Toon posts:

Alu mobo, possible?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik een ontzettende natuurkunde n00b ben 8) vroeg ik me af:

Zou het mogelijk zijn om een moederbord van aluminium te maken?

Zodat je oa. ook aan de onderkant van de plank warmte kwijt kan.
Of is dit geheel onmogelijk ivm alle geleiders die tussen alle contactpuntjes over de hele printplaat lopen? :/
Ik zag laatst op een LAN iemand die had een fan op de onderkant van zijn mobo had gericht. Heeft dit uberhaupt zin? :?

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-08 20:24
het zal wel zin hebbe anders doet hij hetniet

misschien denkt hij dat hij zo zijn proc nog beter kan koelen :/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Aluminium geleidt stroom. Het lijkt mij dus sterk dat je daarvan makkelijk een mobo kan maken.. :{

Verwijderd

Topicstarter
Tjsa, maar zat te denken, misschien kunnen ze alle contactbanen op het mobo voorzien van een flinterdunne rubberen onderlaag, zodat deze geen contact maken met het mobo.
Als je kijkt naar de technologie op dit moment moet dat technisch volgens mij haalbaar zijn :?
:)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

BalusC schreef op 31 juli 2002 @ 10:03:
Aluminium geleidt stroom. Het lijkt mij dus sterk dat je daarvan makkelijk een mobo kan maken.. :{
Ze kunnen wee alles gaan isoleren enzo maar dan schiet je er nog weinig mee op lijkt me.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

tis wel een id om aan de onderkant van je mobo een heel dun laagje isolatie materiaal te doen en daaroverheen een HEEL groot koel element met een HELEBOEL fans.... zou kunnen helpen in dit warme weer en voor je kaarten is dit wel een leuk id denk ik :P

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, klopt wel aardig ja.
Nou laten we het daar maar op houden dan.... :X
Of iemand moet nog een revolutionair idee hebben 8)7

Verwijderd

Topicstarter
RedHead_1 schreef op 31 juli 2002 @ 10:30:
tis wel een id om aan de onderkant van je mobo een heel dun laagje isolatie materiaal te doen en daaroverheen een HEEL groot koel element met een HELEBOEL fans.... zou kunnen helpen in dit warme weer en voor je kaarten is dit wel een leuk id denk ik :P
Je zou toch haast verwachten dat iemand dit ooit heeft geprobeerd :|
Ben benieuwd hoe dit er uit zal zien. Kan je ook mooi aan het rechterzijpaneel van je kast een windowkit hangen :o

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
macCrom schreef op 31 juli 2002 @ 09:55:
.... Of is dit geheel onmogelijk ivm alle geleiders die tussen alle contactpuntjes over de hele printplaat lopen? ...
Onmogelijk idd. En alle traces met rubber afschermen :+ is ook onbegonnen werk plus dat de warmte vervolgens niet goed meer geleid wordt (waardoor je je doel voorbij schiet). Maar zó heet worden mobo's niet hoor.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

Major 7

BOFH!

Nee, dat zal wel niet gaan, met isolatie onder de baantjes.
Wat dacht je van de capaciteit die dat oplevert?
Er lopen Megaherzen door die baantjes, dat komt allemaal heel erg nauw.
Afgezien van het feit dat een Mobo vaak multi-layered is: er liggen verschillende lagen printbanen 'bovenop elkaar'... (Nog meer isolatie er tussen, hou je niet veel alu meer over ;) )

/* zo, ook de Quick reply eens uitgeprobeerd */

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

het zou op zich wel kunnen, maar het word wel enorm duur en zelfs slechtere warmtegeleiding...
je hebt wel een dat ze een soort flexibele laag met printbanen op een stuk metaal zetten, dit is vaak vor stevigheid of afscherming, maar een mobo heeft vrij veel verschilliende lagen printmateriaal op elkaar, omdat het niet dubbelzijdig te doen is...

Wat wel zou kunnen is zorgen dat in het gat van je proc voet (hoe heet dat) geen printbanen lopen, dan kan je dat weg halen en met een stuk koper of aluminium doorvoeren naar een groter koelelement achterop je mobo...

maar alsnog onbegonnen of onbetaalbaar werk...
helaas :)

wat uitvoerbaar is, is het gat van je voet opvullen met een bllokje alu, at ook weer warmtegeleidend kontakt maakt met je print, en daar een fan op...
maar pas op, koelpasta geleid ook stroom!!!

Electronics development

Pagina: 1