[EL] Stroboscoop(en) speciaal laten flitsen

Pagina: 1
Acties:

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-03 09:02
Ik wil dus zelf een stroboscoop gaan maken die één flits geeft bij het indrukken van een drukknop. Ik wil dus niet dat hij blijft flitsen zolang de drukknop wordt ingedrukt. Hij mag daarna weer één keer flitsen zodra ik de drukknop weer loslaat en weer indrukt.

Ik heb thuis een bouwpakket-stroboscoop van de Conrad maar die heb ik al proberen om te bouwen maar het lukt me niet echt ;( OF er gebeurd helemaal niks, of hij blijft continu flitsen ;(

Wie weet er een schema of iets dergelijks hoe ik dit op kan lossen ??

Ik wil dus met behulp van een geprogrammeerd IC-tje meerdere stroboscopen laten knipperen en ik wil met instelknoppen kunne kiezen dat hij bijvoorbeeld als een looplicht moet gaan flitsen of alles random. En om dit te kunnen maken moet ik iets hebben dat hij maar 1 keer flits bij het geven van een puls.

[ Voor 0% gewijzigd door Polderdijk op 31-07-2002 14:28 . Reden: Ff de reden neerschrijven ]

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Dit lijkt me een simpel geval van een condensator ontladen op het moment dat de knop wordt ingedrukt. En als je de knop loslaat net zo natuurlijk.

Ga je automobilisten pesten ofzo? *flits* >:)

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

uhm, elektuur heeft een boek, waar er zo eentje beschreven...
iets van: belichting voor podium en disco...
hebben ze in de bieb wel...

Electronics development

• Polderdijk
DaRuLe schreef op 31 juli 2002 @ 14:29:
Dit lijkt me een simpel geval van een condensator ontladen op het moment dat de knop wordt ingedrukt. En als je de knop loslaat net zo natuurlijk.
Ik snap niet precies wat je bedoeld maar ik heb hier een plaatje van het schema van de stroboscoop, kan je misschien daar aangeven wat ik moet verbinden om 1 flits te krijgen? Afbeeldingslocatie: http://tweakers.polderdijk.com/strobo_schema.gif
en hier een pdf van alle info van de strobo: http://www.produktinfo.co...-Lichtblitzstroboskop.pdf
Ga je automobilisten pesten ofzo? *flits* >:)
NEE, ik wil een aantal stroboscopen aansturen en dan een soort looplicht effect van maken, maar ik wil dus de strobo's aansturen door een IC te proggen en daarmee aan te sturen :*)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-03 09:10

AcouSE

Swedish Chef

Je zou P1 kunnen overbruggen (of helemaal naar boven schroeven) en GL1 verwijderen. Vervolgens een drukknop daar te zetten (waar GL1 zat).

Dat is namelijk een neonlampje dat bij 80V gaat geleiden en zo dus triggered. P1 moet helemaal omhoog om ervoor te zorgen dat C1 is opgeladen als je drukt.

Maar je weet wel dat er overal in de schakeling 230V staat? Werken aan deze schakeling is dus levensgevaarlijk! Als je een interface met een IC maakt, gebruik dan optocouplers!

edit:
FF het officiele gedeelte: Ik raad je af zelf aan deze schakeling te prutsen. Mocht je mijn beschrijving hierboven uitvoeren, onthoud dan wel dat ik oop geen enkele manier aansprakelijk wil worden gesteld voor schade/verwondingen. Geheel op eigen risico!!!

• Polderdijk
AcouSE schreef op 31 juli 2002 @ 15:36:
Je zou P1 kunnen overbruggen (of helemaal naar boven schroeven) en GL1 verwijderen. Vervolgens een drukknop daar te zetten (waar GL1 zat).

Dat is namelijk een neonlampje dat bij 80V gaat geleiden en zo dus triggered. P1 moet helemaal omhoog om ervoor te zorgen dat C1 is opgeladen als je drukt.

Maar je weet wel dat er overal in de schakeling 230V staat? Werken aan deze schakeling is dus levensgevaarlijk! Als je een interface met een IC maakt, gebruik dan optocouplers!
Dus eigenlijk kan ik de gl1 eruit solderen en er een drukknop tussenzetten(of optocoupler als ik straks IC-gestuurd maakt) maar als ik dit doe en ik druk bijvoorbeeld 10 minuten lang niet de knop in, dus ook geen flits, is dit dan schadelijk voor de elektronika (ik geloof dat de condensatoren 250 v waren!).

Ik zal vanavond eens proberen te kijken of dat werkt, I hope so...

• Polderdijk
edit:
FF het officiele gedeelte: Ik raad je af zelf aan deze schakeling te prutsen. Mocht je mijn beschrijving hierboven uitvoeren, onthoud dan wel dat ik oop geen enkele manier aansprakelijk wil worden gesteld voor schade/verwondingen. Geheel op eigen risico!!!
Uiteraard, lijkt me een logisch.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:06

Part

Helemaal niets.....

edit:
Dat neon lampje voorkomt ook dat de elco tot boven de 80 volt opgeladen wordt.
Bij ongeveer 80 volt word de schakeling getriggert waardoor de elco niet verder oplaad. Als je hem weg laat dan kan de elco tot ver boven de 200 volt opladen wat niet echt de bedoeling is. Volgens mij kun je beter een nieuwe schakeling ontwerpen. Deze is vrijwel niet aan te passen.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-03 09:10

AcouSE

Swedish Chef

Daar zat ik ook al aan te denken ja, maar ik heb zelf ook dit strobotje (lang geleden) gebouwd en uiteindelijk gaat dat neonlampje kapot, maar die condensator bleef gewoon heel.

Staat er niet op (of in het boekje) hoeveel volt werkspanning C3 kan hebben?

• Polderdijk
Part schreef op 31 juli 2002 @ 15:47:
[...]

Dat neon lampje voorkomt ook dat de elco tot boven de 80 volt opgeladen wordt.
Bij ongeveer 80 volt word de schakeling getriggert waardoor de elco niet verder oplaad. Als je hem weg laat dan kan de elco tot ver boven de 200 volt opladen wat niet echt de bedoeling is. Volgens mij kun je beter een nieuwe schakeling ontwerpen. Deze is vrijwel niet aan te passen.
Ik heb net ff gekeken maar de componenten in de schakeling zijn allemaal bestand tot 350 v ~ dus in principe zou het moeten kunnen toch? Ik heb helaas niet super veel verstand van deze elektronica dus een nieuw schema ontwerpen lijkt me een heel slecht plan, dan weet ik zeker dat het verkeerd gaat :9

• Polderdijk
AcouSE schreef op 31 juli 2002 @ 15:53:
Daar zat ik ook al aan te denken ja, maar ik heb zelf ook dit strobotje (lang geleden) gebouwd en uiteindelijk gaat dat neonlampje kapot, maar die condensator bleef gewoon heel.

Staat er niet op (of in het boekje) hoeveel volt werkspanning C3 kan hebben?
Dit staat in het boekje (http://www.produktinfo.co...ichtblitzstroboskop.pdf):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.polderdijk.com/strobo_c3.gif
Dus ik weet het niet meer :?

Verwijderd

Velleman (www.velleman.be) heeft een zelfbouwstrobe in het pakket zitten die kan wat jij wil.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-04 10:05
Zou zou ik het doen ... proberen maar

misschien dat direct sturen met een opto coupler niet gaat lukken en dat je er nog een transistor trapje voor moet bakken

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/strob.jpg

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 31 juli 2002 @ 18:03:
Zou zou ik het doen ... proberen maar

misschien dat direct sturen met een opto coupler niet gaat lukken en dat je er nog een transistor trapje voor moet bakken

afbeelding
moet de master het maar weer doen >:) want zoals ik weer zie is dit gepruts ;)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=2632

dat is dan 5 euro. btw je kan beter geen schakelaar gebruiken ivm de hooge spanning gewoon ene relaitje is veel beter.

EDIT: WTF er zit een condensator voor de diode er af met dat ding! levens gevaarlijk. C4 = skull

Verwijderd

ik zie ook dat er totaal geen ontlading is :( je moet er wel even een weerstand paralel over de condensators zetten(c1,c2) en c4 weg laten. dit is puur voor de veiligheid

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 19:42:
ik zie ook dat er totaal geen ontlading is :( je moet er wel even een weerstand paralel over de condensators zetten(c1,c2) en c4 weg laten. dit is puur voor de veiligheid
_/-\o_

meer kan ik er niet aan toevoegen

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

• Sine
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 19:32:
[...]

moet de master het maar weer doen >:) want zoals ik weer zie is dit gepruts ;)

afbeelding

dat is dan 5 euro. btw je kan beter geen schakelaar gebruiken ivm de hooge spanning gewoon ene relaitje is veel beter.

EDIT: WTF er zit een condensator voor de diode er af met dat ding! levens gevaarlijk. C4 = skull
nouuu "master"

als bij iedere schakeling van het relais flitst het ding nu

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 31 juli 2002 @ 20:07:
[...]

nouuu "master"

als bij iedere schakeling van het relais flitst het ding nu
hahaha grapje man ;) niks master :P

• Sine
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 20:11:
[...]

hahaha grapje man ;) niks master :P
uiteraard :)

maar zoals je het boven tekende flitst het ding bij elke wisseling van het relais

als je het dan toch via een (reed) relais wilt doen kun je het beter zo doen

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/strob2.jpg

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 31 juli 2002 @ 20:14:
[...]

uiteraard :)

maar zoals je het boven tekende flitst het ding bij elke wisseling van het relais

als je het dan toch via een (reed) relais wilt doen kun je het beter zo doen

afbeelding
juist niet dit is veel meer componenten. en die elco moet iedere keer laden en dat kost tijd... met mijn schakeling is er bij elke wisseling een flits maakt niet uit hoe snel je het doet.

• Polderdijk
Ik heb vanavond helaas geen tijd om op m'n gemak te gaan solderen maar zal morgen ff kijken of ik hem om kan bouwen, maar ik begrijp uit bovenstaande schakeling dat als ik de knop indrukt dat dan continu de stroom naar de flitsbuis gaat lopen of zie ik dit verkeerd :? En kan dit dan geen kwaad? Maar als ik hem straks met de IC aan gaat sturen dat krijgt hij maar 1 pulsje van een paar miliseconde, dus dat zal dan geen kwaad doen!

Verwijderd

ik heb hier ook nog moduletjes te koop staan. :P
moet eerst op laden.... en dan met een knopje doen ze flits :D werk op 1 penlight.
als ze vol zijn gaat er een neonlampje eerst kiniperen en branden als ie vol is.

Front:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=2639

Back:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=2641

(ook leuk als schok apperaat je krijgt er een ongeloofelijke schok van als ze opgeladen zijn >:) )

Verwijderd

Polderdijk schreef op 31 juli 2002 @ 20:27:
Ik heb vanavond helaas geen tijd om op m'n gemak te gaan solderen maar zal morgen ff kijken of ik hem om kan bouwen, maar ik begrijp uit bovenstaande schakeling dat als ik de knop indrukt dat dan continu de stroom naar de flitsbuis gaat lopen of zie ik dit verkeerd :? En kan dit dan geen kwaad? Maar als ik hem straks met de IC aan gaat sturen dat krijgt hij maar 1 pulsje van een paar miliseconde, dus dat zal dan geen kwaad doen!
nee ..... met de schaakelaar naar boven laad een klein kondensatortje op als je de schakelaar naar beneden drukt... maakt niet uit hoelang ontlaad het kondensatortje over het spoeltje die de 7KV levert om te ontsteken. dit is maar een pulsje van enkele microseconden.

• Polderdijk
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 20:30:
moet eerst op laden.... en dan met een knopje doen ze flits :D werk op 1 penlight.
als ze vol zijn gaat er een neonlampje eerst kiniperen en branden als ie vol is.

Front:
[afbeelding]

Back:
[afbeelding]

(ook leuk als schok apperaat je krijgt er een ongeloofelijke schok van als ze opgeladen zijn >:) )
HiHi, dat kan ook, maar dan moet ik weer m'n net nieuwe fototoestel slopen 8)7

Maar morgen ga ik ff wat proberen, en dan laat ik het natuurlijk wel ff weten, met het goede schema, hoe hij werkt!

Verwijderd

Dan is hier een kleine tip voor mensen die toch iets leuk willen bouwen met een gloeilamp / starter van TL-Buis, http://decramy.mancz.nl/upload/index.php?bekijk=91092910

Erg eenvoudig & heb het zelf ook als experiment gedaan. Erg leuk.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 15:35

Front:
[afbeelding]

Back:
[afbeelding]

Hoeveel heb je er dan? Ik wil ze namelijk als nixie voeding gaan gebruiken, ik heb er al ééntje, maar ik heb er meer nodig... :)

Ik weet dat je ze gratis uit wegwerptoestellen kan halen (de meeste fotoshops willen ze wel geven), maar voor een zacht prijsje wil ik er wel een stuk of tien, mail ff...

edit:
in plaats van die schakelaar of optocoupler raad ik je aan een moc 3020 ... 3023 te nemen, da's een optotriac, die kan met hoogspanning goed overweg.

Verwijderd

Benadski schreef op 31 juli 2002 @ 21:18:
[...]

Hoeveel heb je er dan? Ik wil ze namelijk als nixie voeding gaan gebruiken, ik heb er al ééntje, maar ik heb er meer nodig... :)

Ik weet dat je ze gratis uit wegwerptoestellen kan halen (de meeste fotoshops willen ze wel geven), maar voor een zacht prijsje wil ik er wel een stuk of tien, mail ff...

edit:

in plaats van die schakelaar of optocoupler raad ik je aan een moc 3020 ... 3023 te nemen, da's een optotriac, die kan met hoogspanning goed overweg.
mail maar even ik heb er wel 10 denk ik :P maare niet gratis :P zit wel werk aan

Verwijderd

Front:
[afbeelding]

Back:
[afbeelding]

oeh :( hou op man ! tering daar had vroeger me een opdonder van gekregen :D was een grotere die van mij werkte op 2 penlite's 8) maar had een condensator van 380 volt >:)
Pagina: 1