Dit is wel een leuk onderwerp vind ik, met name omdat ik eigenlijk vind dat "nerds" wel wat meer respect verdienen...
Ik wordt soms wel beschouwd als nerd, vooral vroeger toen ik minder mn bek opentrekte, maar zoals het in het woordenboek staat kan niemand zo zijn.
Heel veel mensen hebben talloze vooroordelen over nerds precies zo hoe het in het woordenboek staat...
Even uit het vorige bericht zie ik technisch ontwikkeld, veel mensen zien dit als iets lachwekkends. Achterblijft op het sociale vlak, dat is logisch als iedereen van die vooroordelen heeft en de nerd als een outcast beschouwen. Achterblijft op emotionele vlak, dit snap ik helemaal niet. Achterblijft op motorisch vlak, vind ik nogal overdreven.
Ten eerste, wat is er mis met technisch ontwikkeld zijn, totaal niks, techniek is een zeer belangrijk middel om elk onderwerp wat maar in een encyclopedie kan staan van A tot Z te verfijnen en oplossingen voor te vinden. Heeft het nog wel nut om een paar voorbeelden op te sommen, want volgens mij weet ieder mens dat techniek belangrijk en "o zo handig" is, als je dat niet vind... vind je dat niet... (ja ik hou me in)
Is dit een evolutieverschijnsel? Je zou bijna zeggen van ja... Als het een echt intelligent iemand is waar de hersentjes beter zijn gewired, en niet zo'n iemand die alleen maar boeken leest en vervolgens gaat citeren... zou ik zeggen van ja, mits het een resultaat is van betere gewirede hersenen dus, maar dat zou ik niet weten (reken er maar op van yes, je kan zoiets niet leren)... En ik hoop dus ook echt dat er steeds beter ontwikkelde mensen verschijnen, maar dan krijgen we weer het probleem van, juist, het sociale gedeelte... De voortplanting van "domme" mensen gaat over het algemeen vrij snel, hoe verder je in het verleden kijkt, zie je dat steeds meer, wat overigens ook geen slechte zaak is want het aardbolletje begint wel erg vol te raken van de mensjes... Maar we zitten dus met het probleem van, verschijnen er automatisch wel intelligente mensjes hoe dan ook, of moeten we de intelligente mensjus zelf laten voortplanten om zo het dna van wat redelijke kwaliteit te maken... (voordat mensjus mij btw gaan flamen voor mijn slechte kennis over de definitie van evolutie, het is zoals ik zeg, slechte kennis

)
Het begint nu wel een flink onoverzichtelijk verhaal van me te worden, maar ik ga gezellig door...
Achterblijven op het emotionele vlak... Welk persoon is er nou emotielozer als zo'n zogenaamd "stoer" iemand? Als je dan naar het tegenovergestelde kijkt (ik zit wel constant zwart/wit te doen, maar dat boeit even niet), dan zie je de nerd, als je zou aannemen dat deze compleet tegenovergesteld is, zou je moeten concluderen dat een Nerd juist een overvloed heeft aan emoties. Als we even aannemen dat ik een Nerd ben, zou je je dus niet moeten verbazen dat ik spring, dans, heel lief en blij kijk, iedereen wil omhelzen en zeggen dat ik van ze hou omdat ze vriendelijk zijn, veel kusjes type, huilen bij een droevige drama film, Winnie The Pooh kewl vinden, nou en zo kan ik nog verder doorgaan... Emotie tonen dus, maar nee, dit wordt gezien als raar, gek, weird, en last-but-not-least als homosexueel gedrag. Gebeurd dit niet IRL, dan gebeurt het wel "Online" via fora, email of chatzooi... Maar eigenlijk kan ik hier niets over zeggen omdat een "echte" nerd hier misschien duidelijker bij kan zijn, hoe gaat hij ermee om als hij toevallig op iemand valt, ik kan me heel goed voorstellen waar de "stoere" meneertjes er gelijk opduiken, de gemiddelde nerd constant over diegene gaat nadenken en piekeren... Duidelijke vorm van emotie lijkt me... Maar ik praat voor mn beurt...
We komen onderhand aan op het sociale vlak waar ik even iets over wil zeggen dus... Ik kan me niet voorstellen dat zo'n nerd niet naar school of werk gaat en ook nog eens in de tocht naar dat school of werk, op straat loopt en misschien een paar mensjes tegenkomt en goh ik moet ook nog een brood hebben eigenlijk, even snel bij de bakker halen, nou blablabla... Niemand zit constant achter de pc, zn printplaatje, tele-/micro-scoop... Als je 24/7 erachter zit heb je een grote kans om heel snel dood te gaan, en de nerd weet dat dus als geen ander, dus diegene die wat commentaar willen geven in de vorm van "je zit constant maar achter die gekke compjoeter!"... overdrijven doe je met mate, niet op deze manier...
Zo zijn er nog meer vooroordelen over bijvoorbeeld een informatica opleiding, waar de meesten denken dat het constant achter de pc zitten is, terwijl het voor 99% samenwerken, plannen, discusieren en ontwerpen is, waar dus die andere 1% het daadwerkelijk intypen op de pc is... En zo is dat volgens mij ook bij elke andere opleiding...
Sociale skillz zijn in tegenstelling van intelligentie, wel iets wat je goed kan leren, maar in de praktijk altijd even wennen is in het geval van nerd, waar een ander er heel makkelijk mee om kan gaan. De vraag is dus eigenlijk, krijgen de nerds wel genoeg kans om geintegreerd te worden in het sociale circuit? Wie weet is de nerd die naast je woont wel hardstikke aardig en kan je daar heel goed mee praten over de dingen die je op het nieuws hebt gezien of het mooie meisje aan de overkant?
Ik denk dat over het algemeen als het om een echte nerd gaat, het persoon uit logische redenering, ontzettend passief en aardig is. Daarnaast heb je echter ook de nerds die, als je met hun in het begin mee probeert te converseren, vrij arrogant en kortaf overkomen... (Even afgezien van Mijn egocentriciteit en arrogantie, aub)... Misschien duurt het wat langer voor de Nerd omdat hij de mensen is gewend die hem dagelijks uitlachen... De nerd is veelal complexer, het heeft dus tijd nodig om hem te begrijpen en hijzelf moet zich gewennen aan het andere persoon en omgeving...
naja... anyway... ik begin het hele verhaal ook vaag te vinden, ik wil veels te veel zeggen en laat veelste veel weg

Oh well...
Motoriek... Iets waar ik mn twijfels bij zet... De Nerd sport misschien niet... En het schijnt gezond te zijn... Ten eerste is een sport tijdverspilling uit het perspectief van de nerd... Nee hier ben ik het wel mee eens, dat een nerd achterblijft qua motoriek, maar in de zin van, een andere ontspanning vinden dan bij iets waar je alleen maar naar kan kijken... Je ontspannen is heel belangrijk, anders wordt je echt gek, wellicht ook ziek... Of dit in de vorm van sport moet, weet ik niet, ik zelf fiets gewoon rustig rond ons dorpje heen, of naar een rustig park waar ik heerlijk van de natuur kan genieten, het is geen sport, maar ik heb meer spieren bewogen dan alleen mn handen, als ik niet constant naar beneden zou moeten lopen om te eten en te drinken, wat ook een vorm van sporten is, hoewel in mate...
Maar ja... wat ik wil zeggen is dat Nerds wat tijd, ruimte en een kans moet worden gegund om zicht wat verder te mengelen in de maatschappij... En dat Nerds eigenlijk niet eens bestaan volgens mij...
Ik denk niet echt dat ik een soort van overtuigende tekst heb geschreven, maar heb wel een paar dingen eruit gegooid die ik wel even wilde zeggen, dus het moet maar zo
(noem een nerd telkens een "hij", maar kan ook een "zij" zijn natuurlijk)
oh ja... KUSJES!
edit:
sjit moest nog wat concluderen over evolutie

ehmmm...
Het is zeker opvallend volgens mij dat er een stijgende lijn is bij potentiele intelligente mensen, kan me niet schelen of dit wel of niet statistisch geconstateerd kan worden, maar zo ervaar ik dat... Zolang de processoren sneller worden, vindt ik dat er vooruitgang is qua mensen die het kunnen verzinnen etc...
Of dit in de vorm van een Nerd is heb ik geen idee van, door de verminderde voortplantingskans van een Nerd is het wat onwaarschijnlijk, maar als er steeds meer nerds bijkomen ondanks dat ze minder met elkaar naar bed gaan, moeten ze begeven moment wel

ok dat was even een vage conclusie weer...