Computercrash door harde schijf?

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chaser
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-03 21:32
Computercrash door harde schijf?

Ik zit met een probleem

Vorig weekend heb ik 1 de harde schijf van 1 van mijn computers geformateerd door middel van het setup programma van w2k (cd-rom)

1 partitie met alle beschikbare gigabyte
w2k er op gezet
stuurprogramma,s geinstalleerd
servicepack 2 geinstalleerd
maar hierna zat ik bezig met 1 van mijn andere computers waardoor ik dus de "probleemcomputer" even niet gebruikte (uurtje ongeveer)

Toen ik weer verder wilde gaan kreeg ik de computer niet meer aan de praat
'k heb beeld (dat is dus niet veranderd)
Maar het toetsenbord doet niks meer
En met de muis krijg ik de cursorpijl niet meer aan het bewegen
Hierdoor was ik genoodzaakt om mijn cmputer met de resetknop opnieuw op te starten

Hierna in het bios gekeken of ik iets had aanstaan wat niet hoorde maar dat is ook niet het geval

In het bios:

Power manegment: apm/acpi
Standby time out: disabled
Suspend time out: disabled
Display time out: disabled
Hard disk time out: disabled
Ring on power on: disabled
Keyboard power on: disabled
RTC alarm power on disabled
Dram frequency op 100mhz gezet in plaats van 133mhz
Mijn processor kan ik niet over of onderklokken omdat hij die zelf instelt

In windows 2000
Screensaver uitgezet
Bij energiebeheerschema,s er voor gezorgd dat alles op "nooit" staat ingesteld zodat niets in de stand-by stand gaat

Aangezien in mijn systeem een ibm schijf zit heb ik van internet het programma "ibm drive fitness test" gedownload en geinstalleerd op een lege floppy

Dit gedaan via het systeem waar ik nu dit verhaal op type want die andere (probleem)computer heb ik nog niet eens aangesloten op een netwerk en hij heeft ook geen internetverbinding
(Zo weinig mogelijk dingen geinstalleerd zodat zomin mogelijk in de war gaat)

Het programma start zelf op dus ik start het systeem opnieuw op zodat het programma zijn werk kan gaan doen

Er wordt dan in dit programma gevraagd of ik de quick test wil doen
En zogezegd en gedaan
Maar na een aantal dingen gecontroleerd te hebben begint hij aan de test "measuring read/write elements" maar dan "bevriest" mijn systeem gelijk en doet hij niets meer

Geen reactie van het toetsenbord en ik hoor de harde schijf ook niet ratelen(werken)

Systeem gegevens:
Pcchips 810 mlr
2x 256 mb 133mhz viking sdram geheugen
master: ibm 60GB harde schijf uit de 60gxp serie (jumper op de HD staat ook op master dus)
slave:zit niks op
master: lite-on dvd-rom speler (hier staat op de achterkant de jumper dus ook op master)

Merkloze voeding van 300wat
En verder alleen de standaard dingen

Voordat ik deze schijf formateerde had ik altijd het programma "smart defender" aanstaan en liet dit programma ook af en toe de schijf controleren maar vond dan niks

Welk heb ik meerdere keren het programma dvd2svcd laten proberen om een dvd om te zetten naar svcd wat nogal lang duurt (12-18uur) maar dan bevroor het beeld ook altijd als ik s.ochtends keek hoe ver mijn computer was (met rippen) en moest hem dus ook weer opnieuw opstarten met de resetknop

Ik denk zelf dat het de harde schijf is maar als ik hem al niet kan controleren met het controleprogramma (ibm drive fitness test)van ibm zelf dan is dat ook alleen maar gokken
Ik heb zelf geen idee meer hoe ik waar ikzelf nog verder kan zoeken

Wat heb ik nou verkeerd staan of wat kan er kapot zijn?

I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.

• chaser
Heb ik toch geprobeerd mijn probleem zo duidelijk mogelijk hier neer te zetten........

Een klein schopje dan maar....

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:37

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
lijkt me dat je een verkeerde driver voor je toetsenbord/muis en mobo hebt
probeer eens via drivers te installeren (als je via chipset hebt).
anders kan je hd ok nog eens rip zijn
de 60gxp is niet een goeie serie van ibm

Tweakers Discord

• Mr_Gee
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Mr_Gee

Ik Heb Gesproken

ik zou eerst alles los halen,
geluid, modem, netwerk kaart....alles
beginnen met een schijf, mobo, floppy en een reepje ram
dan de rom er bij als dat werkt ram enz

suc6

Proffesioneel Platzak

• chaser
dacht toch dat de standaard stuurprogramma,s van windows voor muis en toetsenbord het altijd wel deden
verschillende toetsenborden (allebei ps/2)geprobeerd (packerd bell en logitech) en verschillende muizen geprobeerd 2 muizen van logitech waarvan er 1 ps/2 was en 1 usb uitvoering dus het ligt niet aan de muis of toetsenbord zelf

En als ik trouwens dat programma van ibm gebruik, gebruik ik dus de stuurprogramma,s die op dat moment op de floppy staan van het programma "ibm drive fitness test" en het lijkt me sterk dat ibm daar een slechte driver bijleverd

Want bij dit (dos)programma slaat hij ook vast

Zit trouwens een sis-chipset op

Mr_Gee
geluid onboard (ingeschakeld)
modem onboard (uitgeschakeld)
netwerk-kaart onboard (uitgeschakeld)

In dos laadt hij geen geluid-geen modem-geen netwerk stuurprogramma,s en toch slaat hij daarin ook vast
maar ik zal eens proberen wat je voorstelt

als iemand anders een idee heeft laat maar horen

[ Voor 0% gewijzigd door chaser op 31-07-2002 21:18 . Reden: iets vergeten ]

Verwijderd

Ik kan me vaag herrinderen dat die serie 60gxp oververhit kon raken oid d8 ik namelijk ergens gelezen te hebben weet niet zeker of het deze serie is. Als dat zo is misschien een cooler er bij bouwen voor je harddisk ? wie weet helpt dat

• chaser
Bij 1 van de keren dat hij gecrashed was heb ik gekeken of ik mijn hand nog op de harde schijf kon leggen

De schijf was wel warm maar niet heet

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 09:24
klinkt als een driverprobleem, probeer dat eerst eens voordat je iets nieuws gaat kopen.

denk niet dat het aan je hd ligt

• chaser
welke driver dan en waarvan?

wat zorgt ervoor dat de computer na een tijdje niet aangeraakt te hebben crashed/bevriest?

• chaser
Oke ik heb het geprobeerd zoals Mr_Gee voorstelde

1 reepje sdram geheugen er in
dvd-rom afgekoppeld en verwijderd in het bios
Dus alleen de harde schijf als master
in het bios automatisch laten detecteren (award bios)
floppy drive laten zitten want die had ik nodig voor het programma van ibm

Maar helaas weer slaat hij vast op het moment dat hij met het onderdeel "measuring read/write elements" zal beginnen

Hierna zelfs een andere floppy gepakt en daar opnieuw het programma (via de andere computer) op gezet zodat ik zeker wist dat het niet aan de floppy ligt maar nee helaas hij slaat toch weer vast op het welbekende punt

Weet echt niemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?
Want ik weet het niet meer
als ik maar wist wat er kapot was dan wist ik ook wat er vervangen moet worden

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

Een ding is zeker duidelijk, het is geen software probleem. Dit vanwege de totale lockups die je hebt in tegenstelling tot een blauw scherm ofzo, en natuurlijk het feit dat je het ook hebt na opstarten in dos voor het ibm-test programma.
Dus hardware. En zeer waarschijnlijk de harddisk.
Als hij alleen maar vastliep tijdens de test met dat proggie en niet in windows, okee, daar valt nog mee te leven. Maar je zegt dat het dus ook gebeurde tijdens dvd-rippen.
Alles duidt dus op een fout in de harddisk.
Heb je in je bios SMART aanstaan voor je harddisks? Wat zegt die?
Hoe oud is de harddisk? Bel/mail anders met je leverancier of ibm zelf, en vraag om advies.
Oja, enneh, de 60gxp serie van ibm is inderdaad fucked-up, problemen met hitte.
Zie ook hier
Of doe zelf een search op google naar ibm 60gxp problem.
Kortom: andere schijf halen.

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-03 08:28
Dit lijkt erg veel op mijn probleem : Ik heb net een IBM 120-serie 80 Gieg geinstalleerd [master op IDE-0] naast mijn Quantum Fireball 20 Gieg [slave op IDE-1]. Op IDE-0 zit als slave een AOpen DVD-speler en op IDE-1 als master een Lite-On 12/10/40 CD-RW speler.

Nu is het zo dat als ik de verkenner open om de inhoud van 1 van mijn harde schijven weer te geven, de comp na een korte tijd helemaal vast slaat, ik kan dan slechts resetten.
Ook als ik data van de ene naar de andere harddisc pomp, loopt de computer helemaal vast.

Ik heb de IBM DFT de IBM disc laten testen, maar die geeft geen error, de Quantum disc kan hij echter niet testen, want hij is zogenaamd onvindbaar.

Ik ben er vrij zeker van dat het een hardware probleem moet zijn, want toen de IBM er nog niet bijzat had ik nooit last van dit soort dingen. Ik geloof ook niet dat de IBM schijf kapot is omdat dat DFT geen error report.

Mijn schijven zitten btw op een ECS K7SA Lan, audio is ingeschakeld, Lan is uitgeschakeld.
Mijn processor is een AMD XP 1600+
Ik heb een dual-boot Windows XP Pro / Windows 2000 Pro, beiden UK versies.

Zou het een temperatuur-kwestie zijn? Mijn kast is aan beide zijden open en er staat een kamerventilator op te blazen.

Zou het aan de indeling van de IDE -kanalen liggen [hoe zouden jullie die indelen]?

Of is toch 1 van mijn schijven verrot [de computer slaat op beide schijven af, als ik de verkenner heb open staan]?

• chaser
Warmte:
als hij vastskaat als ik dat dos-programma van ibm gebruik en dan mijn hand op de harde schijf leg dan is hij warm maar ik denk niet warmer als 35-40 graden en dat moet een harde schijf toch aankunnen
Ik zal dit morgen wel even controleren door een temperatuurmeter aan de buitenkant van de harde schijf te zetten en te kijken tot hoever de temperatuur oploopt (als hij vastloopt)
Ik heb nu geen smart programma anstaan maar had dat eerst wel (smart defender)en als ik die de schijf liet controleren vond die niks en gaf ook geen waarschuwingen
En tuurlijk had ik de s.m.a.r.t "enabled"staan in het bios

Hoeveel jaar garantie heb je op een ibm schijf?
hij is van mei 2001
'k weet niet of ik de bon nog weet te vinden van de schijf of heb je die niet nodig als je hem opstuurt naar ibm?

ps
Ik weet dat de 60gxp serie problemen geeft maar ik had deze harde schijf toen al gekocht!

AnotherFruitcake
probeer het eens zoals Mr_Gee voorstelde
oftewel laat alleen de schijf met het besturinssysteem er in zitten en start dab verkenner op
Trouwens worden je schijven allemaal herkend door het bios?
Kan aan de kabels liggen

[ Voor 0% gewijzigd door chaser op 04-08-2002 01:46 . Reden: ik kan niet schrijven :) ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:37

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
heb je een pb kast?
moet je eerst ff de partitie verwijderen en er weer opzette kan helpen
packard bell heeft een tattoo partitie zodat hun master cd werkt.
misschien dat win2k daarom niet goed installeert

Tweakers Discord

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik heb inderdaad ook iets gelezen ober ibm hd waar op zichzelf niks mis mee was maar je moest hem niet langer dan 8 uur per dag aanzetten

Iperf

• chaser
Harde schijf heb ik dit weekend in een andere computer gezet en toen weer drive fitness test geprobeerd en toen ging hij wel door en doorliep alle testen

Hij gaf aan het eind aan dat er corrupte data op de schijf stond en dat het verstandigste was om de hele schijf te wissen
Heb ik toen maar gedaan
(duurde een eeuwigheid)
Hierna weer de test gedaan en toen liep hij alle testen door en hij gaf geen fouten meer aan
Weer ingebouwd in de computer waar hij oorspronkelijk zat en toen nog even een keer de test gedaan en hij doorliep ze ook hier allemaal en gaf aan het eind geen fouten meer aan
Wat er nou precies verkeerd was weet ik niet maar ik ben blij dat de schijf weer voorlopig goed is
Ik moet namelijk w2k er nog opnieuw op zetten en dan even kijken of hij dan goed functioneert
Mar ik ben in ieder geval hoopvol dat het weer goed komt

Pagina: 1