Toon posts:

[linux] eth0 telt niet goed?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ej, mijn eth0 wordt bijna konstant gebruikt door 3 clients die de heledag mp3/divx erover streamen, toch zegt phpsysinfo dat er in een maand maar 3gig gestuurd is. Dit kan dus niet en ik heb dus opgemerkt dat als hij 3gig bereikt heeft hij weer naar 0 gaat?

- Gentoo 1.2
- Gentoo linux kernel 2.4.19
- eth0: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C
- de info pagina: http://server.fampabst.com/

ifconfig output voor eth0:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:E0:4C:43:C8:C8
             inet addr:192.168.0.1  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
             inet6 addr: fe80::2e0:4cff:fe43:c8c8/10 Scope:Link
             UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
             RX packets:11300218 errors:1856 dropped:0 overruns:0 frame:0
             TX packets:15798086 errors:4 dropped:0 overruns:1 carrier:8
             collisions:1107613 txqueuelen:100
             RX bytes:2228939354 (2125.6 Mb)  TX bytes:2337542536 (2229.2 Mb)
             Interrupt:11 Base address:0xe000

waarom die errors en foute tellingen terwijl er dus nix van te merken is, buiten in de stats dan?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:46
Dat probleem heb ik ook, maar ik vind het niet echt een probleem :)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
packetloss en collisions komen gewoon voor zeker met veel data verkeer, niks om je druk over te maken. Ik denk dat dit niet echt de juiste manier is om je data verkeer te meten.
Je kan beter via squid of iptables het data verkeer meten.

Hey ziet er wel cool uit phpsysinfo ga het gelijk ff installen hierzo :)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Zou het kunnen dat ifconfig voor z'n I/O een 32 bits integer gebruikt ?
Dan zal hij idd rond de 4 Gig opnieuw bij 0 beginnen...

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

XTerm89D schreef op 31 juli 2002 @ 12:06:
Zou het kunnen dat ifconfig voor z'n I/O een 32 bits integer gebruikt ?
Dan zal hij idd rond de 4 Gig opnieuw bij 0 beginnen...
Bingo.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Dat laatste weet ik niet zeker, maar ik weet wel dat ie steeds opnieuw begint, ik heb een bak op me werk die 40gb per dag doet, en regelmatig overnieuw begint.

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

indied die 4 Gb lijn, wordtie weer netjes nul :)
Ik meende dat indied iptables data verkeer redelijk kon meten, maar dat weet ik zo niet...

Maybee we are alone... After all.

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Euh volgens mij meet ifconfig dat weer vanuit de kernel. En de kernel zelf kon d8 ik maar tot 3 (of 5 :?) GB meten.
De kernel is dus de schuldige :P

Verwijderd

Topicstarter
maar waarom werkt phpsysinfo dan met dit systeem?

• blaataaps
  • Niet online
Omdat het dan verder geen software hoeft te installeren of instellingen te veranderen. Als je nauwkeurige statistieken wilt zul je echt een ander systeem moeten gebruiken..

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op 31 juli 2002 @ 13:57:
Omdat het dan verder geen software hoeft te installeren of instellingen te veranderen. Als je nauwkeurige statistieken wilt zul je echt een ander systeem moeten gebruiken..
voorbeeld (iets waar ik geen extra deamon voor hoef te installeren?
buite mrtg (moet dat wel nl)

• blaataaps
  • Niet online
ipac(-ng)

en trouwens, voor mrtg hoef je geen extra daemon te installeren hoor.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Je ontkomt niet aan het installeren van een daemon, want je zult toch af en toe moeten kijken of het tellertje niet naar 0 is gesprongen. Er wordt namelijk nergens bijgehouden hoe vaak dat gebeurt.

Het is zelfs nog erger: ook mrtg doet dat niet altijd goed. Die meet namelijk standaard iedere 5 minuten. Stel dat je in die 5 minuten 5 gigabyte verstuurd hebt; dan is je tellertje dus van 0 naar 4 gigabyte gegaan, op 0 gesprongen en vervolgens omhoog naar 1 gigabyte (totaal 5). Mrtg ziet dan maar 1 gigabyte.

Misschien dat de packet counters van ipchains en/of iptables wel met grotere getallen overweg kunnen.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 06:58

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

vink schreef op 31 juli 2002 @ 14:34:
Je ontkomt niet aan het installeren van een daemon, want je zult toch af en toe moeten kijken of het tellertje niet naar 0 is gesprongen. Er wordt namelijk nergens bijgehouden hoe vaak dat gebeurt.

Het is zelfs nog erger: ook mrtg doet dat niet altijd goed. Die meet namelijk standaard iedere 5 minuten. Stel dat je in die 5 minuten 5 gigabyte verstuurd hebt; dan is je tellertje dus van 0 naar 4 gigabyte gegaan, op 0 gesprongen en vervolgens omhoog naar 1 gigabyte (totaal 5). Mrtg ziet dan maar 1 gigabyte.

Misschien dat de packet counters van ipchains en/of iptables wel met grotere getallen overweg kunnen.
moet je wel 16,67 MB per seconde over je netwerk heen sturen :P (dat haalt je netwerkie niet hoor ;) )

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

Topicstarter
-ProXy- schreef op 31 juli 2002 @ 14:41:
[...]

moet je wel 16,67 MB per seconde over je netwerk heen sturen :P (dat haalt je netwerkie niet hoor ;) )
nee ik zit op 11mb/sec

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Ik heb het even nagekeken, en ik heb zo geen grote getallen bij de hand want ik had de countertjes pas nog gereset, maar kennelijk wil meer dan 4 gigabyte wel met de packet-counters van iptables:

pkts bytes target
9633K 5822M ACCEPT

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
De teller voor netwerkt traffic is inderdaad een unsighned 32bit int. De patch naar 64 bit int is vrij triviaal, maar wordt niet opgenomen in de 32 bit architekturen omdat de 64bit int op 32bit cpu's niet al te rap gaat. Ik gok dat je het wel kan vinden als je even op LMKL >:) gaat zoeken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1