Extreem langzame hdd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een asus k7v-e mobo met daarin een redelijk nieuwe 6.6 gig hdd het probleem is echter dat hij ongelooflijk langzaam is...

sisoft komt op een score van net 2 mb /sec wat volgens mij veel te laag is, proc en geheugen voldeden redelijk aan de spec maar de hdd niet... hoe stel ik deze sneller in...?!

ik kan niet alle specs geven want dan moet mn computertje eerst uit en dat duurt jaren, de hdd is ook niet vol (50%) free space maar denk dat in t bios ergens instellingen verkeerd staan.. voor de rest is de schijf op gedeelt in 2 partities

wie weet of hier iets aan te doen valt..?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
een aanvulling: had me enigszin vergist in de grootte

specs:

MAXTOR 91021U2
8.4 gigabyte
UDMA 66
ATA 5
5400 RPM

dat ding hoort volgens de specificaties heel veel sneller te gaan, maar waarom doet hij het niet... :'(

800 mhz duron (doet het goed in sisoft)
256 meg doet het ook perfect
98 se
en voor de rest weinig exotische troep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Het kán zijn dat je harddisk een bijna-doodervaring beleeft. Maak direct een backup van alle belangrijke data op de schijf, en controleer DAARNA de schijf met een schijfcontroleprogramma.

Ook kan het zijn dat je HD zwaar gefragmenteerd is. Voer eens een defragmentatie uit. (Pas op: dit kan fataal zijn ALS je HD inderdaad bijna dood is.)

Controleer ook even of hij wel goed geconfigureerd is: Op UDMA/UATA en niet op een verouderde PIO modus.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:49
Wat versta jij onder redelijk nieuw? 8.4GB schijven waren zo'n 2/3 jaar geleden de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wannapuf schreef op 31 juli 2002 @ 02:17:
Wat versta jij onder redelijk nieuw? 8.4GB schijven waren zo'n 2/3 jaar geleden de standaard.
ja dat noem ik nog redelijk nieuw, maar dat is natuurlijk een relatief begrip, ik werk ook veel met spullen die nog iètjes ouder zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 18:48
controleer ff of je schijf wel op dma staat. Maar zelfs voor pio mode is 2mb/s wel erg traag. Even ter vergelijking. Mijn 486DX2/66 met pio mode3 ide schijfje haalt ongeveer 2mb/s:

code:
1
2
3
4
5
[root@myputer /root]# hdparm -tT /dev/hda

/dev/hda:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  9.94 seconds = 12.88 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in 31.09 seconds =  2.06 MB/sec

Facebook :: Twitter :: PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
riotrick schreef op 31 juli 2002 @ 09:20:
controleer ff of je schijf wel op dma staat. Maar zelfs voor pio mode is 2mb/s wel erg traag. Even ter vergelijking. Mijn 486DX2/66 met pio mode3 ide schijfje haalt ongeveer 2mb/s:

code:
1
2
3
4
5
[root@myputer /root]# hdparm -tT /dev/hda

/dev/hda:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  9.94 seconds = 12.88 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in 31.09 seconds =  2.06 MB/sec
ehhh waar & hoe......

schaam mem beetje dat k moet vragen, ben zelf in IT werkzaam (software kant :O) maar ik kan t op t mobo niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
DMA bedoel je?

Dat regel je niet op je mobo, maar in de software.. (tenminste, ik neem aan dat je mobo automatisch op UDMA66 staat).

In windows moet je even bij de hardware naar de schijven kijken, of bij de controllers kijken.. Daar staat ergens een vinkje om dma te enablen..
(beetje afhankelijk van de windows-versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:44

RvV

Ik weet ook niet of dat sisoft sandra wel klopt. Mijn 80gb maxtor zou nog langzamer zijn dan die 30gb schijf die erin staat.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het heeft geholpen hij zit nu op 9,5 megabyte / sec, nog niet echt heel snel maar wel een flinke verbetering...

sisoft zegt: "low disk index, check dma bus mastering is enabled" die heb ik volgens mij net in het config/systeem menu aangezet.... hoe nu verder...?!!

ik zit nu op een ander amd athlon 700 met 192 meg geheugen die vele malen sneller is, terwijl de processor en geheugen in de duron 800 een stuk sneller zijn dan in de ahtlon 700... ook de schijf van de athlon is vele malen voller... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Ik heb de 10 gigabyte versie van die schijf.... En die IS gewoon erg traag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 03:56

Thomix

cAFFEÏNE!

9.5 MB/s is wel redelijk voor ene 5400 toeren schijfje; mijn 7200 toeren haalt in sandra (na een dag kloten om eindelijk eens DMA aan te krijgen) 18000kb/s, en das wel een redelijk nieuwe schijf. De schijf in mijn server is iig de zelfde als jij hebt en das ook niet echt een snelheidsmonster, dus 9.5 is redelijk betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thnx alles werkt nu, maar toch blijf ik het niet echt heel erg snel vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ok ... hij is nu sneller (met testen)
Maar defragmenteer dat ding nu ook eens

Iperf

Pagina: 1