Raid-0 in linux

Pagina: 1
Acties:

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Eerst ff zeggen, ja ik heb ge RTFM't, maar zonder verdere goede resultaten. En op GoT valt momenteel weinig te zoeken want de search doet het niet. Dus ja, dan open ik maar een topic :P.

Ik heb dus een Raid-0 array. Het filesystem is fat32 (moet het ook onder windows kunnen lezen, en omdat het onder linux makkelijker is om windows fs te lezen dan andersom heb ik het maar fat32 gemaakt :)).
Maar nu, ik heb dus eerst wat kernel modules ingeladen. (ataraid, md, raid0), en daarna in /etc/raidtab de info gezet over de raid (post ik wel op verzoek).

Ik wil dan dus natuurlijk /dev/md0 mounten, dat geeft als resultaat dan:
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/md0, or too many mounted file systems.

Hoe kan dat? Kan linux soms geen windows-raid arrays lezen ofzo?

cat /proc/mdstat geeft:
Personalities : [raid0]
read_ahead 1024 sectors
md0 : active raid0 hdf[1] hde[0]
241254528 blocks 4k chunks

Dat zit wel goed lijkt me.
Ook kan cfdisk /dev/md0 gewoon lezen. Dus hij herkent de array wel, maar hij kan 'm dus alleen niet mounten.
Wat moet ik dan doen om 'm te kunnen mounten?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
en je kernel heeft wel fat32 ondersteuning ? (anders even een module laden hiervoor)

A wise man's life is based around fuck you

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
RooT schreef op 31 juli 2002 @ 13:19:
Hoe kan dat? Kan linux soms geen windows-raid arrays lezen ofzo?
Best grote kans dat dit het geval is, er is volgens mij geen standaard hoe raid 0 eruit moet zien, dus elke driver, zowel hardware als software drivers kunnen net weer iets anders geimplemeteerd zijn en zijn dan ook niet compatible met elkaar.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:23
Doe eens'mount -t vfat /dev/md0 /mnt/windows', want voor hetzelfde geld doet de autodetection het gewoon niet

Zegt ie dan 'mount: fs type vfat not supported by kernel', vfat mee compilen.

BTW, welk windows OS staat erop? 2000/xp? Misschien moet je dan LDM support hebben (CONFIG_LDM_PARTITION).
Say Y here if you would like to use hard disks under Linux which were partitioned using Windows 2000's or XP's Logical Disk Manager.

They are also known as "Dynamic Disks".

Windows 2000 introduced the concept of Dynamic Disks to get around the limitations of the PC's partitioning scheme. The Logical Disk Manager allows the user to repartion a disk and create spanned, mirrored, striped or RAID volumes, all without the need for rebooting.

Normal partitions are now called Basic Disks under Windows 2000 and XP.

Technical documentation to accompany this driver is available from: http://linux-ntfs.sf.net/ldm/

• RooT
Jelmer Barhorst schreef op 31 juli 2002 @ 13:26:
Doe eens'mount -t vfat /dev/md0 /mnt/windows', want voor hetzelfde geld doet de autodetection het gewoon niet

Zegt ie dan 'mount: fs type vfat not supported by kernel', vfat mee compilen.
Dat is dus ook net wat ik gedaan had, en toen kwam die foutmelding van, bad filesystem blabla.
En dus vfat zit wel in de kernel meegecompiled. Anders gaf ie ook idd die foutmelding wat jij zegt.

Er staat idd windows XP op, maar niet op de raid array. Daar staat gewoon helemaal geen OS op.
Heeft LDM dan ook iets ermee te maken, of is dat alleen van toepassing als er een OS op de raid staat ?

Verwijderd

Jah of als module

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

ik weet niet wat je allemaal hebt gedaan maar
1 je maakt 2 (of meer) gelijke partities aan
2 maak er een raidtab voor aan
3 maak de raid partitie aan
4 formateer hem (fat32 hier dus)
5 gebruik hem alleen onder linux want windows kan geen software raid partities van linux lezen

Als je hardware gebruikt dan moet je de raidtools niet gebruiken ...

• Jelmer
RooT schreef op 31 juli 2002 @ 13:31:
[...]
Er staat idd windows XP op, maar niet op de raid array. Daar staat gewoon helemaal geen OS op.
Heeft LDM dan ook iets ermee te maken, of is dat alleen van toepassing als er een OS op de raid staat ?
Je hebt dus Softwarematige raid-0 van WinXP gebruikt om het array te maken? (kan niet anders lijkt, gezien het feit je hde en hdf gebruikt). Dan zul je sowieso met LDM moeten werken onder linux. Hoe dit precies werkt, geen idee, maar volgens mij is het gewoon een stukje code die de partities kan doorgeven aan linux. Het zit in je kernel config onder Filesystems->Partition Types-> Advanced partition selection->Windows Logical Disk Manager (Dynamic Disk) support (NEW)

• RooT
Nee, ik heb met de bios van de raid controller de array gemaakt. Die array ligt dus ook hardwarematig vast.
Onder windows was het gewoon kwesite van driver instaleren van me raid controller en hij zag het.
Onder linux was het eigenlijk gewoon kwestie van raidtab aanmaken, raid starten en het werkt.
Alleen dat mounten lukt dus niet... :{
kan niet anders lijkt, gezien het feit je hde en hdf gebruikt).
hmm, hd* ligt toch gewoon hardwarematig vast? Dus of windows geinstaleerd is of niet, het zal altijd zichtbaar blijven als hde en hdf (dat heeft toch gewoon met de aansluiting te maken..)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-06 16:48

Apache

amateur software devver

md0 is software linux raid, volgens mij moet je dus ook gewoon onder linux drivers voor je raid controller installeren.

bvb bij een highpoint controller krijg je dan devices als /dev/ataraid/0/part1

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Jelmer
Oh, hardwarematige software raid... zoals Apache ook zegt, driver van je (promise/highpoint/...) raidkaartje meecompilen en klaar.

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

Ik heb min of meer hetzelfde probleem. Linux ziet de harde schijven in raid 0 als 2 losse harde schijven en probeert ze automatisch te mounten. Heb de goed packages geinstalleerd. Bij 1 hd lukt het mounten dan wel maar dan krijg je wastlijsten met onleesbare tekens, en bij de andere hd mount hij niet. Heb al verschillende distro's gebruikt zoals suse, debian & mandrake. Suse werkt hierbij het beste, voor zover het dan werkt ;(

[ Voor 0% gewijzigd door dude123 op 31-07-2002 13:58 . Reden: eff wat toevoegen ]

Meneer 1000 has spoken......

• Jelmer
dude123 schreef op 31 juli 2002 @ 13:56:
Ik heb min of meer hetzelfde probleem. Linux ziet de harde schijven in raid 0 als 2 losse harde schijven en probeert ze automatisch te mounten. Heb de goed packages geinstalleerd. Bij 1 hd lukt het mounten dan wel maar dan krijg je wastlijsten met onleesbare tekens, en bij de andere hd mount hij niet.
Zelfde verhaal, ff driver van de Promise website downloaden, met je kernel linken et voila!

BTW, FastTrack was de goedkope versie (ie, geen RAID-5)? Anders zou die geloof ik als SCSI adapter mee gecompiled kunen worden (SuperTrack ofzo toch?) Onee, dat was de 3ware... stom (zalwel door de warmte hierzo komen..)

• dude123

dude123

Linux addict

Jelmer Barhorst schreef op 31 juli 2002 @ 13:57:
[...]

Zelfde verhaal, ff driver van de Promise website downloaden, met je kernel linken et voila!
dat is het em nou net dat heb ik al gedaan en dan ziet hij ze nog als 2 hd's |:(

• Jelmer
Wat geeft dmesg bij het booten/na het inserten van de module?

• RooT
Ik heb de bios van mijn raidcontroller geupgrade. Daarna de drivers van highpoint gecompiled en ingeladen, maar ik krijg niets bij /dev te zien (dus geen /dev/ataraid zoals apache zegt).
Iets is niet goed gegaan lijkt me zo :P
Moet er nog een module oid ingeladen worden?

[ Voor 0% gewijzigd door RooT op 31-07-2002 17:13 . Reden: lompe typo gemaakt |:( Promise moest highpoint zijn :D ]

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-06 16:48

Apache

amateur software devver

/dev/ataraid is enkel bij highpoint afaik, geen promise ervaring, je blijft wel steeds de hd's behouden /dev/hda en /dev/hdc hier, maar die kan je dus beter niet mounten oid, maar moet via die ataraid device.

Natuurlijk moet je wel de module die je juist gecompileerd hebt insmoddden.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• cool_zero
Miscchien is het een idee om niet de drivers van promise te gebruiken, maar die van je eigen controller op je moederbord, dus van highpoint. Ik heb deze controller(hpt372) alleen aan de gang gekregen met de drivers van highpoint zelf (www.highpoint-tech.com). De drivers in de bij de linux kernel werken niet standaard met de hpt372 controller, alleen met de hpt370. De entry in /dev/ moet je waarschijnlijk zelf maken, behalve als je devfs hebt, dan hoeft het weer niet.

• RooT
Ik had ff lompe typo gemaakt |:(
Ik had gezegd dat ik de module van promise had ingeladen, maar dat is gewoon highpoint hpt372. Maar ik ga zo ff proberem om dus met MAKEDEV die ataraid aan te maken.

• Jelmer
Nogmaals, post de uitvoer van dmesg eens na het modproben.

(btw, devfs is ook erg makkelijk, dan worden tenminste alle entries in /dev automagisch aangemaakt naargelang er kernel/module support voor mee gecompiled is.)

• RooT
Jeuj, het is dus gelukt :)

Ik moest gewoon de module van Highpoint inladen. Dat deed ik eerder ook wel, maar toen pakte die 'm om een of andere reden niet :?
Hij zei wel dat ie 'm ingeladen had (was ook zo) maar herkende de schijven niet, dit keer wel dus.
Ook moet sr_mod ingeladen worden, hij emuleert het dus als een scsi schijf :o
Het is nu dus ook /dev/sda1.

• cool_zero
ja, da's het verschil tussen de driver van highpoint en de drivers die standaard in de kernel zitten voor de highpoint controller, die van highpoint is /dev/sda1 en die in de kernel heeft /dev/ataraid/d0p1 enzo. Is lastig als je eens een keer de andere driver wil proberen.

• dude123

dude123

Linux addict

jajaja ik heb em lopen dankzij de promise driver update die vandaag op tweakers stond

Pagina: 1