanaf een andere exchange server die ook via introweb gaat een mailtje laten sturen en dat werkt ook niet.Dus het moet bijna wel bij introweb liggen.

We houden je op de hoogte :*)

LOL

• markjuh
Idd nog niet opgelost. Het lijkt bij de provider fout te gaan. Dat die de mail die van SBS 2000 server niet snapt ofzow. Zijn het nu aan het uitzoeken daaro bij de provider (introweb).

Ik houd je op de hoogte :)

• _JGC_
  • Laatst online: 10:46
Is dus een fout met de reverse DNS lookup. Kan me voorstellen dat een mailserver geen mail accepteert van een IP adres waar geen hostname bij hoort.

• markjuh
Is dus een fout met de reverse DNS lookup. Kan me voorstellen dat een mailserver geen mail accepteert van een IP adres waar geen hostname bij hoort.
Lijkt me niet. Want als er gechecked wordt dan ziet ie nu smtp.introweb.nl als mailserver want die wordt meegestuurd. zoals rookie ook al zei:
misschien staat de ontvangende server zo ingesteld dat er een geldige hostnaam vereist wordt van de versturende server.
Nu wordt dus smtp.introweb.nl meegestuurd als smtp-server. en niet smtp.interndomeinnaam.loc
Pagina: 1