Toon posts:

Airflow, wat is juist?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn cpu wordt te warm naar mijn mening, ik heb een nieuwe PC gekocht met een speciale cooler en een speciale kast om net dit soort problemen tegen te gaan.

Nu wil ik gaan kijken of de airflow wel juist is in mijn kast, maar wat is de juiste airflow?

Ik gebruik de volgende config:
Athlon 2200XP op een A7V333-raid
Zalman CNPS5100 CU silent cpu cooler(volgens verkoper zou deze goed zijn voor de 2200, de 2200 zou al minder warm worden als de 2100, cooler snelheid staat max)
Coolermaster ALU behuizing met altra-quit voeding.
In deze behuizing zitten STANDAARD al 2 fans extra in, 1 aan de bovenzijde en 1 net onder de voeding aan de achterzijde. Beide fans zijn NIET regelbaar.

Wat is nu de JUISTE airflow, welke ventilator moet nu naar binnen blazen en welke naar buiten?
Nu blazen beide extra fans naar buiten.

Gaarne adviezen....

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 12:44

The Bad Seed

Chaotic since 1983

De casefan die meest in de richting van je proc staat naar binnen, de andere naar buiten.
zo zou ik het toch doen, of het het meest efficiente is weet ik niet.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Simpel.. warme lucht stijgt op... dus de fan onder je voeding als intake gebruiken en die boven je voeding als outtake.

ARME AOW’er

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 17:03
Ja, dat is idd volgensmij het beste. Een die frisse/koude lucht aan je processor schenkt en wat fans daaromheen die de warme lucht afvoeren. Ik heb er ook een staan die direct op mijn proc staan te blazen. :)

Verwijderd

Beide fans naar buiten blazen is het meest optimaal.
Wat zijn je mobo en cpu temperaturen ?

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Beide fans naar buiten blazen is zeker niet optimaal, juist het tegengestelde. Ik meende dat er dan een vacuum ontstaat met weinig tot geen airflow.

Ik sluit me aan bij Dick voor de rest.

[ Voor 0% gewijzigd door Expander op 31-07-2002 23:59 . Reden: toevoeging ]

Expanding the inexpandable

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De onderste uit en de bovenste in lijkt mij het beste.. maar waarom probeer je niet gewoon alle mogelijkheden, dan weet je het tenminste zeker

offtopic:
Een vacuum zal er echt niet komen door die paar kleine fannetjes hoor.. en dan nog zitten er meer dan genoeg kieren in de kast om alle eventuele onder/overdruk weg te werken

[ Voor 0% gewijzigd door Pollewob op 01-08-2002 00:10 . Reden: typo ]

Verwijderd

onderaan van voor zorg je voor een ventilator die in je kast blaast, bovenaan wordt er vacuum gezogen door de ventilator van je pc, de stromingsbaan is dus van beneden vooraan naar van boven achterkant. (warmte gaat van beneden naar boven) Voor het sof uit je pc te houden probeer je een lichtmatige overdruk te creeëren en natuurlijk een filter op de ventilator die in je kast blaast

• Daacuso
  • Laatst online: 21-02 01:13
Ik blijf het herhalen; een fan gedeeltelijk op je cpu gericht doet wonderen. Dus dat is meestal in de zijkant, waarbij koude lucht naar binnen wordt geblazen. Veel warme lucht blijft namelijk om de cpu hangen. Laat de casefan niet loodrecht tegen de luchtstroom van je cpu fan blazen want dat geeft herrie. Heb hier twee AMD systemen staan en die worden op deze manier koeler dan wanneer de kast open staat. Heb voorheen ook zitten rommelen met casefans voor en achter, maar scheelt lang niet zoveel en geeft onnodige herrie.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Verwijderd

Expander schreef op 31 juli 2002 @ 23:59:
Beide fans naar buiten blazen is zeker niet optimaal, juist het tegengestelde. Ik meende dat er dan een vacuum ontstaat met weinig tot geen airflow.

Ik sluit me aan bij Dick voor de rest.
Uitgetest en het beste resultaat (tevens het advies fan de fabrikant van mijn kast). En zo hoort het ook UITTESTEN want elke kast is anders.
Tevens heb ik een cpu koeler die rechtstreeks naar buiten blaast via een pijp. Geen opwarming van de kast door de cpu .

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Fan in zijkant werkt idd perfect, maar als (zoals bij mij) de pc op een stoffig tapijt staat kan je elke week je pc uitmesten. Ik heb nu 5 casefans, allemaal op een heel laag toerental. Dus nog heel aardig stil en toch meer dan koel genoeg :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 23:54:
Beide fans naar buiten blazen is het meest optimaal.
Wat zijn je mobo en cpu temperaturen ?
cpu idle 60 graden
moederbord ca 34 graden

• Daacuso
Pollewob schreef op 01 augustus 2002 @ 00:17:
Fan in zijkant werkt idd perfect, maar als (zoals bij mij) de pc op een stoffig tapijt staat kan je elke week je pc uitmesten. Ik heb nu 5 casefans, allemaal op een heel laag toerental. Dus nog heel aardig stil en toch meer dan koel genoeg :)
Ja, dat is idd wel een nadeel; stof wat naar binnen wordt geblazen. Wil zelf binnenkort een filter er voor maken. Al moet ik zeggen dat het bij mij wel meevalt.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Verwijderd

Ik heb 2 80 mm 1500 rpm outtake fans en 1 92 mm 1200 rpm voedingsfan (zuigt lucht boven cpu weg) en 1 80 mm 2050 rpm fan op mijn Alpha heatsink en vandaag temps van 32 (mobo) en 49-51 graden cpu).

• Daacuso
Vindt trouwens de temperaturen van de topicstarter een beetje verdacht. Als je naar de mobo temp. kijkt lijkt de airflow toch goed te zijn. Dus vraag me af of de hoge cpu temp. komt door warme lucht wat om de cpu blijft hangen. Misschien een beetje afgezaagd maar koeler goed gemonteerd, artic silver gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
PC is niet door mij gebouwd maar door de winkel waar ik hem gekocht heb.
Dus ik ga er toch echt vanuit dat ze dat toch wel goed gedaan hebben, ik ga van de week toch terug met het systeem en laat dat ook meteen nakijken.

Mijn vorige PC had ook een A7V333 maar met een XP2000, deze werd echter lang niet zo warm als de 2200, ook zat er in die PC geen extra fans en was het ook nog eens een standaard behuizing. Vandaar dat ik deze temp. gewoonweg veel te hoog vind.
(als iemand zich nu afvraagt waarom ik zeg vorige pc en dan een xp2000 opnoem dan komt dat doordat bij een inbraak hier alle app. gestolen is, dus ook die xp2000, deze xp2200 is de vervanger hiervoor)

• Daacuso
Ja moet je zeker doen. Mijn XP 1600@1606 mhz wordt nu max 51 graden stressed. Kamertemperatuur is nu 28 graden. 8) Bij een normale kamertemp. wordt hij 46 stressed. Is overigens met temp. gestuurde coolermaser en 120 mm fan varierend van 1900 rpm tot 2500 rpm.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:44
Voor de meer uitgebreide cooling vragen: DOC, derhalve move PMG -> DOC :) (lees daar ook ff de FAQ ;) )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Af en toe een scheet laten in je kast... beste air flow die er is :P

Verwijderd

Gewoon een beetje overdruk mbv een compressor op de kast zetten,
6 to 7 bar will do the trick!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Ik ga binnenkort mijn kast aanpassen. Ik denk dat ik mijn fans ongeveer zo gaat plaatsen:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=2994

Meer dan genoeg airflow denk zo ;) De fan`s van de CPU en GPU haal ik eraf/zet ik uit want die zijn toch niet meer nodig dan.
Er zit nu maar 1 fan in, die van mijn voeding die de warme lucht naar buiten tracht te blazen..

Renovatie is wel nodig ook, mijn CPU en mobo temp zijn nu beide 45°
Me proc kan het wel hebben, alleen vind ik de temp te hoog voor mijn mobo...

Use the Search Luke...

Verwijderd

wat maken jullie er een mooi werk van. Netjes bedacht hoor

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 22:57
ik weet niet of mijn setup optimaal is, boeit mij ook niet zo, cpu draait keurig op 47 graden (stressed) maar bij mij zit het iig zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-------------------------
|+-                      |
|                        |
|                        |+- 
|+-                      |+- 
-------------------------

intake 2x 8 cm.. 1 op harddisk gericht de ander onder harddisk door naar vidkaart...
outtake.. van boven naar beneden.. 8*8 voor de opsteigende warme lucht..
voeding.. 8*8 voor de warme cpu lucht. pci dingetje voor videokaart...

onderdruk schijnt beter te zijn dus.. :)

edit:
na 4x is het me toch gelukt :P yes, you can call me ascii god

[ Voor 0% gewijzigd door The System op 02-08-2002 21:18 . Reden: ascii kunst is niet echt mijn ding :D ]

Pagina: 1