koeling PC in bureau?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 20:14
Een tijdje geleden heb ik mijn oude systeem met een Celeron 433@505 in een houten bureaukast gezet. Ondanks dat het deurtje open stond brandde prompt de CPU door. Toch wil ik een (nieuw) systeem in dit bureau inbouwen. Welke CPU is daarvoor het meest geschikt en hoe kan ik die het beste koelen?

Voor de mensen die zich afvragen waarom ik toch die PC wil inbouwen: anders is de WAF te laag. (WAF = Wife Acceptance Factor)

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Via C3 :/

Als een Celeron al doorfikt.....DAMN!

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 08:20

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

In ieder geval geen AMD. Je kan verder elke goed verkrijgbare processor nemen (Celeron, P3, P4 afhankelijk van je bezigheden en wensen) en die underclocken... Een goede fan achterin je bureau inbouwen scheelt ook...

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:40
gewoon gaten achter in je bureau maken

• Poecillia
Het bureau is antiek, dus ik maak daar geen gatenkaas van. Ik zat te denken aan een buis van de ventilator naar één gat in de achterwand, zou dat gaan?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09
Als het erg heet wordt kan je het beste een Pentium 4 nemen. Die zijn het beste bestand tegen de hitte. Een AMD in iedergeval niet! Een Pentium 3 loopt alleen vast bij veel hitte, een P4 loopt gewoon door alleen wat trager :)

The devil is in the details.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Hoe krijg jij het voormekaar om een celeron door de branden???
Heb je soms met een lasapparaat gewerkt ofzo.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:37

Croga

The Unreasonable Man

Ik denk dat je het beste toch naar ViaC3 of Celeron kunt kijken....
Ik heb zelf een Celly 1200 draaien. Die heeft slechts 1.475VCore, en heeft verder dus weinig koeling nodig....

Een buis van de fan naar 1 gat in de achterkant is een idee. Beter kun je dan de fan zelf bij dat gat plaatsen, en dan een buis naar je computer maken, dan heb je in ieder geval geen last van werveling in de buis zelf.

Verwijderd

De via c3 is erg geschikt.

• Poecillia
Die Via C3 is toch een verouderde processor? Ik dacht juist wat snelheidswinst t.o.v. mijn huidige Celeron 900@1050 te kunnen maken. Is een pentium 4 dan niet geschikter?

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
het lijkt me zwaar onwaarschijnlijk dat jouw celly hierdoor doorgefikt is. ik heb een tijdje een celly 700 op 1050 gehad met alleen een heatsink!

• Poecillia
Toch is hij kapot gegaan. Hij was trouwens niet erg heet kan ik me herinneren, daar heb ik toen ook op vertrouwd. Maar hij heeft wel heel lang heel zwaar werk gedaan: video encoden. Kennelijk was hem dat te veel. T'was trouwens geen beste, want op 505 was hij eigenlijk al niet 100% stabiel.

Verwijderd

Een Intel Tualatin. Die verbruiken weinig stroom, zijn snel en worden amper warm.

• Squall-sX
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 09:50
een AMD draait rond de 50°, en blijft redelijk stabiel tot 90° (experience :-))
een P3 draait goed koel en wordt niet vlug te warm (experience)

over celeron en P4 kan ik nie meepraten, de celeron in mijn laptop wordt goed warm, maar alle warmte van de pc wordt langs daar uitgestoten, dus dat kan ook al van iets anders zijn.

Verwijderd

Ik heb mijn Celeron mendocino 466@525 watergekoeld. Gewoon een aquariumfilter met ingebouwde pomp, alles eruit halen en als reservoir gebruiken. Simpel blokje gemaakt van een alu chipsetkoeler met plexi eromheen. Hij loopt zeker een dag lang stabiel zonder het water te koelen op redelijke load. Het water wordt wel een beetje warm, maar met een radiatortje erbij met of zonder koelertje moet t willen om hem 24uur/dag te laten lopen zonder problemen. Ik heb de pomp/reservoir onder t buro staan, en hoor m amper. Ik was bij elkaar nog geen 20 euro kwijt, alleen 40 gulden voor de pomp/reservoir incl slagen.

• Poecillia
Maar hoe zet je er dan een thermostaat tussen? Moet het systeem down als het water in het aquarium te warm wordt? En als de computer even werken moet koken mijn guppen zeker!

Verwijderd

Poecillia schreef op 01 augustus 2002 @ 18:37:
Maar hoe zet je er dan een thermostaat tussen? Moet het systeem down als het water in het aquarium te warm wordt? En als de computer even werken moet koken mijn guppen zeker!
Hij gebruikt een aquarium pomp, niet een aquarium als reservoir. :P

Zou wel lachen zijn, "Fish cooled pc". :D

• Silentpuma
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Je moet wel veel uithalen om met een waterkoeler je systeem te warm te laten worden :D

Maar is jouw kast soms een beetje lucht-dicht? Geen wonder dat ie dan is door gebrand! De verwamde lucht kan dan niet weg en blijft rond circuleren. Tja, uiteindelijk wordt alles dan te warm...

Maar goed, een oplossing: hou gewoon een goede airflow door je kast en je kan elke Proc er in plaatsen. Er moet koele lucht in kunnen komen, en warme lucht af kunnen staan. That`s all you need. ;)
BTW, waterkoeling is misschien het beste nog, hoef je alleen 2 gaatjes te boren voor de slangetjes naar je radiator die extern is opgesteld.

Use the Search Luke...

Verwijderd

Waterkoeling erin?

• Poecillia
Sorry, ik moet even wennen aan die waterkoeling ;-) Toch is het zo gek nog niet denk ik. Ik wil het trouwens toch anders doen. Ik denk dat ik mijn oude PC met mijn celly 900@1050 in het bureau inbouw. Dan koop ik een Pentium 4 erbij voor boven waar ik de videokaarten in zet.

Die celly is een coppermine die 33 W dissipatie levert volgens Tom. Maar heeft er iemand foto's van zo'n waterkoeling? En wat voor radiator gebruiken jullie? Info staat vast op het forum, maar zonder search is het lastig zoeken.

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 05:04

Mathizsias

Drizzt

-]MaRc0[- schreef op 31 juli 2002 @ 17:22:
Als het erg heet wordt kan je het beste een Pentium 4 nemen. Die zijn het beste bestand tegen de hitte. Een AMD in iedergeval niet! Een Pentium 3 loopt alleen vast bij veel hitte, een P4 loopt gewoon door alleen wat trager :)
Niet compleet waar ; Heb hier een P3 550@616 en die wordt zo heet dat je de heatsink niet meer kan aanraken zonder je hand terug te trekken.

Celeron lijkt me toch het best hier, gewoon niet oc'en, een papst er op er voor een en er naast een om zo een airflow in het "kassie-bureau-ding" te krijgen, Papst is mega still en heeft meestal een goede cfm dus ff wat centen uitgeven.
Pagina: 1