[w2k] w2kserver installeren voor dummies, need tips

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niXnut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2020

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
Ik heb een freesco router/firewall draaien maar ik wil overstappen op w2k server met isa server. (ja ik doe het toch!)
Deze server gaat in eerste instantie fungeren als:
- router (dhcp)
- firewall
- fileserver
- printserver
- ftp server

specs:
- msi 6119 bx mobo
- PII 350
- 786 mb intern
- 40 Gb barracuda IV + promise ultra ata 100 TX
- 3com900b 10 mbit + 3com905c tx m 10/100

Ik heb nog nooit w2k server geinstalled dus ik kan wel wat tips gebruiken:

1) Hoe groot moet mijn w2kserver (ntfs) partitie zijn? Ik ga verder weinig software installeren, voorlopig alleen isa server en IIS. Later misschien nog Coldfusion Server.

2) Is het handig/verstandig de swapfile op een aparte partitie te zetten? Hoe groot moet ik de swapfile maken? (2x768?). Hoe groot moet ik de partitie voor de swapfile dan maken? ntfs of fat32? (fat32 misschien makkelijk voor toegang met bootdisk?)

3) Welke services moet ik iig kiezen tijdens het installeren uit dat menuutje wat je tijdens de installatie krijgt? (zie hierboven waarvoor ik hem ga gebruiken). Van meer dan de helft heb ik nog nooit gehoord.

4) Ik wil w2k server zo slank mogelijk draaien, welke services kan ik na de installatie zowieso uitschakelen, en hoe doe ik dat?

5) Zijn er nog meer dingen waarmee ik w2k server kan tunen?

6) Admin is de enige user van de server, hoe kan ik booten zonder inloggen?

7) Hoe configureer ik w2k net zoals mijn freesco router?
Dus via dhcp ip opvragen bij @home op 10 mbit NIC en via 100 mbit nic met vast ip (192.168.0.1?) via dhcp weer ip's uitdelen aan workstations.

Het zijn een heleboel vragen, ik weet het maar misschien zijn er mensen die de moeite willen nemen me een beetje op weg te helpen.

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 19:50

Captor

Serenity now, insanity later !

Als je hem als firewall wilt gebruiken is het niet verstandig om er ook een webserver, en printserver en fileserver en DHCP server van te maken. Ik denk ook niet dat die machine t lekker zal trekken. Maar goed da's een ander verhaal.

het is mischien wel makkelijk dat je eerst bij Microsoft wat gaat lezen over Windows 2000 server, DHCP, IIS en ISA om wat ervaring op te doen hiermee.

Een aantal antwoorden:

Vraag 1: Ik zou gaan voor 2 partities, 1e 6 GB voor alleen OS
2e: rest van de ruimte, voor alle programma's (alle NTFS)

Vraag 2: Op partitie 2 zou ik de swapfile plaatsen. Er is een berekening voor de grootte maar die weet ik zo niet meer precies. Iets in de trand van RAM+1/2 RAM

Vraag 3: File & Printserver werkt standaard al. Voor een webserver moet je IIS installeren (het liefts zonder frontpage server extensions).

Vraag 4: Via Start, Programs, Administrative Tools, Services.
Maar om nu alle services hier ff te bespreken.... hier zijn bij Microsoft wel documenten over te vinden.

Vraag 6: bij een w2k server gaat dit niet volgens mij.

Vraag 7: Search bij Microsoft over DHCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

3/4 staat in de FAQ, en met een beetje GOED zoeken op internet vind je het ook.

Ook de search moet zat resultaten geven aangezien je echt niet de eerste bent die dit vraagt.
Ik denk ook niet dat die machine t lekker zal trekken. Maar goed da's een ander verhaal.
win2k +AD, DHCP, DNS, web, RRAS-VPN, File, MySQL op een P2 350 met 256MB loopt voor 6 users prima hier :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
ligt het dan aan mij of werkt de got search niet?
ik ga ff wat zoeken, maar tips blijven welkom.

Captor: ik was niet van plan om die hele schijf voor alleen het os en progs te gebruiken. Een zeer groot deel van die schijf (min. 20 Gb) wil ik voor fileserverruimte gaan gebruiken. Is het toch verstandiger om progs in een aparte partitie te zetten?

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:27

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

ter aanvulling op vraag 3: installeer aub ook de sample files niet en vergeet niet om patches te downloaden :) eventueel nog de IIS lockdown tool.

vraag 6: geen idee of dit op de server editie kan. onder win 2K prof. kun je 1 user automatisch laten inloggen. als ik tijd heb zal ik even in een MCSE boekje kijken. (moet 2k server nog doorlezen hehe)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Voor ISA heb je het een en ander nodig. Dus ik raad aan om MINSTENS twee partities te nemen van 5 a 6 G. ISA-server heeft volgens mij een NTFS partitie nodig voor zijn eigen cache.

2) Als je de swapfile op een andere partitie wilt plaatsen maak dan een extra partitie aan waar ALLEEN de swapfile op staat

3) Alles UIT. deselecteer alles wat je maar kan deselecteren. Als je iets nodig hebt installeer je het gewoon. Voor IIS webserver heb je alleen Common files, Internet information services snap-in en World Wide Web server Verder ECHT niets.

4) Voor de services moet je kijken bij http://www.blkviper.com. Maar ik raad aan om met MESSENGER en ALERTER te beginnen.

5) Security. security. security. security. security. security. Bij NIST, NSA en Systemexperts zijn een paar hele leuke docs te vinden over dit onderwerp. Ik ga wel even op zoek naar de links.

6) Weet ik niet uit mijn hoofd. Maar is vast ergens op GoT te vinden.

7) DHCP installeren

Installeer DNS-server en configureer deze als DNS-Forwarder. hiermee sluit je je interne netwerk af voor van buitenkomende gevaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
sh4d0wman schreef op 31 juli 2002 @ 10:49:
[...]

ter aanvulling op vraag 3: installeer aub ook de sample files niet en vergeet niet om patches te downloaden :) eventueel nog de IIS lockdown tool.

vraag 6: geen idee of dit op de server editie kan. onder win 2K prof. kun je 1 user automatisch laten inloggen. als ik tijd heb zal ik even in een MCSE boekje kijken. (moet 2k server nog doorlezen hehe)
sample files? patches? W2k voor dummies weet je nog :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 10:52:

7) DHCP installeren

Installeer DNS-server en configureer deze als DNS-Forwarder. hiermee sluit je je interne netwerk af voor van buitenkomende gevaren.
en hoe configureer ik dhcp dan? nooit gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

niXnut schreef op 31 juli 2002 @ 10:53:
[...]

Je hebt flink wat te lezen dus...

http://www.microsoft.com/technet/

En even zoeken bij http://www.microsoft.com/windows2000/ naar Best Practices enz.

Beetje eigen initiatief, hoe denk je dat iedereen hier het leert?

het is niet de bedoeling dat we je hier bij het handje vasthouden.

Je zegt wel dat dat niet hoeft, maar je vragen duiden op het tegendeel.

Sorry da'k het zeg...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

niXnut schreef op 31 juli 2002 @ 10:53:
[...]

sorry, zal het even proberen uit te leggen dan.
als je IIS installeert kun je diverse dingen kiezen. hier staat onder meer de optie "sample files" of iets dergelijks. uit mijn hoofd staat deze optie standaard aan. omdat hier de afgelopen jaren wel eens beveiligingslekken in zijn ontdekt kun je deze beter niet installeren.

patches zijn updates van een programma. hier worden onder meer beveiligingslekken mee verholpen. deze kun je allemaal op de microsoft site terug vinden.

ik hoop dat je het nu iets beter snapt. al zou ik je toch willen aanraden om nog het een en ander over win2k server te gaan lezen. (vooral als deze computer ook aan internet komt te hangen.)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 31 juli 2002 @ 10:58:
[...]

En even zoeken bij http://www.microsoft.com/windows2000/ naar Best Practices enz.

Sorry da'k het zeg...
Ik ben heel erg voor eigen initiatief, maar ik heb nu toch al een hoop tips gehad waar ik moet zoeken. Da's wel handig als je niet weet waar je moet beginnen met zoeken.

Ik denk dat veel tweakertjes een MCSE klasje hebben gevolgd of op school dit soort dingen leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
sh4d0wman schreef op 31 juli 2002 @ 11:00:
[...]

sorry, zal het even proberen uit te leggen dan.
als je IIS installeert kun je diverse dingen kiezen. hier staat onder meer de optie "sample files" of iets dergelijks. uit mijn hoofd staat deze optie standaard aan. omdat hier de afgelopen jaren wel eens beveiligingslekken in zijn ontdekt kun je deze beter niet installeren.

patches zijn updates van een programma. hier worden onder meer beveiligingslekken mee verholpen. deze kun je allemaal op de microsoft site terug vinden.

ik hoop dat je het nu iets beter snapt. al zou ik je toch willen aanraden om nog het een en ander over win2k server te gaan lezen. (vooral als deze computer ook aan internet komt te hangen.)
WAT patches zijn wist ik wel hoor :P Wist alleen niet welke ik moet hebben en waar ik ze kan downen (microsoft update?) Waar kan ik meer vinden over het dichttimmeren van w2k server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Security. security. security. security. security. security
http://www.nist.gov
http://www.sans.org
http://www.nsa.gov
http://csrc.ncsl.nist.gov/publications/drafts.html

Ik heb de complete links niet meer en kan ze ook neit meer zo snel vinden.

Eventueel:
Security Operations Guide for Windows 2000 Server van Microsoft zelf.
en de securiy templates van Microsoft.

Als de security van je machine niet in orde is heeft het ook geen zin om een firewall te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

niXnut schreef op 31 juli 2002 @ 11:03:
[...]
Ik denk dat veel tweakertjes een MCSE klasje hebben gevolgd of op school dit soort dingen leren.
zelf veel proberen dan leer je het vanzelf, en uiteraard veel lezen! Windows (2K, Server, Proxy, XP) heb ik tot nu toe mezelf eigen gemaakt. wel ben ik sinds enige tijd nu bezig voor MCSE maar dat is meer omdat dat papiertje nuttig kan zijn bij het solliciteren.

uiteraard kun je altijd op GOT nog vragen stellen als je vastloopt of een bepaald punt. maar het belangrijkste is toch wel om zelf veel te proberen. als het een hobby pc is maakt een format c: ook niet zoveel uit mocht er ooit eens iets fout gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
hier heb ik wat aan ja, thanx

Iemand meer info over het configureren van DHCP?

Het gaat idd over een hobby machientje (uiteraard) maar toen ik w2k server voor het eerst installeerde kwam ik zoveel dingen die abracadabra voor me waren dat het me verstandig leek eerst ff wat info in te winnen bij got.

Vooral die te installeren services die je kunt kiezen tijdens de setup zijn voor mij :'(

Hoe moet ik nou weten wat ik wel en niet moet installen? Straks zit ik uren te zoeken om iets in te stellen achteraf en dan blijkt dat ik een of andere service gewoon niet geinstalleerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niXnut schreef op 31 juli 2002 @ 11:03:
[...]

Ik ben heel erg voor eigen initiatief, maar ik heb nu toch al een hoop tips gehad waar ik moet zoeken. Da's wel handig als je niet weet waar je moet beginnen met zoeken.

Het is nog veel erger met de MCSE klasjes. zie http:///www.mcsebraindumps.com. Hier staat alle info die je nodig hebt voor het papiertje. Inkl de vragen en antwoorden die je LETTERLIJK op je examen krijgt.
Door dit soort sites is de MCSE NIETS MEER WAARD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niXnut schreef op 31 juli 2002 @ 11:11:
hier heb ik wat aan ja, thanx

Iemand meer info over het configureren van DHCP?
Als je dat al niet kan onder windows 2000. Stop er dan maar mee. DHCP is een van de makkelijkste onderdelen van Windows 2000.

Let erg goed op de security. Is veel belangrijker dan een perfect ingestelde DHCP-server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
jamaar , jamaar..... Ik geef toe, ik weet heel weinig van w2k server. Het is heel goed bedoeld natuurlijk, en ook erg prettig die tips, maar het lijkt me toch heel nuttig dat ik eerst w2k server goed geinstalleerd krijg, maar ik krijg meteen een heleboel waarschuwingen over veiligheid om mijn oren.

Ik ben jullie echt heel dankbaar maar dat is misschien van latere zorg (tenzij de setup daarin al een rol speelt)

Beetje flauw om dan meteen te gaan blèren dat ik er maar mee moet stoppen. Zo ben jij toch ook begonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niXnut schreef op 31 juli 2002 @ 11:23:
jamaar , jamaar..... Ik geef toe, ik weet heel weinig van w2k server. Het is heel goed bedoeld natuurlijk, en ook erg prettig die tips, maar het lijkt me toch heel nuttig dat ik eerst w2k server goed geinstalleerd krijg, maar ik krijg meteen een heleboel waarschuwingen over veiligheid om mijn oren.

Ik ben jullie echt heel dankbaar maar dat is misschien van latere zorg (tenzij de setup daarin al een rol speelt)

Beetje flauw om dan meteen te gaan blèren dat ik er maar mee moet stoppen. Zo ben jij toch ook begonnen?
Security is niet van later zorg. Als je Windows 2000 standaard installeerd worden er verschillende DLL gecopieerd en geactiveerd. Als je daarna die (bv index server) deinstalleerd blijven de DLL en instellingen achter. Hiedoor kunnen nog een heleboel security gaten (bv index server met code-red virus) blijven bestaan terwijl jij denkt "Ik heb Index server niet draaien dus ik ben veilig". Dat is dus NIET zo.

Dus security is ook bij de eerste installatie al heel belangrijk. Ik heb hier dagenklijks mee te maken. In de vorm van Antrivirus servers en Windows Certificate Authoritisation servers. En bij de laatste is de security van HOOG belang.

En OK ik mag niet zeggen dat je moet stoppen. Mijn excuus. Maar hoe minder mensen verstand hebben van Windows 2000 hoe meer werk er voor mij is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
Goed, security is dus wel belangrijk tijdens install.
Ik heb je links bekeken, maar kun je je voorstellen dat ik daar geen wijs uit word?
Wat moet ik nou wel of niet installeren? Wat is belangrijk? Wat moet ik wel en niet doen?
Ik zien ff door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 15:06

Diaboluzzz

Dreikwarter !

even IIS lockdown tool draaien.
en f1 rammen :o

http://www.NUiPhone.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

niXnut schreef op 31 juli 2002 @ 11:35:
Goed, security is dus wel belangrijk tijdens install.
Ik heb je links bekeken, maar kun je je voorstellen dat ik daar geen wijs uit word?
Wat moet ik nou wel of niet installeren? Wat is belangrijk? Wat moet ik wel en niet doen?
Ik zien ff door de bomen het bos niet meer.
ik denk dat het beste voor jou is om tijdens de installatie alles uit te vinken behalve de hoogst noodzakelijke dingen. (weet uit mijn hoofd niet alle opties, vraag maar over welke je twijfelt)
hierna kun je later als nog de dingen installeren die je nodig hebt via add / remove porgrams of serverbeheer.

dus na je installatie moet dat ding eigenlijk niet meer kunnen dan een werkstation. hierna bepaal je welke dingen je echt nodig hebt en die ga je dan installeren.
zorg er dus ook voor dat je tijdens de installetie niet aan internet hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

weet jij dan toevallig voor mij of en hoe ik internet explorer en outlook express van mijn win2k servertje af kan krijgen? :) heb tot nu toe alleen die verrotte iconen er af gekregen :(

wel belachelijk trouwens dat paint, rekenmachine en al die andere zooi ook op een server standaard wordt geinstalleerd :? dat gaat er altijd als eerste af :P en natuurlijk alle overbodige services stoppen.
hoe minder rotzooi er op hoe beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
ok, iemand nog antwoord om mijn andere vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

BackSlash32 schreef op 31 juli 2002 @ 10:58:
[...]

Sorry da'k het zeg...
Mjah, had het zelf niet beter kunnen zeggen.... Je zult je eerst moeten verdiepen in de materie, we verwachten dat je reeds de basiskennis bezit.

Veel leesplezier ;)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.