nieuwe 80GB harddisk, IBM 120GXP of Maxtor D740X?

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
helaas doet de search het niet, want dit is vast en zeker vaker langsgekomen. Er zit alleen een beetje haast achter dus kan ik niet wachten tot de search het weer doet. Als de search het weer doet mag hier wel een slotje op ofzo..

Wat het geval is, mijn 40GB Maxtor 7200rpm schijfje begint raar te doen; hij spint soms niet meer of heel traag op. Die schijf vertrouw ik dus niet meer en stuur ik wel een keertje terug voor garantie.

Maar nu wil ik dus een nieuwe schijf kopen omdat ik geen zin heb om alles op CD-r's te gaan backuppen en om een paar weken zonder harddisk te zitten. Ik zit nu te twijfelen tussen de IBM 120GXP en de Maxtor D740X, 80GB allebei. Qua snelheid zal het allemaal wel hetzelfde zijn en dat interesseert me dus niet zo heel veel. Wat ik wel belangrijk vind is de betrouwbaarheid en geluidsproductie. Ik heb veel topics gelezen over een hoge uitval van IBM schijven? Zijn deze dingen echt zo onbetrouwbaar of komt het puur omdat ze zo veel verkocht zijn? En zijn er ook veel slechte (/goede) verhalen bekend over de Maxtor D740X?
En ik heb het liefst een schijf die niet ontzettend veel lawaai aakt, of ene hoge pieptoon ofzo. Heeft 1 van deze 2 daar ook last van? :?

Welke van die 2 kan ik dus het beste nemen?

En nog iets, ik hhad net al een bestelling geplaatst bij Alternate voor de ibm 120GXP 80gig. Ik werd alleen helaas net gebeld dat ie niet op voorraad was, maar dat ze deze week een nieuw model IBM binnenkrijgen (die iets duurder is). Ik ben helaas vergeten welk typenummer ze zei :( en ik kan op inet ook niks over een nieuwe IBM schijf vinden.. :? Klopt dat wel dat er een nieuwe komt? En is het dan de moeite waard om daar op te wachten?

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
ga voor de WD 800JB 80GB 8mb cache, kost iets van Euro 157 bij Alternate en is zeer stil en blijft lekker koel.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
ik heb afgelopen zaterdag bij alternate 2 van de ibm disks besteld, maar 99euro per stuk, gister ff gebeld en ze leveren a.s. maandag, voor dezelfde prijs nog.
Voor de rest heb ik allemaal ibm schijven. Ik hoorde dat ze wel iets warmer worden dan andere disks, maar bij een goede koeling in je kast zal dat niets uitmaken.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

De Maxtor Liquid Bearing is lekker stil (tekoop bij www.yorcom.nl)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
koeling in mn kast is niet zo super.. zou dat een groot bezwaar zijn om geen IBM te nemen?

En die WD met 8MB cache lijkt me ook wel wat.. maar ik wilde eigenlijk niet meer betalen dan zo'n 120euro.. dus is ie wat te duur.

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
hij kost 147 bij Informatique, daar heb ik er ook 2 gekocht

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:49
Ik heb van allebij de types 2 schijven. De IBM schijven zijn wat rustiger met draaien en ook ratelen de schijven niet luidruchtig met lezen/schrijven. De Maxtor's daarintegen (ondanks de liquid uitvoeringen die ik heb!) zijn hoorbaar luidruchtiger dan de IBM's en maken ook meer geluid tijdens lezen/schrijven.
De temperatuur van bijde type schijven is louw in een miditower kast, dus goed mee te werken in een kast met weinig koeling.
En over betrouwbaarheid, tja, maak altijd back-ups van belangrijke zooi. Ik heb netzogoed uitval gehad van IBM's, Maxtor's, WD's etc etc. Het kan je net zo goed gebeuren met elke ander merk. (8>

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Verwijderd

Ik zit ongeveer met hetzelfde dilemma, alleen twijfel ik tussen 40GB IBM deskstar of 40GB maxtor. Ik heb nu vele maxtor schijven gehad en het valt me op dat ze allemaal veel lawaai maken tijdens lezen en schrijven. IBM is meestal wat betrouwbaarder. Het gaat mij vooral om geluid (want dat ben ik zat). Ik ga denk ik een RAID bouwen van IBM 120GXP deskstars, ook vanwege x-RaY99's waarschuwing dat Maxtors nog steeds herrieschoppers zijn.

Ter info:

http://www.maxtor.com/pro...maxPlus/default.htm#D740X

http://www.storage.ibm.com/hdd/desk/ds120gxp.htm

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 13:59
Als je de geluidsproduktie belangrijk vind dan zou ik de seagate baracuda IV overwegen. Dit zijn stille, betrouwbare schijven. Ze zijn wel iets minder snel dan de maxtor's en de ibm's, maar dat vond ik minder belangrijk dan het geluidsniveau.

[ Voor 0% gewijzigd door Munchkin op 31-07-2002 15:11 . Reden: typo ]

• petturik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01 15:55

petturik

aka Captain Stubing

Ik heb zelf net 2 van die IBM 120GXP's in huis en het viel me op hoe stil ze eigenlijk zijn. In ieder geval stiller dan de maxtors die ik tot nu toe heb gehad. En kwa hitte valt het ook wel mee. Met een ventilator die er vlak langsblaast wordt ie niet eens handwarm.

nihongo ga sukoshi hanasemas

Verwijderd

IBM 120GXP: ATA100, 8.5-8.8ms seektime, 7200RPM, EUR96,00(+/-)

MAXTOR 6L040L2: ATA133, <8ms seektime, 7200RPM, EUR95,00 (+/-)

SEAGATE BARACUDA IV: ATA100, 9ms seektime, 7200RPM, $100,00 (+/-)

als je naar geluid gaat kijken, zou ik ze het liefst horen, prijs/snelheid(prijs/kwaliteit) ben ik toch geneigt om voor maxtor te kiezen, dankzij z'n ATA133. Dit is een moeilijke. Ik weet het nog niet. What about you people?

• petturik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01 15:55

petturik

aka Captain Stubing

Tja, ik heb natuurlijk alleen maar ervaring met IBM, maar ik zou die seagate iig niet nemen, denk niet dat die veel stiller is dan IBM of Maxtor en hij is zowieso langzamer.

nihongo ga sukoshi hanasemas

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik zou gewoon even wat reviews op gaan zoeken..

Met dit soort topics berijk je gewoon niet veel (zie hier al vele verschillende goedbedoelde adviezen).

Geluidsproductie is wel te vinden, en qua betrouwbaarheid.. Tja, daar moet je gewoon geen pech mee hebben.. Zowel de IBM's als de Maxtors hebben beiden uitval.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.