Toon posts:

MP3's verliezen kwaliteit op HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Hoe kan het dat ik na verloop van tijd (aantal maanden) tikjes, pieken e.d. in sommige mp3's constateer. Ik heb een hele zooi op mijn HD staan die ik regelmatig draai, dus die ga ik niet van cd lezen. het is toch ook van de maffe dat dit niet als langdurige opslag voor je mp3's kan fungeren.

Ik weet 100% zeker dat deze nummers goed waren toen ik ze gemaakt/gedownload heb.
Kan dit een rotte harddisk betekenen (heb verder overigens helemaal geen problemen met dat ding, IBM 15gieg)
Heb al gedacht of er misschien bitjes om kunnen vallen, maar ja, dan zouden documenten en andere files ook corrupt moeten worden.

Ik snap er niks van en heb van enkele andere piepels hetzelfde verhaaltje gehoord, maar een verklaring is er nog niet. Heb ook al geprobeerd de nummers te fixen met Uncook, maar daar maak ik het alleen hopelozer van.

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 20:18

Garrett

Watercooler

Het enige wat ik kan bedenken is dat je in de loop van de tijd een andere codec gebruikt met afspelen, of een andere versie van WinAmp...
Maar zelf heb ik er geen last van gelukkig.
Suc6 ermee :|

I love watercooling

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:33
Nee, als je hem nog kunt spelen, is de file onbeschadigd.
Om hier zeker van te zijn, maak eens een COPIE van de file ergens anders op de schijf. Als dat goed gaat, is de file in orde.

Wat wel het probleem kan zijn, is dat je een verkeerde codec gebruikt.
Een andere mogelijkheid is (niet erg waarschijnlijk) dat je je boxen overstuurd, door het volume te hoog in te stellen. Dit kun je testen door gewoon ff in de volume control het volume iets zachter te zetten, en kijken of het over is :)

Succes :)

• Menthix
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-02 21:23
Erhmmm :s wierd... bitjes veranderen inderdaad zomaar niet, en muziekspelers schrijven niet naa mp3's.
Psychologisch verhaal misschien? Opzich wel intresant, ff bookmarken.

Menthix.net | Contact Me

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-02 20:57
Ik heb MP3`s al ruim 3 jaar op mijn pc staan, en nog zijn ze exact hetzelfde als 3 jaar geleden. :)

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien moet je computer nu harder werken doordat je andere software of meer services gebruikt?

Waar speel je ze eigenlijk mee af? In de player van Kazaa klinken mp3's bij mij nooit goed (zal ook wel met processorverbruik te maken hebben). Maar probeer eens een andere player.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Birk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02-2019
Je zou het kunnen bekijken door op dit moment van een "goed" mp3'tje een md5 key te laten maken, en deze te controleren op het moment dat jij denkt een tik op te merken.

Ik vind het iig een heel wazig verhaal dat de mp3'tjes "veranderen".

Dyslexie | Linux | MoZilla | OpenOffice

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik heb het ook een tijdje gehad ondeer Win98
allemaal van die tsjakken en bloepen erin :P

Nieuwe Windows install deed wonderen.... kreeg daarvoor met GEEN mogelijkheid weer goed geluid (ook wav niet enzo, divx blobte ook af en toe :()

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ong. 2 maanden geleden heb ik ook zo'n topic gepost, maar niemand geloofde me en ik werd voor gek verklaard. Ik begin het nu toch te geloven. (theoretisch kan het ook best denk ik)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nee het kan niet !

Ik heb het maar 1 keer meegemaakt, maar dat was doordat ik met directcd (win98)de mp3's had gemaakt en daarna met XP uitlas :{ was niet helemaal compatibel en in sommige liedje zit soms ineens geluid uit een ander nummer (1/4 seconde) en dat andere nummer heeft weer dat stukkie van het andere nummer enzo.

Maar mp3's verweren echt niet, dat is echt onzin !

Ze kunnen wel door een programma of virus vernaggeld worden maar niet door slijtage.

Als ik nu mp3's op mijn hdd zet, dan de hdd 2 jaar in de kast leg en daarna weer uitlees zullen ze echt niet kraken hoor :+

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ja, in de kast leggen is wel wat anders dan dagelijks met die kop er overheen en defragmenteren (is dus verplaatsen van je data). Anyway het blijft magnetisme en ga nou niet beweren dat je cassettebandje na een paar honderd keer afspelen ook nog net zo goed klinkt als de eerste keer.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, voor gek verklaren mag je me natuurlijk altijd, het blijft een land van vrije meningsuiting. ;)
Maar goed, ik constateer dit probleem en vraag me af wat het kan zijn, ik heb zelf ook geen enkel aanknopingspunt. Ik draai al sinds mensheugnis mp3's via winamp (op dit moment al tijden 2.78)

Nou is het allemaal op zich niet zo'n punt, want als ik er 1 tegenkom sweep ik 'm en komt er vervanging, maar wel zwaar irri is dat ik niet weet waar het door komt. Maar goed, het is maar een percentage van niks, dus ik zal er maar in berusten.

Verwijderd

Tipjes: maak van bepaalde mp3s (willekeurige gekozen) een sfv file, en beluister die dan later weer. Eerst beluisteren, dan sfv file checken... denk jij dat er fouten inzitten, maar geeft de sfv check niets aan: pc trekt het niet/foutieve instellingen :)

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:13

4POX

Everybody is wired

Ik had ook mp3-tjes die steeds brakker begonnen te klinken.. totdat ik de pci lagency timer in het bios op 64 had gezet. Toen was het allemaal weer goed..

AKA Rinkel weblog

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:00
Ik heb op een quantum bigfoot HDD dit probleem wel eens meegemaakt.

Deze schijf had alle Mp3's door elkaar gehaald. Dus eerst bijvoorbeeld 2 minuten van track1 en daarna maar zo 30 seconden van track 16 er door heen en dan weer de rest van track1.

Het had niets te maken met de software maar met de HDD na het kopieren van de files naar een andere HDD (over het netwerk) waren ze nog steeds beschadigd.

We hebben die harddisk daarnaa maar omgedoopt naar DJBigfoot.. Andere files bleven overigens wel heel in op die HDD :?

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:49

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

ik heb het probleem ook gehad maar in mijn geval lag het aan de speler. eerst gebruikte ik winamp, enige tijd later besloot ik om sonique te nemen. daar hadden diverse mp3´s problemen terwijl ze in winamp het gewoon goed doen. sindsdien dus maar gewoon winamp gebruikt :)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Daar heb ik ook last van soms. Ik heb nog een "backup" ( >:) ) op CD van de MP3's nadat ik ze van CD omgezet had naar MP3... Eens eventjes een compare draaien als ik thuis kom...

Forget your fears...
...and want to know more...

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
TheLemon schreef op 31 juli 2002 @ 22:00:
Ja, in de kast leggen is wel wat anders dan dagelijks met die kop er overheen en defragmenteren (is dus verplaatsen van je data). Anyway het blijft magnetisme en ga nou niet beweren dat je cassettebandje na een paar honderd keer afspelen ook nog net zo goed klinkt als de eerste keer.
Na ja, een cassettebandje is analoog, een HDD digitaal.

Bij een HDD moet er dus een hardware defect aan te pas te komen
Cutebritney schreef op 01 januari 1970 @ 01:00:
Nee, als je hem nog kunt spelen, is de file onbeschadigd.
Om hier zeker van te zijn, maak eens een COPIE van de file ergens anders op de schijf. Als dat goed gaat, is de file in orde.
Fairy schreef op 01 januari 1970 @ 01:00:
Nee het kan niet !
...
Maar mp3's verweren echt niet, dat is echt onzin !

Ze kunnen wel door een programma of virus vernaggeld worden maar niet door slijtage.

Als ik nu mp3's op mijn hdd zet, dan de hdd 2 jaar in de kast leg en daarna weer uitlees zullen ze echt niet kraken hoor :+
Verander voor de lol zelf een bit in een mp3 (met een hex-editor ofzo), ga net zo lang door tot ie het niet meer doet... (is mij nog niet gelukt, ik zit die file te martelen, dat hoor je wel)

Je kan vele (losse) bits veranderen zonder dat je het hoort, daarnaast kan je gewoon hele lappen kopiëren, speelt ie het gewoon dubbel (believe I tried), de mp3 is nu dus ook al 15 seconden langer...

Verwijderd

Mmh... zoiets heb ik dus ook. Ik heb ook sinds een paar maanden tikken/onderbrekingen in MP3tjes. Ik speel ze af op een PIII 500 en ze komen via Samba (laatste versie) vanaf een machine waar ik Slackware 8.1 op heb staan. Ik zal er niet te diep op in gaan (het is geen non-windows forum :)), maar ik heb de schijf geformatteerd met ext3. Iemand daar toevallig ook tegen aan gelopen? Met slackware 8.0 en ext2 had ik _nooit_ onderbrekingen als ik MP3tjes luisterde.
Iemand hier ervaring mee?

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-03 22:18
Waarom zou dat met MP3tjes wel kunnen en je normale programma's niet? Het kan gewoonweg niet dat ze slijten/verweren. Als je in een normaal programma een bitje veranderd hoeft hij het helemaal niet te doen. Hetzelfde geldt voor de Windows systeembestanden die vaak op dezelfde plek blijven staan.
Ik denk eerder aan een langzamerhand overlijdende schijf o.i.d., dat je je driver moet updaten, je schijf te veel gefragmenteerd is, of te zware programma's draait en dat je pc het niet trekt.

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Verwijderd

Ik denk toch dat het een hardware probleem is, IRQ probleem met je geluidskaart of iets dergelijks. Ik had namelijk ook rare geluiden tijdens het afspelen van mp3'tjes maar toen ik mijn SB Audigy op een andere IRQ had geplant ging alles weer goed.
Of is er misschien een virus in omloop die mp3's aantast? >:)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb ooit eens mijn pc overklokt, waarbij ik de fsb ook verhoogde. Leek allemaal goed te gaan, maar mijn 4 jaar oude quantum 5,3 gb (met mijn totale mp3 verzameling) vond dit geen goed plan. De fat32 tabel raakte corrupt, waardoor alle mp3'tjes "crosslinked" werden. Oftwel, nummer 1 zat vast aan een stukje nummer 2, enz. Je kon ze nog wel luisteren, maar het was meestal niet om aan te horen. Heleboel tikjes erin, echt brak.

Wat nog wel eens gebeurt als ik mijn mp3 verzameling uitbreid via kazaa: Er zijn mensen die niet doorhebben dat je met de xing encoder @ high speed geen mooi resultaat bereikt. Zeker met een cd van slechte kwaliteit krijg je tikjes in de nummers. Erg irritant.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
RudiVader schreef op 01 augustus 2002 @ 10:13:
Waarom zou dat met MP3tjes wel kunnen en je normale programma's niet? Het kan gewoonweg niet dat ze slijten/verweren.
Windows (of ander OS) merkt niet dat een mp3 beschadigd is, dus foute files blijven staan
Als je in een normaal programma een bitje veranderd hoeft hij het helemaal niet te doen. Hetzelfde geldt voor de Windows systeembestanden die vaak op dezelfde plek blijven staan.
Dlls en exes werken vaak niet meer bij een (paar) foute byte(s), daarbij komt dat windows ze tegenwoordig automatisch vervangt voor de goede files (bij vorige versies kan om de CD gevraagd worden).
Ik denk eerder aan een langzamerhand overlijdende schijf o.i.d., dat je je driver moet updaten, je schijf te veel gefragmenteerd is, of te zware programma's draait en dat je pc het niet trekt.
Het is inderdaad zo dat er 'iets' fout moet zijn, maar dat kan ook bijvoorbeeld een dimm zijn, dan is defragmentatie opeens een mp3 dodende bezigheid...

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Hd openschroeven en ff afstoffen :D

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Ik heb het ook wel eens gemerkt bij kopieren van mp3-tjes over een netwerk.

Houdoe

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik raakte soms stukjes kwijt op een FAT32 HDD (meestal het eind van het nummer) terwijl dezelfde nummers op CDR de volle lengte zijn.
Zal wel door fragmentatie komen denk ik.
Schijf geconvert naar NTFS en geen problemen meer gehad.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

TheLemon schreef op 31 juli 2002 @ 22:00:
Van defragmenteren en lezen raken je mp3's echt niet corrupt !

Als dat zo zou zijn dan zou je hele filesystem naar de klote gaan in no-time.

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Zoals iemand al eerder opmerkte: maak eens een checksum van de files. SFV, of MD5 hash of zo. Voor SFV's kan je WinSFV gebruiken, dat is vrij makkelijk te vinden.

Bedenk ook dat MP3-afspeelprogramma's wel degelijk MP3's veranderen als je de titels en zo erbij zet. Misschien voegt een programma IDv2 tags vooraan toe en begrijpt het programma waarmee je afspeelt die tags niet.

• Adion
  • Laatst online: 09:16
Meer zelfs, door ze in de kast te leggen heb je denk ik meer kans dat na een tijdje het magnetisme niet zo goed meer is, dan dat de files regelmatig opnieuw geschreven worden.

Het is best mogelijk dat door een slechte harde schijf mp3's slechter worden, maar dan zouden niet alleen de mp3's corrupt raken, maar ook de andere files.
Het mp3 formaat kan er tamelijk goed tegen dat er fouten inzitten, maar .exe, of .dll files of dergelijke kunnen daar niet zo goed tegen en dat zou je dan wel merken.

Misschien als je een schijf hebt die alleen voor mp3's gebruikt wordt, en anders denk ik toch een virus of dat het allemaal psychologisch is.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

Verwijderd

Misschien een ideetje : Plaats die hd in een andere machine als sec. HD en probeer dan af te spelen. Dan weet je het uiteraard of het aan de HD ligt?

Verwijderd

Ik weet dat het de snelheid niet ten goede komt, maar als je verify write aanzet bij het defragmenteren, en na kopiëeracties even checked of de bestanden van elkaar afwijken bespaar je je volgens mij een hele hoop elende.

Zekerheid van data wordt volgens mij toch als iets té vanzelfsprekend aangenomen. Als je niets doet om je data te verifiëren, mag je ook niet klagen als een kopie afwijkt van het origineel (en ja, als je defragmenteert, trek je kopieën)

:X :X :X

Verwijderd

Tjonge wat ben ik een ei...
Pagina: 1