[macOSX] install KDE3 onder Xfree/Xdarwin met Fink

Pagina: 1
Acties:

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 19:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Topicstarter
ik ben momenteel aan het proberen om KDE3 te installeren via Fink op mn mac

systeem mac OSX 10.1.5,
Xdarwin 1.1 / Xfree 4.2.0
en Fink 0.4

via http://fink.sourceforge.net/news/kde.php
staan de aanwijzingen voor een install van KDE3

als ik echter dit doe krijg ik foutmeldingen
You have an existing X11 installation in /usr/X11R6 and /etc/X11.
This package refuses to overwrite these. Remove them, then tell Fink to
install xfree86-base again. (The package won't be recompiled.) If you want
to keep your X11 installation, install system-xfree86 resp. system-xtools
instead to make this known to Fink's package system.
nu heb ik geprobeerd /usr/X11R6 en /etc/X11 te verwijderen, echter ook na een rm blijft deze melding, remove via dselect lijkt niet te werken
apt-get install system-xfree86 geeft de melding:
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
Package system-xfree86 has no available version, but exists in the database.
This typically means that the package was mentioned in a dependency and
never uploaded, has been obsoleted or is not available with the contents
of sources.list
E: Package system-xfree86 has no installation candidate
ik zit hier nu flink in vast, via de fink website heb ik naar probleem-oplossingen/beschrijvingen gezocht, maar enkel kwam ik terecht op een melding dat er problemen waren met de install van macGimp van openOSX, aangezien dat een illegale versie van Fink gebruikte, er waerden echter geen probleem oplossingen geboden.
ik heb de origineel door macGimp geinstalleerde X weer verwijderd en een cleane X van XonX geinstalleerd, ik blijf echter de problemen houden.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Topicstarter
* RM-rf Kick :o

ik zou nog steeds graag van iemand hulp/raad/advies krijgen.
aangezien Fink gebaseerd is op Debian Package Management kan misschien een Debian-gebruiker zien wat er fout gaat.
vooral het probleem dat ik de foutmelding behoud als ik /usr/X11R6 en /etc/X11 geheel verwijder brengt me in vertwijfeling

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Wil je fink aan de praat krijgen onder MacOsX of wil je 'gewoon' KDE3 aan de praat krijgen onder X?

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Topicstarter
Fink werkt gewoon, maar via Fink wil ik Kde3 installeren onder X;
via
code:
1
sudo apt-get install kdebase

ik krijg dan echter de gemeldde foutmeldingen

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

zet je source eens van stable naar CVS om, en probeer die system install dan nog eens?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Topicstarter
chem schreef op 02 augustus 2002 @ 10:10:
zet je source eens van stable naar CVS om, en probeer die system install dan nog eens?
bedoel je mn sources.list ?

hierin staan
code:
1
2
3
4
deb http://fink.sourceforge.net/bindist release main crypto
deb http://fink.sourceforge.net/bindist current main crypto

deb http://us.dl.sourceforge.net/fink/direct_download fink-kde main crypto

moet dan even opzoeken welke debs dat zijn op http://fink.sourceforge.net

//edit
hmm fink self-update lijkt te werken, maar krijg een foutmelding..
code:
1
2
3
4
su dm -c 'cvs -d:pserver:anonymous@cvs.sourceforge.net:/cvsroot/fink login'
cvs: Command not found.
### su failed, exit code 1
Failed: Logging into the CVS server for anonymous read-only access failed.

cvs not found?

Verwijderd

Ok je hebt XDarwin geinstalleerd, heb je dan ook de system-xfree86 package geinstalleerd ?, dat zou die errors kunnen verklaren die je in de eerste post omschreef.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Topicstarter
cvs not found was een fout omdat ik de mac devellopers cd niet had geinstalleerd ...

shadow3333, ja Xfree heb/had ik al werkend, eerst de openOSX versie de met MacGimp kwam, maar die heb ik al verwijderd, de melding blijft echter:
code:
1
You have an existing X11 installation ..

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

gebruik je nu apt-get of fink 0.4?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

ok ben ff lost nu, zal even verder lezen en kijken of ik het hier aan de praat kan krijgen

(Mac OS x 10.1.5)

[totaal offtopic]
LOL @ je usericon Chem :7
[/totaal offtopic]

Verwijderd

*kick

Is het nog gelukt? Kreeg het op werk wel aan de gang, nog niet echt kunnen testen i.v.m. borrel, BBQ en mooi weer gisteren, maar via de fink site en tuts is het me gelukt om te compileren en te installeren zonder errors.

Moet wel toegeven dat ik die G4 eerst helemaal opnieuw geinstalleerd heb (OS X 10.1.5) daarna Apple Dev. tools geinstalleerd daarna Fink en toen de rest.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:15

Exirion

Gadgetfetisjist

offtopic:
Leuk om te zien dat de halve Linux community wanhopig zoekt naar goeie Mac OS X Aqua skins en dat iemand met een echte Mac OS X, KDE wil draaien :D

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Exirion schreef op 03 augustus 2002 @ 15:11:
offtopic:
Leuk om te zien dat de halve Linux community wanhopig zoekt naar goeie Mac OS X Aqua skins en dat iemand met een echte Mac OS X, KDE wil draaien :D
handig om Konqueror te testen :) (begint een alleraardigst browsertje te worden)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:15

Exirion

Gadgetfetisjist

Shadow3333 schreef op 03 augustus 2002 @ 15:13:
handig om Konqueror te testen :) (begint een alleraardigst browsertje te worden)
Ik vind het nogsteeds een tamelijk waardeloze browser, maar ik draai dan ook KDE 2.2.2. Misschien is de nieuwe versie beter.

Ik vind op dit moment Galeon het lekkerste werken. Het is simpel en praktisch, goeie engine (mozilla), en het heeft een fullscreen functie zoals Explorer heeft (F11).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 15:10:
*kick

Is het nog gelukt? Kreeg het op werk wel aan de gang, nog niet echt kunnen testen i.v.m. borrel, BBQ en mooi weer gisteren, maar via de fink site en tuts is het me gelukt om te compileren en te installeren zonder errors.

Moet wel toegeven dat ik die G4 eerst helemaal opnieuw geinstalleerd heb (OS X 10.1.5) daarna Apple Dev. tools geinstalleerd daarna Fink en toen de rest.
yep het is me nu eindelijk gelukt, op een niet cleane install is het idd een flinkere klus;

- ik heb eerst mn fink moeten updaten naar de CVS versie,
- developer Tools CD was daarvoor nodig (was niet geinstallerd bij me thuis)
- vervolgens mn oude X11 moeten verwijderen (wegens de blijvende foutmelding 'existing X-installation')
- de fout gemaakt toen xfree-base te instaleren (die me eerst niet lukte door de melding dat ik mn bestaande X daarvoor diende te verwijderen, terwijl die port juist gebaseerd diende te zijn voor een al bestaande X); ik had toen beter direct system-xfree geinstalleerd
- vervolgens kde3 geinstalleerd
- en daarna moest ik, omdat ik voor xfree-base gekozen had, mn X opnieuw installeren

nu werkt alles echter perfect, vanuit KDE kan ik met Appeltje-ALT-A switchen naar OSX, en terug door het dock-X-icon te clicken.

enkel mn geluidskaart wordt door kde niet gedetecteerd, en het control panel crashed voortdurend (sound-server, templates)

te kunnen testen op Konqueror is inderdaad een reden, maar eigenlijk ook een alternatief voor het filesystem zou aardig zijn (Finder is eigenlijk een onding voor veel handelingen); helaas is dit nog erg traag (Konqueror).
OpenOffice draait ook redelijk.

het zou interessant zijn als de development voor XonX een goed niveau aanneemt, echter op basis van mn ervaringen tot nu toe denk ik dat dit nooit-en-te-nimmer bij consumenten (de iMac bij de Primafoon-kopers) zou kunnen aanslaan, veels teveel installatieproblemen die via de commandline moeten worden opgelost.

Een screenhot van KDE rootless op mac OSX

Verwijderd

te gek!! ziet er mooi uit, zal eens kijken of ik maandag ook wat screenies kan posten. Trouwens openoffice komt ook voor OS X, denk dat de relatie tussen Microsoft en Apple behoorlijk tanende is.

offtopic:
IE 5.2 vindt je het wat op OS X? In OS 9.x gaat het wel ok, maar die OS X versie vindt ik behoorlijk slecht. Zit nu met Chimera te spelen en dat gaat toch stukken sneller IMO
Pagina: 1