Computercrash door harde schijf?
Ik zit met een probleem
Vorig weekend heb ik 1 de harde schijf van 1 van mijn computers geformateerd door middel van het setup programma van w2k (cd-rom)
1 partitie met alle beschikbare gigabyte
w2k er op gezet
stuurprogramma,s geinstalleerd
servicepack 2 geinstalleerd
maar hierna zat ik bezig met 1 van mijn andere computers waardoor ik dus de "probleemcomputer" even niet gebruikte (uurtje ongeveer)
Toen ik weer verder wilde gaan kreeg ik de computer niet meer aan de praat
'k heb beeld (dat is dus niet veranderd)
Maar het toetsenbord doet niks meer
En met de muis krijg ik de cursorpijl niet meer aan het bewegen
Hierdoor was ik genoodzaakt om mijn cmputer met de resetknop opnieuw op te starten
Hierna in het bios gekeken of ik iets had aanstaan wat niet hoorde maar dat is ook niet het geval
In het bios:
Power manegment: apm/acpi
Standby time out: disabled
Suspend time out: disabled
Display time out: disabled
Hard disk time out: disabled
Ring on power on: disabled
Keyboard power on: disabled
RTC alarm power on disabled
Dram frequency op 100mhz gezet in plaats van 133mhz
Mijn processor kan ik niet over of onderklokken omdat hij die zelf instelt
In windows 2000
Screensaver uitgezet
Bij energiebeheerschema,s er voor gezorgd dat alles op "nooit" staat ingesteld zodat niets in de stand-by stand gaat
Aangezien in mijn systeem een ibm schijf zit heb ik van internet het programma "ibm drive fitness test" gedownload en geinstalleerd op een lege floppy
Dit gedaan via het systeem waar ik nu dit verhaal op type want die andere (probleem)computer heb ik nog niet eens aangesloten op een netwerk en hij heeft ook geen internetverbinding
(Zo weinig mogelijk dingen geinstalleerd zodat zomin mogelijk in de war gaat)
Het programma start zelf op dus ik start het systeem opnieuw op zodat het programma zijn werk kan gaan doen
Er wordt dan in dit programma gevraagd of ik de quick test wil doen
En zogezegd en gedaan
Maar na een aantal dingen gecontroleerd te hebben begint hij aan de test "measuring read/write elements" maar dan "bevriest" mijn systeem gelijk en doet hij niets meer
Geen reactie van het toetsenbord en ik hoor de harde schijf ook niet ratelen(werken)
Systeem gegevens:
Pcchips 810 mlr
2x 256 mb 133mhz viking sdram geheugen
master: ibm 60GB harde schijf uit de 60gxp serie (jumper op de HD staat ook op master dus)
slave:zit niks op
master: lite-on dvd-rom speler (hier staat op de achterkant de jumper dus ook op master)
Merkloze voeding van 300wat
En verder alleen de standaard dingen
Voordat ik deze schijf formateerde had ik altijd het programma "smart defender" aanstaan en liet dit programma ook af en toe de schijf controleren maar vond dan niks
Welk heb ik meerdere keren het programma dvd2svcd laten proberen om een dvd om te zetten naar svcd wat nogal lang duurt (12-18uur) maar dan bevroor het beeld ook altijd als ik s.ochtends keek hoe ver mijn computer was (met rippen) en moest hem dus ook weer opnieuw opstarten met de resetknop
Ik denk zelf dat het de harde schijf is maar als ik hem al niet kan controleren met het controleprogramma (ibm drive fitness test)van ibm zelf dan is dat ook alleen maar gokken
Ik heb zelf geen idee meer hoe ik waar ikzelf nog verder kan zoeken
Wat heb ik nou verkeerd staan of wat kan er kapot zijn?
Ik zit met een probleem
Vorig weekend heb ik 1 de harde schijf van 1 van mijn computers geformateerd door middel van het setup programma van w2k (cd-rom)
1 partitie met alle beschikbare gigabyte
w2k er op gezet
stuurprogramma,s geinstalleerd
servicepack 2 geinstalleerd
maar hierna zat ik bezig met 1 van mijn andere computers waardoor ik dus de "probleemcomputer" even niet gebruikte (uurtje ongeveer)
Toen ik weer verder wilde gaan kreeg ik de computer niet meer aan de praat
'k heb beeld (dat is dus niet veranderd)
Maar het toetsenbord doet niks meer
En met de muis krijg ik de cursorpijl niet meer aan het bewegen
Hierdoor was ik genoodzaakt om mijn cmputer met de resetknop opnieuw op te starten
Hierna in het bios gekeken of ik iets had aanstaan wat niet hoorde maar dat is ook niet het geval
In het bios:
Power manegment: apm/acpi
Standby time out: disabled
Suspend time out: disabled
Display time out: disabled
Hard disk time out: disabled
Ring on power on: disabled
Keyboard power on: disabled
RTC alarm power on disabled
Dram frequency op 100mhz gezet in plaats van 133mhz
Mijn processor kan ik niet over of onderklokken omdat hij die zelf instelt
In windows 2000
Screensaver uitgezet
Bij energiebeheerschema,s er voor gezorgd dat alles op "nooit" staat ingesteld zodat niets in de stand-by stand gaat
Aangezien in mijn systeem een ibm schijf zit heb ik van internet het programma "ibm drive fitness test" gedownload en geinstalleerd op een lege floppy
Dit gedaan via het systeem waar ik nu dit verhaal op type want die andere (probleem)computer heb ik nog niet eens aangesloten op een netwerk en hij heeft ook geen internetverbinding
(Zo weinig mogelijk dingen geinstalleerd zodat zomin mogelijk in de war gaat)
Het programma start zelf op dus ik start het systeem opnieuw op zodat het programma zijn werk kan gaan doen
Er wordt dan in dit programma gevraagd of ik de quick test wil doen
En zogezegd en gedaan
Maar na een aantal dingen gecontroleerd te hebben begint hij aan de test "measuring read/write elements" maar dan "bevriest" mijn systeem gelijk en doet hij niets meer
Geen reactie van het toetsenbord en ik hoor de harde schijf ook niet ratelen(werken)
Systeem gegevens:
Pcchips 810 mlr
2x 256 mb 133mhz viking sdram geheugen
master: ibm 60GB harde schijf uit de 60gxp serie (jumper op de HD staat ook op master dus)
slave:zit niks op
master: lite-on dvd-rom speler (hier staat op de achterkant de jumper dus ook op master)
Merkloze voeding van 300wat
En verder alleen de standaard dingen
Voordat ik deze schijf formateerde had ik altijd het programma "smart defender" aanstaan en liet dit programma ook af en toe de schijf controleren maar vond dan niks
Welk heb ik meerdere keren het programma dvd2svcd laten proberen om een dvd om te zetten naar svcd wat nogal lang duurt (12-18uur) maar dan bevroor het beeld ook altijd als ik s.ochtends keek hoe ver mijn computer was (met rippen) en moest hem dus ook weer opnieuw opstarten met de resetknop
Ik denk zelf dat het de harde schijf is maar als ik hem al niet kan controleren met het controleprogramma (ibm drive fitness test)van ibm zelf dan is dat ook alleen maar gokken
Ik heb zelf geen idee meer hoe ik waar ikzelf nog verder kan zoeken
Wat heb ik nou verkeerd staan of wat kan er kapot zijn?
I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.