Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 22:57
Opeens zie je het gebeuren, het systeem wordt trager, zonder enige reden of foutmeldigen. Ik ga kijken bij apparatbeheer en ga naar Primair IDE-kanaal (want daar zit het probleem namelijk zie: [XP] Maxtor d740X wil niet van pio-mode af :( ) en daar staat dat de primaire HD op PIO staat. Wat natuurlijk niet goed is. Nou kun je dit alleen maar veranderen door de installatie van de Primaire IDE ongedaan te maken, en na twee keer reboten staat er Ultra-DMA Modus bij de Primaire IDE-kanaal. (bij mij tenminste)

Nu is het volgende het gebeurt me steeds weer :( en ik weet eigenlijk niet hoe het komt dat XP telkens weer PIO van mijn HD maakt.

Iemand een idee??

System:
AMD XP 1900+@2000+
512 MD DDR
MSI K7T266 Pro2 (bios 3.60)
Maxtor D740X-6L (61G) Zit alleen op de kabel (heb de Hd al getest met maxtor software, alles was prima!)

[ Voor 0% gewijzigd door Cybertroy op 31-07-2002 15:00 . Reden: bios versie verkeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je wel een 80 polige kabel gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 15:37:
Jazeker, maar mocht de kabel niet goed zijn dan moet de HD het nu ook niet doen, en dat doet ie nu wel.......maar voor hoelang??... :'(
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg....... JA natuurlijk gebruik ik een 80 polige kabel!

edit: en er zit ook een koeler op mijn processor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit ook aan de hand gehad met m'n Seagate 20 gig op windows 2000.
Ik heb toen de via driver 'VIA Bus Master PCI IDE Driver version 3.0.14' geinstalleerd.
Tot nu toe is 'm bij mij nog niet terug naar PIO gesprongen.

edit :

link waar je die driver kan downloaden :)...Deze drivers zijn niet aanwezig in het 4-in-1 pakket van VIA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Heb je de drivers voor je U-ATA controller geïnstalleerd?

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 't 1 keer gehad. Echt tijdens een sessie van UDMA naar PIO. Bizar. Maar daarna nooit meer. Dat was met een inmiddels overleden IBM onder Win2K SP2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
Tyrian schreef op 31 juli 2002 @ 18:59:
Heb je de drivers voor je U-ATA controller geïnstalleerd?
Zit dat niet standaard in XP???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 18:58:
Ik heb toen de via driver 'VIA Bus Master PCI IDE Driver version 3.0.14' geinstalleerd.

edit :

link waar je die driver kan downloaden :)...Deze drivers zijn niet aanwezig in het 4-in-1 pakket van VIA
Ik heb nu deze driver geïnstalleerd.......... nu nog even afwachten hoe dit gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-09 09:19

Scighera

swim-bike-run

damn, je was me voor, en ik ging nog wel om 01.15u ontbijten... >:)

iig die Bushmasters werken perfect, ik gebruik ze zelf voor mijn brander die anders steeds op PIO4 gaat ipv UDMA

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
Het wordt steeds vreemder met mijn HD/XP ik weet eigenlijk niet meer wie er nu voor verantwoordelijk is. Nadat ik mijn computer opstart komt het 'blauwe' scherm met de schijfcontrole (consistentie controle) vind daarna allemaal beschadigde clusters...........beschadigde clusters??????..........what...A...F... Er is immers niks mis gegaan... Nou daar zijn we klaar mee!!!! dit proces duurt dus meer dan een UUR!! (dit alles gebeurt alleen maar op de D partitie, meer controleert hij niet) omdat XP ook nog eens de vrije ruimte aan het controleren is................en dat duuuuuuurt lannnnnngggggg....Maar waarom??

Goed nadat hij dit heeft doorlopen kan je in Windows ook je schijf controleren, je kan beschadigde sectoren zoeken en repareren en je raad nooooit hoelang XP hier ook over doet......WEER meer dan een UUR :( :(

Ik denk er sterk aan om XP te wissen en opnieuw te beginnen................

PS. Ik had de Maxtor al gecontroleerd in Dos, niks mis mee volgens de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Laatst online: 12-09 11:45
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 15:37:
Met een 40-polige moet hij nog altijd UDMA 33 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
weertenaar schreef op 01 augustus 2002 @ 10:16:
[...]

Met een 40-polige moet hij nog altijd UDMA 33 draaien.
Zie boven........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 18:58:

edit :

Heb dit dus geprobeerd, maar helaas geen succes :( :( Ook nu zie ik dat het systeem traag wordt/of is en kijk bij VIA-TOOL en zie dat het programma aangeeft dat er UDMA 5 (ATA-100) wordt gedraaid... NIET dus, want na een test met HD-Tach is het barslecht....Ik word er een beetje moe van eigenlijk :O

Heeft er iemand ook een goede tip/advies ??? (buitenom windows weg te gooien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
Heb je nog een ander apparaat bij die hd aangesloten? zoja, wat?

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
Occy74 schreef op 01 augustus 2002 @ 11:22:
Heb je nog een ander apparaat bij die hd aangesloten? zoja, wat?
Nee mijn Maxtor zit alleen aan de kabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
Klinkt alsof je ide-poort op je moederbord verrot is..
Hoop het niet voor je maar dat zou wel veel verklaren.

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
Occy74 schreef op 01 augustus 2002 @ 11:26:
Klinkt alsof je ide-poort op je moederbord verrot is..
Hoop het niet voor je maar dat zou wel veel verklaren.
Nou ik hoop het niet!!......Maar als mijn data van de ene naar de andere partitie gaat en dat duur (662MB) +/- 4 MIN zou je dan zeggen dat de IDE-Poort kapot is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
Ik geloof dat de HD kapot is.... Ik probeer hem op dit moment de 'D' partitie te formatteren in XP ('DOS') maar kom niet verder dan 11% :( :(

[ Voor 0% gewijzigd door Cybertroy op 01-08-2002 12:09 . Reden: Verkeerde smile ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-09 17:41
Als windows bij schrijf en lees activiteiten meer dan een aantal fouten per seconde bemerkt dan zet hij automatisch dma af en pio mode aan. Daar is niets aan te doen. Het lijkt erop of je hdd dood gaat:

For repeated DMA errors.
Windows XP will turn off DMA mode for a device after encountering certain errors during data transfer operations. If more that six DMA transfer timeouts occur, Windows will turn off DMA and use only PIO mode on that device.
In this case, the user cannot turn on DMA for this device. The only option for the user who wants to enable DMA mode is to uninstall and reinstall the device.
Windows XP downgrades the Ultra DMA transfer mode after receiving more than six CRC errors. Whenever possible, the operating system will step down one UDMA mode at a time (from UDMA mode 4 to UDMA mode 3, and so on).
If the mini-IDE driver for the device does not support stepping down transfer modes, or if the device is running UDMA mode 0, Windows XP will step down to PIO mode after encountering six or more CRC errors. In this case, a system reboot should restore the original DMA mode settings.
All CRC and timeout errors are logged in the system event log. These types of errors could be caused by improper mounting or improper cabling (for example, 40-pin instead of 80-pin cable). Or such errors could indicate imminent hardware failure, for example, in a hard drive or chipset.
Nieuwe kopen maar! en hier nog de link:
http://www.microsoft.com/hwdev/tech/storage/IDE-DMA.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
OcNewB schreef op 01 augustus 2002 @ 12:40:
Als windows bij schrijf en lees activiteiten meer dan een aantal fouten per seconde bemerkt dan zet hij automatisch dma af en pio mode aan. Daar is niets aan te doen. Het lijkt erop of je hdd dood gaat:
Hey leuke informatie !! Dat wist ik dus niet.... En meer niet denk ik :) :)

Maare als nu het MoBo kapot is, zou je dan dezelfde problemen kunnen hebben.......Wat denk jij??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
ZO...... Na een dagje 'prutsen' weten we nu genoeg, de HD is kapot én het MoBo. Maar wie nu wat heeft kapot gemaakt is mijn niet duidelijk, wel is duidelijk dat de computer zaak alles heeft omgeruild :) :) dus alles draait hier weer als een tiet 8)
Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1