Heet weer, grote fan zin ???

Pagina: 1
Acties:

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:23

KneoK

Not in a million lightyears

Topicstarter
Omdat het nu zo heet is laat mijn PC zich niet zo makkelijk meer overclocken (lees: heb 'm minder hard moeten laten lopen).

Nu heb ik 's zitten denken:

Ik heb hier een grote 220 volt fan staan. Zou het zin hebben om bv. een gat in de zijplaat van m'n kast dremelen ter grootte van die fan en deze naar binnen te laten blazen en dan ALLE fans in mijn kast als outtake gebruiken ?

Ik heb dus 2x80mm Enermax als intake, 1x60mm outtake, 1x80mm Enermax outtake en 2x92mm outtake (heb een AOpen hq08 en geloof me, deze plaatsing van de fans geeft het beste resultaat voor nu).
Al deze fans dus als outtake gebruiken...

Verwijderd

ik weet niet hoe groot die "grote" fan is, maar het lijkt me dat je het gewoon zelf ff moet uitvinden wat de beste airflow is, en ja tuurlijk heeft het zin, hoe meer koude lucht hoe beter!

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik heb gewoon mijn kast open staan .. werkt ook :)

Arch Linux

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Meestal is het zo dat als je een enorme fan aan de zijkant laat draaien, dat deze zo hard draait dat de airflow naar de knoppen gaat. En het is helaas zo dat door het warme weer de kamertemperatuur ook omhoog gaat, en daarmee natuurlijk ook de temp in de kast en de die van de processor.
Helaas is dit niet zo makkelijk op te lossen door een extra fan te plaatsen, deze blaast alleen maar nog meer al warme lucht naar binnen. Meestal zit je al op een bepaald maximum aan koeling. Ik denk niet dat het meer dan 2 graden zal schelen als je met dit weer extra fans plaatst. In de lente doet mijn proc ook gewoon 42 graden. Maar nu komt ie niet onder 48.

En bij een goede airflow is de temp met kast erop lager dan zonder kast. Als je de kast open laat staan, warmt de hele lucht rond de proc gewoon veel op. En doordat je kast open staat is die hoeveelheid lucht groot, maar als je je kast dicht hebt, met een goede airflow komt er telkens nieuwe lucht waaraan de warmte afgegeven kan worden. Je hebt dus steeds een baseline van koele lucht die constant afvoert. Terwijl stilstaande lucht alleen maar warmer wordt.

[ Voor 0% gewijzigd door REDFISH op 31-07-2002 17:41 . Reden: Zag nog een andere post ]

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Daarom wil ik dus alle fans naar buiten laten blazen (en dat zijn er denk ik genoeg om alle "oude" lucht af te voeren).

Kijk, het gaat mij in principe niet alleen om het warme weer, deze grote fan is namelijk EXTREEM stil. Deze maakt hetzelfde geluid ongeveer als zo'n 92mm Enermax op de stilste stand, verwaarloosbaar dus...

• REDFISH

REDFISH

Hmm ik heb ook zo'n enermax, en die hoor je inderdaad totaal niet.

Sluit gewoon die grote fan eens aan en dan houd je er een andere fan naast, dan kun je kijken welke van de twee de meeste lucht verplaatst. Dat kun je heel goed voelen door er gewoon met je gezicht voor te hangen.
Als je dan merkt dat die grote op weinig toeren meer lucht verplaatst is het misschien het overwegen waard. Maar meestal heeft een kleine luchtstroom op een geconcentreerde plaats meer effect dan een grote luchtstroom verspreid over een groot gebied.
Misschien niet helemaal duidelijk:
Ik bedoel dus: als je een 12 cm fan precies boven je proc laat draaien, en de lucht direct op de processor blaast, dan krijg je meestal een betere koeling dan wanneer je een grote fan(zeg 20 cm(kweenie hoe groot dat ding van jou is)) over een groot gebied laat blazen.

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Oke, de grote zit erin... Dat ding is schat ik een 25 a 30 centimeter. Casetemp IDLE is 4 graadjes omlaag gegaan en Proc temp is zo'n 7 graadjes gedaald.

Dit is dus ten opzichte van een minder ver geklokte processor, dus:

Zonder grote fan en processor op 11,5 x 140:
Case 35oC
Proc 59oC

Nu MET grote fan en processor op 11,5 x 148:
Case: 31oC
Proc: 52oC

Edit: Geluidsniveau is ook weer een beetje gedaald omdat al mijn normale casefans nu naar buiten blazen in plaats van naar binnen zuigen (tenminste, de intakes dan).

• REDFISH

REDFISH

Plaats eens wat pics :) Lijkt me geil zo'n 30 cm fan :P

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

mijn 1100 TB had het ook een beetje warm gister dus ik een zijplaat weggehaald en een 220 V 120 mm fan ervoor gezet. alleen die stond met z'n rug naar de monitor (die staat dus naast de kast) en ik had de fan tegen de monitor laten leunen om hem zodoende schuinomhoog te richten.

of het de temperatuur of de schuine stand was weet ik niet, maar na een tijdje kwam er ineens een hoop geknetter uit die richting, dus ik schrok me lam. gelukkig alleen de fan de pijp uit, dus maar het raam wagenwijd opengezet en de pc lekker op de tocht gezet >:)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Oke, ik heb me iets verkeken op de grootte (ben een man he, dan krijg je dat... :)), die fan is een centimeter of 17... Maar desalniettemin, hij coolt als een gek. Hij krijgt de mijn case en proc veel cooler dan 2x80mm Enermax op de hoogste stand...
Pagina: 1