Geluiden wegfilteren uit video

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-03 20:00
Ik heb een oude videoband gedigitaliseerd en heb nu dus een .AVI. De .AVI bevat een oude vakantiefilm waaronder wat muziek is gezet. Nu wil ik dat proberen er uit te filteren maar zoveel mogelijk andere geluiden (stemmen, omgevingsgeluid e.d.) te behouden.

Iemand tips hoe ik dit aan moet gaan pakken?

Verwijderd

Met VirtualDub en CoolEdit .

Open avi in VirtualDub. File->Save as wav
Nu heb je het geluid als aparte Wav file.

Nu ruis uitfilteren met CoolEdit.

Open Avi weer met VirtualDub. Nu kun je ergens een wav file laden. (Kan nu even niet kijken waar de optie precies zit) En klaar.

De originele AVI met gefilterde audio.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij wil de topicstarter de muziek uit het geluid filteren, niet de eventuele ruis.
Muziek uit een audiostrem filteren en alleen stemmen overhouden kun je volgens mij vergeten. Andersom (stem uit muziek wegfilteren) is ook eigenlijk niet te doen, meestal slechte resultaten.

Verwijderd

Je zou met VirtualDub kunnen exporteren naar WAV, en met CoolEdit of andere editors alleen het frequentie-spectrum van de menselijke stem (rondom 1KHz enzo?) ophogen.

Indien de muziek mono is, en de stemmen stereo (of de muziek stereo, en de stemmen mono), zou je ook met fasefilters kunnen werken.

Je zou hoogstens kunnen verbeteren, niet geheel verwijderen lijkt mij. Daar is de muziek te variabel voor (ten opzichte van [niet zo rose]ruis, camerageluiden en brommen).

Als je bewerking klaar is kun je hem met VirtualDub weer aan de video plakken.

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:07

MaxxMark

HT is Tof!

Wat de ultime methode is (eigenlijk nooit getest, maar het lijkt mij de methode:P) is zorgen dat je et muziekje nog hebt, en dan elke sample (of bv stukjes van 500ms ) van het muziekje als ruis patern te gebruiken, deze dan dmv cooledit gebruiken om uit het 500ms seconde durende stukje uit het geluidsfragment (waar behalve die 500ms muziek ook het geluid zit wat je over wilt houden) te halen.. Hoe nauwer je de samples maakt des te nauwkeuriger zal lijkt mij het resultaat worden. Maar of dit te doen is weet ik niet :)
In het extreemste geval kan je natuurlijk het hele muziekje als ruis patern gebruiken en vervolgens over het hele fragment laten gaan, maar dat resultaat zal denk ik niet bij benadering zijn wat jij wilt :D

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...