Wat voor condensatoren op mobo

Pagina: 1
Acties:

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Ik heb net een defecte asus cubx gekocht. Ik heb nog nooit een mobo gerepareerd, maar dacht dus - moet het toch eens leren :)

Er zitten een aantal condensatoren op het bord die er niet meer zo fris uit zien (vervormd). Eentje is bovenop beschadigd en daar een beetje bruin. Kapot denk ik dus.

Opdruk luidt 1500uF bij 6,3V. Dus ik moet neem ik aan minstens 6,3V rating hebben, maar zeg 50V mag ook?

En dan de capaciteit - hoeveel meer mag dit eventueel zijn? Helpt dat de stabiliteit of juist niet?

• Termi
  • Laatst online: 21:23
Ik zou persoonlijk gewoon de orginele condensatoren vervangen door de zelfde :). Er zijn hier al wat meer vragen over geweest, je kan het doen, maar ik weet niet of het goed is.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Ja sorry - wil natuurlijk best de search gebruiken maar doet het nog niet (snik).

Maar ik zat te zoeken bij Conrad en kon niet dezelfde vinden...

Stel nu dat ik 1500uF bij 6,3V vind trouwens, heb ik dan sowieso de goede? Of zijn er, afgezien van temperatuurbestendigheid (dat zit wel goed denk ik) nog andere specificaties van belang? Bedankt.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

Even aangenomen dat we het over een hole-mount hebben (met pinnen, geen SMD), dan kun je een geschikte condensator bestellen bij o.a. Farnell, bestelnr. 767-360.

Lage impedantie, -40 tot +105C, 20mm hoog en 10mm diam., 5mm tussen de pinnen.
Afbeeldingslocatie: http://international1.farnell.com/info/catimages/C189

Kosten? €0,73 + verzendkosten.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De waarde van de condensator (1500 uF) is belangrijk, wat er gebeurd bij een andere waarde is zo niet te zeggen. De werkspanning 6,3 V is de spanning waarop de condensator nog goed werkt. Een condensator met een hogere werkspanning mag altijd, maar die zijn dan ook wel meestal groter en dat past dan waarschijnlijk weer niet. Een hogere werkspanning heeft geen toegevoegde waarde.

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 22:25
Veel geluk met repareren. Het lijkt mij een laag slagings percentage hebben.
Aangezien een condensator veel schade aan de rest van de compononten kan doen

Specs

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan prima lukken hoor. De meeste Mobo fabrikanten doen zelf ook dit soort reparaties omdat condensatoren relatief goedkoop en makkelijk te vervangen zijn. Gewoon doen !

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Koel, bedankt!

Ja en misschien is het niet kansrijk. Maar ik ben al zo gek geweest 16 euro uit te geven om dit bord hier te krijgen, dus nu zal ik m te grazen nemen ook... >:)

edit: ohja en ik dacht dus dat het het efficientst is om al die dingen te vervangen, maar da's dus nog wel een uitgave. Zijn ze alleen stuk als ze er stuk uitzien, of...?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 21:23
masaman schreef op 31 juli 2002 @ 08:39:
De waarde van de condensator (1500 uF) is belangrijk, wat er gebeurd bij een andere waarde is zo niet te zeggen.
Meestal worden dat soort condensatoren als buffers gebruikt. Om die reden moet je dus zeker de minimale waarde van die condensator aanhouden, maar in principe zou een hogere waarde ook gewoon goed moeten werken.
Daarmee zou je iets meer buffercapaciteit moeten hebben, maar of je dat echt gaat merken aan stabiliteit? Waarschijnlijk niet, of alleen bij overclocking..

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

John_Glenn schreef op 31 juli 2002 @ 09:54:
[...]

Koel, bedankt!

Ja en misschien is het niet kansrijk. Maar ik ben al zo gek geweest 16 euro uit te geven om dit bord hier te krijgen, dus nu zal ik m te grazen nemen ook... >:)

edit: ohja en ik dacht dus dat het het efficientst is om al die dingen te vervangen, maar da's dus nog wel een uitgave. Zijn ze alleen stuk als ze er stuk uitzien, of...?
Ik weet niet hoeveel het er zijn, maar eventueel kun je dat doen ja. Ze zijn niet zo waanzinnig duur en als je zeker weet dat dat het probleem is, heb je weer een mooi moederbordje als je klaar bent.

Nog wat soldeertips:
• Soldeer niet te warm
• Gebruik bij het verwijderen van de oude condensatoren desoldeertape. Dat is gevlochten koperdraad gedrenkt in een vloeistof. Dat druk je met de punt van je soldeerbout op de loodvoeg. Het tin wordt dan mooi 'weggezogen'. Trek niet te hard aan de condensatoren.
• let op dat je noteerd hoe de condensatoren zijn gemonteerd (polariteit). Monteer de nieuwe precies gelijk (duh).

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
AcouSE schreef op 31 juli 2002 @ 10:08:
[...]
Ik weet niet hoeveel het er zijn, maar eventueel kun je dat doen ja. Ze zijn niet zo waanzinnig duur en als je zeker weet dat dat het probleem is, heb je weer een mooi moederbordje als je klaar bent.

Nog wat soldeertips:
...
Ja dat weet ik niet zeker - ik dacht eigenlijk dat ik nog wel zou kunnen POSTen met brakke condensatoren. Maar aangezien er helemaal niks gebeurt (nou ja er gaat een LED aan en de CPU fan draait), zal ik dus moeten gokken dat dat het is. Ik heb geen multimeter ofzo.

* John_Glenn ziet het al gebeuren dattie uren lang zit te klussen en dat er dan eigenlijk een brakke BIOS opzat ofzo 8)7

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:39

Greyfox

MSX rulez

John_Glenn schreef op 31 juli 2002 @ 10:27:
[...]

Ik heb geen multimeter ofzo.
Een mobo repareren en dan geen multimeter in huis hebben?
Ik denk dat dat een goede eerste aanschaf is.
Hoe kun je anders bepalen wat er uberhaupt stuk is?
Dan wordt het gokken wat je moet vervangen.

MSX 2 rulez more

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Greyfox schreef op 31 juli 2002 @ 10:32:
[...]

Een mobo repareren en dan geen multimeter in huis hebben?
Ik denk dat dat een goede eerste aanschaf is.
Hoe kun je anders bepalen wat er uberhaupt stuk is?
Dan wordt het gokken wat je moet vervangen.
OK da's op zich waar. Ja dit wordt ook echt een ontgroening voor me...

Maar, nooit te jong om te leren toch - no worries, ben geen 9 ofzo :P

Verwijderd

Ja ,dat is het probleem bij electronische componenten, in tegenstelling tot bv de onderdelen van een fiets, kun je aan de buitenkant niet zien wat er aan schort.
En als je een mooie meter hebt, ben je al wat verder, maar dan....
Kijk maar naar mijn sig...

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Maar een condensator die bovenop beschadigd is en bovendien een beetje bruin is, is ongetwijfeld aan vervanging toe.

Verwijderd

het feit dat er een kapotte elco op zit (opengebarsten met bruin vocht eruit) geeft aan dat deze elco te veel spanning voor z'n kiezen gehad heeft.
Je moet uitkijken met die bruine prut, is niet echt gezond!!!

Als de elco een te hoge spanning gehad heeft, heeft de achterliggende electronica ook teveel spanning gehad. Veel succes!!

Verwijderd

AcouSE schreef op 31 juli 2002 @ 10:44:
Maar een condensator die bovenop beschadigd is en bovendien een beetje bruin is, is ongetwijfeld aan vervanging toe.
No doubt about it......

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 10:39:
Ja ,dat is het probleem bij electronische componenten, in tegenstelling tot bv de onderdelen van een fiets, kun je aan de buitenkant niet zien wat er aan schort.
En als je een mooie meter hebt, ben je al wat verder, maar dan....
Kijk maar naar mijn sig...
Lol... ik proef een cynische noot :) Hadden wij niet eerder ooit een discussie over iets? Maar maak je geen zorgen - ik weet wel wat ik meet, als ik eens een keer meet. Heb er een broertje dood aan zeg maar, maar heb wel ooit zoiets geleerd.

Tja, je ziet altijd compleet uiteengereten elementen als iemand zijn stukke condensator een keer post. Dus dacht ik - die dingen gaan vast niet zo maar lekken, die sterven met geweld.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 10:48:
het feit dat er een kapotte elco op zit (opengebarsten met bruin vocht eruit) geeft aan dat deze elco te veel spanning voor z'n kiezen gehad heeft.
Je moet uitkijken met die bruine prut, is niet echt gezond!!!

Als de elco een te hoge spanning gehad heeft, heeft de achterliggende electronica ook teveel spanning gehad. Veel succes!!
Of hij is gewoon te warm geworden, als gevolg van een hoge dissipatie icm met een warme omgeving.

Verwijderd

Ik ben heel nieuwsgierig of het je lukt. Een leuke digitale multimeter heb ik overigens laatst bij onze electronicazaak gehaald. Alle basisfuncties (volt in dc/ac, weerstand, npn + pnp transistor metertje etc) voor 12 euro 50... duur hoeft het dus niet te zijn.

Verwijderd

Je hebt een goed geheugen, John_Glenn, net als ik, maar eh, no hard feelings hoor... :)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 11:04:
Je hebt een goed geheugen, John_Glenn, net als ik, maar eh, no hard feelings hoor... :)
Nee, maakte ook maar een grapje. Zit alleen heel hard na te denken waar het toen over ging. Ik kan me alleen nog herinneren dat ik gelijk had :+

edit: ohja, wat goed! Nou ja - bijna. Ik wilde juist geen hoofdtelefoon aansturen met een gewone versterker. Ben dat 'geloof' nog altijd aanhangig...

(sorry mensen voor het even off-topic raken - ik waardeer alle hulp hier ontzettend. Zal ook mijn ervaringen posten uiteraard)

Verwijderd

offtopic:
En ik weet nog waar het over ging, hoofdtelefoonversterkertje, daar wilde je toen 2 gigantische geluidboxen mee aansturen...
Pagina: 1