Toon posts:

HD > 60GB mogelijk? Bios zegt van niet!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een brak mobootje, niets mis mee, de vraag mag dan simpel zijn, ik weet het antwoord echt niet:-).
Het ding ondersteund HD's tot 60GB. Flashen is geen optie, omdat er geen nieuwe bios opdates zijn.

Als ik er nu een IDE controller inzet, is het dan mogelijk er grotere HD's in te zetten? Is dit allemaal BIOS afhankelijk of regelt de controller dit allemaal?

thanks alvast.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Als een bios een hdd van 60 GB ondersteund, dan werken de hdd's tot 128GB gewoon met die bios :)
Verder is het zo dat een losse ide-controller zelf een bios heeft, en dus alles buiten het moederbord om regelt.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 18:36

4POX

Everybody is wired

Anders de w2k/linux truc gebruiken.. Dus je zet de ide poort in de bios op none en laat dan het OS het beheer van de schijf op zich nemen. Werkt alleen als je een OS op een andere schijf heb staan die wel door het bios wordt gevonden !!

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Topicstarter
Hee, die laatste wist ik helemaal niet.. dat is een goeie 4 Pox, thanks

Twynn: is dit zo? is dit een standaard gegeven? toen ik de bios flashte stond er in de readme dat ie tot 60 GB ondersteunde. (MOBO is overigens zo'n aldi exemplaar mobo: MD2000). Leuke backup PC:-). Maar als die controller alles buiten de mobo om regelt, zet ik er wel een nieuwe controller in, want ik heb alles al vol zitten verder.
Thanks!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
DaWhiz schreef op 31 juli 2002 @ 11:15:
Hee, die laatste wist ik helemaal niet.. dat is een goeie 4 Pox, thanks

Twynn: is dit zo? is dit een standaard gegeven? toen ik de bios flashte stond er in de readme dat ie tot 60 GB ondersteunde.
Jup, min of meer wel..

Er zijn een aantal limieten bekend, en dat zijn 512MB, 2GB, 8GB, 32GB en 128GB.

Dus als je bordje werkt met schijven > 32GB, dan zou in principe alles t/m 128GB gewoon moeten werken.
Daarboven is 48-bit LBA mode verijst.

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-03 09:04

Thomix

cAFFEÏNE!

Maxtor heeft tools om HD's die door mobolimieten niet werken toch aan de praat te krijgen, IBM ook. Ik denk dan dat je daar even naar moet zoeken; over het algemeen werken die wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks allemaal.
Pagina: 1