linux gateway probleempje

Pagina: 1
Acties:

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb hier een bewerkte alcatel adsl modem liggen en alles doet het goed zodra ik het modem direct in een computer doe. Het probleem zit volgens mij in de server. Aangezien mijn switch alleen 100Mb aan kan (dus geen 10Mb) is het niet mogelijk om het modem direct op de switch te plaatsen en moet dus via de linuxbak(gateway - RH 7.2) aangesloten worden. Het probleem is dat als ik iets wil downloaden ik zeer vaak een time-out/verbinding verbroken krijg. De grote van de file maakt niet uit, zelf bij smilies doet ie regelmatig moeilijk. Ik had de volgende opties bedacht maar weet dus niet of het genoemde probleem hierdoor zou mogen ontstaan.

1. NAT op de server en NAT in modem gaan niet goed samen
2. Soort van overflow op de server omdat het netwerk van 100Mb naar 10Mb gaat
3. Kan ik even niet meer opkomen :/

Het lijkt mij eigenlijk dat deze dingen niet uit moeten maken maar misschien dat iemands andere ideeen heeft. In de server zitten 2 NICs, een realtek 100Mb 8139 en een 10Mb 8129. Wil het probleem nu eens oplossen zonder een format maar mijn linux kennis is helaas niet erg groot.

Mijn YouTube kanaal

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Waarom dat de nat van je alcatel gebruiken, gewoon je linux bak via iptables laten routeren en een firewall van maken, daarnaast je server ook laten natten. Zo heb je ineens veel meer opties etc etc. Anders kun je ook eens kijken naar die spoof optie van je alcatel maar ben daar persoonlijk niet zo'n voorstander van.

buit is binnen sukkel

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik had het eerst ook zo dat m'n linux bak de verbinding maakte en een firewall was. Probleem was echter dat de verbinding er af en toe uit ging (hooguit 1x per dag) terwijl ik daarna direct weer de verbinding kon maken. Aangezien ik af en toe een download aan laat staan terwijl ik weg ben is het best rot als het blijkt dat ie 15 minuten nadat ik weg was er mee gestopt was, vandaar dat ik het aan m'n modem overlaat zodat ik weet dat de verbinding er altijd is (tenzij de ISP problemen heeft). Dat spoof gedoe weet ik helemaal niets van, hoewel spoofing volgens mij te maken had met het faken van een ip-adres of zo.

Mijn YouTube kanaal

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Ja die sppof werk opzich heel eenvoudig, hierdoor wordt je inet ip direct aan je netwerkkaart gehangen ipv aan je router, je mist dan net een stapje in het verhaal, maar dat stoppen van de verbinding van de router zorgt er ook voor dat je download er mee zal ophouden. Dus het is een probleem van je software dat die verbinding er mee ophield. Gewoon nat uitschakelen op je linux systeem en dan de rest instellen als router:
code:
1
2
modem/router ------------- server/router ------- hub -------- pc
10.0.0.138           10.0.0.100   192.168.1.1          192.168.1.2

Zoek ook eens op "linux gateway" en "linux router"

buit is binnen sukkel