Fortis online banking - werkt niet onder XP

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30799

Topicstarter
Ik heb sinds een week Online Banking van Fortis Bank (de internetversie van PC-banking dus).

Het probleem is dat de kaartlezer niet werkt onder XP. Ik heb een dualboot 98/XP en in '98 doet hij het prima. Alleen onder XP niet. Als ik de smartcard in de lezer stop en ik wil inloggen krijg ik de melding "kaart of kaartlezer niet gevonden". Omdat hij het onder '98 wel doet zit het hem dus in XP.

De kaartlezer zit op COM 2, die volgens apparaatbeheer correct werkt. Ook staat deze poort in de Bios geactiveerd (ja, hehe, anders zou hij het onder '98 ook niet doen).
COM1 is nog vrij (heb ik ook al geprobeerd, ook geen resultaat) en op COM3 zit mijn modem die wel correct werkt.

Kent iemand dit probleem en is het iemand al gelukt de zooi wel aan de praat te krijgen in XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10151

Je maakt me een beetje bang, ik heb al een jaar lopen tobben met pc banking, en wacht inmiddels al sinds half mei op Online banking. Maar als dit waar is dan is het echt definitief afgelopen met de Fortis.

Maar goed, ik zal je in de komende dagen laten weten wat bij mij de resultaten zijn, want volgens de laatste berichten van de bank ontvang ik de spullen eind deze of begin volgende week. Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
move WOS --> SA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39712

lijkt me een kwestie van de drivers installeren. herkent XP wel de kaartlezer in systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 10151 schreef op 31 juli 2002 @ 17:02:
Je maakt me een beetje bang, ik heb al een jaar lopen tobben met pc banking, en wacht inmiddels al sinds half mei op Online banking. Maar als dit waar is dan is het echt definitief afgelopen met de Fortis.

Maar goed, ik zal je in de komende dagen laten weten wat bij mij de resultaten zijn, want volgens de laatste berichten van de bank ontvang ik de spullen eind deze of begin volgende week. Succes ermee.
Als je wil opschieten met die Online Banking...bel ff naar Fortis en zeg dat je cdrom van PCBanking kaduuk is en of je een nieuwe mag..die dingen worden niet meer uitgegeven en je krijgt dan automatisch Online Banking aangeboden, kosteloos omdat je al PCBanking hebt....

Ik heb nog even gebeld met Fortis, en ik krijg een nieuwe versie van de Online-banking-cdrom toegestuurd, die wel XP compatible zou moeten zijn. We wachten af.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 39712 schreef op 31 juli 2002 @ 17:39:
lijkt me een kwestie van de drivers installeren. herkent XP wel de kaartlezer in systeem?
Er zitten geen drivers bij...dat ding zit op de compoort en als je inlogt op Online Banking (via internet) wordt de kaartlezer autmatisch herkend. Er hoeft geen software geinstalleerd te worden voor de kaartlezer, alleen beveiligingssoftware. Windows (zowel 98 en XP) gaat ook niet roepen dat er nieuwe hardware gevonden is als je die kaartlezer in de compoort plugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30799 schreef op 31 juli 2002 @ 17:40:
[...]

Als je wil opschieten met die Online Banking...bel ff naar Fortis en zeg dat je cdrom van PCBanking kaduuk is en of je een nieuwe mag..die dingen worden niet meer uitgegeven en je krijgt dan automatisch Online Banking aangeboden, kosteloos omdat je al PCBanking hebt....

Ik heb nog even gebeld met Fortis, en ik krijg een nieuwe versie van de Online-banking-cdrom toegestuurd, die wel XP compatible zou moeten zijn. We wachten af.....
Hoi dat heb ik al gedaan, en tevens erop gewezen dat e.e.a. bij mij echt niet werkt. Maar zoals geschreven komt e.e.a. er als het goed is deze week aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56317

Dat klopt. Dat ligt ook aan de versie van IE. Download IE5.5 of lager omdat wel te kunnen doen. Dat lukt overigens met veel random acces banking programma's niet! Rabobank en Postbank doen het juist weer wel. Alleen een speciale versie voor XP downloaden werkte. De oude 9x versies installeren lukte niet! :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roaming
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08-2022

Roaming

Could not update your profile

Mijn broertje (computern00b) heeft het al 3 weken werkend, en hij heeft zelf geinstalleerd

als hij het kan dan kan iedereen het, ik weet alleen zijn versie nr niet, sorry

ik heb zelf pc banking en ik ben ook dat gezeur zat, maar wacht nog ff met online

Dr Watson heeft niets kunnen vinden dat op een probleem zou kunnen wijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Heb je toevallig een gtb2win.ini ergens staan ?
Hier moet je even je compoorten aanpassen, bij mij werkte dat in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11-2024
Wat voor kaarlezer is 't ?
Je moet misschien je stuurprogramma's updaten.
Hier heb ik een Banxafe kaartlezer. (In België, ik weet niet hoe 't in NL zit)
Je kan de drivers downloaden op : http://www.banxafe.com.am...t/content/download_NL.asp
Je moet de Wallet alsook de COM driver downloaden en installeren.
Gaat pikkobello hierow :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
__IcE__ schreef op 31 juli 2002 @ 22:08:
Wat voor kaarlezer is 't ?
Je moet misschien je stuurprogramma's updaten.
Hier heb ik een Banxafe kaartlezer. (In België, ik weet niet hoe 't in NL zit)
Je kan de drivers downloaden op : http://www.banxafe.com.am...t/content/download_NL.asp
Je moet de Wallet alsook de COM driver downloaden en installeren.
Gaat pikkobello hierow :)
Ik heb het geprobeerd. Helaas, die COM driver detecteert mijn kaartlezer niet...
Jur schreef op 31 juli 2002 @ 22:04:
Heb je toevallig een gtb2win.ini ergens staan ?
Hier moet je even je compoorten aanpassen, bij mij werkte dat in ieder geval wel.
Nee, dat bestand heb ik niet :(. Onder Win98 werkt dat ding probleemloos dus het zal wel XP shit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 08:26

Barca

In Search Of Sunrise

Heb je inmiddels al contact met de internetbankieren helpdesk gehad? Die kunnen je vast wel helpen. Ik presumeer dat het gewoon met een nieuwe versie van de beveiligindssoftware (certificate neem ik aan) heeft te maken en dat Fortis je heel fatsoenlijk behandeld als je gewoon telefonisch contact met ze opneemt. Zal zelfs wel een gratis nummer zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb al een paar keer contact gehad met de Fortis Helpdesk zelfs. Zij zeiden het over een nieuwe cdrom die ik zou krijgen maar die heb ik nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
LET OP: heb zelf ook problemen gehad met PC banking van de Fortis... soms werkte het wel... soms niet. Wat bleek: het programma maakt gebruik van een stukje software dat Ad-Aware ziet als spyware ;) en zonder dat stukje krijg je de melding dat de kaartlezer niet gevonden kan worden of de pas in de lezer moet, terwijl die er echt in zit..
Zowel onder 98 als XP werkt het hier perfect: alleen software installeren en bankieren maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Problem solved: ik kreeg de nieuwe cdrom van Fortis, die geinstalleerd: werkte nog niet. Gebeld met de Helpdesk, ik moest een aanpassing doen in het register en nu doet hij het perfect! Voor de volledigheid en voor mensen die dit probleem ook hebben of later krijgen: In het register ga je naar HKEY_LOCAL_MACHINE, Software, CS Engineering, READER, en dan bij ComPort de waarde veranderen in de juiste compoort (stond bij mij op com3 terwijl de reader op com2 zit) en toen deed hij het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4155

Bij mij in het register staat het anders. HKEY_LOCAL_MACHINE, Software, CS Engineering, SmcHb, READER

IK heb zelf een andere probleem. In mijn administrator account kan ik wel bankieren, maar in de andere accounten weer niet. En ik heb geen zin om mijn administrator-password aan iedereen te geven. HOe kan ik andere users toegang geven tot internetbankieren ? Of moet ik een nieuwe topic aanmaken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[quote]Anoniem: 4155 schreef op 03 augustus 2002 @ 16:17:
Bij mij in het register staat het anders. HKEY_LOCAL_MACHINE, Software, CS Engineering, SmcHb, READER
quote]

Ja, dat SMCHB moet er bij ook nog tussen, was ik vergeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turboproc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 22:39
Anoniem: 4155 schreef op 03 augustus 2002 @ 16:17:

IK heb zelf een andere probleem. In mijn administrator account kan ik wel bankieren, maar in de andere accounten weer niet. En ik heb geen zin om mijn administrator-password aan iedereen te geven. HOe kan ik andere users toegang geven tot internetbankieren ? Of moet ik een nieuwe topic aanmaken ?
Het zou misschien voor iedereen met problemen een goed idee zijn, om te kijken of die problemen blijven bestaan als je onder het administrator account inlogt. Bij mij treedt het probleem namelijk alleen op onder een normaal user account.

Verder had ik nog het porbleem dat Online Banking niet werkt als er een SQUID proxy server tussen zit. Toen ik deze er tussen uithaalde wile het opzich wel werken (als admninistrator). Heb nog niet uitgezocht wat het probleem met SQUID is. Vind het niet zo erg om het zonder proxy server te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4155

de fout melding die die geeft is dat de smartcard-reader niet gevonden kan worden.
(Kick)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 4155 schreef op 06 augustus 2002 @ 00:51:
de fout melding die die geeft is dat de smartcard-reader niet gevonden kan worden.
(Kick)
Heb je XP?

Zo ja, dan zou ik ff bellen naar de online banking helpdesk. Dan sturen ze je een nieuwe cdrom toe, de oude software de-installen en de nieuwe erop, daarna die waarde in de registry veranderen in de door jou gebruikte compoort zoals ik hierboven heb beschreven. Bij mij werkte dat in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik me afvraag is of je met de kaartlezer ook bv je telefoonsim kunt uitlezen ? Of is dit nu een verschrikkelijk domme vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menthix
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:56
Anoniem: 10151 schreef op 09 augustus 2002 @ 13:03:
Wat ik me afvraag is of je met de kaartlezer ook bv je telefoonsim kunt uitlezen ? Of is dit nu een verschrikkelijk domme vraag?
*kick*
Dat vind ik dus eigenlijk ook wel een interesante vraag, ik heb fortis online banking aangevraagd, en ben wel benieuwd of het mogelijk is om met die cardreader ook andere kaatjse uit te lezen (gsm/verzekeringspasjes/ander pasjes met chip).

Weet iemand hier iets over? Het lijkt me in iedergeval logisch dat als dit kan, je andere software nodig hebt?

Menthix.net | Contact Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtenbos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:04
Hoi

Ik heb ook sinds kort fortis online banking en het draait perfect niets geen problemen en draai ook windos xp pro.

Volgens mij kun je de cart reader niet voor andere doel einden gebruiken

groetjes Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27589

Anoniem: 30799 schreef op 03 augustus 2002 @ 13:01:
Problem solved: ik kreeg de nieuwe cdrom van Fortis, die geinstalleerd: werkte nog niet. Gebeld met de Helpdesk, ik moest een aanpassing doen in het register en nu doet hij het perfect! Voor de volledigheid en voor mensen die dit probleem ook hebben of later krijgen: In het register ga je naar HKEY_LOCAL_MACHINE, Software, CS Engineering, READER, en dan bij ComPort de waarde veranderen in de juiste compoort (stond bij mij op com3 terwijl de reader op com2 zit) en toen deed hij het.
JOEPIE !!! bedankt voor deze gouden tip. Ook bij mij staat deze Key nog een stapje verder HKEY_LOCAL_MACHINE, Software, CS Engineering, SmcHb, READER
(zoals Shivan Kishan al aangaf) maar inderdaad stond deze ook bij mij foutief op COM3. Na veranderen in COM2 werkte het perfect. Het stomme is dat ik nog geen uur geleden de Fortis Helpdesk heb gebeld en ze mij deze tip niet gaven..... wel kreeg ik een programmaatje dat de poorten scande en aangaf of en op welke poort de kaartlezer zit. Voordat ik het register had gecorrigeerd vond dit programmaatje inderdaad geen cardreader, maar na de wijziging dus wel....maar inmiddels werkte het dus al, dus dat programmaatje schiet niet echt op. Heb de betr. medewerker teruggemaild met deze info (over de registry key) en dat de Helpdesk daar beter informatie met elkaar moet delen zodat gebruikers altijd deze tip krijgen en niet alleen als je toevallig iemand treft die dit weet....(ITIL heet dat).

Toch lijkt me dit ookeen bugje in de installatieprocedure want ik neem aan dat de key aangemaakt wordt bij het gebruik van de CD-ROM van Fortis.

Nou ja het werkt in ieder geval weer dankzij deze tip !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27589

Er zijn trouwens nog wel een paar rare dingetjes aan On-line banking. Het concept "overal bankieren waar internet beschikbaar is" wordt toch wel ontkracht door het gebruik van de Smartcard reader. Aan de andere kant is het wel een stuk veiliger natuurlijk.

Echter, het feit dat je ook wel eens op andere plaatsen wilt kunnen bankieren is nog niet echt opgekomen bij de bedenkers van dit product.

Op mijn vraag of ik een extra smartcardreader kon krijgen voor mijn laptop kreeg ik van mijn filiaal het antwoord dat dit alleen kon als mijn vrouw ook een smartcard zou aanvragen (ik heb een gedeelde rekening). Erg fijn voor de vrijgezellen onder ons, die zullen dus altijd hun 1e en enige smartcardreader bij zich moeten hebben (lekker steeds achter je PC onder het bureau duiken.....)

Daarnaast is het gewoon onhandig om zo'n relatief grote externe smartcardreader met je laptop te moeten meezeulen (er zit al veel te veel in zo'n tas). Het had handig geweest als men ook een PCMCIA (PC-card) smartcardreader had aangeboden.

Daarnaast is de keuze voor de Compoort natuurlijk hopeloos achterhaald. Waarom niet USB gekozen, dat is toch een stuk moderner ?

Veel nieuwe moederborden hebben al geen oude poorten als parallel en serieel meer, om maar niet te praten over onze Mac vrienden die helemaal in de kou staan. Bij USB had je ook niet hoeven te hanessen met dat extra voedingskabeltje naar je muis/keyboard aansluiting....

Nou ja genoeg gezeurd....dit alles zal ik ook bij Fortis deponeren en kijken wat de reactie is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Laatst online: 25-06 08:26

Barca

In Search Of Sunrise

Dat is lekker kl*** geregeld dan bij de Fortis. Bij de ABN AMRO krijg je net zoveel e-dentifiers als je wilt (als je het slim aanpakt ;)) en ook bij de Rabobank kreeg en krijg je zo een extra digipass cq. tegenwoordig Random Reader.

Ik zou echt niet zonder internetbankieren in het buitenland kunnen, ik neem altijd 2 ABN AMRO e-dentifiers gewoon mee :9 en je hoeft niks op de computer van de ander te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54444

Ik heb geen enkel prob met Fortis On Line - behalve dan dat 't een HALF JAAR duurde voor ik eindelijk m'n spullenboel binnen had van Fortis. Maar tja, nu ik dit lees over XP ben ik blij dat ik eea heb aangesloten op m'n oude ME-PC!
Over de helpdesk niets dan lof trouwens. Ik heb al verschillende keren een mailtje gestuurd en werd binnen 'n paar uur teruggebeld ... ZELFS op zondag! Daar moet je bij andere helpdesks eens om komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51
turboproc schreef op 03 augustus 2002 @ 20:50:
[...]
Verder had ik nog het porbleem dat Online Banking niet werkt als er een SQUID proxy server tussen zit. Toen ik deze er tussen uithaalde wile het opzich wel werken (als admninistrator). Heb nog niet uitgezocht wat het probleem met SQUID is. Vind het niet zo erg om het zonder proxy server te moeten doen.
Dit komt omdat de Fortis werkt met over 1180 en 1500 ipv poort 80. Squid zet deze niet door, en vandaar werkt het niet!

DiedX supports the Rolandâ„¢, Sound Blasterâ„¢ and Ad Libâ„¢ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 13:25
Met bovenstaande info ga ik het binnenkort met een gerust hart installeren. (XP en online banking) :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34340

Ik heb ook Online Banking van de Fortis en ik draai WinXP.
Ik kreeg hem ook eerst niet aan de praat maar nadat ik allebei de compoorten enabled had deed ie het ineens. Sindsdien no problemo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 16:42

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

okeee hier komt bikkel ME ik werk op de helpdesk van online banking van de fortis !!!

Als je dit probleem heb moet je gewoon een mail sturen naar de helpdesk met de melding kaart of kaartlezer. Dan krijg je een mail terug met het programma olbcfg.exe.

Mocht je er met dat mailtje niet uitkomen dan kan het goed zijn dat je spyware op je pc hebt bijvoorbeeld van KAZAA of andere bende. de beste oplossing is hier voor adaware downloaden. Kom je er dan nog niet uit dan is er een serieus probleem.

Dan kan je het beste eens kijken of je hem aan de praat kan krijgen op een ander systeem.

oja in 99.9% van de gevallen lost het programma olbcfg.exe alles op!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
Vreemd, ik heb XP en online banking. Cardreader inpluggen zonder extra voeding, progje installeren en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dupje
  • Laatst online: 21-05 18:28
tkomt uit België :)

net als ik BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het topic was geschopt met een bedankje, wat goed uitkwam vanwege de tip van Knutsel_smurf :P

Maar om nu verder te gaan met oplossingen leveren is een beetje overdreven als er niemand meer een probleem heeft :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.