Toon posts:

Automatische koeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hi!
ik heb een ventilator en wil die laten aangaan als het tewarm wordt.

( niet voor in een pc)

Wat zou het eenvoudigst zijn?

Vb een thermostaat gebruiken ( zoals uut een frigo?)
of een digitale meter , die dan een sturing uitgeeft.

Wat betreft de thermostat , denk ik om een NormaalOpen te gebruiken

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

uhm, velleman heeft wel van die kitjes...
moet ie echt precies bij een bepaalde temp aan???
dan moet je een digitale thermostaat

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat de ventilator moet kunnen aanschakelen vanaf 30graden...

• Dutch_Demon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-01-2022
in de search kan je van die schema's vinden.

- Systeem Specs -

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

Conrad verkoopt een klein dingetje (kan ff geen beter woord bedenken) dat de fan-snelheid regelt a.d.h.v. de temperatuur. ik zou je graag een linkje geven, maar die Conrad-site zit zo waanzinnig achtelijk in elkaar, daar is werkelijk niets te vinden. Ik zal thuis wel ff in m'n catalogus kijken.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Wil niks zeggen MRen, maar die TT smart case fan is rommel. Superlawaaierig, en die staat altijd aan, alleen draait ie minder snel, maar bij mij draaide ie eigenlijk altijd op 4000 toeren. Dus ik vind niet dat dat een oplossing is. Het lijkt me het beste als je zelf zo'n Temperatuur weerstand inbouwt op een fan. En dan niet dat ie aanslaat als het te warm is, maar dat ie aanslaat om te voorkomen dat ie te warm wordt.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

om
Ik heb hem nu gevonden:

http://www.conrad.nl/cgi-...33478&TK_PAR[TOPLEVEL]=1]
Bestnr. 118028-60
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/118/M1/118028M1.JPG
Productinformatie
Met deze kleine extra schakeling behoren harde en vaak storende geluiden in apparaten en pc’s voorgoed tot het verleden. De in het pc-net ingebouwde ventilatoren zijn meestal geconstrueerd voor het maximaal af te voeren verliesvermogen en draaien daardoor constant met het hoogste toerental. Een elektronische, temperatuurafhankelijke toerentalregeling zorgt daadwerkelijk voor een vermindering van het geluid. Met deze schakeling wordt het toerental geoptimaliseerd waardoor de ventilator van de pc maar een minimale hoeveelheid geluid produceert.
Technische spec.:
Voedingsspanning 12 V gelijkstroom · Max. ventilatorvermogen 5 W · Max. uitgangsspanning 11,4 V bij 50°C · Afm. printplaat 18 x 7 mm.
Pagina: 1