HIER !!! PAK AAN
dan maak je een sommetje in cel B4 als volgt
=B2+B3
en dan komt het antwoord er vanzelf te staan.
Daarna klik je op dat blokje rechtsonderin de cel en sleept het boeltje net zo ver naar beneden tot je alle sommetjes heb gehad.
=B2+B3
en dan komt het antwoord er vanzelf te staan.
Daarna klik je op dat blokje rechtsonderin de cel en sleept het boeltje net zo ver naar beneden tot je alle sommetjes heb gehad.
Zoiets als dit?? Het is niet exact wat je zoekt, maar het helpt misschien....
Als er in de selectie I29 t/m I43 een "L" staat, wordt de bijbehorende waarde uit kolom J bij het totaal bijgeteld.....
=SUMIF(I29:I43,"L",J29:J43)*6/106
Als er in de selectie I29 t/m I43 een "L" staat, wordt de bijbehorende waarde uit kolom J bij het totaal bijgeteld.....
=SUMIF(I29:I43,"L",J29:J43)*6/106
edit:
Hmmm, dit is dan wel voor de Engelse variant......
Hmmm, dit is dan wel voor de Engelse variant......
It don't mean a thing, if you can't get that ping - Duke Ellington 1932
Nee, dat bedoel ik niet, effe meer details..
Het is voor een voetbalpoule in toto stijl.
Dus in de cel staat een '1', '2' of 3
Er is dus een kolom met mijn voorspelde uitslagen en daarnaast een kolom met de werkelijke uitslagen.
Deze 2 moeten vergeleken worden en als ze gelijk zijn bij de cel waarin het aantal goede antwoorden staat, er '1' bijtellen.
Het is voor een voetbalpoule in toto stijl.
Dus in de cel staat een '1', '2' of 3
Er is dus een kolom met mijn voorspelde uitslagen en daarnaast een kolom met de werkelijke uitslagen.
Deze 2 moeten vergeleken worden en als ze gelijk zijn bij de cel waarin het aantal goede antwoorden staat, er '1' bijtellen.
HIER !!! PAK AAN
Hmm, volgens mij is het toch niet zo gemakkelijk.....
Ik denk dat je het in twee stappen moet doen....
1) vergelijk de voorspelling met de realiteit en zet (op dezelfde regel in een andere cel) een 1 bij een correcte voorspelling en een 0 indien de voorspelling niet correct is
2) Vervolgens tel je die kolom met nullen en enen gewoon op....
Eventueel kun je die kolom met nullen en enen onzichtbaar maken......
Ik denk dat je het in twee stappen moet doen....
1) vergelijk de voorspelling met de realiteit en zet (op dezelfde regel in een andere cel) een 1 bij een correcte voorspelling en een 0 indien de voorspelling niet correct is
2) Vervolgens tel je die kolom met nullen en enen gewoon op....
Eventueel kun je die kolom met nullen en enen onzichtbaar maken......
It don't mean a thing, if you can't get that ping - Duke Ellington 1932
Verwijderd
De oplossing hierboven is simpel en makkelijk.
Dus =ALS(cel1 = cel2;1;0)
En die tel je op. Heb je gelijk het aantal goede antwoorden.
Dus =ALS(cel1 = cel2;1;0)
En die tel je op. Heb je gelijk het aantal goede antwoorden.
Ga hem proberen, alvast dank.
HIER !!! PAK AAN
Verwijderd
Oke, maar bij deze dan.
Stel ik vul in cel B4 een 1 in, dan wil ik dat er bij cel E4 een bepaalde tekst komt te staan. Als ik in B4 een 2 in had gevult, moet er in E4 een andere soort tekst komen te staan. Dus zeg maar, als ik B4 een 1 invul dan, mot ie de tekst van Cel Z100 in E4 invullen en bij B4 een 2, tekst Z101, bij een 3, tekst Z103 etc etc
Enig idee hoe je dat doet??
Stel ik vul in cel B4 een 1 in, dan wil ik dat er bij cel E4 een bepaalde tekst komt te staan. Als ik in B4 een 2 in had gevult, moet er in E4 een andere soort tekst komen te staan. Dus zeg maar, als ik B4 een 1 invul dan, mot ie de tekst van Cel Z100 in E4 invullen en bij B4 een 2, tekst Z101, bij een 3, tekst Z103 etc etc
Enig idee hoe je dat doet??
Verwijderd
I.p.v. Z100, Z101 en Z103, heb ik Z101, Z102, en Z103 genomen (pas zonodig aan).
Typ in E4: =ALS(B4=1;Z101;ALS(B4=2;Z102;ALS(B4=3;Z103;"")))
Andere oplossingen zijn mogelijk.
Typ in E4: =ALS(B4=1;Z101;ALS(B4=2;Z102;ALS(B4=3;Z103;"")))
Andere oplossingen zijn mogelijk.
Verwijderd
nog een vraagie. Ut blijkt nu dat Excel XP maar 7 functies aan ken per regel. Heb er 25 nodig dus da wordt nie wat. Wat mij dus de oplossing lijkt is dat ik in eerst veld een selectie ga maken en dan ga verwijzen naar andere velden waar de hele zooi goed wordt ingevuld.
bv.
als B4 < 5 ga naar E1
als B4 >5 & < 10 ga naar E2
als B4 >10 & < 15 ga naar E3 etc etc
Anywayz, nu snapt Excel mijn & functie niet en vult niks in. Oh, op de regels die ik mijn de helpfunctie heb gemaakt kwam veel zegende #NAAM terug
dus, weet iemand hoe ik ken vergelijken??
bv.
als B4 < 5 ga naar E1
als B4 >5 & < 10 ga naar E2
als B4 >10 & < 15 ga naar E3 etc etc
Anywayz, nu snapt Excel mijn & functie niet en vult niks in. Oh, op de regels die ik mijn de helpfunctie heb gemaakt kwam veel zegende #NAAM terug
dus, weet iemand hoe ik ken vergelijken??
Verwijderd
Die 3 functies kun je als volgt combineren:
=ALS(B4<5;E1;ALS(B4<10;E2;ALS(B4<15;E3)))
Vul evt. aan wat er moet gebeuren als niet aan die 3 voorw. is voldaan
en voeg - waar nodig - het isgelijkteken toe (bv. <=5 i.p.v. <5, enz.).
kan je dat excel sheetje ffies forwarden kank t hier ffies bekijken...
Mr_Gee(removethisline)@zonnet.nl
Mr_Gee(removethisline)@zonnet.nl
Proffesioneel Platzak
Verwijderd
Tried that, maar toen ging ie flippen bij het invullen van bv een 1, omdat ie dan aan alle 3 de voorwaarden voldoet. Vandaar dat ik ook & erin had.Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 13:21:
Die 3 functies kun je als volgt combineren:
Oke, wat de bedoeling is, is het volgende.
Op de eerste pagina moet iemand een keuze maken tussen 1 en 25. Het gevolg daarvan is dat 2 cellen verder op een omschrijving komt te staan die bij die keuze hoort. Die staat van te voren al ge-defineert op pagina 2 in een corosponderende cel (bv =ALS (B4=1;BLAD2!E4;"")) ). en daar weer 2 cellen naar een bij behorend bedrag.
Oke, het probleem is dat ik maar max 7 ALS aanroepen mag doen, dus ik kan die cel niet naar 25 mogelijk heden laten verwijzen.
Verwijderd
Dan heb je toch niet goed geprobeerd!Nightstrike schreef op 14 oktober 2002 @ 16:57 :
Tried that, maar toen ging ie flippen bij het invullen van bv een 1, omdat ie dan aan alle 3 de voorwaarden voldoet. Vandaar dat ik ook & erin had.
Het getal 1 is weliswaar kleiner dan 1, kleiner dan 10 en kleiner dan 15, maar de functie =ALS(B4<5;E1;ALS(B4<10;E2;ALS(B4<15;E3))) wordt uitgevoerd in de volgorde waarin de elementen staan en is (afgaande op hetgeen jij om 12.47uur vroeg), juist!
Als eerste voorwaarde staat in de formule B4<5 vermeld, Het getal 1 voldoet daar aan, dus als resultaat verschijnt dan in de cel met de formule de waarde van E1. Omdat het getal 1 aan de eerste voorwaarde voldoet, doet hetgeen wat daarna in de formule staat, niet meer ter zake!
Mocht je niet overtuigd zijn, controleer dan als volgt:
Typ in E1, E2, en E3 (als voorbeeld) de namen Annie, Kees, Petra.
Typ in een willekeurige andere cel bovenstaande functie.
Typ in B4 een getal kleiner dan 5 (bv. 1)
Als resultaat verschijnt dan in de cel waarin je de formule hebt geplaatst de naam Annie, en geen andere naam, ondanks het feit dat (zoals hierboven al uitgelegd) het getal 1 zowel kleiner dan 5, 10 en 15 is.
Controleer evt. ook nog door in B4 een getal tussen 5 en 10 en een getal tussen 10 en 15 in te voeren. Je zult dan zien dat er helemaal niet geflipt wordt. Er zullen op jouw werkblad dus andere dingen niet in orde zijn!
Kijk eens goed in de helpfunctie van Excel hoe de als- en andere functies werken!
Wil je gebruik maken van meer dan 7 voorwaarden in 1 formule, dan zul je ofwel gebruik moeten maken van hulpcellen, ofwel je zult een macro moeten gebruiken.
Echter, jouw probleem met de keuze van een getal tussen 1 en 25 is naar mijn mening veel eenvoudiger op een andere manier op te lossen, bijvoorbeeld als volgt:
Je maakt op blad 2 een kolom met de getallen 1 t/m 25 (die kolom kun je evt. verbergen), en afhankelijk van de keuze die op blad 1 is gemaakt, laat je op blad 2 via vertikaal zoeken de bijbehorende tekst (of het bijbehorende bedrag) bepalen. Dat is echt niet moeilijk. Kijk eerst maar eens in de helpfile van Excel hoe dat werkt!
Verwijderd
oke, bedankt voor de tip. Had ut zo nog niet bekeken. Zal nog ff een keer die regel van je proberen, ken zijn dak umm gewoon verkeert heb ingetyped.
Pagina: 1