Toon posts:

Veeeel collisions, hoe komt dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kheb een 10Mbit Hub (een sitecom) en daarop aangesloten 3 machines.
Met de volgende netwerk kaarten, een Realtek, 3Com en een 1 of ander vaag merk.
Ze doen allemaal auto negotiate met de hub voor snelheid en full/half duplex. Er is ook een getweakte Alcatel modem op aangesloten.
Alles (behalve naar beneden) is met originele patch kabels(cat5) aangesloten.
Naar beneden verdieping is een 18 meter lange cat 5.

Please help.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:22

momania

iPhone 30! Bam!

Probeer het eens met de verbindingen of half duplex.
Ik heb dit ook een keer gehad nml. en dat hielp bij mij.

edit:

Ik had hierna nartuurlijk nog steeds wel collisions, maar iig een stukkie minder

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 12:08:
Kheb een 10Mbit Hub (een sitecom) en daarop aangesloten 3 machines.
Met de volgende netwerk kaarten, een Realtek, 3Com en een 1 of ander vaag merk.
Ze doen allemaal auto negotiate met de hub voor snelheid en full/half duplex. Er is ook een getweakte Alcatel modem op aangesloten.
Alles (behalve naar beneden) is met originele patch kabels(cat5) aangesloten.
Naar beneden verdieping is een 18 meter lange cat 5.

Please help.
collision komt door dat er twee of meer nic's tegelijkertijd een pakket versturen. Hierdoor krijg je een botsing wat een collision wordt genoemt, de nic's wachten dan heel even en sturen hun pakket opnieuw, dat wachten is random btw
Hierdoor wordt de verbinding dus trager, en als je er echt erg veel last van hebt, maw een erg traag netwerk, dan zou je kunnen overwegen om een switch te gebruiken.

edit:
[offtopic]hmm mijn icon doet het niet meer :?[/offtopic]

Verwijderd

collisions heb je altijd... al je gewoon kan kopieren tussen de pc's met ongeveer 1mb/s (voor 10mbit) dan is er niks aan de hand... als het echt beduidend lager is zou ik zeggen install eens een netwerkmonitor (standaard in win2k)

• radi0man
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-06 00:14
Veel verkeer op je netwerk misschien? Collissions zijn bij een hub niet ongebruikelijk, je zou eens een switch kunnen proberen, dat gaat waarschijnlijk veel beter

Verwijderd

Topicstarter
Klopt door de full/half duplex door de hub te laten bepalen lopen ze allemaal op half. Switch leek mij ook de oplossing alleen wist ik het niet zeker.
Het gebeurt wel een namelijk dat er beneden iets naar de server gaat en tegelijk ben ik aan het downloaden, dan brand het col. lampje bijna continu. En idd dan is het netwerk veel trager.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

momania schreef op 31 juli 2002 @ 12:12:
Probeer het eens met de verbindingen of half duplex.
Ik heb dit ook een keer gehad nml. en dat hielp bij mij.

edit:

Ik had hierna nartuurlijk nog steeds wel collisions, maar iig een stukkie minder
10mb hub is automatisch half-duplex :? maar zoals al gezegd een switch doet nog al eens wonderen.

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Hmm, wat is veel :
Hoevevel collisions ten opzichte van hoeveel packets?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... euh, jah dat weet ik niet hoor, maar 1 ding is zeker de snelheid zakt vaak naar de 500Kb/s en da's wat laag, maar ik ga voor de switch/hub combo van safeway. Safeway hub/switch 10/100 5prt.

Bedankt allemaal voor jullie reply's.

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

ripexx schreef op 31 juli 2002 @ 12:17:
[...]

10mb hub is automatisch half-duplex :? maar zoals al gezegd een switch doet nog al eens wonderen.
Dat weet ik, maar mijn netwerkkaart ging in de auto-mode toch als 10Mbit/Full Duplex draaien :?

* momania heeft nu ook een broadband routertje en dat bevalt een stuk beter als een hub....

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:29

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Force de netwerkkaarten eens op 10Mbit / half-duplex.

Auto-negotiation klinkt hartstikke leuk, maar werkt verre van ideaal. In jouw situatie kan het zijn dat er ergens een duplex-mismatch is (dwz dat een netwerkkaart ervoor heeft gekozen om op full-duplex te gaan staan), wat de algehele performance van het hele netwerk omlaag trekt.

Check dat eens, en kijk dan of de hoeveelheid collisions omlaag gegaan is.

... en oranje! :P

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

iNSaNe-oNe schreef op 31 juli 2002 @ 12:25:
Force de netwerkkaarten eens op 10Mbit / half-duplex.

...
Dat zei ik dus ook al... :Z ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nu alleen nog ff checken of het werkt, maar ik moet nu echt gaan, ik kijk vannavond pas weer.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 12:23:
Hmm... euh, jah dat weet ik niet hoor, maar 1 ding is zeker de snelheid zakt vaak naar de 500Kb/s en da's wat laag, maar ik ga voor de switch/hub combo van safeway. Safeway hub/switch 10/100 5prt.

ik zou gelijk voor een echte switch gaan, niet een switching hub

Verwijderd

idd geen switching hub kopen... dan heb je hetzelfde probleem (alhoewel ik het probleem niet echt zie... kopieren daalt weleens naar 500 kb/s... is niet echt bijzonder laag ofzo...)

een groot misverstand is dat er geen collisions meer zijn bij een switch... dit is zeker wel het geval... en bij 3 netwerkapparaten (pc's routers etc) zal je zelfs geen verschil merken tussen een switch en een hub (tenminste op halfduplex)

of de safeway switch / hub een "switching hub" is weet ik niet... producenten zijn niet zo duidelijk wat dat betreft

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp heb ik er dus 'totaal' geen baat bij een switching hub, en kan ik beter alle netwerk kaarten ff vastzetten op half-duplex?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 13:27:
Dus als ik het goed begrijp heb ik er dus 'totaal' geen baat bij een switching hub, en kan ik beter alle netwerk kaarten ff vastzetten op half-duplex?
een switching hub is eigenlijk een hub die bestaat uit twee (?) delen, die onafhankelijk van elkaar collision kunnen krijgen.
Met een echte switch heb je minder last van collision als je van pc a naar pc b gaat en tegerlijkertijd van pc c naar pc d, correct me if i'm wrong
Als je geen (of in iedergeval veel veel minder) collision wilt, moet je misschien eens aan tokenring gaan denken :P

Verwijderd

Topicstarter
Die Hub/switch heeft in de specs staan dat ie error packets filtert, is dit dan ook lulkoek?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
wat houd dat tokenring eigenlijk in dan??? het bestaat al een aardig tijdje dat weet ik en ik ken een bedrijf die het gebruikt. Ik dacht dat het pre-historisch spul was. wie kan mij wat wijzer maken

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Een tokenring is idd een ring van aangesloten machines op een enkele lijn, iedereen kan zenden en ontvangen, maar zenden kan alleen als ze een token hebben, die gaat continu rond zodat niemand tegelijk kan zenden. Dus geen collisions.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 14:24:
Een tokenring is idd een ring van aangesloten machines op een enkele lijn, iedereen kan zenden en ontvangen, maar zenden kan alleen als ze een token hebben, die gaat continu rond zodat niemand tegelijk kan zenden. Dus geen collisions.
correct, het hoeft niet letterlijk een ring te zijn geloof ik
pierre-oord schreef op 01 augustus 2002 @ 14:08:
wat houd dat tokenring eigenlijk in dan??? het bestaat al een aardig tijdje dat weet ik en ik ken een bedrijf die het gebruikt. Ik dacht dat het pre-historisch spul was. wie kan mij wat wijzer maken
wordt nog vrij veel gebruikt hoor, maar ethernet is tegenwoordig goedkoper om aan te leggen, en ik denk niet dat jij van plan bent om je HELE netwerk om te zetten, dus ook andere kaarten etc. etc.

Verwijderd

een switching hub is een HUB die zelf detecteert wat de connectiesnelheid (10/100mbit) van je netwerkkaart is, maar zodra er 1 netwerkkaart op 10mbit draait draait alles op 10mbit. (hij draait dus of op 10 of op 100... maar verder dezelfde functinaliteit als een normale hub)

een switch kan meerdere snelheiden aan. idd van pc a naar b en tegelijkertijd van c naar d wordt gescheiden... hierbij onstaan dus geen collisions. echter broadcasts worden wel over alle porten uitgestuurd en kunnen dus wel voor collisions zorgen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar die broadcast dingen kenne dan wel weggefilterd worden door de switch...
Kheb een getweakte alcatel aan me hub hange dus harder dan 10 Mbit zal het dus (jammergenoeg) nooit gaan.

• scn
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

scn

Ethernet werkt volgens het CSMA/CD princiepe, oftewel Carrier Sense Multiple Access/ Collission Detect , met andere woorden, ethernet kan niet zonder collission. Tegenwoordig hebben we full duplex ethernet, wat alleen maar tussen 2 Nodes kan plaatsvinden ( twee NIC's of NIC en Switch ). Omdat er voor transmit en recieve aparte adres zijn komt er dus geen collission meer voor.
Voor een netwerk met maar 3 nodes is het heel vreemd dat er zoveel collissions zijn, tenzij iedereen als een idioot aan het copieren is. Waarschijnlijk is er een NIC of defect, of de driver is rot, maar die verkloot de boel. Haal er maar eens een pc af, en ga van pc 1 naar pc 2 copieren, en tegelijkertijd van 2 naar 1. Zo kun je er achter komen welke NIC niet goed is.
En een switch kan geen broadcasts filteren, daar moet je namelijk een router of een layer-3 switch voor hebben.

scn

Verwijderd

driver van microsoft door 1 van de fabrikant kan anders wonderen doen, ik heb van 30% naar 0.1% kunnen realiseren op die manier, verder filteren switches geen broadcasts, sommige kunnen ze hooguit ongefilterd limmiten tot een bepaald nieau, verder heb je hubs, switches en een tal van combinaties, er bestaan hubs die 10 en 100mb ondersteunen maar niet bridgen, er bestaan hubs die dit wel bridgen waardoor je 2 collition domeinen kunt krijgen 10 en 100mb en dan heb je nog de switches (multiport bridges), deze lossen je collision problemen zeker op, een driver updaten lijkt mij echter goedkoper. M$ drivers zijn over het algemeen niet bijzonder goed.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
mmm het voordeel van tokenring is dus alleen dat je geen collisions hebt. Maar aangezien je moet wachten op je ´beurt´ voordat je mag zenden maakt het dus weinig uit vergeleken met collisions. Alleen aangezien iedereen tegelijk kan ontvangen is het wel makkelijk als er veel mensen veel van een server halen denk ik. Zit ik goed?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

nope, dan heb je het over multicasten, en werkt weer iets anders, token ring wordt in princiepe niet meer toegepast door dat het duurder en langzamer is, collisions op een half duplex netwerk is tot op een bepaald niveau normaal, het is dus wel belangrijk voor de topic starter dat we wat cijfertjes gaan horen.

Verwijderd

Token ring word nog heel veel in het bankwezen gebruikt ivm mainframes. Token ring loopt of op 4 mbit of op 16mbit en is vrij failsafe idd collision vrij. Je moet idd op het token wachten. Er kunnen op token ring meerdere tokens zijn. FDDI (glasvezel ring) is op dezelfde architectuur gebouwd, maar dan vaak met twee tegengesteld "draaiende" ringen.
Hardware matig is een token ring netwerk een ster en softwarematig een ring die niet onderbroken mag worden.... ethernet heeft hubs en token ring heeft MAU *cringe*

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 12:23:

Die 500Kb/s is dat bits of bytes?
Als het 500Kbyte/s is, dan is dat best netjes voor 10mbit/halfduplex.
Alleen 3com naar 3com wil nog weleens 700Kbyte/s halen.
Dit alles op een vrij druk netwerk met 20+ pc's/hub als ik het mij goed herinner

Verwijderd

je kunt gewoon de ruime 1mb/s halen ook op half duplex als de rest nu maar eens stil wilde zijn. :)

Verwijderd

Gooi alle kaarten op half duplex aangezien de netwerkkaart uit het alcatel adsl modem ook half is en eventueel dus voor packageloss.
Pagina: 1