Netscape 4.x en CSS en tables

Pagina: 1
Acties:

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Vraagje.

Ik heb een table, en daarin staat een form. Via CSS zorg ik ervoor dat de textjes rechts aligned worden tegen de textfields aan.

Bovenstaande werkt echter alleen in IE/Mozilla. In Netscape 4.x wordt het verkeerde font, met de verkeerde fontgrootte en de verkeerde alignment gebruikt.

Dus mijn vraag: A) Kan ik dit met Netscape-compatible CSS oplossen? en B ) Zo nee, hoe dan?

Het gaat om http://www.megabooksearch.com.

[ Voor 0% gewijzigd door RvdH op 01-08-2002 10:19 . Reden: parse sucks., wie bedenkt nou om van B) een smile te maken ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Netscape 4 en CSS? :D

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

JSchut

.....

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

okee, ik heb ff in je css voor NN gekeken maar daar moet je bij de class voor de inputfield nog wel wat meer definieren zoals font, alignment enz.
NN erft dat niet zomaar van de class voor de cel.

Maar zoals bosmonster al opmerkte: NN en CSS moet je met een korreltje zout nemen...en een lage acceptatiegrens hebben anders wordt je leip :P

www.jurgroessen.nl

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Ik probeer gewoon zoveel mogelijk met CSS te doen.
Lekkere lite-mod, Bosmonster.. anders geef je even een nuttige reactie ofzo.

Bedankt, Hangloozz, ik zal er mee spelen. Al trekt hij zich nog niks aan van breedte :/

Hm met een font-family erbij is het invul-veld ook meteen breder. Handig :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

je font-family staat enkel in de BODY gedefinieerd, nu is die in ns4x enkel werkelijk save voor wat background-properties, maar niet voor font-styles, definieer je font-family ook apart voor de TABLE
code:
1
2
3
4
BODY, TABLE
{
   font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
}

[/code] verder zag ik gebruik van de border-shorthand, daar wil netscape nog wel rottige dingen mee doen (icm input elementen), sowieso is de shorthand ondersteuning matig in ns4x

de alignment zou kunnen komen omdat ns moeite heeft classes aan TD's te hangen, dan zou je weer met DIV's binnen de TD's moeten werken.

ehm, * RM-rf , dan kan je wel lacherig doen, maar feit is dat nog steeds in veel bedrijven de 4-versies van browsers als standaard gelden, of dat klanten/opdrachtgevers hier juist in werken; ja ik ben ook voor standrechtelijk executie van dit soort mensen; maar reeel is het niet altijd dit terzijde te schuiven; verder is het onwaar dat netscape géén css ondersteund, het ondersteund grotendeels CSS-1, enkel waanzinnig buggy en vol fouten, maar vaak valt daar omheen te werken als je zou willen/moeten

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

strlen schreef op 01 augustus 2002 @ 10:47:
Ik probeer gewoon zoveel mogelijk met CSS te doen.
Lekkere lite-mod, Bosmonster.. anders geef je even een nuttige reactie ofzo.

Bedankt, Hangloozz, ik zal er mee spelen. Al trekt hij zich nog niks aan van breedte :/

Hm met een font-family erbij is het invul-veld ook meteen breder. Handig :)
Mijn excuses :)

MAar Netscape 4 ondersteunt gewoon geen CSS. Er zitten wel wat soortegelijke features in, maar deze zijn vaak anders van naam (om maar niet te spreken over Javascript aanroeping zeg maar).

Breedte van inputs via CSS ondersteunt ie dus gewoon niet. Wat je wel kunt doen voor NS4 only is een size=100 ofzo opgeven. Maar imho zou ik dit soort NS4 oplossingen zoveel mogelijk vergeten en je richten op de moderenre browser. Zorg dat het functioneel is, maar let niet teveel op vormgeving in NS4.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

RM-rf schreef op 01 augustus 2002 @ 10:52:

ehm, * Bosmonster , dan kan je wel lacherig doen, maar feit is dat nog steeds in veel bedrijven de 4-versies van browsers als standaard gelden, of dat klanten/opdrachtgevers hier juist in werken; ja ik ben ook voor standrechtelijk executie van dit soort mensen; maar reeel is het niet altijd dit terzijde te schuiven; verder is het onwaar dat netscape géén css ondersteund, het ondersteund grotendeels CSS-1, enkel waanzinnig buggy en vol fouten, maar vaak valt daar omheen te werken als je zou willen/moeten
NS4 is van VOOR de CSS1 standaard. De implementatie is grotendeels gebaseerd op vroege working drafts. Echt 'grotendeels CSS1 ondersteuning' wil ik het niet noemen dus. In Nederland ligt het NS4 gebruik trouwens behoorlijk laag, op misschien nog 1-2%. Dit gedeelte wordt wel inderdaad grotendeels opgeslokt door scholen en bedrijven en niet of nauwelijks door de thuisgebruikers.

En een beetje lachen moet kunnen op z'n tijd.. zelfs Lite-Mods (woooo) mogen af en toe lachen :D

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
RM-rf schreef op 01 augustus 2002 @ 10:52:
je font-family staat enkel in de BODY gedefinieerd, nu is die in ns4x enkel werkelijk save voor wat background-properties, maar niet voor font-styles, definieer je font-family ook apart voor de TABLE
code:
1
2
3
4
BODY, TABLE
{
   font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
}
Maakt geen verschil. Een font-family voor een table in NS heeft geen invloed op de font-family van de inhoud van TD's. Als ik de TD een font-family meegeef, is de table niet meer gecentreerd maar links aligned, en dat is dus al helemaal niet de bedoeling. text-align: right zelfde verhaal.
verder zag ik gebruik van de border-shorthand, daar wil netscape nog wel rottige dingen mee doen (icm input elementen), sowieso is de shorthand ondersteuning matig in ns4x
Klopt, voor het meerendeel is dat al weggehaald.
de alignment zou kunnen komen omdat ns moeite heeft classes aan TD's te hangen, dan zou je weer met DIV's binnen de TD's moeten werken.
Hmm, dat zou een verklaring kunnen zijn voor het font-family verhaal hierboven.
ehm, /me , dan kan je wel lacherig doen, maar feit is dat nog steeds in veel bedrijven de 4-versies van browsers als standaard gelden, of dat klanten/opdrachtgevers hier juist in werken; ja ik ben ook voor standrechtelijk executie van dit soort mensen; maar reeel is het niet altijd dit terzijde te schuiven; verder is het onwaar dat netscape géén css ondersteund, het ondersteund grotendeels CSS-1, enkel waanzinnig buggy en vol fouten, maar vaak valt daar omheen te werken als je zou willen/moeten
Inderdaad, mijn baas gebruikt NS4.7, en prioriteit is dat het er voor hem goed uitziet :P
Gelukkig blijkt volgens onze statistieken dat "maar" 4% van de bezoekers nog een NS4.x heeft.

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Nou, dat is ook leuk.
Bijna elke text voor een invul veld is rechts te alignen, met als font Arial, behalve:
Maximum Price.
Waarom? geen idee. Ligt niet aan de spatie in de zin, want dat heeft Minimum Price ook. &nbsp ipv spatie maakt ook niet uit. Als de spatie weggehaald wordt, en het dus 1 woord is, dan blijft ie wel rechts aligned en met font Arial, en de table gecentered.

Maar zodra er dus een spatie tussen Maximum en Price komt, gaat de hele table naar links.

Conclusie.. NS4 sucks. Maar dat wisten we al :)

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Bosmonster schreef op 01 augustus 2002 @ 10:57:
[...]

NS4 is van VOOR de CSS1 standaard.

...

En een beetje lachen moet kunnen op z'n tijd..
natuurlijk mag je lachen, maar let altijd wel op de juistheid van je beweringen; dat je net-niet-Mod (;)) bent maakt mij weinig uit. wat me wel uitmaakt is dat netscape 4.08 uitkwam op 11 september 1998 wat bijna 21 maanden na de recommendation-status van CSS-1 was... (16 december 1996)

strlen, als ik hem hier bekijk in netscape4.6, lijkt die 'Maximum Price' wel goed te gaan; enkel de font-size is essentieel kleiner, door gebruik van 'pt' ipv 'px' (met font-size in pixels blijft er nog wel een verschil, edoch een minimaal verschil bestaan, de afwijking tussen pt's in msie/mozilla en ns4x is enorm)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

heb je al geprobeerd een harde width in die cel te zetten?

Of die DIV een width mee te geven (DIV is trouwens ook niet echt een vriendje van NN...)

En anders afkorten naar Max Price ;)

www.jurgroessen.nl

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

[nohtml]RM-rf schreef op 01 augustus 2002 @ 11:28:
[...]
natuurlijk mag je lachen, maar let altijd wel op de juistheid van je beweringen; dat je net-niet-Mod (;)) bent maakt mij weinig uit. wat me wel uitmaakt is dat netscape 4.08 uitkwam op 11 september 1998 wat bijna 21 maanden na de recommendation-status van CSS-1 was... (16 december 1996)
nohtml]
4.08? Je vergeet dat 4.0 twee jaar daarvoor uitgebracht was in 1996 (oktober volgens mij). Dan weet je ook dat ontwikkeling behoorlijk achterloopt op de standaarden en er in tussenliggende versies qua standaarden-implementatie niet bizar veel veranderd is.

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Hij ziet er nu vrijwel identiek uit in NS4 en IE :) (mooie button-CSS daargelaten)

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Ik vind dat lite-mods niet mogen lachen, en altijd voor de volle 100% ontopic en serieus moeten zijn, en indien zij zich daar niet aan kunnen houden dient de speciale status indirect en onvoorwaardelijk ingenomen te worden. >:)

Maar Netscape 4 danwel CSS, met wat beperkingen is het zeer goed mogelijk een redelijke scheiding te maken tussen HTML en CSS dat zowel in Netscape ( mac / PC) als IE goed uitziet en zowaar HTMl4.01 compliant is. :)

* oh,when? kan het weten want target platform hier is Netscape 4.79 op de Mac....helaas maar waar

"You're only as good, as what you did last week."

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Bosmonster schreef op 01 augustus 2002 @ 11:43:
[...]

4.08? Je vergeet dat 4.0 twee jaar daarvoor uitgebracht was in 1996 (oktober volgens mij). Dan weet je ook dat ontwikkeling behoorlijk achterloopt op de standaarden en er in tussenliggende versies qua standaarden-implementatie niet bizar veel veranderd is.
geen enkel excuus, netscape wist verdomd goed welk werk er aan CSS gedaan werd, ms heeft dit al in msie3 geimplementeerd en heeft in msie4 al een prima CSS ondersteuning:
netscape was weer zo eigenwijs om een eigen standaard te willen implementeren, JSSS.
de release in october '96 was slecht een openbare beta een 'press-release' en netscape heeft veel kritiek gehad op het feit dat ze instabiele programma's publiekelijk uitbrachten. Ik ga Milestone16 ook niet gebruiken om de mogelijkheden van netscape7 te bepalen (alhoewel, netscape heeft het voortijdig uitbrengen van browsers voordat ze stabiel eigenlijk juist als kenmerk; bestaat er wel één stabiele .0-versie van een netscape-product, hooguit 3.0).

Voor netscape ontstond tijdens het werk aan 4.0 al de realisatie dat het grafische render model achter hun navigator fout zat, en ze hebben vanuit die realisatie juist geprobeerd de web-standaards aan te passen aan hun eigen beperkte techniek: het document.layers-model.
Wat dat betreft zijn navigator-gebruikers zo ongeveer de Cro-Magnon-mens van internet, lekker in een hoekje vuurstenen op elkaar rammen in de hoop dat je layertjes gaan bewegen, die mogen uitsterven; maar ga niet beweren dat je in netscape4x geen dynamische elementen of styles kunt doen; je moet hooguit realiseren dat het dan nuttig is je berenvel weer aan te doen en een flinke vuursteen op te scharrelen.

Strlen, voor die mooi gestylede button kan je in netscape dan een image gebruiken met een document.forms[0].submit() (;)) * RM-rf is errug kreatief met Kurk

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

RM-rf schreef op 01 augustus 2002 @ 12:14:
[...]
Strlen, voor die mooi gestylede button kan je in netscape dan een image gebruiken met een document.forms[0].submit() (;)) * RM-rf is errug kreatief met Kurk
ofwel

code:
1
<INPUT TYPE="IMAGE" SRC="foo.gif" BORDER="0">

* oh,when? is nog creatiever met kurk vandaag ;)

edit:
aha een bugje in react..dat moet dus zijn <INPUT TYPE="IMAGE" SRC="foo.gif" BORDER="0">

"You're only as good, as what you did last week."

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

RM-rf schreef op 01 augustus 2002 @ 12:14:

Wat dat betreft zijn navigator-gebruikers zo ongeveer de Cro-Magnon-mens van internet, lekker in een hoekje vuurstenen op elkaar rammen in de hoop dat je layertjes gaan bewegen, die mogen uitsterven; maar ga niet beweren dat je in netscape4x geen dynamische elementen of styles kunt doen; je moet hooguit realiseren dat het dan nuttig is je berenvel weer aan te doen en een flinke vuursteen op te scharrelen.
prachtig, prachtig..brok in m'n keel :)

Te lang voor een sig, bummer..

www.jurgroessen.nl

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Als ik hem nou in Netscape 4 precies hetzelfde eruit laat zien als in IE, dan denkt mijn baas "ach zie nou wel, helemaal niet nodig om een andere browser te gebruiken". Dus ik maak hem nu net iets minder mooi, zodat de baas ooit nog eens aan Mozilla kan beginnen. Tnx voor de tips tho :)
Pagina: 1