Toon posts:

netwerk delen linux vs win98

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij raad geven en informatie.

Ik heb een linux machine redhat 7.3 en een machine win98 deze staat in verbinding met een hub ik kan van de win98 pingen telnetten en ssh de linuxbak is de server.

ik wil nu met de win98 bak op het internet maar de linuxbak laat dit niet toe wellke progjes moet je daar voor hebben en hoe kan ik dit instellen of welke progjes moet ik bewerken want de win98 bak wil geen internetpagina openen.

ik ben zeer bleu in dit maar help eens op weg

alvast bedankt.

mstrb

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

zoek eens naar iptables... Er is echter een grote kans dat je redhat ergens een configuratieprogramma bevat voor firewall/masquerade...

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 09:47
Je Linuxbak moet dus je gateway worden?

Afhankelijk van je situatie heb je een netwerkkaart voor je interne netwerk en een externe verbinding (netwerkkaart, modem, isdnkaart) in je Linuxbak.

In de 2.4.X kernel serie (RedHat 7.3 dus ook) gebruik je in Linux IPTABLES voor het doorsturen van verkeer naar je netwerk en het internet. De techniek daarachter heet IP-Masquerading: het internetverkeer van je Win98 bak wordt verstuurd als ware het van de Linux computer zelf. De IPTABLES tabellen houden bij welk verkeer nou van hem zelf is en wat van andere computer op het netwerk.

Zoek eens naar IPTABLES howto's. Als het goed is heeft RedHat deze package ook al voor je geinstalleerd, en kun je via een gui (..) ook al heel wat instellen.

• splat
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Wil je de linux-server ook nog gewoon als workstation gebruiken? Zo niet, dan kun je misschien beter 'n linux distro installeren die speciaal als server/gateway is ingericht. Neem is 'n kijkje op e-smith.org. E-smith (of sme) is gebasseerd op redhat, maar al direct geconfigureerd als server en gateway, met nog tal van andere mogelijkheden. Of kijk op smoothwall.org. Smoothwall is niet erg uitgebreid maar voor internetdelen werkt het goed.

Verwijderd

dat is een erg sterk punt.
Wil je op die red hat bak werken, prima hou red hat.
Gaat hij verder niets doen? Ook goed, neem dan een lekkere standaard firewall distro.
Floppy firewall is erg leuk daarvoor, kant en klaar op 1 floppy :-D
Aangezien je redhat 7.3 hebt zal je wel een 2.4.x kernel gebruiken. Dus die gebruikt idd IPTABLES. als je op red hat en iptavbles zoekt., zal je vast een berg leuke links tegen komen.
Dan moet je op de red hat site maar eens zoeken naar firewall configuratie in de support afdeling.
Of een search op google/dit board doen.

Verwijderd

Neem slackware zoek op internet naar een netfilter howto en klaar is kees.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 07:52

woutur

Klauwtjes uit!

Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 13:51:
Neem slackware zoek op internet naar een netfilter howto en klaar is kees.
Huur een bedrijf in om het voor je te doen... ook een optie (en even nutteloos). |:(

In ieder geval kan je met RH zeker uit de voeten. Ik kan zo 1-2-3 niet meer herinneren of je kabel of adsl of iets anders had. In het geval van adsl moet je zeker even naar adsl4linux.nl surfen en daar de software van downloaden. Ben je binnen een uurtje klaar en je kan je RH bak nog voor andere dingen gebruiken :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
nadat ik dus iptables cq ipchains heb geconfigureerd krijg ik de volgende foutmelding

Warning: you must enable IP forwarding for packets to be forwarded at all:
Use `echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward'

waar plaats ik dit of wat bedoelen ze er mee

helpppp

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
dat typ je gewoon in, en dan ram je op enter :)
zorgt ervoor dat de file /proc/sys/net/ipv4/ip_forward de inhoud "1" krijgt

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 09:47
p'cies :)

echo "x" gooit "x" naar de stdout (standaard output, doorgaans je console). Met > verwijs je de "stdout-stream" in dit geval naar een bestandje in /proc

Ipchains is nu overigens "verouderd", in de 2.2.X kernel serie was dit de de facto routing tool.

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik de zaken die hier boven staan heb gedaan werkt het wel maar moet steeds het hele verhaal bij het opnieuw opstarten weer invoeren. is er ook een mogelijkheid dat dit gewoon bij het opstarten gaat en ja hoe doe ik dat

alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
wie weet hier een antwoord op ????????????

alvast bedankt

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
/etc/rc.d/rc.local

Heb je trouwens de FAQ van NOS al gelezen? Al je vragen worden er in beantwoord! Misschien kun je ook beter nog even [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! ]=-[/rml] lezen?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Inderdaad. Welkom in NOS :)
Wij hebben een FAQ waarin dit soort dingen staan uitgelegd... als je dan nog tegen problemen aanloopt, mag je een nieuw topic openen. Succes ermee :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.