Invloed carkit op batterij

Pagina: 1
Acties:

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik heb sinds kort een carkit in combinatie met een Nokia 6210 en nu lijkt het alsof mijn Lithium Ion batterij die in de Nokia zit een kortere standbij tijd heeft dan toen ik de carkit nog niet had

Dit omdat als je de GSM in de carkit doet hij hem op gaat laden

Dit zou natuurlijk niet mogen met een L-ion batterij!

Iemand een opinie?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• mesothelioom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 09:33
same here, Volgens kpn gaat het om een intelligente batterij. Op het moment dat jij hem op de carkit zet en wordt opgeladen "denkt" de batterij dat ie een heel eind leeg is en neemt dan het opgeladen gedeelte als 100% batterijcapaciteit.
met die oude batterijen was dat probleem veel minder.

je moet regelmatig je batterij helemaal leegmaken en met de thuislader volpompen

there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
thanx mesothelioom, je hebt blijkbaar niet alleen verstand van motorblokken dan ook van L-ion batterijen :)

ps: heb je nog een mooi VW blokje voor me?? :)

Verwijderd

je moet idd de batterij heel vaak leeg laten lopen, vooral als je hem vaak in een carkit stopt. Als je het toestel namelijk in de carkit stopt begint hij automatisch op te laden. Hierdoor wordt de batterij 'lui' en krijg je dus een kortere standby tijd. Als je dus thuis zit moet je hem regelmatig helemaal leeg laten lopen. Of koop desnoods een tweede accu... dan heb je een carkit accu en een thuis accu...

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Tsjah... ik zit alleen vaak ik de auto... maar goed, ik zal hem deze week eens leeg laten lopen... en ik ben volgende week ook op vakantie dus dan zittie ook niet in de carkit

bedankt iig

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Tja helemaal leeg laten lopen. Ik heb een 6310 en zit dagelijks in de auto (minimaal 2 uur) en wat moet ik dan doen, een paar dagen telefoon niet in de carkit ofzow?

Vroeger belde ik altijd de cocktaillijn om mijn accu leeg te trekken maar die is er niet meer.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• mesothelioom
Gunner schreef op 31 juli 2002 @ 09:46:
thanx mesothelioom, je hebt blijkbaar niet alleen verstand van motorblokken dan ook van L-ion batterijen :)

ps: heb je nog een mooi VW blokje voor me?? :)
alleen een met twee gaten teveel in de zijkant :P

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik dacht juist dat alleen de oude NiCad accu's last hadden van "luiheid" en dat de nieuwere Li-on e.d. daar geen of heel weinig last van hebben.

• mesothelioom
het zit 'm in het "intelligente" van de batterij en dat had zo'n NiCad accu niet

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En ik heb altijd gehoord dat li-ion batterijen juist geen last hadden van het geheugeneffect :?

Ik was net zo blij dat m'n nieuwe gsm een li-ion accu had en dat ik hem zo vaak kon bijladen als ik wilde zonder capaciteitverlies...

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-07 00:37

Armada

-Wat wil je weten?-

Wat een onzinreacties, zeg. De accu is niet intelligent, maar ook niet meer zo dom om te denken dat wanneer jij laad dat dat 0% is.

The facts:
Rechargeable batteries in portable lighting devices and two-way radios are principally made using Nickel Cadmium (NiCad), Nickel Metal Hydride (NiMH) or Lithium Ion. (Li-Ion) technologies. Rechargeable flashlight batteries are generally Nickel Cadmium.

Each type of rechargeable battery type has unique properties:

NiCad and NiMH

The main difference between the two is the fact that NiMH batteries (the newer of the two technologies) offer higher energy densities than NiCads. NiMH delivers approximately twice the capacity of its NiCad counterpart. What this translates into is increased run-time from the battery with no additional bulk to weigh down the device. NiMH also offers another major advantage: NiCad batteries tend to suffer from what is called the "memory effect". NiMH batteries are less prone to develop this affliction and thus require less maintenance and care. NiMH batteries are also more environmentally friendly than their NiCad counterparts since they do not contain heavy metals.

Li-Ion

Li-Ion has quickly become the emerging standard for portable power. Li-Ion batteries produce the same energy as NiMH batteries but weigh approximately 35% less. This is crucial in applications such as portable two-way radios or notebook computers where the battery makes up a significant portion of the device's weight. Another reason Li-Ion batteries have become so popular is that they do not suffer from the memory effect. They are also environmentally friendly because they don't contain toxic materials such as Cadmium or Mercury.
NiCad batteries, and to a lesser extent NiMH batteries, are prone to what is referred to as the "memory effect". What this means is that if a battery is repeatedly only partially discharged before recharging, the battery "forgets" that it has the capacity to further discharge all the way down. To illustrate: If you, on a regular basis, fully charge your battery and then use only 50% of its capacity before the next recharge, eventually the battery will become unaware of its extra 50% capacity which has remained unused. The battery will remain functional, but only at 50% of its original capacity.

The way to avoid the "memory effect" is to fully cycle (fully charge and then fully discharge) the battery at least once every two to three months. Simply leaving the device in the ON position and letting it run can discharge batteries completely. This will help insure your battery remains healthy. Once discharged, recharge the battery completely according to the manufacturer's instructions.
Prevent the Memory Effect

Keep the battery healthy by fully charging and then fully discharging it periodically. Exceptions to the rule are Li-Ion batteries, which do not suffer from the memory effect.
Short 'n' sweet: Li-Ion accu's hoeven niet geheel ontladen te worden, door sommige fabrikanten wordt het zelfs afgeraden om dat te doen.

Je probleem ligt waarschijnlijk in het gebruik van de telefoon. Wat voor carkit heb je? Als je zo'n aanstekerding hebt, dan laadt hij minder snel dan dat een telefoongesprek ontlaadt. Nokia heeft wel meer rare trekjes met de lading. Vaak heb ik dat er na een gesprek (met 6210) maar twee streepjes nog zijn en 20 min. later is hij weer naar vier opgetrokken. Misschien dat je meer opgemaakt hebt, dan je denkt, maar dat hij dat niet direct aangeeft. Bij mij heeft hij als hij een tijd geladen heeft altijd vier streepjes als aanduiding, ook als hij nog niet vol is. Later trekt dat bij, zodat je nog maar drie streepjes ziet.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Armada schreef op 31 juli 2002 @ 10:24:
Wat een onzinreacties, zeg. De accu is niet intelligent, maar ook niet meer zo dom om te denken dat wanneer jij laad dat dat 0% is.

The facts:

[...]

[...]

[...]

Short 'n' sweet: Li-Ion accu's hoeven niet geheel ontladen te worden, door sommige fabrikanten wordt het zelfs afgeraden om dat te doen.

Je probleem ligt waarschijnlijk in het gebruik van de telefoon. Wat voor carkit heb je? Als je zo'n aanstekerding hebt, dan laadt hij minder snel dan dat een telefoongesprek ontlaadt. Nokia heeft wel meer rare trekjes met de lading. Vaak heb ik dat er na een gesprek (met 6210) maar twee streepjes nog zijn en 20 min. later is hij weer naar vier opgetrokken. Misschien dat je meer opgemaakt hebt, dan je denkt, maar dat hij dat niet direct aangeeft. Bij mij heeft hij als hij een tijd geladen heeft altijd vier streepjes als aanduiding, ook als hij nog niet vol is. Later trekt dat bij, zodat je nog maar drie streepjes ziet.
Dan is het dus toch zoals ik dacht :).

Maar ik bedenk me net dat het wel zo kan zijn dat de batterij sneller slijt als je hem wat vaker bijlaadt. En dan krijg je dus ook wat capaciteitsverlies.

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-07 00:37

Armada

-Wat wil je weten?-

AtHomer dacht na en kwam met de beroemde woorden::
Maar ik bedenk me net dat het wel zo kan zijn dat de batterij sneller slijt als je hem wat vaker bijlaadt. En dan krijg je dus ook wat capaciteitsverlies.
Ja, maar of dat merkbaar zou mogen zijn? De laadchip in de Nokia's is behoorlijk goed en laat geen overladen toe.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

• mesothelioom
De post van mij is bijna een exacte kopie van wat KPN vertelt, dus als ik lieg, lieg ik in commisie. Maar feit blijft wel dat ik met de NiCad accu hier geen last van had en met de Li-ion wel :?

misschien dat het in de vernieuwde software van Nokia zit?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Het is een beetje onduidelijk allemaal
Maar ik trek hem wel leeg , en in mijn vakantie kan ik mooi even kijken hoe lang de batterij het volhoudt

voor de duidelijkheid, mijn telefoon was om 1800 opgeladen en nu heeft ie al 2 streepjes minder

• Tanu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-12-2023
De meeste telefoons hebben en Li-Ion batterij, die naar mijn ervaring wel degelijk geheugeneffect heeft, maar wel veeel minder dan apparaten met 'n NiCD of NiMH batterij.

De 6310 heeft, net als de nieuwere Ericsson-telefoons, een Li-polymeer batterij. Deze kun je inderdaad beter níet telkens helemaal leeg laten lopen, maar beter gewoon regelmatig laden.

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-08 20:29

MaxPoweR

-=StopTech=-

Vroeg me altijd al af waarom er geen functie bestaat dat je zelf kan instellen of hij moet laden wanneer je gsm in de carkit zet.

Verwijderd

Ach, als die batterij het weekend maar overleefd vind ik het wel goed.
Maandagochtend gaat ie weer in de carkit en wordt ie weer opgeladen..

Tis alleen klote als je feestdagen hebt, dan wil het na een dag of vier wel eens problemen gaan opleveren (waar is die oplader ook al weer?).

Heb zelf het idee dat het meer aan de levensduur van de telefoon dan aan de carkit ligt (heb ook een 6210 met een nokia carkit).

• Tanu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-12-2023
De laadfunctie voor in 'n carkit zou fijn zijn. Je zou natuurlijk een mod op je carkit kunnen bouwen, door een schakelaartje op de zijkant te bouwen, waarmee je de laadcontacten van de houder wel of niet inschakelt ;-)

Dan nog iets moois met 'n paar ledjes, en we hebben weer een nieuwe topic: 'Carkit-mods' ;)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Even een update:
Ben nu mijn batterij aan het 'leegtrekken' en de batterij indicator lijkt zich nu enigszins aan te passen aan het echte niveau van de accu

Pagina: 1