Nog even ter info... [spamm mode on]
had geen zin om alles nog een keer in te typen [spamm mode off]
Succes.
[ctr+v en ctr+c] lol was ik ff vergeten..
Ik kom als forum eigenaar en frequent bezoeker van andere fora regelmatig vragen tegen over wat een systeem nou moet kunnen om er video mee te monteren. Ook lees ik dan de meest vage antwoorden die varieren van "het kan op een p1 100" tot en met "je hebt minimaal een P4 2Ghz nodig met SCSI II 15000 toeren".
Laat ik eens vertellen waar wij onder andere mee werken qua systemen.
Avid 1:
• Processor P III 933 Mhz
• Intel 845 chipset
• SChijven:2 interne SCSI II 10000 rpm (Seagate Cheetah)
• Extern: 4 Cheetah's 36 Gig elk.
• 256 MB Rimm
• Firewire kaart van
PYRO
• Overig: IBM Powerstation M-Pro
Op deze set wordt gewerkt door Pro's en zijn over het algemeen erg tevreden over de performance van deze set.
Avid 2:
• Processor P4 2 Ghz
• Intel 850 chipset
• Schijven: 2 interne IDE ATA 100 Seagate Barracuda's (40 en 60 Gb)
• 256 Sdramm
• Firewire kaart van
Dynalink
• Overig: Fujitsu Siemens PC
Deze set is minder gebruikt voor montage maar meer voor encodeer werk.
2 totaal verschillende systemen die allebei draaien met Avid Xpress software. De "mindere" IBM wordt bijna dagelijks gebruikt en vadaar ook de SCSI schijven... die zijn nou eenmaal betrouwbaarder bij veelvuldig gebruik.
Qua Avid software is he verschil niet groot tussen deze 2 systemen. Het renderen van effecten gaat uiteraard iets sneller op de P4 dan op de P3 maar voor de rest gaat het werken op met DV materiaal niet wezenlijk sneller op de P4.
Kijk met montage vooral uit voor de volgende "reeds bekende" problemen.
• Wil je echt monteren neem dan in ieder geval een schijf voor het OS en de prog's en een losse voor het video materiaal.
• Probeer "indien mogelijk" een dedicated systeem op te zetten voor video montage. Internetten en office en spelletjes op een montage machine is niet handig. Ik zeg niet dat het niet kan maar het komt de betrouwbaarheid van de montage software NIET ten goede.
• Let op met VIA chipsets. Vooral de oude chipsets hebben nogal wat problemen met video bewerking. Nieuwe drivers kunnen problemen verhelpen. Kijk voor meer info op
de site van VIA
• Last but not least... Multitasken gaat maar hangt volledig af van de stabiliteit van de configuratie.
Extra tip: Lees veel en research veel goede site's zijn:
•
Ons forum natuurlijk
•
About desktop video(engelse site)
•
Non lineair(is vooral voor de consumer en prosumer)
Let op ik ga er van uit dat met deze sets gemonteerd wordt met DV materiaal en niet met uncompressed PAL materiaal