snel converteren van mp3 naar ogg

Pagina: 1
Acties:

• B@RT
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-02-2024
Misschien is mijn vraag al een keer langs gekomen, maar de search doet het nog niet...

Ik wil al mijn mp3 files converteren naar ogg vorbis. Ik heb vorbis-tools geinstalleerd. Als ik mijn mp3 files daarmee wil converteren dan moet dat een voor een vanaf de commandline, en da's een heleboel werk ;) . Ik zoek dus een progje dat in een keer een complete directory kan converteren. Als het kan grafisch :P . Ik gebruik mandrake 8.2

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Probeer eens oggasm (what's in an name ;) ) : http://oggasm.sourceforge.net/

Oggasm is a program that makes converting your mp3 collection into oggs a all but painless process. Using oggenc and mpg321, with perl glueing it all together, oggasm is able to go through an entire collection, identify id3 tags and then convert those mp3s into oggs while keeping the id3 tags intact.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

mp32ogg accepteert ook een directory als argument hoor. Of gebruik je die niet?

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 12:04

_nethack

We're all MAD here

Zou ik niet doen. Bij het coderen van muziek naar een gecompressed formaat gaat er data verloren. Bij de compressie van het origineel naar mp3 is dat gebeurt, en als je dat nu naar ogg gaat hercoderen dan gaat er nóg meer data verloren.

Als ik jou was zou ik mp3's lekker als mp3 laten, en nieuwe rips naar ogg coderen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
waarom niet gewoon ff door je files heenloopen?? 1 regeltje en klaar is b@rt.

• guillaume
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-08 14:54
Waarom zou je mp3 omzetten naar ogg? Dat lijkt me niet verstandig, want je verliest zo veel kwaliteit. MP3 is al een lossy compressieformaat, maar als je een gedecodeerde mp3 nog eens codeert naar OGG verlies je alleen nog maar meer gegevens. Transcoding = BAD...

[ Voor 0% gewijzigd door guillaume op 31-07-2002 21:20 . Reden: Te laat :( ]

Verwijderd

Ik hoop dat je geen tooltje hiervoor vindt. Echt waar.

Wat jij wenst te doen heet transcoden van een lossy compressieformaat (MP3) naar een ander lossy compressieformaat (ogg vorbis). Dit is echt zowat het SLECHTSTE wat je kan doen voor je muziekcollectie. Als je absoluut je muziek in ogg wil hebben, rip dan je deuntjes opniew en converteer dan van wav naar ogg, of laat alles in mp3 staan als je de originele bron niet (meer) hebt.

Lees anders de mailinglist van Xiph maar eens door voor meer informatie. Ook op /. is er gewaarschuwd voor dergelijke praktijken. Eigenlijk komt het neer op het feit dat MP3 bepaalde informatie weggooit en dat OGG dit ook doet, maar op een lichtjes andere manier, waardoor je 2x informatie hebt weggegooid. Dit hoor je dan duidelijk in de kwaliteit van de uiteindelijke OGG, waardoor veel mensen denken: ogg is toch wel echt brak, ik blijf bij MP3.

edit:

guillaume: Wat kan ik er aan doen als er een stuk of 3-4 replies bijkomen terwijl ik rustig m'n tekstje bijeentik en URL's bijeensprokkel ?

• guillaume
Ja Haak, 3x is scheepsrecht hè 8)7

• B@RT
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-02-2024
Goed....ik laat mijn mp3's zoals ze zijn :). Het leek me wel handig...wat minder diskruimte enzo. Ik wist niet dat er zoveel kwaliteit verloren gaat bij converteren.

Verwijderd

Tja, probeer het eens en luister ze dan eens af, de mp3 en dan de ogg variant. Dan hoor je het wel....

Verwijderd

wat misschien goed werkt is als je de mp3's eerst naar cd audio format converteerd en daarna naar .ogg.

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 22:41
Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 10:30:
wat misschien goed werkt is als je de mp3's eerst naar cd audio format converteerd en daarna naar .ogg.
Alsof je daar iets mee opschiet. Die verloren informatie van een mp3 komt echt niet terug als je er weer een wav van maakt hoor 8)7

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
guillaume schreef op 31 juli 2002 @ 21:19:
Waarom zou je mp3 omzetten naar ogg? Dat lijkt me niet verstandig, want je verliest zo veel kwaliteit. MP3 is al een lossy compressieformaat, maar als je een gedecodeerde mp3 nog eens codeert naar OGG verlies je alleen nog maar meer gegevens. Transcoding = BAD...
Ik heb hier een 192kbit mp3 naar 112 kbit ogg (nominaal) omgezet. Maar dat kwalitietsverlies is er niet. Getest met een 300euro kostende Sehnnheiser. En je er is geen kwaliteitsverschil. Toegegeven de ogg klinkt anders dan de mp3, maar das niet per definitie slechter.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Blubber schreef op 01 augustus 2002 @ 11:00:
[...]

Ik heb hier een 192kbit mp3 naar 112 kbit ogg (nominaal) omgezet. Maar dat kwalitietsverlies is er niet. Getest met een 300euro kostende Sehnnheiser. En je er is geen kwaliteitsverschil. Toegegeven de ogg klinkt anders dan de mp3, maar das niet per definitie slechter.
Jij >vind< het goed genoeg, maar je hoort verschil. Als je verschil hoort is dat alleen te danken aan het verloren gaan van klanken niets anders.

Trek je conclusie 8)7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 22:41
Blubber schreef op 01 augustus 2002 @ 11:00:
[...]

Maar bij 192 kbit mp3's is er volgens mij ook geen compressieverlies, als je ze tenminste van cd ript. De kwaliteit ligt dan namelijk hoger dan de cd kwaliteit, ik geloof op studiokwaliteit. Dus het zal wel daardoor komen dat je geen verlies meer hebt als je ze naar ogg omzet.

• guillaume
Byte_Me schreef op 01 augustus 2002 @ 11:49:
[...]

Maar bij 192 kbit mp3's is er volgens mij ook geen compressieverlies, als je ze tenminste van cd ript. De kwaliteit ligt dan namelijk hoger dan de cd kwaliteit, ik geloof op studiokwaliteit. Dus het zal wel daardoor komen dat je geen verlies meer hebt als je ze naar ogg omzet.
Sorry, maar nu moet ik je toch echt een halt toeroepen. Ga nou geen dingen roepen waar je geen verstand van hebt. 192kbps is absoluut geen studiokwaliteit. Zo te horen weet je niet wat er tijdens het coderen van WAV (al dan niet geript van CD) naar MP3 gebeurt. Neem alsjeblieft een kijkje hier: http://www.guillaume.tk. Daar staat alles netjes uitgelegd.

Nog een keer: je hebt van een CD uncompressed WAV's geript --> er is (als de audio extraction (dus CD->WAV) zonder leesproblemen is verlopen) nog geen kwaliteitsverlies. Ga je nu die WAV's omzetten naar MP3, dan gaan er een aantal filters over de audio-gegevens heen, waarmee bepaald wordt wat er wég mag uit de audio-gegevens, omdat zij - voor het gemiddelde oor - onhoorbaar zijn. Er treedt dus kwaliteitsverlies op, al dan niet hoorbaar door jou. Zodoende krijg je ipv een 50MB grote WAV een MP3 van bijvoorbeeld 5 meg. Als je nu deze MP3 nog eens omzet naar OGG gaan er nógmaals zulke filters over de al onvolledige audio-gegevens heen. Zodoende verlies je dus nóg meer gegevens en dus kwaliteit. Je gaat dus absoluut niet vooruit bij het zgn. transcoden van MP3 naar OGG, zelfs al is het uiteindelijke OGG-bestand groter (dan heeft het natuurlijk al helemaal geen zin, maar het is wel een verduidelijking).

Verwijderd

Byte_Me schreef op 01 augustus 2002 @ 10:44:
[...]

Alsof je daar iets mee opschiet. Die verloren informatie van een mp3 komt echt niet terug als je er weer een wav van maakt hoor 8)7
dat weet ik ook wel :O maar als je direct van mp3 naar ogg gaat kan het nog ergere kwaliteit verlies opleveren.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 14:09:
[...]
dat weet ik ook wel :O maar als je direct van mp3 naar ogg gaat kan het nog ergere kwaliteit verlies opleveren.
Wat is dan het verschil tussen mp3->ogg en mp3->wav->ogg ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 14:09:
:X

En hoe denk je dat er van MP3 naar OGG wordt getrancodeerd ? Juist ja, met een intermediate wav file.

Verwijderd

ok fine with me :)

• Blubber
  • Niet online
guillaume schreef op 01 augustus 2002 @ 14:05:
[...]

Sorry, maar nu moet ik je toch echt een halt toeroepen. Ga nou geen dingen roepen waar je geen verstand van hebt. 192kbps is absoluut geen studiokwaliteit. Zo te horen weet je niet wat er tijdens het coderen van WAV (al dan niet geript van CD) naar MP3 gebeurt. Neem alsjeblieft een kijkje hier: http://www.guillaume.tk. Daar staat alles netjes uitgelegd.

Nog een keer: je hebt van een CD uncompressed WAV's geript --> er is (als de audio extraction (dus CD->WAV) zonder leesproblemen is verlopen) nog geen kwaliteitsverlies. Ga je nu die WAV's omzetten naar MP3, dan gaan er een aantal filters over de audio-gegevens heen, waarmee bepaald wordt wat er wég mag uit de audio-gegevens, omdat zij - voor het gemiddelde oor - onhoorbaar zijn. Er treedt dus kwaliteitsverlies op, al dan niet hoorbaar door jou. Zodoende krijg je ipv een 50MB grote WAV een MP3 van bijvoorbeeld 5 meg. Als je nu deze MP3 nog eens omzet naar OGG gaan er nógmaals zulke filters over de al onvolledige audio-gegevens heen. Zodoende verlies je dus nóg meer gegevens en dus kwaliteit. Je gaat dus absoluut niet vooruit bij het zgn. transcoden van MP3 naar OGG, zelfs al is het uiteindelijke OGG-bestand groter (dan heeft het natuurlijk al helemaal geen zin, maar het is wel een verduidelijking).
Daar ben ik het mee eens jah. MP3 mag niet dromen van in studiokwaliteit, maar toch blijf ik erbij dat mp3 -> ogg converteren niet per definitie kwalitiets verlies als gevolg heeft. En je hoort verschil, dus is er verlies vindt ik een beetje krasse uitspraak.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Blubber schreef op 01 augustus 2002 @ 17:46:
[...]

En je hoort verschil, dus is er verlies vindt ik een beetje krasse uitspraak.
Je hoort verschil, dus er is data niet meegekomen (of veranderd), dus is er verlies. Dat is het idee van verlies, dat je niet meer het origineel terug kunt halen..

• Blubber
  • Niet online
nouja goed wij hebben hier dus een meningsverschil, maar zoals ik al zei het ligt ook zwaar aan de muziek soorten. Ben er inmiddels achter gekomen dat ogg bij 96kbit de hoge tonen wat brak weergeeft, vooral bij metal (jaja) merk je dat zeer goed. Das wel een beetje jammer, dit geld trouwens niet alleen voor mp3 -> ogg dingen maar ook voor cd -> ogg dingen.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
humm, met lame kan je die filters ook uitzette...
(zit ff onder w** dus kan ff niet kijken hoe het zit met ogg :X )

hou je dan ook nog steeds je kwaliteit ??

Verwijderd

filters uitzetten? dan krijg je een .mp3 bestand ter grote van 50 MB? :P
Pagina: 1