Toon posts:

Straalverbinding als netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Als de search het zou doen had ik hem gebruikt maar helaas..........

Het volgende:

We hebben 3 kantoren 1 in A'dam 1 in Aerdenhout en 1 in Tilburg. In Tilburg staat ons hele netwerk, op dit moment connecteerd a'dam nog via een 192K lease line met Tilburg om gebruik te maken van de resources, Aerdenhout is nog niet actief. We hebben onlangs SBC ingericht via HOBlinkJWT, dit werkt lokaal zeer lekker en willen onze andere kantoren nu ook op HOBlinkJWT laten werken. Dit willen we gaan doen via 1024/1024SDSL lijnen, voor A'dam en Aerdenhout geen probleem.

Probleem echter is dat de KPN alleen analoge lijnen kan leveren in Tilburg via glasvezel en daar werkt Sdsl dan weer niet mee.
Onze provider komt nu met de volgende oplossing: tussen ons en de provider een straalverbinding van 2MB voor ongeveer 500 euro p/m. (incl. hardware)

Mijn vraag is nu: is dit slim,veilig en handig? En zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben??

bvd :?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2002 16:18 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radi0man
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 19:09
hmm... een straalverbinding is niet superbetrouwbaar en het zicht tussen de zenders is ontzettend belangrijk. Het weer heeft bijvoorbeeld veel invloed op je bandbreedte.
Ik heb meegemaakt dat op een heldere dag een straalverbinding kuren kreeg. Na lang speuren bleek dat iemand een bouwkraan had neergezet die de verbinding stoorde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan een provider dan een gegarandeerde uptime van 99.95% geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is er in Tilburg dan geen kabel provider Zoals UPC/Chello/@home, deze hebben vaak een andere abonee voor bedrijven.

hiero heeft @home bijvoorbeeld een Kabel aansluiting voor bedrijven en die heet niet @home maar @work.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een maantje geleden idd eens gekeken wat de mogelijkheden waren voor kabel (dat heb ik thuis nl. ook en ben daar zeer over te spreken) maar voor onze lokatie was er niets beschikbaar (of ze waren qua prijs niet interessant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 16:19:
Hoe kan een provider dan een gegarandeerde uptime van 99.95% geven?
Dat zal voor het stukje provider <> rest van het internet gelden maar niet voor jou > provider...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
owk, maar als de zenders binnen een afstand van 7KM geplaast worden hoe snel heb je dan last van het weer oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 16:14:
Probleem echter is dat de KPN alleen analoge lijnen kan leveren in Tilburg via glasvezel en daar werkt Sdsl dan weer niet mee.
:?

Anyway als het niet kan en uptime is belangrijk blijven bij KPN dat is dan de enige die uptime garantie kan geven. Straalzender is volgens mij niet zo onveilig maar zoals eerder gezegd vrijzicht is onmisbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radi0man
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 19:09
Ik heb geen idee over de afstanden (het zal vast ook afhangen van de sterkte van de zender), maar ik zou het punt eens aankaarten bij je provider en kijken wat hun commentaar daarop is. Je kan dan meteen even informeren naar die uptime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 09:43
Over afstand van 7 km heb ik geen ervaring maar op mijn werk hadden we er 1 actief tussen 2 vestigingen. Dit werkte zeer goed en we hebben nooit storing gehad. Het schijnt dat alleen bij zeer dichte mist last van storingen krijgt. En de straalzenders moeten natuurlijk elkaar zonder tussen liggende objecten kunnen bereiken. Dus kijk uit bij bouwplannen op je route en voor eventueel groeiende bomen. (ik weet niet hoe hoog jullie gebouwen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Heb je al andere sdsl providers geprobeerd naast kpn? Er zijn een aantal andere die op bepaalde plekken wel sdsl aanbieden waar kpn nog niet beschikbaar is. Tenminste, dat was een paar maanden geleden zo.

Modbreak
Graag geen groeten/naam in elke post, zie Begroeting onder posts & replies

[ Voor 0% gewijzigd door Predator op 04-08-2002 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is niet zo zeer de KPN maar het probleem is dat de analoge lijn die nodig is voor de Sdsl verbinding moet gaan over een koperverbinding, KPN legt op onze locatie alleen lijnen aan via glasvezel, dat sluit het Sdls verhaal meteen helemaal af(voor elke provider)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een verbinding via CityRing geen optie, of ligt die nog niet Tilburg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CityRing? Verklaar je nader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsj
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-09 14:07

nielsj

ondertitel

een straal verbinding (via radio golven) is helemaal geen slechte verbinding vrijwel geen afhankelijkheid van atmosferische omstandigheden en zo.

zo lang het maar geen laser of wlan is. (en je provider die garantie echt geeft voor jouw verbinding) zou ik er geen bezwaar tegen hebben :)

blup blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:37
Waarom wil je eigenlijk perse SDSL ? Waarom geen 1Mbit digistream (of een 2Mbit), volgens mij is dat nog niet eens zoveel duurder als EUR 500 per maand voor 7 kilometer (ik meen dat als je binnen je nummercentrale blijft je iets van EUR 700 kwijt bent per maand voor een 2Mbit verbinding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De straalverbinding kan door 'kwaadwilligen' wel degelijk gestoord worden.
Mijn broer heeft een beursmakelaarskantoor en is (was) via een straalverbinding met zijn 'broker' verbonden, en heeft 3 dagen down gelegen omdat een kwade klant er een stoorzender tussen geplaatst had, omdat hij z'n zin niet kreeg.....

Dus als uptime belangrijk is.. zorg voor een goede backbone..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 23-09 01:18
Een straalzender kan een prima uptime bieden. Moet je wel goede apperatuur gebruiken. Denk aan Lucent spul op 28 of 38 ghz.

Wat mischien een mogelijkheid is, om de apperatuur zelf te kopen. Laat het dan aansluiten door een proffesional, zorg voor de benodigde vergunningen, en youre done.

voordeel is dat je geen maandelijkse kosten meer hebt :)
De aansluitkosten zijn wel iets hoger, maar uiteindelijk zal het veel goedkoper zijn, zeker als je het netwerk voor een langere tijd up wilt hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook een verbinding maken d.m.v. een laserstraal. Dit werkt zeer snel.

Een andere oplossing is beveiligde digitale radiozender op de twee locaties.

Verder is een CityRing de glasvezel kabels die in je stad liggen.
Bijvb. de NS heeft overal glasvezels naast zijn spoorwegen liggen.

Modbreak
Graag geen groeten/naam in elke post, zie Begroeting onder posts & replies

[ Voor 0% gewijzigd door Predator op 04-08-2002 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 13:04
dit mocht niet !

[ Voor 0% gewijzigd door sniperz op 05-08-2002 14:35 . Reden: mocht dat niet vragen ! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 21:02:
Je kan ook een verbinding maken d.m.v. een laserstraal. Dit werkt zeer snel.

Een andere oplossing is beveiligde digitale radiozender op de twee locaties.

Verder is een CityRing de glasvezel kabels die in je stad liggen.
Bijvb. de NS heeft overal glasvezels naast zijn spoorwegen liggen.

<blockquote><font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000" size="1"><font size="1">Graag geen groeten/naam in elke post, zie Begroeting onder posts & replies</font><hr color="FF0000" size="1"></blockquote>
is van www.opticalaccess.com

nadeel: max afstand: 3KM ;)
Sniperz schreef op 01 januari 1970 @ 01:00:
Heeft er iemand links en of een handleiding voor het bouwen van zo'n home made Straal verbinding ?
Je bedoeld een 2.4Ghz verbinding ?
Dat is niet waar de topicstarter naar zoekt, aangezien dat niet altijd even stabiel is, de afstand te groot (je moet dan met VEEL vermogen gaan uitzenden = zwaar illegaal) enzovoort.....is dus niet bruikbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:37

Predator

Suffers from split brain

Sniperz schreef op 04 augustus 2002 @ 22:14:
Heeft er iemand links en of een handleiding voor het bouwen van zo'n home made Straal verbinding ?
Ik had je vorig bericht verwijderd omdat PNS geen plaats is voor "geef eens handleiding" vragen

Ga dus ook niet iemand anders z'n topic gebruiken om die vraag te stellen aub.
Maar kom, zoek eens met google naar ronja...

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
owk, het wordt allemaal weer steeds leuker, nu is straal verbinding schijnbaar ook al niet mogelijk op de locatie waar ik zit. Ik wordt dus steeds meer in de armen van de KNP gedreven met hun DigiStream lijntjes.......

Maar ja, wat moet dat moet!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 13:04
Predator schreef op 04 augustus 2002 @ 22:39:
[...]
Ik had je vorig bericht verwijderd omdat PNS geen plaats is voor "geef eens handleiding" vragen

Ga dus ook niet iemand anders z'n topic gebruiken om die vraag te stellen aub.
Maar kom, zoek eens met google naar ronja...
ok sorry maar dat wist ik dus niet en helaas werkt de search op die forum niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 10:08:
owk, het wordt allemaal weer steeds leuker, nu is straal verbinding schijnbaar ook al niet mogelijk op de locatie waar ik zit. Ik wordt dus steeds meer in de armen van de KNP gedreven met hun DigiStream lijntjes.......

Maar ja, wat moet dat moet!?
Waarom is een straalverbinding niet mogelijk?
Geen line of sight?
Hoogspanningskabels ertussen?
etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Straalverbinidng is qua kosten niet mogelijk, de provider die de straalverbindingen in tilburg aanbied zit ,nog, niet aangesloten op het internet en er is nog geen verbinding gemaakt met de provider waarmee wij onze internet connectie willen regelen. Zij zouden dan voor ons een lease line neer moeten gaan leggen om vervolgens met straalverbinding naar ons pand toe te gaan. Dan kan ik natuurlijk net zo goed zelf een leased line aanleggen, ben ik nog goedkoper uit ook. Vandaar dat straalverbinding voor ons niet mogelijk/interessant is.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2002 15:00 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
het gaat toch om een VPN netwerk? dus het netwerk tussen de locaties?

In dat geval heb je toch helemaal geen verbindingen van je provider nodig....

het is dan makkelijker om zelf de apperatuur te kopen, en dan heb je dus geen maandelijkse kosten meer. Ik denk dat je voor rond de 1000-2000 euro wel een prima setje kunt krijgen welke 10mbit ofzo kan verstouwen over 7-8 KM :)

[edit] Tochwel een internet connectie.....hmmmmm
Is een gewone profesionele DSL verbinding daarvoor niet te gebruiken?
er hoeft dan maar op 1 locatie zo'n lijntje gelegt te worden. Zie voor prijzen etc:
http://www.cistron.nl/node.php?id=173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:07

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Als je de appartuur zelf aanschaft en je huurt gewoon een roofspot van een flat bij je ISP...
Laatvanuit daar een leased line naar de ISP gaan (lekker kort!) en je hebt je wireless straalverbinding!

Je moet je wel goed realiseren dat de meeste verbindingen maar 3mbit zijn (ze gaan wel ontzettend ver :) ).
Je zou ook 11mbit zooi kunnen gebruiken, maar die gaat weer niet zo ver... :|
Met verre afstand bedoel ik bijvoorbeeld 1 ~ 7 km... 1km zie ik 11mbit nog wel doen, 2 misschien ook wel, maar 4 ~7 km niet echt... (vandaar Cute!)
Cutebritney schreef iets over:
Lucent zooi
Vergeet 't maar!
Je moet daar namelijk vette licenties voor hebben, en vergunningen om 't op te hangen, en te exploiteren... Verder moet er allerlei verklaringen voor afleggen en vele kosten dokken aan de overheid om die frequenties te "mogen" gebruiken...

Je kunt 't beste 2,4 of 5,?? gHz gebruiken waar 2,4 als beste is...

Zorg in elk geval wel voor beveiliging van je straalverbinding en niet door WEB of zo, maar een echte beveiliging zoals een stel dikke extra firewalls erachter, dat is wel zo fijn... :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cutebritney schreef op 06 augustus 2002 @ 15:07:

[edit] Tochwel een internet connectie.....hmmmmm
Is een gewone profesionele DSL verbinding daarvoor niet te gebruiken?
er hoeft dan maar op 1 locatie zo'n lijntje gelegt te worden. Zie voor prijzen etc:
http://www.cistron.nl/node.php?id=173
En dan kom je dus weer terug op het probleem dat je voor een dslverbinding een analoge lijn via koperdraad nodig hebt, en die wordt hier dus niet geleverd; alleen maar glasvezel. Dus *dsl houdt voor ons op........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter laat dan nooit:

KPN grapje, ze hebben een netwerk door de randstad liggen voor de connectivity tussen bedrijven waarbij die bedrijven zelf de ring vormen (dacht ik ... :D )

Is iig een mooie oplossing als je meerdere lokaties wilt koppelen: snelle lijnen met redundant verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goshimaplonker298
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-05 11:45

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

een straal verbinding is een goede oplossing op zich. ben laatst nog bij Alcatel geweest bij een presentatie van deze zooi het gaat vanaf 2mbit tot aan dubbel 155mbit. sneller kan wel maar mag nog niet hier in nederland.

je moet wel "line of sight" hebben tussen de 2 locaties anders moet je met een of meerdere tussen sites gaan werken.
de storings gevoellig heid valt 100% mee
is ook niet weers gevoelig zoals beweerd word. oke oke misschien als er een gigantische wolkbreuk is ( en dan bedoel ik van godlike proportions denk Noach en zo ) dan kan de snelheid iets terug lopen. maar de verbinding zal blijven bestaan
afluisteren is heel moeilijk
storen is ook heel moeilijk
je kan heel snel voor relatief weinig
en zo gaat de lijst door.

als je het aanvraagt bij de juiste partij word alles voor je geregeld van de setup tot aan de licentie. dus dat mag ook geen bezwaar zijn

het kan ook met een laser maar dan zit je wel met afstand en zo. en je kan last hebben van BV de zon (in het meest extreme geval als zonlicht recht in de laser valt)
daarnaast zijn er wel meer leveranciers van huurlijn verbindingen. sommige zijn een stuk goedkoper dan KPN "kuch" bijvoorbeeld Cable & Wireless , BIT enz enz "kuch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat zegt KPN eigenlijk?
Ik neem aan dat je voor dit soort zaken wel een persoon aan de lijn kunt krijgen die weet waar hij/zij het over heeft. Als je het hele probleem eens bij hem/haar neerlegt.

Daarnaast ligt er glasvezel, is KPN nog van plan daar diensten overheen aan te gaan bieden die verder komen dan analoog verkeer? Is het bv. mogelijk tijdelijk gewoon een ISDN lijn te gebruiken (nee niet een 16kb/s, maar die andere, ben ffkes kwijt hoeveel lijnen dat waren, stuk of 64)
Als KPN echt van plan is andere diensten aan te gaan bieden kan het zijn dat je kunt regelen dat je tot die tijd voor hetzelfde bedrag gebruik kunt maken van een andere service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 16:14:
Onze provider komt nu met de volgende oplossing: tussen ons en de provider een straalverbinding van 2MB voor ongeveer 500 euro p/m. (incl. hardware)
Waarom KPN ? In dat gebied dat Essent ook heel goed 2mbit lijnen leveren. Waarschijnlijk nog goedkoper en onder dezelfde voorwaarden (99.9% uptime).

Als ik jou was wist ik het wel.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 20:38
Het kostenverschil tussen essent en KPN voor 2 Mbit lijntjes valt erg tegen :( Zowel een Essent Link als KPN Digistream hebben prijzen die niet echt meer van deze tijd zijn. Betrouwbaarheid is inderdaad wel dik in orde.
Wat voor korte afstanden wel interessant is, als je in het essent gebied valt tenminste, is essent EtherLink. Dat is een "huurlijn" die op ethernet wordt afgemonteerd, en begint bij 5 mbit (10 mbit burstable). En niet zo gek veel duurder dan een 2 Mbit lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 01:12
Al eens bij Versatel geinformeerd????

Wij zitten nu met 2 vestigingen op de cityringen in A'dam en Breda.

ISDN, Internet en netwerkkoppeling over dezelfde vezels.

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen wordt het allemaal zeer gek, onze account manager zegt dat het zeker via koper gaat en de account manager van de provider zeg dat het via glasvezel gaat. iig. gaat er nu een monteur langskomen (vast wel over 7 wkn) om te kijken wat er nu ligt en of ie er koper van KAN maken. Als dat niet lukt denk ik dat we voor een straalverbinding gaan met een overbuur bedrijf van ons, dit omdat de verschillende glasvezelopties niet onder de 2000 euro per maand kunnen komen. Dus dat zuigt.

KNP heeft nog wel een pakket Epacity of zoiets maar dat kunnen ze pas aanbieden vanaf 01-01-2003, omdat ze het te druk hebben!! :(

The story continues.......

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2002 08:28 . Reden: Typo's ]

Pagina: 1