Toon posts:

Prestatieverschil A-merk en B-merk geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik vroeg me wat af.
Zit er nou veel verschil kwa performance tussen een A-merk (infineon, mushkin, apacer, kingston etc) en B-merk geheugen?

Tnx

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
ja dat is er zeker :)
bewijs krijg je zo wel van iemand anders (8>

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als het geheugen op precies dezelfde settings staat (fsb, cas etc) dan natuurlijk niet. Maar het is vaak wel zo dat de A-merken beter zijn te oc-en.

Verwijderd

Stabiliteit is bij A-merk vrijwel altijd beter dan een B-merk. Dus dat is ook een overweging. Soms heb je namelijk van die 'onverklaarbare' reboots oid.

• De-Fault
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10-2025
merkbaar is er weinig of geen verschil in snelheid hoor, misschien meetbaar. de reden waarom iemand toch liever een (duurder) A merk koopt is:
1) kwaliteit beter (minder snel kapot)
2) stabieler
3) meer compatibiliteit
4) vaak betere garantie voorwaarden

[ Voor 0% gewijzigd door De-Fault op 31-07-2002 19:20 . Reden: moeilijkheden met zinsbouw, probleem doet zich al sinds kleuterschool voor ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 08:40
JorisSt schreef op 31 juli 2002 @ 19:18:
merkbaar is er weinig of geen verschil in snelheid hoor, misschien meetbaar. de reden waarom iemand toch liever een (duurder) A merk koopt is:
1) kwaliteit beter (minder snel kapot)
2) stabieler
3) meer compatibiliteit
4) vaak betere garantie voorwaarden
Ik denk dat het veel overdreven is , ik heb zelf noname geheugen en het draait stabiel @ 133 Mhz cas 2 :P. Het is gewoon bij A-merk meer zekerheid dan bij een B-merk. Je weet niet wat je krijgt...

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:03
In praktijk is A-merk altijd beeter. Want het is beter te overklokken het loopt prima op cass2.

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20
Zelf ben ik heel makkelijk met geheugen; alléén merkspul in mijn bakken, een merk heeft een naam te verliezen en een no-name heeft letterlijk en figuurlijk géén naam te verliezen, dit uit zich dus ook in de kwaliteit van de module's. En onder kwaliteit versta ik goed compatible, fatsoenlijk geproggde SPD, stabiel maar ook bestand tegen strakke timings en hogere kloksnelheden plus een goede garantie/service. In ieder geval hoeft het prijsverschil tussen een merk en een no-name geen eens zo groot te zijn als je goed om je heen kijkt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Vaak is het verschil tussen no-name en brand-brand niet zo groot, maar vooral kans op een rotte dimm, simm, rimm is bij no-name is iets groter.. (verschil tussen zo groot mogelijke massa productie en kwaliteit)

• FireFly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb geheugen van Simple Technologies, dus niet een A-merk.
Het geheugen is stabiel (ik draai alles op cas2).
Deze leverancier geeft wel levenslang garantie. (natuurlijk onder bepaalde voorwaarden, maar dat is bij elke leverancier wel zo)

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Deorgere schreef op 31 juli 2002 @ 19:44:
In praktijk is A-merk altijd beeter. Want het is beter te overklokken het loopt prima op cass2.
Wat doe ik dan met merkgeheugen wat op 133MHz alleen op CAS@ wil? alleen op 100MHz wil t op CAS2

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Consiglieri
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10-2025
waarom moeilijk doen over die paar centen?
Zoals jorisST al gezegd heeft, zijn de voordelen van merk geheugen gewoon beduidend meer als dat van een b-merk module.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:53
Geheugen bepaald eigenlijk totaal de stabiliteit van je systeem. voor mij is het dan ook duidelijk: altijd MERK geheugen :)
Kan een boel zorgen/frustraties enzo schelen :)

En verschil in prijs zit er niet echt in, dus daarvoor hoef je het ookniet te doen :)

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-08 17:01

CoolHead621

Enjoy every moment

Dat a-merk geheugen beter overklokbaar is, geld natuurlijk niet altijd, en daarvoor koop ik mijn a-merk geheugen ook niet.
Wat ik wil is gewoon geen fouten meer in mijn OS en in de meeste gevallen komen de fouten bij je geheugen vandaan.
Met A-Merk geheugen heb je hier gewoon minder kans op.

Apple iPhone 16 Pro MAX | Xiaomi 15 Ultra 512GB/16GB | Audi A6 e-tron sportback

Verwijderd

Nog een andere visie:

Waarom zou je in een PC van €1500,-, €30,- willen besparen op je geheugen?

In mijn bak ook niks anders dan Samsung of Infinion ("AA" geheugen: op eigen PCB)... Stabiel, snel, geen gezeur. Denk dat 50% van alle probs met (nieuwe) PC's veroorzaakt worden door el cheapo modules..

Maar je kan mazzel hebbuh natuurlijk :)

/edit
voor de prestatie doe je het dus niet in eerste instantie: er is nauwelijks merkbaar verschil tussen CAS2 en CAS2.5 bijvoiorbeeld, enkel in de benchmarks...
/edit

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2002 00:20 . Reden: dom :) ]

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Termi schreef op 31 juli 2002 @ 19:27:
[...]

Ik denk dat het veel overdreven is , ik heb zelf noname geheugen en het draait stabiel @ 133 Mhz cas 2 :P. Het is gewoon bij A-merk meer zekerheid dan bij een B-merk. Je weet niet wat je krijgt...
Probeer het is op 150 mhz @ cas 2 te zetten. Is kijken hoelang die het volhoud ! ;)

Mijn Kingston & Infineon reepjes draaien nu 151.33 mhz @ cas 2 ! :P

dikzak

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:09
Chello200 schreef op 01 augustus 2002 @ 11:23:
[...]

Probeer het is op 150 mhz @ cas 2 te zetten. Is kijken hoelang die het volhoud ! ;)

Mijn Kingston & Infineon reepjes draaien nu 151.33 mhz @ cas 2 ! :P
en het allergoedkoopste geheugen wat ik in de pricewatch vinden kon deedt dit ook :7

https://wren.co/join/Devian

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Devian schreef op 01 augustus 2002 @ 11:28:
[...]

en het allergoedkoopste geheugen wat ik in de pricewatch vinden kon deedt dit ook :7
Ik heb 99 jaar garantie op mijn Kingston ! :P nu jij ! hehe

dikzak

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
bij B-merk geheugen heb je een grotere kans op uitval. En de garantie is vaak maar 1 jaar, terwijl dat bij A-merken veel langer is. Ik heb zelf ook een dimm liggen van het allergoedkoopste B-merk. Precies 1 jaar en 1 maand na aankoop ging ie kapot (gaf vage errors, bsod's etc.). Naar garantie kon ik natuurlijk fluiten :(

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:12

Greyfox

MSX rulez

Ik heb 1 keer gezeik gehad met B-merk geheugen.
Mijn systeem werd onstabiel, spontane reboots en dergelijke.
Vanaf dat moment heb ik alleen nog maar A-merk geheugen gekocht en nooit meer gezeik gehad.
Ik vind het geheugen een dermate belangrijk component dat ik daar geen B-keus meer voor neem.

MSX 2 rulez more

Pagina: 1