PC booten: 'pang' en brandlucht.

Pagina: 1
Acties:

• Mystic_X
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 18:38

Mystic_X

What does this button do

Topicstarter
Sorry voor de vage topic titel maar er is iets zeer vreemds gebeurt.
Vandaag kwam ik terug van vakantie zet mijn comp aan doet hij het niet, naar een paar keer proberen zat ik ff alle plugjes na te checken of ze goed vast zaten.
Ik start hem weer , ik hoor hem aangaan maar na 5 seconden hoor ik pang (zo'n geluidje van een kanppertjes pistool en ik ruik brandlucht (niet erg maar heel iets).
Ik denk natuurlijk mobo of processor kapot.
Toch na 5 minuten weer opstarten en alles lijkt te werken, maar ik denk dat toch iets kapot is maar alle devices doen het normaal wat kan er stuk zijn ??.
Info
Mobo abit KT7
Proc amd tbird 1300 (200 fsb)
512 mb ram
geforce 4 ti4200
SB 512 pci
realtek 8129 (volgens mij)
realtek 8029 (serie nummeras weet ik niet zeker)

A great thought in a small mind is a dangerous thing

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voeding lijkt mij :)
Maak em eens open, ik denk dat er een condensator ofzo is ontploft.

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Lijkt mij ook de voeding. Is ook eens bij een neef van mij gebeurd, alleen kwam er ook een zwarte rook/stofwolk uit :z .

...

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Als je hem openmaakt: ben dan héél voorzichtig... Daar staan nl. nog behoorlijke spanningen in!

Je kan ook even met Motherboard Monitor o.i.d. de spanningen van je voedingen eens controleren. Als daar grote afwijkingen inzitten (meer dan 10%), is het inderdaad je voeding.

• Pollewob
  • Niet online
Volgens mij kan je dat voorkomen (de spanning die erop blijft bedoel ik) door je pc uit het stopcontact te halen en de powerknop een tijd in te drukken. Ik weet het zeker niet zeker, maar volgens mij heb ik dat wel vaker gelezen :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Je kan toch wel een béétje creatief zijn met je topictitle? Het gros hier heeft een 'probleem'... Wel, ik heb 'm aangepast naar iets creatievers (al zeg ik het zelf :) )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-08 20:24
Pollewob schreef op 31 juli 2002 @ 18:09:
Volgens mij kan je dat voorkomen (de spanning die erop blijft bedoel ik) door je pc uit het stopcontact te halen en de powerknop een tijd in te drukken. Ik weet het zeker niet zeker, maar volgens mij heb ik dat wel vaker gelezen :)
als je dit doet gaat alle stroom die nog in de voeding zit weg idd

Verwijderd

niet zeuren lekker doorwerken

• Pollewob
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 januari 1970 @ 01:00:
niet zeuren lekker doorwerken
Waar slaat dat nou weer op? Stel dat de voeding idd kapot is, dan kan het zomaar zijn dat vlak voordat hij er definitief mee stopt een fijne spanningspiek naar het mobo stuurt waardoor er een heleboel onderdelen in je pc naar de ^#%*# gaan. Dat kan je dus maar beter voor zijn :)

• Mystic_X
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 18:38

Mystic_X

What does this button do

Topicstarter
hmmzz wel apart dan want ik zit nu gewoon achter die computer , met dezelfde voeding en alles werkt. ik zal wel ff kijken als ik hem weer uitzet maar het vreemde was , toen ik hem niet aankreeg de monitor die op de voeding zit deed het wel

A great thought in a small mind is a dangerous thing

• Pollewob
  • Niet online
De monitor trekt geen stroom van de voeding, maar via de voeding gewoon direct uit het stopcontact.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-07 22:04

Ursamajor

Astrofotograaf

Dit is inderaad je voeding geweest. Het zou kunnen dat ie het gewoon nog doet, alleen ik denk dat ie wel heel zwaar wordt belast nu. Er is in princiepe een deel van het cirquit weggevallen. Snel vervangen die hap voor een nieuwe voeding, want anders ben je strax je mobo enzo kwijt door overspanning!

Gadgets FTW!

Pagina: 1