[MAYA] Licht door glas zonder raytracing?

Pagina: 1
Acties:

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:34
Owkey ik heb et volgende probleempje. Ik ben nu druk aan het experimenteren met een realistische belichting. Via highend3d.com heb ik een goed MEL script gevonden wat een bol van directional lights creerd met hierin een sterke voor de hoofdrichting. Het werkt opzich erg goed. Allemaal met dmap shadows.

Nu komt het echte probleem ik ben bezig met het nabouwen van mijn kamer. Het enige wat echt nog miste was realistiche belichting. Vandaar dat ik deze manier wilde toepassen. Het nadeel is dus dat het licht door het glas moet schijnen. Tot nu toe is mij dat alleen gelukt door alle directional lights raytracing shadows te laten werpen. maar dat vertwintigd voudigd de rendertijd.

Nu is mijn vraag dus, kan dit ook met dmap shadows zodat die rendertijd wat korter wordt?

KnowYourBeans

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

(dit zal wel heel erg stom klinken, maar...)kun je niet gewoon een doorzichtige texture maken zonder refractie-coefficient?

teveel zooi, te weinig tijd

• ZOMERZON
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 11:45

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

transparency en/of translucency instellen ?

• Sander0105
de transparency staat op 0.745 vrij hoog al dus. en wat houd precies dat translucency in??

[yoozer] hoe bedoel je precies, net zoals zomerzon een shader met een hoge transparency?

KnowYourBeans

• Sander0105
Dit is trouwens een render met raytracing:
http://home.wanadoo.nl/mwcmulders/zooi/Wip_lightening2.jpg

Als ik dit met dmap shadows render is het dus donker binnen. :(

KnowYourBeans

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

hm, ja.. goede vraag. nou, kijk, jij hebt glas nodig zonder brekingscoëfficient - of een verwaarloosbaar effect daarvan. maar, je hebt wel de spiegeling nodig die dit glas geeft. wat ik wil zeggen is dat je i.p.v. een aparte glas-shader misschien beter een transparant, reflective plastic-texture kan gebruiken - omdat daar over het algemeen geen breking in meespeelt.

[sub]sorry als ik vaag klink. ik ben povray gewend, en daar kun je de IOR instellen - is deze gewoon 1, dan worden alle berekeningen voor breking simpelweg overgeslagen.

teveel zooi, te weinig tijd

Pagina: 1