[stof] Nieuwe generatie cpu koelers

Pagina: 1
Acties:

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 08:42

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Ik merk nu bij de nieuwe generatie CPU koelers dat de finnen op de koelblok steeds dikker op elkaar gaan staan. Dit is een goeie ontwikkeling omdat je het koel oppervlakte vergroot. Maar ik zie nu bij steeds meer koelblokken het probleem ontstaan dat er hele grote ophopingen aan stof ontstaat.

Ik heb zelf die probleem ook.. Ik mag elke 2 weken de koelblok er afhalen en onder de kraan afspoelen omdat mij cpu anders niet koel wil blijven.. Ik ben alleen bang dat als ik zo door blijf gaan dat op een dag mijn core van mijn thunderbird het wel eens welletjes vind en op permanente vakantie gaat.

Nu wil ik wel eens weten hoe andere tweakers het doen met hun stof overlast.. Moet ik een ouwe panty over de intake fan spannen.. Of zijn er leukere oplossing.

Of zit er niets anders op dan een andere cpu koeler aan te schaven ? (zalman ?)

AKA Rinkel weblog

• getty
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-01 08:31
Heb jij je kast openstaan of zo? Anders kan er toch nooit zoveel stom binnenkomen dat je iedere 2 weken je koelblok af moet spoelen, dat heb ik nog nooit gehoord.

A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 08:20

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Je kan toch ook een spuitbusje lucht erover halen? Dan kan je pc nog blijven draaien ook. (Wel zorgen dat je stof dus niet in de kast achterblijft...) :)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

je kan ook filters voor je intake doen... dan komt al dat stof niet eens je kast meer in

Electronics development

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Ik blaas mijn radiator eens in de zoveel tijd schoon met een slangetje. Slangetje in de mond, hard blazen, over de hele rad gaan en schoon issie weer. :)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Hoe kom jij aan zoveel stof? Toen ik nog luchtkoelde was het meer iets van 1x per maand, 2 maanden schoonmaken. Waar heb je je intake zitten? Gelijk op de vloer? ;)

Schijnt dat je ook spuitbussen kan kopen met soort spul dat verhindert dat stof aan je koelblok hecht, ben de naam even kwijt, maar zoiets zou je ook kunnen proberen :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ooit van een stofzuiger gehoord? Lijkt me makkelijker gaan als afspoelen e.d. :/

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb ook zo'n heatsink (Swiftek MC-370) warbij de finnen dik zijn en dicht bij elkaar staan maar ik zal je zeggen dat de intake fans het stof binnenhalen en ik heb daar dus geen last van :) Dus ga eens in je kast stofzuigen en zet er dan stoffilters oid voor. (ik dacht dat je ze bij freezinghardware.nl kon halen)

* kutkip 's eerste bericht op het nieuwe forum btw ;)

[ Voor 0% gewijzigd door kutkip op 31-07-2002 12:21 . Reden: typo ]

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
kutkip schreef op 31 juli 2002 @ 12:20:
Ik heb ook zo'n heatsink (Swiftek MC-370) warbij de finnen dik zijn en dicht bij elkaar staan maar ik zal je zeggen dat de intake fans het stof binnenhalen en ik heb daar dus geen last van :) Dus ga eens in je kast stofzuigen en zet er dan stoffilters oid voor. (ik dacht dat je ze bij freezinghardware.nl kon halen)

* kutkip 's eerste bericht op het nieuwe forum btw ;)
Niet in de kast STOFZUIGEN !! dat is ook statische Electriciteid afgave moet je echt niet doen hoor haal het dan met je hand weg maar stof zuigen is niet slim :X

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Mensen die nog een filter voor de intake fans zoeken.
Kijk op www.laupro.nl voor de inkoopactie, ze kosten dacht ik 1.50 per stuk.

Verwijderd

Bij mij valt het wel mee met het stof. Maar na een paar maanden moet ik toch wel ff stoffen in mn kast. Ik heb een 8045 en die zit redelijk onder het stof dan. M'n temp is 2 graden hoger dan ofzo. Niet echt dramatisch dus.

Ow en ik gebruik gewoon de dustbuster, geen probleem...

Verwijderd

als je veel bedrading bij de intake(s) van je kast hebt, dan trekt je fan al die stofraggen naar binnen. omdat het stof zich namelijk (zoals iedere huisvrouw weet) gaat ophopen tussen de bedrading van je pc. stofraggen zwerven over de grond, dus als je intake laag zit dan hapt hij stof naar binnen.

bij meeste kasten zit er een plek voor een fan aan de voorkant van de kast. en veel van die kasten zuigen lucht aan over de grond als je daar een fan plaatst.

mijn tip: zet je pc van de grond, dus op een bijzettafeltje of op je bureau. dat kan al heel wat stof happen schelen.

ennu, een stofzuiger zuigt stof, als jouw stofzuiger dat niet goed doet moet je een betere gaan kopen. mijn stofzuiger (1200w 10jaar oud) zuigt het stof zonder moeite uit mijn radiator.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
De computer staat inderdaag op de grond.. En ik heb een serieus stof probleem in mijn kamer.. Die komt omdat het een klein kamertje is met een mislukte vloerbedekking die ik helemaal niet wilde hebben.. Ik wilde een vloer van laminaat. Maar mijn ouders hebben voor een vloer bedekking gekozen die helemaal afpluist.. En helemaal niet burostoel proof is..

Met die vloer is helemaal niets meer te beginnen. .En mijn ouders hebben ook toegeven dat de vloer van bagger kwaliteit is.. Ik heb mijn ouders GVD er nu vele malen op gewezen om van de garantie gebruik te maken. .Maar dat hebben ze niet gedaan..

Verder staat er een ouwe stofbank op de kamer die niet schoon te zuigen is..

Ik stof niets meer in de kamer af omdat het er alleen maar erger wordt..

Dus ik denk dat er maar 1 oplossing is voor die probleem.. Ik moet uit huis

AKA Rinkel weblog

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
4POX schreef op 31 juli 2002 @ 09:32:
Ik heb zelf die probleem ook.. Ik mag elke 2 weken de koelblok er afhalen en onder de kraan afspoelen omdat mij cpu anders niet koel wil blijven.. Ik ben alleen bang dat als ik zo door blijf gaan dat op een dag mijn core van mijn thunderbird het wel eens welletjes vind en op permanente vakantie gaat.
Uhm? Hier heb je gewoon spuitbusjes lucht voor! :+

• k1n9_n01z3
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

4POX schreef op 31 juli 2002 @ 09:32:
Ik merk nu bij de nieuwe generatie CPU koelers dat de finnen op de koelblok steeds dikker op elkaar gaan staan. Dit is een goeie ontwikkeling omdat je het koel oppervlakte vergroot. Maar ik zie nu bij steeds meer koelblokken het probleem ontstaan dat er hele grote ophopingen aan stof ontstaat.

Nu wil ik wel eens weten hoe andere tweakers het doen met hun stof overlast.. Moet ik een ouwe panty over de intake fan spannen.. Of zijn er leukere oplossing.

Of zit er niets anders op dan een andere cpu koeler aan te schaven ? (zalman ?)
welke heatsink heb je dan ?

Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik haal gewoon 1 keer in de 2 maanden de koeler(niet de heatsink) van mijn proc af. en dan piel ik met een rechtgebogen paperclip zoveel als ik kan het stof eruit.

Redfish bij een autowinkel: Ik zoek een flesje perslucht om stof weg te blazen/spuiten, heeft u dat?
Winkelier: Flesje perslucht?..... Uhm
*Winkelier gaat het navragen*
Winkelier: nee meneer die hebben wij niet, overal zit smeermiddel in. U kunt het beste een fietsenpomp gebruiken.
Redfish: Ok, mzzl
Het werkt best zo'n fietsenpomp, totdat je echt in kleine hoekjes moet komen. Bleh

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

REDFISH schreef op 31 juli 2002 @ 18:27:
Ik haal gewoon 1 keer in de 2 maanden de koeler(niet de heatsink) van mijn proc af. en dan piel ik met een rechtgebogen paperclip zoveel als ik kan het stof eruit.

Redfish bij een autowinkel: Ik zoek een flesje perslucht om stof weg te blazen/spuiten, heeft u dat?
Winkelier: Flesje perslucht?..... Uhm
*Winkelier gaat het navragen*
Winkelier: nee meneer die hebben wij niet, overal zit smeermiddel in. U kunt het beste een fietsenpomp gebruiken.
Redfish: Ok, mzzl
Het werkt best zo'n fietsenpomp, totdat je echt in kleine hoekjes moet komen. Bleh
Heheheheh....leuk scenario. :P

Maar die flesjes Dustoff (dacht ik dat ze heetten) koop je ook
bij de plaatselijke elektronica boer.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Jox444
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:34

Jox444

Honestly....

Phaerion schreef op 31 juli 2002 @ 18:36:
[...]

Heheheheh....leuk scenario. :P

Maar die flesjes Dustoff (dacht ik dat ze heetten) koop je ook
bij de plaatselijke elektronica boer.
Of bij de mycom :P

Alleen die spuitbussen zijn wel redelijk snel leeg.....en ze bevriezen en niet zo klein beetje ook niet. :P

Het is FRIET!

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Jox444 schreef op 31 juli 2002 @ 18:41:
[...]

Of bij de mycom :P

Alleen die spuitbussen zijn wel redelijk snel leeg.....en ze bevriezen en niet zo klein beetje ook niet. :P
Je, moet ook niet de hele bus in 1 keer doen ;).

die stoffilters zijn wel slecht voor geluid en airflow..

Verwijderd

Heb niet echt veel last van stof, m'n pc's staan op de grond op vloerkleed. Niet ideaal dus tegen stof :)
Heb na een aar maanden wat plukken stof in me koelblok zitten. Niet echt rampzalig dus ;)
ivm het warme weer nu toch maar een intake fan-front geplaatst, en in de ruimte tussen case-frontpanel een stukkie stoffilter gedaan. Houd wellicht wat regen...

Verwijderd

Ik heb er gemiddeld 5-10 koelers in zitten maar heb totaal geen last van stof. Mischien een keer in de 1.5 jaar maak ik alles schoon. M'N kast heeft veel gaten en kieren, maar hij staat op mijn buro wat nogal scheelt. Het enige probleem daar is dat hij vergeeld door de rook. Maar dat is elke 3 maand zo schoon in 5 minuten. Alleen alles in de kast weer de originele kleur geven is wel verrot.

Wat me wel opvalt is dat die kleine kutkoelertjes voor je chipset en videokaart wel 10x sneller vies worden. Mijn 80MM's heb ik nog maar een keer schoon gemaakt in 2 jaar.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Ik denk dat het ook de soort kamer is waar je apparatuur staat.. Mijn server staat beneden in een voorraad kast. Maar daar heeft die helemaal geen last van stof. En terwijl die daar al een jaar staat te zuigen..

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Er zijn ook stoffilters door diverse maten fans te koop. Die kun je gewoon schoonmaken/vervangen. Zelf heb ik een paar keer industiele stofmatten gebruikt en die werkten goed. Maar dan moet je alle overige gaten en kieren ook goed afsluiten/filteren.
Pagina: 1